Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


Facy66 schreef op 24-08-2023 om 08:20:

[..]

En je kan nog meer nuttige dingen doen voor de maatschappij zonder ervoor betaald te worden. Er is meer in het leven dan betaald werk. Betaald werk wordt wat overgewaardeerd. Werk is soms leuk, maar ook een noodzakelijk kwaad.

ook dat doen vrouwen veel meer dan mannen: https://www.intermediair.nl/emancipatie-en-diversiteit/vrouwen-op-de-arbeidsmarkt/zorgtaken-oneerlijk-verdeeld-dit-kost-het-de-samenleving

Niemand bestrijdt zelfbeschikking. Sommigen hier schetsen echter dat er fundamentele ongelijkheid is. Geloof je daar helemaal niet in? Of vind je het niet zo belangrijk?

Diyer schreef op 24-08-2023 om 09:47:

[..]

Jij doet ontzettend veel aannamen, met je poeh poeh. Als de discussie je zo zwaar valt, kun je ook gewoon wegblijven. Poeh poeh en wat vrouwen voor reacties krijgen moet in een onderzoek meegenomen worden is allemaal geen inhoudelijke bijdrage, maar vooral dat het jou blijkbaar stoort wat mijn opvattingen zijn en hoe onderzoeken zich vertalen. Onderzoeken die kijken naar feitelijke deelname aan het werkend leven onderzoeken inderdaad niet wat men daar voor opmerkingen over krijgt. Leg mij even uit waarom een onderzoeker dat van jou als voetnoot moet opnemen.

In mijn omgeving werken de meeste vrouwen en een groot deel richting fulltime en vaak ook in hoger opgeleide functies. Maar ik ben me wel bewust dat ik niet alleen in mijn bubbel leef en dat arbeidsparticipatie van vrouwen nog steeds op geen enkel punt te vergelijken is met die van mannen en dat dit waarschijnlijk nog steeds een groot oorzakelijk verband heeft met de man vs vrouw gerichte opvattingen van onze (Nederlandse) samenleving in combinatie met rijkdom. En dat de uitwerking op emancipatie daarmee ook niet opschiet. Zeker niet als thuisblijven (met of zonder kinderen) door m.n. vrouwen een nieuwe trend gaat worden. Als dat al een trend moet worden (die vrije keuze he), zorg dan dat het écht iets is en blijft van dat koppel, nu en in de toekomst.


" Poeh poeh en wat vrouwen voor reacties krijgen moet in een onderzoek meegenomen worden is allemaal geen inhoudelijke bijdrage, maar vooral dat het jou blijkbaar stoort wat mijn opvattingen zijn en hoe onderzoeken zich vertalen. Onderzoeken die kijken naar feitelijke deelname aan het werkend leven onderzoeken inderdaad niet wat men daar voor opmerkingen over krijgt. Leg mij even uit waarom een onderzoeker dat van jou als voetnoot moet opnemen."

Dat is nou juist wat in dat onderzoek naar voren komt: Vrouwen zouden moeite hebben met ft te blijven werken, want de maatschappij 'vindt' daar wat van. Er worden vragen gesteld enz. Dat zal best, maar afgezien van het feit dat een vraag niet persé een afkeurende vraag hoeft te zijn, maar wél zo opgevat kan worden, geldt dat dus andersom ook voor vrouwen dit pt gaan werken. Ook aan hén worden vragen gesteld, en dat zou je dus voor het totaalplaatje mee moeten nemen.

"In mijn omgeving werken de meeste vrouwen en een groot deel richting fulltime en vaak ook in hoger opgeleide functies."

En ook dát is het hem nou precies: Hoger opgeleide vrouwen met hogere functies hebben een hele andere werkbeleving. Het werk geeft in de regel voldoening, energie enz. (en je hebt er vaak lang voor moeten studeren). Velen met lager opgeleide banen, hebben werk dat of veel minder voldoening geeft, en/of juist energie vreet, en/of lichamelijk zwaarder is (verzorgenden enz). In dat geval is ft werk een vele malen grotere belasting naast gezin/zorg/huishouden. Nog los van het feit dat wat er financieel tegenover staat maar bitter weinig is. 

