Nieuws en actueel
Daglichtlamp
05-08-2024 om 11:25
Geweld extreem links en extreem rechts
Hier een draadje om verder te praten over o.a. de rellen in het Verenigd Koninkrijk.
Zilver_gray
14-08-2024 om 23:03
kerstbeer schreef op 14-08-2024 om 22:58:
[..]
Ja en ook de steeds toenemende vrouwenhaat, die vooral van rechts komt.
Ze hebben het dan wel over moslims en dat ze naar tegen vrouwen zijn (wat soms ook inderdaad zo is), maar als je als vrouw iets over blanke sexisten zegt, dan ben je al snel een zeur of erger.
Deze groep schreeuwt steeds luider in de wereld en maakt steeds verdergaandere enge plannen. Kijk maar naar dat Project 2025 in de VS.
Het valt me ook op dat het vaak dezelfde groep is die niet op houden te klagen over dat transgender mensen misschien een keertje op het vrouwentoilet verschijnen, vaak geen woord zegt over geweld en seksueel geweld tegen vrouwen door mannen. Dit ondanks dat dit constant slachtoffers maakt. Sterker nog, ze hebben een heel arsenaal aan truucjes om vrouwen daarover de mond te snoeren.
Voorbeelden:
-Zeggen dat vrouw een zeur/hysterisch/leugenaar is
-Bagatalliseren (ze vroeg er ook wel om want kort rokje, of lachte veel naar hem of accepteerde een date).
-Cyberbullying en online bedreigingen
-Vrouwen die daarover praten afschilderen als doorgeslagen feministen.
-"Waarom zei ze het niet eerder?" (misschien omdat ze niet werd geloofd toen ze dat probeerde, of enige van bovenstaande truucjes meteen werden toegepast).
- "Ja maar..."
Helemaal mee eens! Doodeng!
Jorni
14-08-2024 om 23:34
kerstbeer schreef op 14-08-2024 om 22:58:
[..]
Ja en ook de steeds toenemende vrouwenhaat, die vooral van rechts komt.
Ze hebben het dan wel over moslims en dat ze naar tegen vrouwen zijn (wat soms ook inderdaad zo is), maar als je als vrouw iets over blanke sexisten zegt, dan ben je al snel een zeur of erger.
Deze groep schreeuwt steeds luider in de wereld en maakt steeds verdergaandere enge plannen. Kijk maar naar dat Project 2025 in de VS.
Het valt me ook op dat het vaak dezelfde groep is die niet op houden te klagen over dat transgender mensen misschien een keertje op het vrouwentoilet verschijnen, vaak geen woord zegt over geweld en seksueel geweld tegen vrouwen door mannen. Dit ondanks dat dit constant slachtoffers maakt. Sterker nog, ze hebben een heel arsenaal aan truucjes om vrouwen daarover de mond te snoeren.
Voorbeelden:
-Zeggen dat vrouw een zeur/hysterisch/leugenaar is
-Bagatalliseren (ze vroeg er ook wel om want kort rokje, of lachte veel naar hem of accepteerde een date).
-Cyberbullying en online bedreigingen
-Vrouwen die daarover praten afschilderen als doorgeslagen feministen.
-"Waarom zei ze het niet eerder?" (misschien omdat ze niet werd geloofd toen ze dat probeerde, of enige van bovenstaande truucjes meteen werden toegepast).
- "Ja maar..."
Mooi het opkomen voor vrouwen, maar wanneer veel vrouwen benoemen veel last te hebben van met name mannen met een bepaalde achtergrond, waar zijn de zogenaamde feministen en zogenaamde vrouwenbeschermers dan. Dat wordt dan weg gebagateliseerd want ze zijn niet allemaal zo. Neemt niet weg dat die problemen er wel zijn vooral in de grote steden. En daar halen we er steeds meer van binnen (een klein percentage van een grote groep die genoeg kinderen krijgen kan genoeg problemen opleveren).
MRI
14-08-2024 om 23:57
Jorni schreef op 14-08-2024 om 23:34:
[..]
Mooi het opkomen voor vrouwen, maar wanneer veel vrouwen benoemen veel last te hebben van met name mannen met een bepaalde achtergrond, waar zijn de zogenaamde feministen en zogenaamde vrouwenbeschermers dan. Dat wordt dan weg gebagateliseerd want ze zijn niet allemaal zo. Neemt niet weg dat die problemen er wel zijn vooral in de grote steden. En daar halen we er steeds meer van binnen (een klein percentage van een grote groep die genoeg kinderen krijgen kan genoeg problemen opleveren).
