Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Geweld extreem links en extreem rechts

Hier een draadje om verder te praten over o.a. de rellen in het Verenigd Koninkrijk.

Zilver_gray schreef op 07-08-2024 om 09:00:

[..]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook wel eens denk! Maar stel dat de dader in dit geval een blanke man geweest was? Hadden dan “economische status” en “problemen in arbeiderswijken” ook een rol gespeeld? Was men dan ook gaan rellen?

Nee dat denk ik niet. Maar we moeten ook niet vergeten dat de situatie in Engeland, mede door zulke praktijken van de politie, anders is dan in Nederland.

Ik denk ook dat de omstandigheden van de "lagere" klasse in Engeland niet te vergelijken is met hier. Tel daar nog het immigratieprobleem bij op en je hebt onvrede over een hele grote laag van de bevolking.

Deze rellen hebben natuurlijk een hele andere reden dan een verloren of gewonnen voetbalwedstrijd. Daarmee praat ik het verre van goed, want ik verafschuw en veroordeeld alle geweld te zeerste, ik wil alleen enkel zeggen dat er een onderliggende reden voor is. Eentje waarvan ik hoop dat de politiek in Engeland deze weg kan nemen.

Miraval schreef op 07-08-2024 om 13:40:

[..]

Nee dat denk ik niet. Maar we moeten ook niet vergeten dat de situatie in Engeland, mede door zulke praktijken van de politie, anders is dan in Nederland.

Ik denk ook dat de omstandigheden van de "lagere" klasse in Engeland niet te vergelijken is met hier. Tel daar nog het immigratieprobleem bij op en je hebt onvrede over een hele grote laag van de bevolking.

Deze rellen hebben natuurlijk een hele andere reden dan een verloren of gewonnen voetbalwedstrijd. Daarmee praat ik het verre van goed, want ik verafschuw en veroordeeld alle geweld te zeerste, ik wil alleen enkel zeggen dat er een onderliggende reden voor is. Eentje waarvan ik hoop dat de politiek in Engeland deze weg kan nemen.

Ik hoop met je mee, maar ik vrees dat die hoop tevergeefs is. Ze lijken er daar enorm op gebrand te zijn om de onderliggende reden vooral niet openlijk te erkennen. 

Ik vind persoonlijk dat de UK een erg gevaarlijke weg ingeslagen is. Op het X-account van Sky News lees ik:

"The director of public prosecutions of England and Wales warns that sharing online material of riots could be an offence"

wat die directeur zegt:

"The offense of incitement of racial hatred involves publishing or distributing material which is insulting or abusive, which is intended to or likely to stir up racial hatred. So if you retweet that, then you're republishing that and then you're potentially committing that offense. And we do have dedicated police officers who are scouring social media. Their job is to look for this material, and then follow up with identification, arrests and so forth. So it's really serious. People might think that they're not doing anything harmful, they are. And the consequences will be visited upon them."

https://x.com/SkyNews/status/1821178852397477984?t=R7DfySM8_-0PhI7i92msgg&s=19

Ik denk niet dat dit het juiste pad is. En zoiets zal alleen maar meer woede opwekken.

Ik zat net door de X-berichten van SkyNews te scrollen, en las daar vooral over de "far right" vs de "counter-protestors" of "anti-racism protestors". Ja, er zijn ongetwijfeld extreem rechtse relschoppers en die mogen van mij keihard aangepakt worden. Maar daarmee vertellen ze maar de helft van het verhaal. De andere kant vertellen ze niet: 

https://x.com/MrAndyNgo/status/1820974354420674945?t=QnPEBZTrzb17YmFlO8DgtQ&s=19

https://youtu.be/MsgTTsQIgiM?si=_1vkm9q1UnYWR9CE

Kijk dit filmpje. Dit schetst een heel ander beeld dan wat de media ons laat zien. Mensen komen aan het woord en vertellen waarom ze deelnemen aan het protest en wat hun zorgen zijn. Dit zou men ook moeten laten zien. Maar het wordt nu geframed als extreem rechts en alleen de gewelddadigheid krijgt aandacht. Dat soort oproerkraaiers mogen echt de bak in maar laat wel de stem van dit soort mensen horen. Veel zorgen zijn terecht.