Diyer schreef op 24-08-2023 om 09:47:

[..]

Als de discussie je zo zwaar valt, kun je ook gewoon wegblijven. 

Heb je de laatste tijd nog in de spiegel gekeken? Je reageert regelmatig alsof je gestoken wordt.  

Diyer

Diyer

24-08-2023 om 11:35 Topicstarter

watertoren schreef op 24-08-2023 om 10:07:

Er zijn ook zat huisvrouwen die na hun scheiding alsnog zijn gaan werken en die nu prima rond kunnen komen.

Lijkt me een prima insteek. Thuisblijven als het kan (prima) en weer gaan werken als het niet (meer) kan en dan ook dusdanige uren dat je niet afhankelijk bent van toeslagen.

Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2023 om 10:16:

[..]

Wetenschappers buigen zich al decennia lang over het nature/nurture vraagstuk. Maar het is dus VOORAL biologisch?


hoe komt het dan dat daar dan weer behoorlijk grote verschillen tussen landen zijn?

Er zijn nog veel andere dingen die daar een rol in spelen, denk aan werkgelegenheid, mogelijkheid deeltijd werken, stukje cultuur, welvaart, etc. Maar ook biologie blijft een grote rol spelen. Mannen en vrouwen verschillen gewoon. Ook dat kan tot andere keuzes en interesses leiden. Prima toch. Leven en laten leven.

Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2023 om 10:21:

[..]

ook dat doen vrouwen veel meer dan mannen: https://www.intermediair.nl/emancipatie-en-diversiteit/vrouwen-op-de-arbeidsmarkt/zorgtaken-oneerlijk-verdeeld-dit-kost-het-de-samenleving.

Niemand bestrijdt zelfbeschikking. Sommigen hier schetsen echter dat er fundamentele ongelijkheid is. Geloof je daar helemaal niet in? Of vind je het niet zo belangrijk?

De ene doet meer van dit en de andere meer aan dat. Zolang mensen het zelf prima vinden dan vind ik dat geen probleem. Niet alles hoeft 50 /50 te zijn. 

Diyer schreef op 24-08-2023 om 11:35:

[..]

Lijkt me een prima insteek. Thuisblijven als het kan (prima) en weer gaan werken als het niet (meer) kan en dan ook dusdanige uren dat je niet afhankelijk bent van toeslagen.

En de kinderen dan? Die hebben ook aandacht nodig. En wie meer bij de kids blijft doet er niet toe. En genoeg mensen die ft werken en nog toeslagen nodig hebben. Dat is niets nieuws. Alleen maar goed dat die er zijn. 

Diyer

Diyer

24-08-2023 om 11:57 Topicstarter

bieb1963 schreef op 24-08-2023 om 10:27:

[..]


En ook dát is het hem nou precies: Hoger opgeleide vrouwen met hogere functies hebben een hele andere werkbeleving. Het werk geeft in de regel voldoening, energie enz. (en je hebt er vaak lang voor moeten studeren). Velen met lager opgeleide banen, hebben werk dat of veel minder voldoening geeft, en/of juist energie vreet, en/of lichamelijk zwaarder is (verzorgenden enz). In dat geval is ft werk een vele malen grotere belasting naast gezin/zorg/huishouden. Nog los van het feit dat wat er financieel tegenover staat maar bitter weinig is.

En mannen kruipen wel voor hun eigen plezier door modder en bagger, laten zich wel graag opjagen door werkgevers die onder tijdsdruk dingen van ze eisen? Het lager betaalde werk is voor mannen echt niet beter dan voor vrouwen. Ik ben 500% voor betere arbeidsomstandigheden. Maar dan moet deze groep (man én vrouw) daar een vuist voor maken en wij als maatschappij daaraan bijdragen. Het is alleen niet zo dat alleen maar vrouwen worden uitgebuit en mannen niet. Want waar de (vrouwelijke) zorgmedewerker te vaak en te veel alleen voor een groep patienten staat, is de (mannelijke) loodgieter overbelast met zijn werkschema en moet haasje repje zijn diensten afwerken om alle klanten die ook nog eens ontevreden zijn over de service van de zaak, allemaal af te werken.

