Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Extinction Rebellion en de A12 blokkeren

Peiling

Ben je het eens met de demonstraties op de A12
119 stemmen
24%
29%
0%
24%
22%
1%

Ook dit staat er in dat Volkskrantartikel bv:

Toch snapt XR-woordvoerder Aaron Pereira goed dat mensen met een migratieachtergrond een drempel voelen om mee te doen, ‘bijvoorbeeld als je familie uit een land komt waar het niet vanzelfsprekend is dat je de politie kunt vertrouwen.’

Zelf heeft hij na lang wikken en wegen besloten dat het klimaatprobleem een arrestatie waard is. ‘Soms voel ik me schuldig tegenover mijn ouders, die uit India naar Europa zijn geëmigreerd en keihard hebben gewerkt om mij en mijn broer een toekomst te geven, een paspoort en een universitaire opleiding. Het idee dat ik die kansen mogelijk verspeel, dat kan ik mijn ouders niet uitleggen.’

Hoewel veel XR-aanhangers welwillend reageerden op de kritiek van Maryam Hassouni op OneWorld, klonk er in sommige reacties ook enige wanhoop door: hoe moet het dan wel?

Hoewel veel XR-aanhangers welwillend reageerden op de kritiek van Maryam Hassouni op OneWorld, klonk er in sommige reacties ook enige wanhoop door: hoe moet het dan wel? De ene XR-activist liet op X weten een morele plicht te voelen om gebruik te maken van zijn privilege, juist omdat anderen die mogelijkheid niet hebben. Anderen zagen dat dan weer als superioriteitsdenken in zijn puurste vorm.

Je kan deze verklaringen van actievoeren als superioriteitsdenken zien natuurlijk, maar je kan het dus ook zien zoals die suffragets uit mijn vorige posting, die juist door hun geprivilegieerde positie (die andere vrouwen niet hadden) vrijheden hadden die er voor zorgden dat ze wel wat voor elkaar kregen. 

Alleen strijden zij niet voor vrijheden maar juist voor het afnemen van vrijheden voor de minder gepriviliseerden die zich straks geen vliegticket of auto meer kunnen veroorloven. 

Mevrouw75 schreef op 09-09-2023 om 09:28:

Ik vind het eigenlijk een beetje fout, het hebben over ‘de politie bezet houden’ als een demonstratie je eigenlijk niet zint.

Ik ben niet tegen de demonstraties dat mag gewoon om aandacht te vragen voor jouw ideeën maar hoe ver mag je daarin gaan als veel andere mensen er last van hebben.

Ze hebben hun punt gemaakt bijna iedereen weet wat ze willen. Elke volwassen Nederlander die mag stemmen kan dat doen op een partij die hun ideeën deelt. We leven in Nederland in een parlementaire democratie zodat we met z'n alle ergens over kunnen beslissen. Zaken afdwingen door overlast gevende demonstraties vind ik niet echt democraties.

EnchantingChamois89

EnchantingChamois89

09-09-2023 om 11:04

Ik wil ze vooral heeeeel erg veel succes wensen!  

Hopelijk worden de hoop en dromen van de 1 niet “opgelost” door geweld van een naamloze identiteit (ik las iets over direct geweld inzetten, why? Waarom meteen zo agressief 🤷‍♀️) 
Geweld is nooit goed, ongeacht de plaats van een vreemdzame demonstratie 
Demonstreren is een goed en mooi recht 😊

Gebruikersnaaminvullen

Gebruikersnaaminvullen

09-09-2023 om 11:13 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 09-09-2023 om 08:13:

[..]

Het gaat dus om gehoord en gezien worden door hun doelgroep en dat is de overheid: die moet stoppen met fossiele subsidies. Dit stuk A12 ligt tussen het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het tijdelijke gebouw van de Tweede Kamer.

Denk je nou echt dat op een zaterdag dat ministerie vol personeel zit? Die hebben een 36-urige werkweek die zeer waarschijnlijk niet in het weekend valt. De tweede kamer zal ook niet afgeladen zijn. 

En de mensen die er wel werken in het weekend, hoeveel last hebben die eigenlijk, van achter hun kantoorramen. 

Ik vind het de grootste hypocriete club die er bestaat....en die mogen ze van mij hard aanpakken...Voor het doelis wat te zeggen.  Maar doe dat  dan op een  ander manier,en vlieg dan zelf  ook niet....

Gebruikersnaaminvullen

Gebruikersnaaminvullen

09-09-2023 om 11:32 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 09-09-2023 om 10:23:

[..]

Ik ben niet tegen de demonstraties dat mag gewoon om aandacht te vragen voor jouw ideeën maar hoe ver mag je daarin gaan als veel andere mensen er last van hebben.

Ze hebben hun punt gemaakt bijna iedereen weet wat ze willen. Elke volwassen Nederlander die mag stemmen kan dat doen op een partij die hun ideeën deelt. We leven in Nederland in een parlementaire democratie zodat we met z'n alle ergens over kunnen beslissen. Zaken afdwingen door overlast gevende demonstraties vind ik niet echt democraties.

