Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Een wachtrij bij Carré. Ik weet het niet…

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:09:

[..]

Ik schrijf dat ik dat vind ja. Net zoals jij vindt dat het allemaal maar een beetje raar is en je dat dus veroordeelt. Dat is dus mijn mening en jouw mening, meer niet. Lees alles nog eens op je gemak.

Ik veroordeel het helemaal niet. Ik begrijp het alleen niet, kijk er anders tegenaan.

Ik zeg toch niet dat ik al die mensen idioten vind ofzo?

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

23-07-2021 om 13:14

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 12:20:

[..]

Dit topic is als je de titel en openingspost leest niet concreet bedoeld om om de dood van Peter R. de Vries te rouwen. Dat gebeurt nu wél terwijl dat niet de vraag c.q. intentie van TO was. Ik denk nu 17 pagina’s verder dat het zelfs een beetje topicvervuiling wordt.

Begrijp me niet verkeerd, als mensen online hier collectief willen rouwen, dan kan dat in de daarvoor bestemde topics of open dáár dan een nieuw topic over. Er is niemand die elkaar daar van tegenhoudt . Dat komt de sfeer gok ik óók ten goede.

Omg ja daar gaat het wel om. 

Jij wijst continu met bepaalde woorden naar situaties. 

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:06:

[..]

Waarom stonden die mensen in de rij, denk je? Om een nieuw te openen warme bakker, gratis kaartjes voor een voetbalwedstrijd of omdat ze op deze manier een man willen herdenken, erom rouwen dat hij overleden is?

Dat is toch helemaal niet de essentie van het debat dat in dit topic wordt gevoerd? Niemand hier betwist dat die mensen in de rij stonden vanwege het immense verdriet dat zij klaarblijkelijk voelen. 

Wednesday schreef op 23-07-2021 om 13:06:

[..]

Dat denk ik sowieso ja. Het kan makkelijk zo zijn dat hij een groot deel van de mensen die in de rij stonden bij Carré persoonlijk heeft geraakt in hun levens. Hij had natuurlijk een enorme reikwijdte. Dat snap ik ook allemaal wel.

Wat ik minder snap is die ring daarbuiten, dus de mensen (zoals ik) die hem kennen omdat hij 40 jaar lang in de publiciteit is geweest en hem bewonderen omdat hij opkwam voor de underdog. Hetzelfde gebeurde bij Pim Fortuyn. Die werd ook ineens mythisch en was ineens “Pim”. Peter R. de Vries is nu ook ineens “Peter”. Het komt op mij over als het “toe-eigenen” van iemand, waardoor zo iemand als naaste wordt beschouwd en er dus ineens in termen wordt gepraat en gehandeld die (naar mijn idee dan) vooral passend zijn bij rouw om een naaste.

Dit komt heel veroordelend over, maar zo bedoel ik het niet. Ik zit hier juist aan mezelf te twijfelen, zo van: wat mankeert mij dan dat ik hier zo anders tegen aankijk?

Je 1e alinea klopt. Ik las dat bijvoorbeeld de beste vriendin van Marianne Vaatstra in die rij stond. En vertegenwoordigers van minderheidsgroepen, omdat hij daar ook mee sprak of werkte.

Van je 2e alinea weet ik ook niet hoe dat werkt. Dat is een vorm van toe-eigenen van het leed van een ander. Hoe die slag naar het persoonlijk voelen werkt, weet ik ook niet. Ik vind dat je hierom ook niet hoeft te twijfelen aan jezelf. Ik voel dat ook niet. Het enige wat ik daarnaast vind, is, dat ieder dat voor zich moet weten. Wie ben ik om daar een mening over te hebben. En ik vind dat anderen dat ook niet zou moeten boeien. 

Mija schreef op 23-07-2021 om 13:05:

Volgens mij is het best simpel. Als je zegt: ‘Ik heb hier een mening over en als je het niet met mij eens ben, suggereer ik dat jij stom bent, dat er een steekje aan je los zit of ik noem je rechttoe rechtaan hysterisch,’ dan nodig je van harte uit tot: ‘Dan vind ik jou een hork’. Moet je dan niet over piepen. Wie kaatst kan de bal verwachten. Of het bijdraagt aan het niveau en plezier in de discussie, daar zullen de meningen ook weer over verschillen. Als je het mij vraagt: ‘Nee’

Dit kan dus alleen maar ontstaan doordat mensen het topic vervuilen met opmerkingen die in dít topic misplaatst zijn. Daar zijn andere topics geschikt voor. 

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:15:

[..]

Je 1e alinea klopt. Ik las dat bijvoorbeeld de beste vriendin van Marianne Vaatstra in die rij stond. En vertegenwoordigers van minderheidsgroepen, omdat hij daar ook mee sprak of werkte.

Van je 2e alinea weet ik ook niet hoe dat werkt. Dat is een vorm van toe-eigenen van het leed van een ander. Hoe die slag naar het persoonlijk voelen werkt, weet ik ook niet. Ik vind dat je hierom ook niet hoeft te twijfelen aan jezelf. Ik voel dat ook niet. Het enige wat ik daarnaast vind, is, dat ieder dat voor zich moet weten. Wie ben ik om daar een mening over te hebben. En ik vind dat anderen dat ook niet zou moeten boeien.

Waarom ben je dan lid van een algemeen forum zoals dit?

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:04:

[..]

Je zegt in een van je vorige bijdragen dit:

Ik vind dat 'men' er niets van te vinden heeft. Een ieder rouwt zoals ie wil. En of je, overdrachtelijk, dat nou begrijpt of niet veroordeelt of niet of er iets van vindt, nou ja, prima.