Mick87 schreef op 08-08-2024 om 08:25:

Kijk dit filmpje. Dit schetst een heel ander beeld dan wat de media ons laat zien. Mensen komen aan het woord en vertellen waarom ze deelnemen aan het protest en wat hun zorgen zijn. Dit zou men ook moeten laten zien. Maar het wordt nu geframed als extreem rechts en alleen de gewelddadigheid krijgt aandacht. Dat soort oproerkraaiers mogen echt de bak in maar laat wel de stem van dit soort mensen horen. Veel zorgen zijn terecht.

Eens. Er zijn 2 van die rallies geweest deze zomer. In juni was er ook al een. 

En hoe wordt er over gerapporteerd?

BBC: "Thousands of supporters of the far-right activist Tommy Robinson have filled Trafalgar Square in central London after a march.

At the anti-racist counter-protest nearby, Jeremy Corbyn gave a speech, and demonstrators held placards reading "no to racism, no to hatred" and chanted "we won't be silent".

https://www.bbc.com/news/articles/ce4qd4e4e1vo

Of SkyNews:

"Thousands of people have taken part in a far-right protest in central London led by the activist Tommy Robinson. A counter-demonstration was organised by former Labour Party leader Jeremy Corbyn's Peace & Justice project and the group Stand Up To Racism."

https://youtu.be/2_TRLhL_dxM?si=HF3vfhVkRlBaiL1m

Er wordt een valse tegenstelling gecreëerd. Er wordt gesproken over een " anti racist counter protest". Dat impliceert dat de groep die deelneemt aan de rally racistisch zou zijn. Ik heb beide rallies destijds online gevolgd en hoewel er ongetwijfeld mensen zullen hebben deelgenomen die racistisch zijn (aan beide kanten), waren er inderdaad juist veel mensen die zich oprecht zorgen maken over de toekomst van hun land. En die mensen worden geframed als extreem rechts. 

Ja er worden tegenstellingen gecreëerd en daar draagt de media aan bij. En er wordt heel veel geframed en gestigmatiseerd. Als je Wilders stemt ben je racist, moslims zijn allemaal extremist etc. Het gebeurt dus langs twee kanten en dat is doodeng.
En veel mag niet gezegd worden onder het mom van : dat is racisme. In Engeland schijnt dat dus heel erg te zijn. Mensen mogen de problemen die er zijn niet meer benoemen. Zo kwam ook een bende Pakistaanse kindermisbruikers er decennialang mee weg. (Link naar artikel is eerder in dit draadje gepost). En dat zijn mensen zat. Dat problemen niet benoemd mogen worden. Dat er weggekeken wordt. En dat zijn geen extreemrechtse mensen maar gewone Britten die zich terecht zorgen maken om de toekomst en hun land zien veranderen. 
Er zijn gewoon problemen als je bevolkingssamentelling zo snel verandert. De culturele waarden en normen van je land veranderen dan. Maar dat mag niet gezegd worden. Je ziet het ook in dit draadje: ja maar er zijn ook enge witte mannen, ja maar je hebt ook wappies etc. Klopt hoor maak ik me ook zorgen om. Maar dat is wel weer wegkijken afleiden van een probleem dat steeds meer mensen ervaren. 

In Engeland zijn in de grote steden steeds meer migranten. Wijken veranderen, veel illegaligeit en toenemende armoede. Problemen nemen toe. Mensen maken zich daar terecht zorgen om.
Ik heb ook beelden gezien dat er onlangs een rally hartje Londen was van moslims. Hele groepen in zwart gesluierde vrouwen, mannen met baarden al zwaaiend met religieuze vlaggen. Allah akbar roepend en : we will conquer. Metro stations afgesloten e
Hele verkeersopstopping. Dat soort dingen vind ik ook doodeng in het hart van de Westerse wereld. Ik zal nu wel weer voor rascist worden uitgemaakt. Maar so be it. Maar zo'n straatbeeld voel ik me niet bij thuis. En zo'n rally krijgt 0 media aandacht. En de mensen die met Britse vlaggen staan te zwaaien krijgen dat wel, worden allemaal geframed als extreem rechts en nationalistisch.  

Ik hoop vooral dat het geweld stopt en dat de echte raddraaiers de bak in gaan. Tegelijkertijd hoop ik ook dat men eens in gesprek gaat bij de vreedzame protesteerders die zich terecht zorgen maken. En dat hun zorgen gehoord worden. 