Onzin, een echte feminist (ja ik ben er een) is tegen seksisme en vrouwenhaat van welke kant dan ook. Geef maar een link waar feministen 'bepaalde groepen' beschermen dan. Want zoals Kerstbeer al aangeeft: seksisme van buitenlandse groepen wordt als stok gebruikt door rechts om een hond te slaan. Maar het seksisme van de westerse man wordt niet besproken. Ik ben in mijn leven veel lastig gevallen. Ja door Noord Afrikaanse mannen maar tien keer zoveel door westerse mannen. Ik ben aangerand onder bedreiging van een mes door een westerse man, ik ben met de dood bedreigd omdat ik niet vriendelijk glimlachend reageerde op een 'hee lekker wijf, ne&%^en" maar voor mij uit bleef kijken, ik ben in mijn kruis gegrepen gewoon op straat door een westerse man. En dit is slechts een greep uit de onaangename ervaringen. Dus ja seksisme is er aan beide kanten en feministen zoals ik klagen beide kanten daarvoor aan. Niks geen 'met name mannen met een bepaalde achtergrond'
Thora
15-08-2024 om 00:11
MRI schreef op 14-08-2024 om 23:57:
[..]
Onzin, een echte feminist (ja ik ben er een) is tegen seksisme en vrouwenhaat van welke kant dan ook. Geef maar een link waar feministen 'bepaalde groepen' beschermen dan. Want zoals Kerstbeer al aangeeft: seksisme van buitenlandse groepen wordt als stok gebruikt door rechts om een hond te slaan. Maar het seksisme van de westerse man wordt niet besproken. Ik ben in mijn leven veel lastig gevallen. Ja door Noord Afrikaanse mannen maar tien keer zoveel door westerse mannen. Ik ben aangerand onder bedreiging van een mes door een westerse man, ik ben met de dood bedreigd omdat ik niet vriendelijk glimlachend reageerde op een 'hee lekker wijf, ne&%^en" maar voor mij uit bleef kijken, ik ben in mijn kruis gegrepen gewoon op straat door een westerse man. Dus ja seksisme is er aan beide kanten en feministen zoals ik klagen beide kanten daarvoor aan. Niks geen 'met name mannen met een bepaalde achtergrond'
De mannen die nu onder vuur liggen wegens grensoverschrijdend gedrag zijn niet bepaald van Noord Afrikaanse afkomst. Behalve Ali B. dan. Ik ben in mijn leven ook veel lastig gevallen en heb dit jarenlang als "normaal" beschouwd. Maar dit waren zowel buitenlandse als binnenlandse mannen. Laten we het er op houden dat veel mannen zich gewoon niet kunnen gedragen. Echter laten we ook weten dat er ook heel veel mannen zijn die wel respect voor vrouwen hebben. En ja, ook die mannen zijn zowel westers als niet westers. Ik ken ze in beide groepen.
MRI
15-08-2024 om 00:15
Thora schreef op 15-08-2024 om 00:11:
[..]
De mannen die nu onder vuur liggen wegens grensoverschrijdend gedrag zijn niet bepaald van Noord Afrikaanse afkomst. Behalve Ali B. dan. Ik ben in mijn leven ook veel lastig gevallen en heb dit jarenlang als "normaal" beschouwd. Maar dit waren zowel buitenlandse als binnenlandse mannen. Laten we het er op houden dat veel mannen zich gewoon niet kunnen gedragen. Echter laten we ook weten dat er ook heel veel mannen zijn die wel respect voor vrouwen hebben. En ja, ook die mannen zijn zowel westers als niet westers. Ik ken ze in beide groepen.
Oh dat bestrijd ik geenszins. En het zou heel fijn zijn als juist die mannen andere mannen (van hun eigen cultuur) die niet respectvol naar vrouwen zijn daarop aan zouden spreken.
kerstbeer
15-08-2024 om 00:58
Jorni schreef op 14-08-2024 om 23:34:
[..]
Je hoeft mij niks te vertellen over "de grote steden". Ik kom uit een probleemwijk uit "de grote stad". Daar heb ik ook met veel plezier op school gezeten met mensen van allerlei afkomsten.
