Nieuws en actueel
Ikweethetnietje
21-07-2021 om 15:15
Een wachtrij bij Carré. Ik weet het niet…
De afgelopen week heb ik met enige verbazing gekeken naar alle gebeurtenissen rondom de dood van Peter R. de Vries. Ik krijg berichten over herdenkingen, er staat een wachtrij bij Carré en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen grote tv-kijker ben en bij het zien van Peter R. de Vries was mijn eerste reactie altijd zappen. Misschien dat ik het hierdoor ook niet snap.
Ik erken dat hij belangrijk was voor de (misdaad)journalistiek in Nederland en dat deze aanslag in het licht van de vrije journalistiek een belangrijke gebeurtenis is, maar deze ‘populariteit’ (bij gebrek aan een beter woord) verrast mij.
Is het de daad die half Nederland op de been brengt of is het de persoon?
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden en of je zelf in de rij bij Carré zou gaan staan/staat.
Rondstruiner
23-07-2021 om 09:51
aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 09:46:
[..]
Tegengas is het probleem niet. Voor mij ook geen reden om iemand te blokken. Mijn punt is dat ik de indruk krijg dat je in principe alles mag zeggen zolang je maar wél voldoende emotie in je bijdragen verwerkt. Forummers die bijvoorbeeld “massahysterie” benoemen worden daar haast om gefileerd in mijn beleving. Hoewel ik het woord niet heb gebruikt reageer ik daar denk ik minder emotioneel op. Ik vind het een normale term en heb er geen aanstoot aan genomen maar blijkbaar zijn er forummers die dat wel doen en die dan wél tot in den treure dat mogen herhalen. Daar ben ik verbaasd over.
Begrijp ik en ben het met je eens. Maar ik zei iets heel anders en toch wordt op mij ook vrij defensief gereageerd. Maar dat kwam dan misschien omdat de sfeer in het topic zich al zo ontwikkeld heeft.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 09:58
Rondstruiner schreef op 23-07-2021 om 09:39:
[..]
Joh. Ik vind dus echt dat jij alle recht hebt om je zegje te doen hier. Dat betekent echter niet dat je geen tegengas krijgt en dat niemand er iets van mag vinden? Zo werkt vrije meningsuiting niet hè.
Ik heb helemaal geen last van jou of anderen hier, zou niet weten waarom ik iemand zou blokkeren, ik probeer in gesprek te gaan. Maar blijkbaar wil jij alleen zenden.
Maar dit geeft wel goed weer wat het probleem is met het veelgehoorde: " je mag tegenwoordig ook niks meer zeggen". Je mag van alles zeggen, en andere mensen mogen daar dan weer op reageren.
Maar je zegt wel tegen mij dat je het raar vindt dat ik er iets van vind. Waarom dan?
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 10:00
vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 09:46:
Ieder mens rouwt op z'n eigen manier. Ik vind dat je daar niks van te vinden hebt eigenlijk.
Maar daar gaat dit topic over. Laat het dan links liggen.
CuddlyReindeer95
23-07-2021 om 10:22
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 09:34:
[..]
Ik vind eigenlijk als er een topic als dit geopend wordt, dat iedereen daar zijn eigen gedachten over kwijt moet kunnen. Snap niet zo goed waar daar mis mee is.
Het topic gaat er zelfs over.
Mij fascineert het ook. Het roept voor mij enorm veel vragen op. Jammer dat er zo aangebrand op wordt gereageerd.
Viva-Elize
23-07-2021 om 10:32
Misschien waren er meer bekenden van De Vries woensdag in carre dan we denken.
Rondstruiner
23-07-2021 om 11:00
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 09:58:
[..]
Maar je zegt wel tegen mij dat je het raar vindt dat ik er iets van vind. Waarom dan?
Omdat ik het echt een beetje gek vind en het niet begrijp. Ik geef ook aan waarom ik dat vind. En aangezien ik schreef dat ik vind dat mensen (binnen de grenzen van de wet) gewoon hun zegje moeten kunnen doen, doe ik dat zelf ook. Waarom zou ik het niet mogen zeggen?
Nogmaals: het is geen eenrichtingsverkeer, jij mag van alles vinden, en andere mensen mogen daar weer iets van vinden.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 11:22
Rondstruiner schreef op 23-07-2021 om 11:00:
[..]
Omdat ik het echt een beetje gek vind en het niet begrijp. Ik geef ook aan waarom ik dat vind. En aangezien ik schreef dat ik vind dat mensen (binnen de grenzen van de wet) gewoon hun zegje moeten kunnen doen, doe ik dat zelf ook. Waarom zou ik het niet mogen zeggen?
Nogmaals: het is geen eenrichtingsverkeer, jij mag van alles vinden, en andere mensen mogen daar weer iets van vinden.
Ik zeg toch ook niet dat ik het raar vind dat jij er iets van vindt? We hebben toch gewoon allebei ons eigen mening?
