Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Een wachtrij bij Carré. Ik weet het niet…

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 12:20:

[..]

Dit topic is als je de titel en openingspost leest niet concreet bedoeld om om de dood van Peter R. de Vries te rouwen. Dat gebeurt nu wél terwijl dat niet de vraag c.q. intentie van TO was. Ik denk nu 17 pagina’s verder dat het zelfs een beetje topicvervuiling wordt.

Begrijp me niet verkeerd, als mensen online hier collectief willen rouwen, dan kan dat in de daarvoor bestemde topics of open dáár dan een nieuw topic over. Er is niemand die elkaar daar van tegenhoudt . Dat komt de sfeer gok ik óók ten goede.

Het gaat de sfeer ten goede komen wanneer jij anderen in hun waarde laat. Dat is jou al meerdere keren gevraagd, maar of je ziet echt niet wat je doet of je wilt het niet zien want je blijft bezig. Nu weer, met een woord als ‘topic-vervuiling’ en het wijzen naar anderen die hier de sfeer verpesten. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

23-07-2021 om 12:47

Viva-Elize schreef op 23-07-2021 om 10:32:

Misschien waren er meer bekenden van De Vries woensdag in carre dan we denken.

Ik denk ook dat de Vries voor veel meer mensen iets betekend heeft dan de buitenwereld weet. Niemand weet wat hij nog meer deed dan de dingen die in de media kwamen. De mensen op het afscheid waren uitgenodigd, en dat vond ik er best veel. 

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 12:20:

[..]

Dit topic is als je de titel en openingspost leest niet concreet bedoeld om om de dood van Peter R. de Vries te rouwen. Dat gebeurt nu wél terwijl dat niet de vraag c.q. intentie van TO was. Ik denk nu 17 pagina’s verder dat het zelfs een beetje topicvervuiling wordt.

Begrijp me niet verkeerd, als mensen online hier collectief willen rouwen, dan kan dat in de daarvoor bestemde topics of open dáár dan een nieuw topic over. Er is niemand die elkaar daar van tegenhoudt . Dat komt de sfeer gok ik óók ten goede.

Ik reageer op de vraag in de openings post, ik schrijf toch gewoon Nederlands of niet? Wat vind je er nou van en zou jij in de rij gaan staan? Starter twijfelt wat ze vindt, jij begrijpt het niet en ik vind dat niemand er eigenlijk iets mee te maken heeft. 

Waar rouw ik om Peter R. de Vries? 

Waar ga ik off topic? 

Waar kom ik de sfeer niet ten goede? 

Waar staat dat ik alleen mee mag praten met de veelschrijvers hier en waar staat dat een andere mening niet mag? 

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 12:24:

[..]

En ik vind dat iedereen ook mag vinden wat hij vindt en dat jij dat niet hoeft te veroordelen. Excuus bij deze ingetrokken.

Dat mag jij vinden. Ik zit volgens mij op een forum waar gebeurtenissen en mensen besproken worden en verschillende visies zijn. Ik ga in de op de openings post, schrijf beleefd en geef mijn mening. Ik zie nergens staan dat het anders werkt. 

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 12:52:

[..]

Dat mag jij vinden. Ik zit volgens mij op een forum waar gebeurtenissen en mensen besproken worden en verschillende visies zijn. Ik ga in de op de openings post, schrijf beleefd en geef mijn mening. Ik zie nergens staan dat het anders werkt.

Je veroordeelt mensen die daar een mening over hebben. Zo werkt het niet dus.

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 12:57:

[..]

Je veroordeelt mensen die daar een mening over hebben. Zo werkt het niet dus.

Ik heb een mening over gebeurtenissen en mensen ja. Net als jij volgens mij. Jij veroordeelt mij ook gewoon om wat ik zeg. Iedereen mag een mening hebben van je, maar liever niet als deze niet strookt met de jouwe. Bouw een herfstappeltaartforum en ik beloof je dat ik er wegblijf. 

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 12:50:

[..]

Ik reageer op de vraag in de openings post, ik schrijf toch gewoon Nederlands of niet? Wat vind je er nou van en zou jij in de rij gaan staan? Starter twijfelt wat ze vindt, jij begrijpt het niet en ik vind dat niemand er eigenlijk iets mee te maken heeft.