Helaas ben ik wel in mijn leven meerdere keren lastig gevallen door verschillende soorten mannen (nooit op school). Korpsbal types die praten met een kak accent doen daarbij dus helemaal niks onder voor achterbuurt jongens die "meisje, meisje" sisten.
Wel zijn een aantal keer mannen voor mij opgekomen en voor zover ik kon inschatten waren dat elke keer Marokkanen of Turken. De Nederlandse mannen die wel eens zoiets zagen gebeuren liepen zo door en deden alsof ze niks zagen of het boeide ze gewoon niet.
Als je bepaalde groepen mensen over een kam wil scheren op basis van wat sommigen doen, verbiedt dan ook maar studentenkorpsen, want bij sommige daarvan gebeuren de meest walgelijke dingen.
Jorni
15-08-2024 om 06:54
Tuurlijk zijn er ook heel veel Westerse mannen die zich ook zeker niet kunnen gedragen naar vrouwen toe.
Net zoals veel Westerse mannen dat gelukkig wel kunnen. Wel zijn er culturen waar vrouwen doorgaans minder te vertellen hebben dan mannen en als we veel van die mensen hier binnen gaan halen dan gaat dat problemen opleveren. Dat valt gewoon niet te ontkennen.
Nicole123
15-08-2024 om 07:52
Problemen benoemen is prima. Racisme of stigmatisering wordt het als je een hele groep erbij betrekt, het hen kwalijk neemt of hen erom achterstelt als slechts 3% (of 1% of 5%) van de groep zich misdraagt. Of het nou gaat om islamitische asielzoekers, corpsballen, mannen, twintigers, mensen met zwart haar of welke groep dan ook. Geen asielzoekers uit land X meer willen binnenlaten omdat een kleine groep zich misdraagt is hetzelfde als alle studentenverenigingen verbieden omdat sommige corpsleden bangalijsten verspreiden. Als je het over 'van die mensen' hebt kun je net zo goed alle mannen of alle twintigers ermee bedoelen. Moeten we die maar massaal preventief van straat weren?
kerstbeer
15-08-2024 om 08:26
Jorni schreef op 15-08-2024 om 06:54:
Tuurlijk zijn er ook heel veel Westerse mannen die zich ook zeker niet kunnen gedragen naar vrouwen toe.
Net zoals veel Westerse mannen dat gelukkig wel kunnen. Wel zijn er culturen waar vrouwen doorgaans minder te vertellen hebben dan mannen en als we veel van die mensen hier binnen gaan halen dan gaat dat problemen opleveren. Dat valt gewoon niet te ontkennen.
Mannen van allerlei achtergronden leveren problemen op voor vrouwen. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Ik vind het knap dat je bij Westerse mannen opeens wel begrijpt dat er mannen zijn die zich "gelukkig" wel kunnen gedragen.
Vooral met de opkomst van Tate en meer van dat soort types is de vrouwenhaat onder Westerse mannen juist steeds meer aan het toenemen. In de VS worden er ook rare plannen gesmeed in conservatieve cirkels. Als we het over extreem (en soms niet eens zo extreem) rechts hebben, dan vind ik de toenemende vrouwenhaat ook zeer zorgelijk. Laten we het daar ook maar meer over hebben, alsook de vrouwenhaar van mensen van andere culturen.
Zoals hierboven al aangegeven ben ik net zo goed lastiggevallen door Nederlandse mannen. Echter waren het alleen mannen uit de culturen die jij noemt die ooit voor mij zijn opgekomen.
Zilver_gray
15-08-2024 om 08:28
Nicole123 schreef op 15-08-2024 om 07:52:
Problemen benoemen is prima. Racisme of stigmatisering wordt het als je een hele groep erbij betrekt, het hen kwalijk neemt of hen erom achterstelt als slechts 3% (of 1% of 5%) van de groep zich misdraagt. Of het nou gaat om islamitische asielzoekers, corpsballen, mannen, twintigers, mensen met zwart haar of welke groep dan ook. Geen asielzoekers uit land X meer willen binnenlaten omdat een kleine groep zich misdraagt is hetzelfde als alle studentenverenigingen verbieden omdat sommige corpsleden bangalijsten verspreiden. Als je het over 'van die mensen' hebt kun je net zo goed alle mannen of alle twintigers ermee bedoelen. Moeten we die maar massaal preventief van straat weren?
