Nieuws en actueel
Gebruikersnaaminvullen
08-09-2023 om 16:13
Extinction Rebellion en de A12 blokkeren
Extinction Rebellion wil vanaf morgen 9-9 elke dag A12 in Den Haag blokkerenhttps://nos.nl/artikel/2489667-extinction-rebellion-wil-vanaf-morgen-elke-dag-a12-in-den-haag-blokkeren
Wat vinden jullie van deze actie? Ik zelf vind het doel goed, het middel niet.
Het eerste deel ben ik zeker mee eens. Het tweede deel zal zeker deels helpen.
De blokkade heeft tot doel dat de belastingkortingen op brandstof voor grootverbruikers, zoals raffinaderijen, elektriciteitscentrales, vliegtuigen, schepen en kassen worden afgeschaft. Die kortingen bedragen dertien tot dertig miljard euro per jaar.
Afschaffen ervan maakt gas, olie en kolen voor die bedrijven duurder; dan gaan ze er zuiniger mee om en bovendien worden benzine, fossiele stroom, vliegtickets en kaskomkommers duurder. Daardoor verkopen ze er minder van en daalt de uitstoot van CO2
Hier hebben alleen de burgers last van en niet de bedrijven om welke het gaat. Ook worden er duizenden politieagenten ingezet die elders dus niet meer beschikbaar zijn, nog los van alle kosten die het met zich meebrengt.
https://www.ad.nl/binnenland/politie-zet-duizenden-agenten-in-bij-blokkade-a12-dat-ze-niet-hun-reguliere-werk-kunnen-doen-doet-pijn~a1fcafde/
Peiling
Ben je het eens met de demonstraties op de A12
Poezenmeisje
09-09-2023 om 09:06
Gun die politieagenten ook eens een vrije dag.
De A12 boeit me echt niet, dan rijden mensen maar om. Moeten mensen in Groningen ook, twee bruggen die kapot gevaren zijn, worden al jaren niet hersteld.Maar ja, dát is natuurlijk heel ver weg, dan vindt Rijkswaterstaat dat geen probleem.
Poezenmeisje
09-09-2023 om 09:09
Daglichtlamp schreef op 08-09-2023 om 17:44:
[..]
Werden er juist bij de klimaatdemonstraties niet relatief veel meer mensen opgepakt dan bij de boerendemonstraties?
https://nos.nl/artikel/2461879-worden-klimaatdemonstranten-harder-aangepakt-dan-boeren
Nee, de politie moet ze alleen maar afslepen.
De demonstranten worden echter niet vervolgd. Daarom vind ik dit nutteloze politieinzet.
Als je iets moet afslepen, dan schakel je maar een sleepbedrijf in.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2023/05/28/waarom-de-meeste-a12-activisten-niet-worden-vervolgd
Aviendha
09-09-2023 om 09:11
Lollypopje schreef op 08-09-2023 om 17:07:
Het doel wel, de manier ben ik ook geen voorstander van. Tegelijkertijd snap ik het wel, want het gaf de boeren ook een hoop aandacht en zij kwamen er nog mee weg ook. Dus dit soort acties laat wel goed de dubbele moraal zien.
Welke dubbele moraal? Ik hoor dit steeds over beide kanten. Ja maar de boeren, ja maar XR. Ik kan er serieus niet echt wijs uit worden wie er nou streng werd aangepakt ja of nee. XR volgens mij niet, die laten zich voor de lol arresteren. Echte gevolgen heeft het toch niet voor ze.
Broodjebrie
09-09-2023 om 09:14
Poezenmeisje schreef op 09-09-2023 om 09:06:
Gun die politieagenten ook eens een vrije dag.
De A12 boeit me echt niet, dan rijden mensen maar om. Moeten mensen in Groningen ook, twee bruggen die kapot gevaren zijn, worden al jaren niet hersteld.Maar ja, dát is natuurlijk heel ver weg, dan vindt Rijkswaterstaat dat geen probleem.
Moeten hulpverleners ook maar omrijden dan????
Aviendha
09-09-2023 om 09:15
Ik heb trouwens "het doel wel maar de manier waarop niet" gestemd. Vanmorgen zag ik deze in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kritiek-op-gebrek-aan-kleur-extinction-rebellion-jezelf-laten-arresteren-voor-het-klimaat-is-een-wit-privilege~bc12c7c8/
De hele discussie over kleur laat ik hier graag achterwege, maar dit stond er ook in:
Daarnaast ergerden de ondervraagden zich aan het gebrek aan inlevingsvermogen van XR-activisten, die in hun beleving voetstoots aannemen dat iedereen wel even vrij kan nemen om actie te voeren. Of er te gemakkelijk van uit gaan dat de door hun acties veroorzaakte vertragingen geen ernstige gevolgen hebben. Een schoonmaker of een productiemedewerker in een fabriek riskeert op sommige plekken ontslag als hij tien minuten te laat komt, constateert Bell, iets wat veel mensen in een riantere positie zich nauwelijks kunnen voorstellen. ‘Er is de algemene veronderstelling bij de middenklasse dat de eigen ervaringen universeel zijn.’
Illustreert mooi waarom ik tegen de weg blokkeren ben. En waar ik ook tegen ben is de festivalhouding van die knakkers. Na zo'n demonstratie ligt de hele weg vol met troep.
Aviendha
09-09-2023 om 09:18
Broodjebrie schreef op 09-09-2023 om 09:14:
[..]
Moeten hulpverleners ook maar omrijden dan????
Ja joh schijt of je baby dood gaat, als we het klimaat niet redden gaan we toch allemaal dood.
Hopelijk heb je je sarcasme-radar aan.