Ik ben van mening dat dat in dit specifieke topic de sfeer hier niet ten goede komt en tevens dat woorden van gelijke strekking dat niet doen. Het rouwen is in dit topic niet aan de orde omdat TO niet met die achterliggende gedachte (de beschrijving staat in de openingspost) dit topic is gestart. TO zegt immers het volgende daarover:

De afgelopen week heb ik met enige verbazing gekeken naar alle gebeurtenissen rondom de dood van Peter R. de Vries. Ik krijg berichten over herdenkingen, er staat een wachtrij bij Carré en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom.

Als mensen dan vervolgens anderen de maat gaan nemen door te roepen dat "je er niets van te vinden hebt en dat een ieder rouwt zoals ie wil" dan is dat in dít topic wél misplaatst.

Ik vind is mijn mening. In tegenstelling tot een tweetal van jullie, dwing ik niemand hetzelfde te denken als ik, neem ik niemand de maat die er anders over denkt. Ik vind dat, deal with it. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

23-07-2021 om 13:18

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:15:

[..]

Dat is toch helemaal niet de essentie van het debat dat in dit topic wordt gevoerd? Niemand hier betwist dat die mensen in de rij stonden vanwege het immense verdriet dat zij klaarblijkelijk voelen.

Immense verdriet dat zij klaarblijkelijk voelen......ja of omdat ze een soort van laatste groet wilden brengen of hun respect willen betuigen of de familie wilden steunen. Ook dat kan zonder of met immens verdriet of zonder verdriet toe te eigenen. 

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:18:

[..]

Ik vind is mijn mening. In tegenstelling tot een tweetal van jullie, dwing ik niemand hetzelfde te denken als ik, neem ik niemand de maat die er anders over denkt. Ik vind dat, deal with it.

Waar dwing ik wie dan ook om hetzelfde te denken als ik? (als je mij tenminste bedoelt met "een tweetal van jullie")

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:18:

[..]

Ik dwing mensen niet om hetzelfde te denken zoals ik klaarblijkelijk doe. Als jij bijvoorbeeld dat zo opvat, dan is dat jouw gevoel en dat kan ik niet bij je wegnemen. Dan kunnen we hooguit tegen elkaar zeggen: agree to disagree en je hoeft ook niet de discussie met mensen die denken zoals bijvoorbeeld ik aan te gaan. Daar kies je toch echt zelf voor. Je hóéft niet mee te doen in dít topic als bepaalde opvattingen je tegenstaan. Net zoals ik dat ook niet hoef als ik dat niet wil. 

Rouw is niet alleen bestemd voor overlijden. Mijn psycholoog had het (kort gezegd) over dat elke vorm van afscheid nemen een vorm Van rouw is. (Partir c’est mourir un peu was het toch?) 
Dus het is ook niet enkel en alleen voor overleden geliefden.
Voor mij voelt dit als een soort afscheid van gerechtigheid ofzo, lastig om uit te leggen. Maar dat een persoon die zo strijd tegen onrecht op alle vlakken, die zonder aanziens des persoons onrecht aan de kaak stelt, dat die op zo’n manier aan zijn einde komt… Nouja, lastig onder woorden te brengen en ik heb ook helemaal geen zin om m’n gevoel te gaan zitten uitleggen want er is altijd wel iemand die daar wat van gaat vinden. 
Maar in het licht van hoe m’n psych dat uitlegde, snap ik die collectieve rouw wel. 

DanGun schreef op 23-07-2021 om 13:21:

Rouw is niet alleen bestemd voor overlijden. Mijn psycholoog had het (kort gezegd) over dat elke vorm van afscheid nemen een vorm Van rouw is. (Partir c’est mourir un peu was het toch?)
Dus het is ook niet enkel en alleen voor overleden geliefden.
Voor mij voelt dit als een soort afscheid van gerechtigheid ofzo, lastig om uit te leggen. Maar dat een persoon die zo strijd tegen onrecht op alle vlakken, die zonder aanziens des persoons onrecht aan de kaak stelt, dat die op zo’n manier aan zijn einde komt… Nouja, lastig onder woorden te brengen en ik heb ook helemaal geen zin om m’n gevoel te gaan zitten uitleggen want er is altijd wel iemand die daar wat van gaat vinden.
Maar in het licht van hoe m’n psych dat uitlegde, snap ik die collectieve rouw wel.

Wat je hier zegt begrijp ik wel. Dat gevoel had ik zelf ook (afscheid van gerechtigheid). Alleen is het voor mij geen reden daar openbaar/massaal uiting aan te geven, maar dat moet iedereen zelf weten.

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:17:

[..]

Waarom ben je dan lid van een algemeen forum zoals dit?

Ik vind het vervelend voor je, dat je het allemaal niet zo goed begrijpt, maar kun je nu ophouden met het steeds anders interpreteren van mijn prima te begrijpen stukjes? En ook je negatieve bewoordingen mogen achterwege blijven. 

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:23:

[..]

Ik vind het vervelend voor je, dat je het allemaal niet zo goed begrijpt, maar kun je nu ophouden met het steeds anders interpreteren van mijn prima te begrijpen stukjes? En ook je negatieve bewoordingen mogen achterwege blijven.

Ik snap heel goed wat ze zegt. Ik interpreteer ze net zo.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-07-2021 om 13:25

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:15:

[..]

Het boeit me uit interesse, fascinatie. Waarschijnlijk ook doordat ik zelf net uit een complex rouwproces kom en veel bezig ben geweest met het concept “rouw”. Rouw is in mijn ervaring hard werken en een uiteindelijk eenzaam proces. Dat rijmt helemaal niet met wat er nu gaande is en ook als rouw wordt benoemd, dus het werpt duizend vragen voor mij op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.