Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Geweld extreem links en extreem rechts

Hier een draadje om verder te praten over o.a. de rellen in het Verenigd Koninkrijk.

Daglichtlamp schreef op 05-08-2024 om 19:20:

[..]

Alle kans dat hier ook weer Russische trollen bij betrokken zijn.

Absoluut, via X en Telegram

Dat komt mijns inziens door het wij-zij-denken. Het is een restant van het normale groeps- en stammendenken dat wij mensen van nature hebben/hadden toen onze wereld nog klein was. Je hoorde bij een bepaalde groep en daarin lag je voortbestaan.

Er is de laatste tientallen jaren altijd grote instroom geweest in de UK omdat er arbeidskrachten nodig waren voor de industrie en dat heeft als tegenreactie dat veel mensen die daar al wonen en die de macht niet hadden om daar openlijk tegenin te gaan (ze hebben daar sterk gevoel voor wat netjes is en wat niet), deze woede hebben opgekropt en die komt naar buiten in rellen.

MRI

MRI

05-08-2024 om 20:13

De sociale onderlaag in het VK is de laatste jaren enorm gegroeid. Daar ontstaat een woede en frustratie die zich dan jammer genoeg richt op hen die nog kanslozer zijn ipv de mensen die rijker worden. 

idxmkwks7za81.jpg

MRI schreef op 05-08-2024 om 20:13:

De sociale onderlaag in het VK is de laatste jaren enorm gegroeid. Daar ontstaat een woede en frustratie die zich dan jammer genoeg richt op hen die nog kanslozer zijn ipv de mensen die rijker worden.

idxmkwks7za81.jpg

Scherpe cartoon.

De meeste zeer rijken willen juist wel arbeidsmigratie want goedkope krachten waarmee zij zich weer meer kunnen verrijken.

Ze verleggen met succes de focus zodat zij buiten schot blijven en de gewone man zijn pijlers richt op de migranten.

Men was ervan uitgegaan dat met de brexit de migratieinstroom kleiner zou worden maar die is juist veel groter geworden. Vreemd genoeg praat men erover alsof het even onvermijdelijk is als het weer. Maar goed, inderdaad zal het bruto binnenlands product kleiner worden als de instroom beperkt wordt.

Ik vind het heel erg en zorgwekkend en ben bang dat dit soort taferelen zich ook in Nederland zouden kunnen gaan afspelen. Zeker in de huidige tijd, waarin het politiek gelegitimeerd lijkt om asielzoekers en mensen met een buitenlandse afkomst als zondebok te gebruiken voor alles wat men niet goed vind gaan. Veel mensen vinden het tegenwoordig doodnormaal om vluchtelingen te bashen en mensen met een andere cultuur of afkomst als minderwaardig, crimineel en onze huizen inpikkend af te schilderen, bijv door zeer selectief nieuwsberichten te delen. En door social media wordt nepnieuws, selectief nieuws en haat in no time verspreid en legt een heel nare voedingsbodem.

Ik lees dat de dader van de moorden gewoon in Groot-Brittannië geboren is en waarschijnlijk geen moslim, maar toch richt de woede zich op een de gehele groep onschuldige asielzoekers en moslims. Alsof men gewacht heeft op een aanleiding om maar los te kunnen gaan. 

MRI

MRI

05-08-2024 om 21:38

Nicole123 schreef op 05-08-2024 om 21:33:

Ik lees dat de dader van de moorden gewoon in Groot-Brittannië geboren is en waarschijnlijk geen moslim, maar toch richting de woede zich op een de gehele groep onschuldige asielzoekers en moslims. Alsof men gewacht heeft op een aanleiding om maar los te kunnen gaan.

Precies. 

Hopelijk gaat het beter nu Labour aan het bewind is. Kunnen ze laten zien wat ze in hun mars hebben. Ik wens ze wijsheid (maar vrees het ergste).

