Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Een wachtrij bij Carré. Ik weet het niet…

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

23-07-2021 om 14:06

Wednesday schreef op 23-07-2021 om 13:06:

[..]

Dat denk ik sowieso ja. Het kan makkelijk zo zijn dat hij een groot deel van de mensen die in de rij stonden bij Carré persoonlijk heeft geraakt in hun levens. Hij had natuurlijk een enorme reikwijdte. Dat snap ik ook allemaal wel.

Wat ik minder snap is die ring daarbuiten, dus de mensen (zoals ik) die hem kennen omdat hij 40 jaar lang in de publiciteit is geweest en hem bewonderen omdat hij opkwam voor de underdog. Hetzelfde gebeurde bij Pim Fortuyn. Die werd ook ineens mythisch en was ineens “Pim”. Peter R. de Vries is nu ook ineens “Peter”. Het komt op mij over als het “toe-eigenen” van iemand, waardoor zo iemand als naaste wordt beschouwd en er dus ineens in termen wordt gepraat en gehandeld die (naar mijn idee dan) vooral passend zijn bij rouw om een naaste.

Dit komt heel veroordelend over, maar zo bedoel ik het niet. Ik zit hier juist aan mezelf te twijfelen, zo van: wat mankeert mij dan dat ik hier zo anders tegen aankijk?

Jij ziet dat als toe-eigenen, ik zie dat als een laatste eer en medeleven betonen aan de familie. Wat ik begreep wilde de familie maar ook de Vries dit zelf op deze manier. Ik neem aan dat er over gesproken is vanwege alle doodsbedreigingen.

Ik denk ook dat je het geen collectieve rouw moet noemen. Natuurlijk zullen er velen zijn die echt rouwen, maar er heerst ook verslagenheid, woede, frustratie. Vanwege wéér een laffe moord op een publiek figuur. De moord op iemand die zoveel heeft betekent voor mensen die met onrecht te maken kregen en het nu zelf is overkomen.

En waarom zou je je afvragen of jou iets mankeert omdat je hier anders tegenaan kijkt. Moet ik me dan hetzelfde af gaan vragen omdat ik wel begrijp waarom mensen hier behoefte aan kunnen hebben en in die rij zijn gaan staan of een bloementje leggen bij "de" plek? 

Wat mij stoort zijn bepaalde uitspraken waardoor mensen die de behoeft hebben om te treuren, rouwen, een laatste eer te bewijzen een label krijgen. 

Je kunt ook zeggen ik begrijp het wel of niet en het waarom is niet belangrijk. Ieder heeft zo zijn eigen motieven/beweegreden en dat is goed. En al staan er een paar sensatiezoekers in de rij....nou en. Lekker laten gaan. 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

23-07-2021 om 14:08

Ikweethetnietje schreef op 23-07-2021 om 13:58:

[..]

Ik denk dat de omschrijving sociologisch fenomeen het sleutelbegrip is hier. Het topic is ontstaan naar aanleiding van Peter R. de Vries, maar deze vorm van massale rouw is natuurlijk niet nieuw. Het is interessant om te bekijken waarom iemand daar wel/niet aan mee zou doen.

Goed omschreven, ik vind het, ondanks een ieders verdriet of wat het aan nare herinneringen opwekt, heel ‘mooi’ om inzicht te krijgen hoe breed rouw is en hoe men hiermee omgaat. Het gaat niet enkel om de persoon Peter R de Vries of de lange wachtrij bij Carré, maar het is zoveel meer dan dat. 

Ik merkte bij mezelf dat ik door het hele gebeuren ook enorm getriggerd werd door het nummer ‘A Whiter Shade of Pale’ wat gisteren speciaal door diverse radiostations om 11.00 uur ter nagedachtenis aan hem werd gedraaid. Ik begreep op dat moment heel sterk de verschillende behoefte van mensen icm rouw.

Hij had trouwens een enorm slechte smaak qua muziek zeg 😉

Was dat z'n lievelings liedje? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

23-07-2021 om 14:12

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:15:

[..]

Dat is toch helemaal niet de essentie van het debat dat in dit topic wordt gevoerd? Niemand hier betwist dat die mensen in de rij stonden vanwege het immense verdriet dat zij klaarblijkelijk voelen.

Of gewoon een laatste eer bewijzen omdat ze respect hadden voor de man en z'n werk. Maar wat maakt het uit als ze veel verdriet hebben of vanwege de sensatie daar staan? De familie heeft er geen probleem mee, waarom zou jij die mensen veroordelen omdat ze daar willen staan. Want dat is wel de tendens van jouw berichten. 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

23-07-2021 om 14:13

DanGun schreef op 23-07-2021 om 14:09:

Hij had trouwens een enorm slechte smaak qua muziek zeg 😉

Je plaatst er een emoji bij, maar ook dat maakt de opmerking niet grappig. 