Ik las gisteren ook iets over de moeite waard om te demonstreren als het een strafblad oplevert. Sommige mensen hebben daar niet echt over nagedacht.

De vraag die we aanwezigen stellen: is het klimaat je een strafblad waard? ,,Daar heb ik nog niet over nagedacht”, zegt de eerste, een vrouw van rond de veertig. ,,Ik loop vandaag mee en probeer zaterdag naar Den Haag te gaan, omdat ik het klimaat belangrijk vind. Maar als het me een straf zou opleveren? Ik weet het nog niet.”

https://www.ad.nl/binnenland/weer-demonstratie-a12-naarmate-vaker-blokkades-plaatsvinden-denk-ik-dat-meer-straffen-volgen~a30db9fb/

Ze hebben die weg al 7 keer geblokkeerd en het is strafbaar, en de politie raakt gefrustreerd.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-09-2023 om 11:32:

[..]

Ik las gisteren ook iets over de moeite waard om te demonstreren als het een strafblad oplevert. Sommige mensen hebben daar niet echt over nagedacht.

De vraag die we aanwezigen stellen: is het klimaat je een strafblad waard? ,,Daar heb ik nog niet over nagedacht”, zegt de eerste, een vrouw van rond de veertig. ,,Ik loop vandaag mee en probeer zaterdag naar Den Haag te gaan, omdat ik het klimaat belangrijk vind. Maar als het me een straf zou opleveren? Ik weet het nog niet.”

https://www.ad.nl/binnenland/weer-demonstratie-a12-naarmate-vaker-blokkades-plaatsvinden-denk-ik-dat-meer-straffen-volgen~a30db9fb/

Ze hebben die weg al 7 keer geblokkeerd en het is strafbaar, en de politie raakt gefrustreerd.

Nou niet alleen de politie

Gebruikersnaaminvullen

Gebruikersnaaminvullen

09-09-2023 om 11:44 Topicstarter

Yumi schreef op 09-09-2023 om 11:39:

[..]

Nou niet alleen de politie

De draagkracht onder de bevolking zal afnemen, maar dat maakt voor XR niet uit. 

Gebruikersnaaminvullen

Gebruikersnaaminvullen

09-09-2023 om 11:49 Topicstarter

Wat ik trouwens ontzettend sneu vind, al die demonstranten terwijl er een fair op het Malieveld is. https://tongtongfair.nl/

Beertjelief schreef op 09-09-2023 om 11:04:

Ik wil ze vooral heeeeel erg veel succes wensen!

Hopelijk worden de hoop en dromen van de 1 niet “opgelost” door geweld van een naamloze identiteit (ik las iets over direct geweld inzetten, why? Waarom meteen zo agressief 🤷‍♀️)
Geweld is nooit goed, ongeacht de plaats van een vreemdzame demonstratie
Demonstreren is een goed en mooi recht 😊

Meteen? Ze blijven bezig met hun geziek. En ze hebben al meermaals vandalisme gepleegd op vliegvelden. Als een ander  daar een hek door zou knippen zou er met scherp geschoten worden. Of tenminste bijtende honden op je af gestuurd. En terecht natuurlijk! Een vliegveld hoort bewaakt te worden. Maar de ME bleef er een beetje suf bij staan kijken en met fluwelen handschoentjes werden ze in een bus afgevoerd. 

Broodjebrie schreef op 09-09-2023 om 09:14:

[..]

Moeten hulpverleners ook maar omrijden dan????

Dat moeten hulpverleners hier dus ook al jaren... 

Gewoon omdat Rijkswaterstaat die bruggen niet repareert.

alleen in totalitaire Staten is de frustratie van politie een legitieme reden om demonstraties te onderdrukken. Ik weet niet wat ik lees hier. 
Mensen mogen demonstreren en dat is essentieel voor onze democratie. Of ze nu van Pegida, antifa, XR of FvD zijn. 
Kun je irritant vinden, ik denk dat leven in landen waar dat niet mag, een stuk irritanter is. 

Poezenmeisje schreef op 09-09-2023 om 12:35:

[..]

Dat moeten hulpverleners hier dus ook al jaren...

Gewoon omdat Rijkswaterstaat die bruggen niet repareert.

Doemijdieglazenbol schreef op 09-09-2023 om 13:01:

alleen in totalitaire Staten is de frustratie van politie een legitieme reden om demonstraties te onderdrukken. Ik weet niet wat ik lees hier.
Mensen mogen demonstreren en dat is essentieel voor onze democratie. Of ze nu van Pegida, antifa, XR of FvD zijn.
Kun je irritant vinden, ik denk dat leven in landen waar dat niet mag, een stuk irritanter is.

Er is volgens mij ook niemand die zegt dat ze niet mogen demonstreren. Het gaat om de plek waar ze demonstreren. En voor de duidelijkheid: ik vond zowel de boeren als nu XR fout door wegen af te zetten. Los van wat ik van hun standpunt vind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.