MRI

MRI

05-08-2024 om 22:13

rionyriony schreef op 05-08-2024 om 22:11:

Hopelijk gaat het beter nu Labour aan het bewind is. Kunnen ze laten zien wat ze in hun mars hebben. Ik wens ze wijsheid (maar vrees het ergste).

Ja ze staan natuurlijk wel 1-0 achter nu ze de puinhopen van de conservatieven moeten opruimen

Ik vind het erg beangstigend en houd mijn hart vast dat dit geweld naar het vasteland overslaat.
De maatschappij is zo gepolariseerd!  Alleen al op FB-topics over mijn eigen stad Rotterdam lees ik dagelijks haatberichten dat het "niet meer dezelfde stad is als vroeger"(lees: veel buitenlandse winkels en moskeeen).  Waarom zo rechtlijnig gedacht?  Ben je zelf nog wel hetzelfde als 40 jaar geleden met dezelfde inzichten en dezelfde omstandigheden?  Is de gehele wereld nog hetzelfde als 40 jaar geleden? 

amarna schreef op 06-08-2024 om 07:17:

Ik vind het erg beangstigend en houd mijn hart vast dat dit geweld naar het vasteland overslaat.
De maatschappij is zo gepolariseerd! Alleen al op FB-topics over mijn eigen stad Rotterdam lees ik dagelijks haatberichten dat het "niet meer dezelfde stad is als vroeger"(lees: veel buitenlandse winkels en moskeeen). Waarom zo rechtlijnig gedacht? Ben je zelf nog wel hetzelfde als 40 jaar geleden met dezelfde inzichten en dezelfde omstandigheden? Is de gehele wereld nog hetzelfde als 40 jaar geleden?

Helemaal eens. 

Ik denk dat de immigratie te snel is gegaan en niet gedragen door de grote meerderheid. Dan wordt het lange tijd genegeerd, immers iedereen leeft zijn eigen leven, heeft zijn baan, zijn gezin en zijn vrienden en ontspanning maar gaat het persoonlijk niet goed dan voelt men weer waar men onbewust onvrede over had maar weggestopt had voor de lieve vrede.

Hoe meer mensen, hoe strenger het beleid moet worden om iedereen een beetje in de hand te houden omdat er anders enorme chaos kan gaan dreigen. Burgeroorlog is een toestand die je niet wil. Het ondermijnt echt alles. Ga er maar aanstaan.

amarna schreef op 06-08-2024 om 07:17:

De maatschappij is zo gepolariseerd! Alleen al op FB-topics over mijn eigen stad Rotterdam lees ik dagelijks haatberichten dat het "niet meer dezelfde stad is als vroeger"(lees: veel buitenlandse winkels en moskeeen). Waarom zo rechtlijnig gedacht? Ben je zelf nog wel hetzelfde als 40 jaar geleden met dezelfde inzichten en dezelfde omstandigheden? Is de gehele wereld nog hetzelfde als 40 jaar geleden?

Ik ben een stuk minder idealistisch dan 40 jaar geleden.

Maar nog steeds overtuigd atheist, dus een groter groeiende gemeenschap met ultra conservatieve ideeën wordt ik ook niet blij van

Chantal2022 schreef op 06-08-2024 om 07:55:

[..]

Ik ben een stuk minder idealistisch dan 40 jaar geleden.

Maar nog steeds overtuigd atheist, dus een groter groeiende gemeenschap met ultra conservatieve ideeën wordt ik ook niet blij van

Dat geldt voor mij ook, maar over een politieke partij (SGP) waar, tot de rechter ingreep, geen vrouwen in vertegenwoordigd waren hoorde je niemand. Dat is voor mij precies hetzelfde conservatieve gedachtegoed. En zolang men mij er niet mee lastig valt heb ik geen moeite met welk geloof dan ook. Of ik deze ontwikkeling fijn vind is een andere vraag. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Het is wat het is. Gelovigen kunnen het gedachtegoed van een atheïst ook bedreigend vinden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.