Maar ik denk dat het een beetje langs elkaar heen praten wordt op deze manier dus het lijkt me verstandig dat we "agree to disagree".
vanpuffelen
23-07-2021 om 11:36
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 10:00:
[..]
Maar daar gaat dit topic over. Laat het dan links liggen.
Waarom zou ik? Jij je mening, ik m'n mening zeg je zelf toch. De vraag is, wat vind je er nou van. Ik vind er niks van en waarom zou ik. Ook al gaan die mensen daar in de rij staan, ik zou het niet doen, maar het verbaast of stoort me niks.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 11:41
vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 11:36:
[..]
Waarom zou ik? Jij je mening, ik m'n mening zeg je zelf toch. De vraag is, wat vind je er nou van. Ik vind er niks van en waarom zou ik. Ook al gaan die mensen daar in de rij staan, ik zou het niet doen, maar het verbaast of stoort me niks.
Als je het zo bedoelt heb ik je verkeerd begrepen. Excuus.
Ik dacht dat je het veroordeelde dat mensen daar iets van vinden.
DanGun
23-07-2021 om 11:59
vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 09:46:
Ieder mens rouwt op z'n eigen manier. Ik vind dat je daar niks van te vinden hebt eigenlijk.
Maar dan ook precies dat
vanpuffelen
23-07-2021 om 12:08
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 11:41:
[..]
Als je het zo bedoelt heb ik je verkeerd begrepen. Excuus.
Ik dacht dat je het veroordeelde dat mensen daar iets van vinden.
Dan begreep je het goed. Ik vind dat 'men' er niets van te vinden heeft. Een ieder rouwt zoals ie wil. En of je, overdrachtelijk, dat nou begrijpt of niet veroordeelt of niet of er iets van vindt, nou ja, prima. Ik reageerde puur op de post in de opening en niet op jullie gesprek.
aardbei35
23-07-2021 om 12:20
vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 12:08:
[..]
Dan begreep je het goed. Ik vind dat 'men' er niets van te vinden heeft. Een ieder rouwt zoals ie wil. En of je, overdrachtelijk, dat nou begrijpt of niet veroordeelt of niet of er iets van vindt, nou ja, prima. Ik reageerde puur op de post in de opening en niet op jullie gesprek.
Dit topic is als je de titel en openingspost leest niet concreet bedoeld om om de dood van Peter R. de Vries te rouwen. Dat gebeurt nu wél terwijl dat niet de vraag c.q. intentie van TO was. Ik denk nu 17 pagina’s verder dat het zelfs een beetje topicvervuiling wordt.
Begrijp me niet verkeerd, als mensen online hier collectief willen rouwen, dan kan dat in de daarvoor bestemde topics of open dáár dan een nieuw topic over. Er is niemand die elkaar daar van tegenhoudt . Dat komt de sfeer gok ik óók ten goede.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 12:24
vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 12:08:
[..]
En ik vind dat iedereen ook mag vinden wat hij vindt en dat jij dat niet hoeft te veroordelen. Excuus bij deze ingetrokken.
CuddlyReindeer95
23-07-2021 om 12:25
Wat ik er (onder andere) opmerkelijk aan vind is dat er überhaupt een groot rouwproces bezig is. Ik vond de aanslag op Peter R. de Vries zeer schokkend en ik bewonder hem zeer voor alles wat hij heeft gedaan. In de week dat hij in het ziekenhuis lag checkte ik elke ochtend meteen het nieuws in de vurige hoop dat hij niet overleden zou zijn. Toen dat wel zo was, vond ik dat echt verschrikkelijk. Nog steeds ben ik er in mijn hoofd mee bezig.
Maar ik kende hem niet en daarom ben ik nu niet in de rouw. Ik zie rouw als verdriet om de dood van een naaste. Ik kan er niet goed bij dat de collectieve shock omdat een bekende persoon op een gruwelijke manier overleden is, nu wordt benoemd als rouw.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 12:26
Wednesday schreef op 23-07-2021 om 12:25:
Wat ik er (onder andere) opmerkelijk aan vind is dat er überhaupt een groot rouwproces bezig is. Ik vond de aanslag op Peter R. de Vries zeer schokkend en ik bewonder hem zeer voor alles wat hij heeft gedaan. In de week dat hij in het ziekenhuis lag checkte ik elke ochtend meteen het nieuws in de vurige hoop dat hij niet overleden zou zijn. Toen dat wel zo was, vond ik dat echt verschrikkelijk. Nog steeds ben ik er in mijn hoofd mee bezig.
Maar ik kende hem niet en daarom ben ik nu niet in de rouw. Ik zie rouw als verdriet om de dood van een naaste. Ik kan er niet goed bij dat de collectieve shock omdat een bekende persoon op een gruwelijke manier overleden is, nu wordt benoemd als rouw.
Volledig mee eens.
Eigenlijk leg jij nu precies uit wat ik heel de tijd probeer te zeggen. Dank daar voor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.