Mick87 schreef op 08-08-2024 om 09:56:

Ja er worden tegenstellingen gecreëerd en daar draagt de media aan bij. En er wordt heel veel geframed en gestigmatiseerd. Als je Wilders stemt ben je racist, moslims zijn allemaal extremist etc. Het gebeurt dus langs twee kanten en dat is doodeng.
En veel mag niet gezegd worden onder het mom van : dat is racisme. In Engeland schijnt dat dus heel erg te zijn. Mensen mogen de problemen die er zijn niet meer benoemen. Zo kwam ook een bende Pakistaanse kindermisbruikers er decennialang mee weg. (Link naar artikel is eerder in dit draadje gepost). En dat zijn mensen zat. Dat problemen niet benoemd mogen worden. Dat er weggekeken wordt. En dat zijn geen extreemrechtse mensen maar gewone Britten die zich terecht zorgen maken om de toekomst en hun land zien veranderen.
Er zijn gewoon problemen als je bevolkingssamentelling zo snel verandert. De culturele waarden en normen van je land veranderen dan. Maar dat mag niet gezegd worden. Je ziet het ook in dit draadje: ja maar er zijn ook enge witte mannen, ja maar je hebt ook wappies etc. Klopt hoor maak ik me ook zorgen om. Maar dat is wel weer wegkijken afleiden van een probleem dat steeds meer mensen ervaren.

In Engeland zijn in de grote steden steeds meer migranten. Wijken veranderen, veel illegaligeit en toenemende armoede. Problemen nemen toe. Mensen maken zich daar terecht zorgen om.
Ik heb ook beelden gezien dat er onlangs een rally hartje Londen was van moslims. Hele groepen in zwart gesluierde vrouwen, mannen met baarden al zwaaiend met religieuze vlaggen. Allah akbar roepend en : we will conquer. Metro stations afgesloten e
Hele verkeersopstopping. Dat soort dingen vind ik ook doodeng in het hart van de Westerse wereld. Ik zal nu wel weer voor rascist worden uitgemaakt. Maar so be it. Maar zo'n straatbeeld voel ik me niet bij thuis. En zo'n rally krijgt 0 media aandacht. En de mensen die met Britse vlaggen staan te zwaaien krijgen dat wel, worden allemaal geframed als extreem rechts en nationalistisch.

Ik hoop vooral dat het geweld stopt en dat de echte raddraaiers de bak in gaan. Tegelijkertijd hoop ik ook dat men eens in gesprek gaat bij de vreedzame protesteerders die zich terecht zorgen maken. En dat hun zorgen gehoord worden.

Helemaal mee eens!

En veel mag niet gezegd worden onder het mom van : dat is racisme. In Engeland schijnt dat dus heel erg te zijn. Mensen mogen de problemen die er zijn niet meer benoemen. 

Maar schuurt dit niet enorm met elkaar? Als iemand zegt: "we moeten geen asielzoekers (uit islamitische landen) binnenhalen, want dan halen we extremistische criminelen binnen" dan is dat enorm stigmatiserend en racistisch, toch? Mag je dat dan juist wel of juist niet zeggen? Vind je op zo'n manier 'problemen benoemen' oké? Ik ken de Britse situatie niet precies, maar hier in Nederland merk ik steeds meer dat mensen vinden dat ze prima allerlei racistische dingen mogen zeggen of insinueren. En dat als je benoemt dat je het stigmatiserend vindt of niet oké hoe er over medemensen wordt gepraat het huis te klein is, men zich in zijn wiek geschoten voelt en je weggehoond en getreiterd wordt. Maar daarmee wordt juist de mond gesnoerd van degenen die framen, stigmatiseren en racisme aan de kaak stellen. Zie bijv het Ter Apel topic hier op het forum, daar gebeurt dat in het klein ook. Die uitspraak hierboven dat is gewoon wat mensen in dat topic verkondigen en insinueren en waag er eens tegenin te gaan. De meeste mensen durven in dat topic niet eens meer te komen. Als je daar er tegenin gaat dat asielzoekers geframed worden als criminele parasieten krijg je de wind van voren.

Wanneer we veel mensen binnenlaten uit bepaalde landen lopen we tegen meerdere dingen aan:

1. Mensen binnenhalen met een zodanige andere cultuur en andere manier van denken die niet passen bij onze westerse vrije wereld. Dat levert wrijving op.