Waar rouw ik om Peter R. de Vries?

Waar ga ik off topic?

Waar kom ik de sfeer niet ten goede?

Waar staat dat ik alleen mee mag praten met de veelschrijvers hier en waar staat dat een andere mening niet mag?

Je zegt in een van je vorige bijdragen dit:

Ik vind dat 'men' er niets van te vinden heeft. Een ieder rouwt zoals ie wil. En of je, overdrachtelijk, dat nou begrijpt of niet veroordeelt of niet of er iets van vindt, nou ja, prima.

Ik ben van mening dat dat in dit specifieke topic de sfeer hier niet ten goede komt en tevens dat woorden van gelijke strekking dat niet doen. Het rouwen is in dit topic niet aan de orde omdat TO niet met die achterliggende gedachte (de beschrijving staat in de openingspost) dit topic is gestart. TO zegt immers het volgende daarover:

De afgelopen week heb ik met enige verbazing gekeken naar alle gebeurtenissen rondom de dood van Peter R. de Vries. Ik krijg berichten over herdenkingen, er staat een wachtrij bij Carré en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom.

Als mensen dan vervolgens anderen de maat gaan nemen door te roepen dat "je er niets van te vinden hebt en dat een ieder rouwt zoals ie wil" dan is dat in dít topic wél misplaatst. 

vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:01:

[..]

Ik heb een mening over gebeurtenissen en mensen ja. Net als jij volgens mij. Jij veroordeelt mij ook gewoon om wat ik zeg. Iedereen mag een mening hebben van je, maar liever niet als deze niet strookt met de jouwe. Bouw een herfstappeltaartforum en ik beloof je dat ik er wegblijf.

Dat is echt niet wat ik zeg/gezegd heb hoor. Lees mijn posts er maar op na.

Jij schrijft gewoon dat mensen niks mogen vinden van hoe iemand rouwt. Ik zeg dat mensen dat wel mogen. En nee, dat hoeft helemaal niet overeen te komen met mijn eigen mening.

Volgens mij is het best simpel. Als je zegt: ‘Ik heb hier een mening over en als je het niet met mij eens ben, suggereer ik dat jij stom bent, dat er een steekje aan je los zit of ik noem je rechttoe rechtaan hysterisch,’ dan nodig je van harte uit tot: ‘Dan vind ik jou een hork’. Moet je dan niet over piepen. Wie kaatst kan de bal verwachten. Of het bijdraagt aan het niveau en plezier in de discussie, daar zullen de meningen ook weer over verschillen. Als je het mij vraagt: ‘Nee’

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-07-2021 om 13:06

Tickel schreef op 23-07-2021 om 12:47:

[..]

Ik denk ook dat de Vries voor veel meer mensen iets betekend heeft dan de buitenwereld weet. Niemand weet wat hij nog meer deed dan de dingen die in de media kwamen. De mensen op het afscheid waren uitgenodigd, en dat vond ik er best veel.

Dat denk ik sowieso ja. Het kan makkelijk zo zijn dat hij een groot deel van de mensen die in de rij stonden bij Carré persoonlijk heeft geraakt in hun levens. Hij had natuurlijk een enorme reikwijdte. Dat snap ik ook allemaal wel.

Wat ik minder snap is die ring daarbuiten, dus de mensen (zoals ik) die hem kennen omdat hij 40 jaar lang in de publiciteit is geweest en hem bewonderen omdat hij opkwam voor de underdog. Hetzelfde gebeurde bij Pim Fortuyn. Die werd ook ineens mythisch en was ineens “Pim”. Peter R. de Vries is nu ook ineens “Peter”. Het komt op mij over als het “toe-eigenen” van iemand, waardoor zo iemand als naaste wordt beschouwd en er dus ineens in termen wordt gepraat en gehandeld die (naar mijn idee dan) vooral passend zijn bij rouw om een naaste.

Dit komt heel veroordelend over, maar zo bedoel ik het niet. Ik zit hier juist aan mezelf te twijfelen, zo van: wat mankeert mij dan dat ik hier zo anders tegen aankijk?

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:04:

[..]

Je zegt in een van je vorige bijdragen dit:

Ik vind dat 'men' er niets van te vinden heeft. Een ieder rouwt zoals ie wil. En of je, overdrachtelijk, dat nou begrijpt of niet veroordeelt of niet of er iets van vindt, nou ja, prima.