Opvallend ook dat een topic over Bangalijsten 4 pagina’s haalt en het topic over overlastgevende asielzoekers 239..
Blijkbaar vinden we het eerste niet zo belangrijk met zijn allen, over asielzoekers daarentegen blijven we gezellig door klagen.
Zilver_gray
15-08-2024 om 08:41
Ik vraag me af of de degenen die die lijsten opstellen ook uit een cultuur komen waar vrouwen minder te vertellen hebben. Zijn dat ook allemaal “van die mensen” die we binnen hebben gehaald?
Nicole123
15-08-2024 om 09:58
Dat asielzoekers door hun cultuur, aard of religie massaal crimineel zouden zijn of zedendelicten zouden plegen is ook gewoon pertinent onwaar en een racistische en stigmatiserende uitspraak. Je zet daarmee namelijk een hele cultuur of religie weg.
Of eigenlijk heleboel culturen en religies, want het zijn allerlei verschillende mensen, niet één pot nat. Een asielzoeker is de jonge vent uit Ghana die een beter leven wil (die na een korte procedure weer wordt uitgezet), een Somalisch tienermeisje die besneden dreigde te gaan worden, een homoseksueel uit Afhganistan, een oppositiepoliticus uit China, een christen uit Syrië, een kritische journalist uit Turkije, etc. Wie denkt dat het bijna allemaal gelukszoekende veiligelanders zijn heeft een vertekend beeld.
De feiten:
- 3% van de asielzoekers komt in aanraking met de politie, dat is meer dan de gemiddelde Nederlander, maar minder dan Nederlanders van dezelfde leeftijds- en inkomensgroep. M.a.w. zet 2500 oerhollandse mensen van dezelfde leeftijden en inkomensniveau bij elkaar in Ter Apel en laat ze vooral niks kunnen en mogen doen en je hebt evenveel of zelfs meer problemen.
- 0,1% van de asielzoekers pleegt een zedenmisdrijf, onder de rest van de bevolking is dat naar schatting zo'n 0,5%
https://chrisklomp.nl/criminaliteit-asielzoekers-is-vooral-beeldvorming/
Kortom, het is meer de beeldvorming en focus dat deze mensen zo gevaarlijk zouden zijn dan de werkelijkheid. Het is een makkelijke zondebok, want niet 'ons soort mensen'. Het kan niet opeens je broer of je neef zijn waar het om gaat.
Dat wil niet zeggen dat ik problemen die er zijn zou ontkennen, want die zijn er zeker. Het loopt uit de hand in en rond Ter Apel, er worden in Nederland nog altijd teveel mensen slachtoffer van geweld en zedenmisdrijven. Alleen is de oorzaak en oplossing 'het komt door de asielzoekers/buitenlanders/moslims, die moeten dus geweerd worden' naar mijn mening onjuist, kortzichtig en onhaalbaar. Oplossingen zou je op heel andere vlakken moeten zoeken.
Nicole123
15-08-2024 om 10:05
Laten we bijvoorbeeld om de vrouwonvriendelijkheid en zedenmisdrijven in de samenleving aan te pakken inzetten op het goed opvoeden van de jeugd hierin. Ook degenen, met welke achtergrond dan ook, die het thuis minder meekrijgen. Op school dus. Leer kinderen van jongs af aan dat en hoe ze grenzen van anderen moeten respecteren, dat seks of het maken van seksuele opmerkingen geen recht is van een man en dat in ons land homoseksuelen en transgenders er mogen zijn.
felija
15-08-2024 om 10:31
Zilver_gray schreef op 15-08-2024 om 08:28:
[..]
Opvallend ook dat een topic over Bangalijsten 4 pagina’s haalt en het topic over overlastgevende asielzoekers 239..
Blijkbaar vinden we het eerste niet zo belangrijk met zijn allen, over asielzoekers daarentegen blijven we gezellig door klagen.
En dan maar klagen dat het niet benoemd mag worden.
Zilver_gray
15-08-2024 om 10:43
felija schreef op 15-08-2024 om 10:31:
[..]
En dan maar klagen dat het niet benoemd mag worden.
Ja en daarbij nog die selectieve verontwaardiging.