2. Te weinig voorzieningen voor mensen hier waardoor we anderen van buitenaf er niet ook nog bij kunnen hebben.

3. Echte raddraaiers worden niet aangepakt (en nee ze zijn zeker niet allemaal zo dat weet zo wat iedereen dus dat hoeft niet tot vervelens toe te worden herhaald. Feit is wel dat veel mensen er problemen van ervaren van een deel van die mensen) en dat probleem benoemen wordt steeds meer een taboe en wordt steeds meer gebagatelliseerd (zeker jonge meiden zijn vaak de klos maar ach die moeten maar hun mond houden die racisten). 

En dan het gek vinden dat populistische partijen steeds meer terrein winnen. 

felija schreef op 06-08-2024 om 11:11:

Ik zie juist veel meer zorgwekkende (oerconservatieve) ideeën bij de witte mens: anti-abortus (VS), Andrew Tate, complotdenkers, onverdraagzaamheid richting mensen die 'anders' zijn, bijvoorbeeld transmensen.
Schrikbarende ideeën die in de verste verte niets te maken hebben met moslims en hun gedachtengoed (wat voor het allergrootste gedeelte niet eens extreem is.)

Dit. 

De haat tegen transmensen is echt niet normaal. 

En dat is veelal gebaseerd op leugens die mensen ergens op social media hebben gelezen over wat transmensen zogenaamd zouden doen en willen.

Jorni schreef op 14-08-2024 om 22:30:

[..]

Wanneer we veel mensen binnenlaten uit bepaalde landen lopen we tegen meerdere dingen aan:

1. Mensen binnenhalen met een zodanige andere cultuur en andere manier van denken die niet passen bij onze westerse vrije wereld. Dat levert wrijving op.

De manier van denken van veel rechts extremisten horen ook niet bij de westerse vrije wereld. 

Lopen rellen en mensen aanvallen hoort daar ook niet bij. 

kerstbeer schreef op 14-08-2024 om 22:41:

[..]

De manier van denken van veel rechts extremisten horen ook niet bij de westerse vrije wereld.

Nou inderdaad!
Rellen, de boel slopen, mensen bedreigen en aanvallen. Is dát westers? Nou dan mogen die ook opzouten wat mij betreft!

Zilver_gray schreef op 14-08-2024 om 22:44:

[..]

Nou inderdaad!
Rellen, de boel slopen, mensen bedreigen en aanvallen. Is dát westers? Nou dan mogen die ook opzouten wat mij betreft!

Ja en ook de steeds toenemende vrouwenhaat, die vooral van rechts komt. 

Ze hebben het dan wel over moslims en dat ze naar tegen vrouwen zijn (wat soms ook inderdaad zo is), maar als je als vrouw iets over blanke sexisten zegt, dan ben je al snel een zeur of erger.

Deze groep schreeuwt steeds luider in de wereld en maakt steeds verdergaandere enge plannen. Kijk maar naar dat Project 2025 in de VS. 

Het valt me ook op dat het vaak dezelfde groep is die niet op houden te klagen over dat transgender mensen misschien een keertje op het vrouwentoilet verschijnen, vaak geen woord zegt over geweld en seksueel geweld tegen vrouwen door mannen. Dit ondanks dat dit constant slachtoffers maakt. Sterker nog, ze hebben een heel arsenaal aan truucjes om vrouwen daarover de mond te snoeren. 

Voorbeelden:

-Zeggen dat vrouw een zeur/hysterisch/leugenaar is

-Bagatalliseren (ze vroeg er ook wel om want kort rokje, of lachte veel naar hem of accepteerde een date).

-Cyberbullying en online bedreigingen

-Vrouwen die daarover praten afschilderen als doorgeslagen feministen. 

-"Waarom zei ze het niet eerder?" (misschien omdat ze niet werd geloofd toen ze dat probeerde, of enige van bovenstaande truucjes meteen werden toegepast).

- "Ja maar..."

kerstbeer schreef op 14-08-2024 om 22:41:

[..]

Ik ben het er 100 procent mee eens dat rellen en mensen aanvallen fout is. Vanuit welke hoek dan ook. Geweld is nooit goed en overal waar te of extreem voor staat is fout. 

Zilver_gray schreef op 14-08-2024 om 22:44:

[..]

Nou inderdaad!

Van mij ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.