Die discussie over laag betaalde en gewaardeerde banen moet zeker gevoerd worden, maar betreft hierin zowel mannen als vrouwen en past imo niet in deze discussie. Behalve dat mannen zich waarschijnlijk vaker verplicht voelen om fulltime te blijven werken, want zij worden nu eenmaal geacht om voor het gezin te zorgen qua inkomen. Een vrouw grijpt dan liever haar kans (?) om thuis te blijven, want dat wordt dan ook van vrouwen geaccepteerd.

Diyer

Diyer

24-08-2023 om 12:01 Topicstarter

Facy66 schreef op 24-08-2023 om 11:53:

[..]

En de kinderen dan? Die hebben ook aandacht nodig. En wie meer bij de kids blijft doet er niet toe. En genoeg mensen die ft werken en nog toeslagen nodig hebben. Dat is niets nieuws. Alleen maar goed dat die er zijn.

Volgens mij wil je niet horen dat het prima is om bij kinderen thuis te blijven. Alleen regel je dat financieel met de (ex)partner en niet met de staat. Dan moet je dus als exen zorgen voor co ouderschap bijv. en dat de vader net zo veel aandacht aan die kinderen kan geven en beide ouders ook genoeg inkomen kunnen verdienen. Bij een goede verdeling is dat mogelijk.

En als de keuze is dat de vader full time bij de kinderen blijft, de vrouw (in hetero relatie) dan zorgt dat dit financieel uitkan. Dat is dan nl. een regeling tussen de ouders.

Diyer

Diyer

24-08-2023 om 12:05 Topicstarter

Facy66 schreef op 24-08-2023 om 11:50:

[..]

Leven en laten leven.

Mens, prima joh, mij zul je daar niet over horen. Al hang je elke dag de slingers buiten, lig je nooit voor 04.00 in je bed en kruip je er pas uit om 14.00 in de middag met een kater van hier tot tokio. Als jij je eigen leven bekostigd en een beetje stil bent als de buren liggen te slapen, moet iedereen vooral doen wat 'ie niet laten kan.

Diyer schreef op 24-08-2023 om 12:01:

[..]

Volgens mij wil je niet horen dat het prima is om bij kinderen thuis te blijven. Alleen regel je dat financieel met de (ex)partner en niet met de staat. Dan moet je dus als exen zorgen voor co ouderschap bijv. en dat de vader net zo veel aandacht aan die kinderen kan geven en beide ouders ook genoeg inkomen kunnen verdienen. Bij een goede verdeling is dat mogelijk.

En als de keuze is dat de vader full time bij de kinderen blijft, de vrouw (in hetero relatie) dan zorgt dat dit financieel uitkan. Dat is dan nl. een regeling tussen de ouders.

En als die vader dat nou consequent niet doet?

Diyer schreef op 24-08-2023 om 12:05:

[..]

Mens, prima joh, mij zul je daar niet over horen. Al hang je elke dag de slingers buiten, lig je nooit voor 04.00 in je bed en kruip je er pas uit om 14.00 in de middag met een kater van hier tot tokio. Als jij je eigen leven bekostigd en een beetje stil bent als de buren liggen te slapen, moet iedereen vooral doen wat 'ie niet laten kan.

En mensen die dat niet doen, wat heb jij daar dan mee te maken? En wat als mensen het nu niet trekken om meer te werken. Niet iedereen is net zo belastbaar en er hoeft daarvoor echt niet meteen een medische reden voor te zijn. Ik ben meer voor mensen laten doen waar zij zich goed en prettig bij voelen. Wat past het best bij de situatie ed. Dan functioneert iedereen ook op zijn best. De vangnetten zijn er voor als het fout gaat. Goed dat het er is vind ik. We zijn geen derde wereldland.

Het ene gezin functioneert goed als het A regelen en de ander als het B doet. A is niet beter dan B. 

@diyer jammer dat je zo blijft volharden in dat huismoeders later geen recht zouden hebben op toeslagen, omdat het eigen keuze is. Terwijl ik al een paar keer heb opgemerkt dat ook werkende ouders toeslagen ontvangen. Bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag.