Mevrouw75
09-09-2023 om 09:23
redbulletje schreef op 09-09-2023 om 08:38:
Ze zouden vóór snelle overgang naar kernenergie moeten demonstreren. Deze sekte wil alleen maar oude schoenen weggooien voor we nieuwe hebben.
Nee hoor, ‘deze sekte’ doet juist aan oude schoenen oplappen.
Sorry, ik kon het niet laten, het was een inkoppertje.
Mevrouw75
09-09-2023 om 09:28
Ik vind het eigenlijk een beetje fout, het hebben over ‘de politie bezet houden’ als een demonstratie je eigenlijk niet zint.
redbulletje
09-09-2023 om 09:30
Aviendha schreef op 09-09-2023 om 09:15:
Ik heb trouwens "het doel wel maar de manier waarop niet" gestemd. Vanmorgen zag ik deze in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kritiek-op-gebrek-aan-kleur-extinction-rebellion-jezelf-laten-arresteren-voor-het-klimaat-is-een-wit-privilege~bc12c7c8/
De hele discussie over kleur laat ik hier graag achterwege, maar dit stond er ook in:
Daarnaast ergerden de ondervraagden zich aan het gebrek aan inlevingsvermogen van XR-activisten, die in hun beleving voetstoots aannemen dat iedereen wel even vrij kan nemen om actie te voeren. Of er te gemakkelijk van uit gaan dat de door hun acties veroorzaakte vertragingen geen ernstige gevolgen hebben. Een schoonmaker of een productiemedewerker in een fabriek riskeert op sommige plekken ontslag als hij tien minuten te laat komt, constateert Bell, iets wat veel mensen in een riantere positie zich nauwelijks kunnen voorstellen. ‘Er is de algemene veronderstelling bij de middenklasse dat de eigen ervaringen universeel zijn.’
Illustreert mooi waarom ik tegen de weg blokkeren ben. En waar ik ook tegen ben is de festivalhouding van die knakkers. Na zo'n demonstratie ligt de hele weg vol met troep.
Ja bijzonder hoeveel plastic afval ze zelf overal op straat achterlaten.
Blomke82
09-09-2023 om 09:35
redbulletje schreef op 09-09-2023 om 09:30:
[..]
Ja bijzonder hoeveel plastic afval ze zelf overal op straat achterlaten.
Het merendeel zijn ook geen klimaatactivisten, maar rebellen, zoals ze zichzelf ook gewoon noemen.
Lekker bijten in de hand die ze voedt is hun grootste hobby. Verder hebben ze schijt aan alles, ook klimaat. Als ze hun verzetje maar hebben. En dikke lol als ze afgevoerd worden. Ze staan toch zo weer buiten.
Mevrouw75
09-09-2023 om 09:35
Aviendha schreef op 09-09-2023 om 09:15:
Ik hou sowieso niet van de huidige festivalhouding, maar die zie je overal, het is de tijdsgeest.
Aan de andere kant: ook de suffragetes bv waren redelijk geprivilegieerd en konden wel wat lijden onder hun verzetjes.
Mevrouw75
09-09-2023 om 09:36
Blomke82 schreef op 09-09-2023 om 09:35:
[..]
Het merendeel zijn ook geen klimaatactivisten, maar rebellen, zoals ze zichzelf ook gewoon noemen.
Lekker bijten in de hand die ze voedt is hun grootste hobby. Verder hebben ze schijt aan alles, ook klimaat. Als ze hun verzetje maar hebben. En dikke lol als ze afgevoerd worden. Ze staan toch zo weer buiten.
Wij-zij?
redbulletje
09-09-2023 om 09:36
Mevrouw75 schreef op 09-09-2023 om 09:23:
[..]
Nee hoor, ‘deze sekte’ doet juist aan oude schoenen oplappen.
Sorry, ik kon het niet laten, het was een inkoppertje.
Ze zijn voor afschaf fossiel (die lekker comfortabel lopende oude schoenen)
Ze zijn voor windmolens en zonneparken (knellende nieuwe schoenen die er ook nog lelijk uitzien)
Terwijl ze ook kunnen kiezen eerst die oude schoenen op te lopen terwijl de schoen van de toekomst (kernenergie) kan worden uitgerold zodat we zonder blaren over kunnen gaan op betrouwbare én betaalbare energie zonder onooglijke schroothopen die overal het uitzicht domineren.
Mevrouw75
09-09-2023 om 09:41
redbulletje schreef op 09-09-2023 om 09:36:
[..]
Ze zijn voor afschaf fossiel (die lekker comfortabel lopende oude schoenen)
Ze zijn voor windmolens en zonneparken (knellende nieuwe schoenen die er ook nog lelijk uitzien)
Terwijl ze ook kunnen kiezen eerst die oude schoenen op te lopen terwijl de schoen van de toekomst (kernenergie) kan worden uitgerold zodat we zonder blaren over kunnen gaan op betrouwbare én betaalbare energie zonder onooglijke schroothopen die overal het uitzicht domineren.
Ik snap prima wat je bedoelt hoor, weest gerust. Ik maakte een kwinkslag op de schoenen. De letterlijke betekenis van je gezegde.
redbulletje
09-09-2023 om 09:47
Oh je bedoelde het zo 😂 nou dat weet ik nog zo net niet. Het lijken behoorlijk gepriviliseerde typjes die ook niet vies zijn van verre vliegvakanties en dure iPhones.
Overigens wie is hun doelgroep? Denk dat mensen met dubbele paspoorten ook niet op groene partijen zullen stemmen want die willen natuurlijk wel jaarlijks of meer maal jaars op familiebezoek kunnen met het vliegtuig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.