Ik ben van mening dat dat in dit specifieke topic de sfeer hier niet ten goede komt en tevens dat woorden van gelijke strekking dat niet doen. Het rouwen is in dit topic niet aan de orde omdat TO niet met die achterliggende gedachte (de beschrijving staat in de openingspost) dit topic is gestart. TO zegt immers het volgende daarover:

De afgelopen week heb ik met enige verbazing gekeken naar alle gebeurtenissen rondom de dood van Peter R. de Vries. Ik krijg berichten over herdenkingen, er staat een wachtrij bij Carré en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom.

Als mensen dan vervolgens anderen de maat gaan nemen door te roepen dat "je er niets van te vinden hebt en dat een ieder rouwt zoals ie wil" dan is dat in dít topic wél misplaatst.

Waarom stonden die mensen in de rij, denk je? Om een nieuw te openen warme bakker, gratis kaartjes voor een voetbalwedstrijd of omdat ze op deze manier een man willen herdenken, erom rouwen dat hij overleden is? 

Wednesday schreef op 23-07-2021 om 12:25:

Wat ik er (onder andere) opmerkelijk aan vind is dat er überhaupt een groot rouwproces bezig is. Ik vond de aanslag op Peter R. de Vries zeer schokkend en ik bewonder hem zeer voor alles wat hij heeft gedaan. In de week dat hij in het ziekenhuis lag checkte ik elke ochtend meteen het nieuws in de vurige hoop dat hij niet overleden zou zijn. Toen dat wel zo was, vond ik dat echt verschrikkelijk. Nog steeds ben ik er in mijn hoofd mee bezig.
Maar ik kende hem niet en daarom ben ik nu niet in de rouw. Ik zie rouw als verdriet om de dood van een naaste. Ik kan er niet goed bij dat de collectieve shock omdat een bekende persoon op een gruwelijke manier overleden is, nu wordt benoemd als rouw.

dat is écht de spijker op z'n kop.

Ik heb persoonlijke moeite met de beelden uit de rij bij Carré waarin onbekende mensen, die de overledene vaak niet eens persoonlijk kende, overmand door verdriet hun zegje voor de toegestroomde pers mogen doen. Op mij komt dat over op jezelf verdriet toe-eigenen terwijl dat niet van jou is. 

Dat de partner van Peter dit wilde delen is toch helemaal niet raar.
Haar geliefde is wreed op klaarlichte dag op een voor iedereen toegangbare plek vermoord.
Hij werd daar lopend nog gezien zoals zo vaak en werd  wreed openbaar neergeschoten.
Heel Nederland was op de hoogte van de periode erna.
Niks prive.
Bovendien was hij zelf open en emotioneel als mens.

Dus dat zijn partner dit heeft verteld ligt lijkt me ook in lijn waarin het intieme naar voren komt.

Peter r de Vries heeft ooit tegen zijn familie gezegd dat iedereen afscheid van hem zou mogen nemen en dat is gebeurt.

Juist erg mooi dat zijn partner dit heeft verteld.

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 13:05:

[..]

Dat is echt niet wat ik zeg/gezegd heb hoor. Lees mijn posts er maar op na.

Jij schrijft gewoon dat mensen niks mogen vinden van hoe iemand rouwt. Ik zeg dat mensen dat wel mogen. En nee, dat hoeft helemaal niet overeen te komen met mijn eigen mening.

Ik schrijf dat ik dat vind ja. Net zoals jij vindt dat het allemaal maar een beetje raar is en je dat dus veroordeelt. Dat is dus mijn mening en jouw mening, meer niet. Lees alles nog eens op je gemak. 

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:09:

[..]

dat is écht de spijker op z'n kop.

Ik heb persoonlijke moeite met de beelden uit de rij bij Carré waarin onbekende mensen, die de overledene vaak niet eens persoonlijk kende, overmand door verdriet hun zegje voor de toegestroomde pers mogen doen. Op mij komt dat over op jezelf verdriet toe-eigenen terwijl dat niet van jou is.

Zo zie ik het ook. Het is lastig om dit uit te leggen zonder iemand voor het hoofd te stoten.

Ik denk dat het voer voor psychologen is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.