En ook twee verdieners die uit elkaar gaan vallen niet zelden terug op toeslagen. Want op één salaris een gezinswoning bekostigen is nu eenmaal niet zo eenvoudig. En dat ligt lang niet altijd aan het aantal uren maar veel vaker aan een laag salaris.

Het lijkt toch echt alsof je denkt dat iedereen het werk wat jij doet zou kunnen doen met dito salaris, maar dat is gewoon niet de realiteit.

En als je dan in de zorg werkt dan snap ik wel dat je minder uren doet. Het is zwaar werk, het is niet zo flexibel als je eens een probleem thuis hebt en dankzij alle wisseldiensten is het ofwel slecht voor je relatie (langs elkaar heen leven en werken) of vrijwel onmogelijk om opvang te vinden die flexibel genoeg is. Zeker als je uiteindelijk alleenstaand eindigt want waar vind je avond of nacht opvang voor je kinderen? Dus zelfs als je dan altijd gewerkt hebt kan dat na een scheiding nog knap lastig zijn.

Diyer

Diyer

24-08-2023 om 12:41 Topicstarter

Lexus schreef op 24-08-2023 om 12:07:

[..]

En als die vader dat nou consequent niet doet?

Ik denk dat deze huwelijken op voorhand die afspraken wettelijk moeten gaan vastleggen, zodat je weet dat je naderhand ook een stok hebt om mee te slaan. En anders ben je als vrouw partner de lul als je je ex ten tijde van het huwelijk niet mee hebt laten ondertekenen voor "dit is de afspraak en dat is het gevolg" Die zogenaamde keuze 'llaat leven' waar iedereen hier over rept is dus geen conseqeuntie vrije keuze, maar een hele bewuste keuze. En daar zul je je partner op moeten uitzoeken, dat die net zo hard achter die keuze staat, ook als je niet in de toekomst kunt kijken en niet weet of je voor achter bij elkaar blijft. Dat soort keuzes hebben nl. wél gevolgen voor de rest van iemands leven en het lijkt me alleen maar goed als je dat niet lichtzinnig opvat en doordenkt.

Diyer

Diyer

24-08-2023 om 12:47 Topicstarter

Facy66 schreef op 24-08-2023 om 12:27:

[..]

En mensen die dat niet doen, wat heb jij daar dan mee te maken? En wat als mensen het nu niet trekken om meer te werken. Niet iedereen is net zo belastbaar en er hoeft daarvoor echt niet meteen een medische reden voor te zijn. Ik ben meer voor mensen laten doen waar zij zich goed en prettig bij voelen. Wat past het best bij de situatie ed. Dan functioneert iedereen ook op zijn best. De vangnetten zijn er voor als het fout gaat. Goed dat het er is vind ik. We zijn geen derde wereldland.

Het ene gezin functioneert goed als het A regelen en de ander als het B doet. A is niet beter dan B.

Mag je vinden. Ik vind dat je dat mag houden wanneer je anderen laat opdraaien voor jouw keuzes.

Blijkbaar zit er bij jou iets anders achter dan het is de natuur dat vrouwen minder werken. Jij gooit het op minder belastbaar zijn. Heeft een arts dat geconstateerd? Dan krijg je natuurlijk een aanvulling. Net als nu. Daar zijn die vangnetten idd voor. Maar over het algemeen denk ik dat er best veel vrouwen van zichzelf vinden en roepen dat ze niet zo belastbaar zijn, maar als het moet ineens veel meer kunnen dan ze denken. Dat is helaas ook een stukje ontbrekend zelfvertrouwen dat veel vrouwen hebben en zich suf over piekeren. Maar als zo'n vrouw eenmaal aan het werk is, groeit die belastbaarheid vaak eveneens. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Doen en laten wat je prettig vindt? Vooral doen. Maar zorg dan ook dat je dat zelf bekostigd, anders komen we weer terug op mijn voorbeeld een aantal pagina's geleden. Ik wil ook wel eeuwig op vakantie en in een villa wonen. Daarvoor gaat ook geen hond betalen, moet ik toch echt zelf doen/regelen. Ik zou dus niet weten waarom andere mensen moeten opdraaien voor jouw leven wat jij zo prettig mogelijk wil invullen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.