U2fan schreef op 23-07-2021 om 14:13:

[..]

Jij vindt m niet grappig. Dat kan. 
Humor is ook een manier van ‘omgaan met’ hè. 

redbulletje schreef op 23-07-2021 om 14:12:

Yes. 

U2fan schreef op 23-07-2021 om 14:13:

[..]

Kom op zeg....

redbulletje schreef op 23-07-2021 om 14:12:

In de berichtgeving in de media werd dat inderdaad zo verwoord. Ik vond het altijd een mooi nummer maar wat ik jammer vind is dat het nu in het collectieve geheugen komt met een link naar Peter R. de Vries. Terwijl het nummer al uit de jaren '60 stamt. Ik heb daar dan wel moeite mee en niet alleen met dit nummer en de dood van voornoemde. Heb dat altijd als een liedje dan ineens door bijvoorbeeld de dood van een bekend persoon een koppeling in het collectief geheugen met diegene krijgt. Dit keer omdat de media dat naar mijn mening behoorlijk gingen "uitventen." 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

23-07-2021 om 14:20

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 14:15:

[..]

Kom op zeg....

My mistake, ik had er ‘voor mij’ bij moeten plaatsen 

Wednesday schreef op 23-07-2021 om 14:05:

[..]

Om dan terug te komen op je vraag uit de OP: Is het de daad die half Nederland op de been brengt of is het de persoon?Ik denk dat het allebei is. Maar ik denk ook dat de media een opstuwend effect hebben gehad.

Het ging continu daarover. En (ook weer opmerkelijk) er was meteen een set ongeschreven regels voor hoe je mocht praten over Peter R. de Vries, zijn afscheid en alles eromheen. Dat was ook op Viva zo opvallend. Ik heb daar de discussies meegelezen en er was geen ruimte voor een niet-emotioneel geluid, ook niet vanuit de moderators. Ik voel die ongeschreven regels dan niet aan, terwijl ik dat soort regels in andere situaties wel aanvoel.

Dat ben ik met je eens. Er werd zelfs gestel dat het hele land in de rouw was...

Rosabella1 schreef op 22-07-2021 om 14:59:

[..]

O maar ik ook niet hoor ik zou nooit in de rij bij Carré gaan staan of met stille tochten meelopen etc. Ik lees ook elders dat mensen thuis zitten te huilen,obsessief filmpjes van Peter R. de Vries opzoeken etc. ik snap niet dat iemand het zo naar zich toe kan trekken terwijl ze nog nooit een woord met hem gewisseld hebben. Maar goed dat zal wel aan mij liggen denk ik.

Ik was behoorlijk geschokt, stil en boos door de moord. Maar ik heb niet de behoefte om afscheid te nemen of hier de hele tijd mee bezig te zijn. Ik  heb dan gelukkig ook geen dingen meegemaakt, waarbij de steun van een Peter R. de Vries voor mij een hele grote meerwaarde zou zijn geweest.

Ik kan me dus wel voorstellen dat mensen die persoonlijk groot onrecht is aangedaan, heel erg geraakt zijn door de moord. Het haalt misschien wel hele nare herinneringen omhoog, aan eigen onrechtvaardige situaties. Helemaal als dat onrecht niet opgelost is. Peter R. de Vries gaf veel mensen hoop dat er altijd kans op gerechtigheid is. Met de moord, krijgt de hoop op gerechtigheid een behoorlijke knauw. 

Daarom vind ik het prima dat de familie de mogelijkheid heeft geboden aan het publiek om afscheid te nemen. Ook al heb ik er zelf geen behoefte aan, ik vind het fijn voor de familie en het publiek dat ze op die manier elkaar hebben kunnen steunen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

23-07-2021 om 14:22

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 14:18:

[..]

In de berichtgeving in de media werd dat inderdaad zo verwoord. Ik vond het altijd een mooi nummer maar wat ik jammer vind is dat het nu in het collectieve geheugen komt met een link naar Peter R. de Vries. Terwijl het nummer al uit de jaren '60 stamt. Ik heb daar dan wel moeite mee en niet alleen met dit nummer en de dood van voornoemde. Heb dat altijd als een liedje dan ineens door bijvoorbeeld de dood van een bekend persoon een koppeling in het collectief geheugen met diegene krijgt. Dit keer omdat de media dat naar mijn mening behoorlijk gingen "uitventen."

Het blijft nog steeds een mooi liedje toch dan?? 

Een liedje is voor jezelf toch? Je legt zelf zo de nadruk op die link dat je er nooit meer ‘langs’ kan kijken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.