Nieuws en actueel
Ikweethetnietje
21-07-2021 om 15:15
Een wachtrij bij Carré. Ik weet het niet…
De afgelopen week heb ik met enige verbazing gekeken naar alle gebeurtenissen rondom de dood van Peter R. de Vries. Ik krijg berichten over herdenkingen, er staat een wachtrij bij Carré en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen grote tv-kijker ben en bij het zien van Peter R. de Vries was mijn eerste reactie altijd zappen. Misschien dat ik het hierdoor ook niet snap.
Ik erken dat hij belangrijk was voor de (misdaad)journalistiek in Nederland en dat deze aanslag in het licht van de vrije journalistiek een belangrijke gebeurtenis is, maar deze ‘populariteit’ (bij gebrek aan een beter woord) verrast mij.
Is het de daad die half Nederland op de been brengt of is het de persoon?
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden en of je zelf in de rij bij Carré zou gaan staan/staat.
Rondstruiner
23-07-2021 om 09:22
Nose schreef op 23-07-2021 om 08:05:
[..]
Het word een probleem als mensen er termen als massahysterie enz aan vast plakken. Dat kun je ook voor je houden ook al zeg je ik ben het er niet mee eens. Dat alleen is al voldoende. Door contant deze bewering neer te leggen word het een probleem. Nu weten wij wel wat je vind.
"Nu weet ik weten wij wel wat je vind."
Alleen voor jezelf spreken graag.
DownrightSpoonbill69
23-07-2021 om 09:23
aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 08:43:
[..]
Dit zou je bijvoorbeeld ook voor je kunnen houden temeer om voor mezelf te spreken ik termen als bijvoorbeeld massahysterie in dit draadje niet heb gebruikt. Ik laat anderen nooit voor me beslissen wat ik wel en niet mag zeggen (met inachtneming van de forumregels) terwijl ik genuanceerder ben in mijn bijdragen dan wat ik hier zoal voorbij zie komen. Ipv dit soort bijdragen te leveren kun je forummers die dingen zeggen waar je niets mee kunt of niet aansluiten bij hoe je je over dit thema voelt ook blokkeren als je er zoveel last van hebt. Hadden we zo’n knop maar in de offline wereld zou ik zeggen.
Bovenstaand slaat ook op jou. Reageer dan niet zou ik weer zeggen.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 09:27
Rondstruiner schreef op 23-07-2021 om 09:20:
[..]
[..]
Veel mensen vinden die privédingen wel interessant, jij niet. Ik zelf ook niet. Zij vindt het misschien fijn om er over te praten. Prima toch, werkelijk niemand heeft daar last van.
Ik vind het eerlijk gezegd best gek dat je daar überhaupt iets van vindt, omdat je zo'n interview zo makkelijk gewoon links kunt laten liggen. Begrijp me niet verkeerd: van mij mag je er van alles van vinden hoor . Maar begrijpen doe ik het niet.
Ik praat gewoon mee in dit topic. Mag dat alleen als mijn mening hetzelfde is als van degenen die het leuk vinden om de privédingen te weten? Mag van gedachten wisselen niet?
DownrightSpoonbill69
23-07-2021 om 09:28
Rondstruiner schreef op 23-07-2021 om 09:22:
[..]
"Nu weet ik
weten wijwel wat je vind."Alleen voor jezelf spreken graag.
Excuus. Ik zal opletten dat ik alles op een weegschaal leg voor ik het plaats. 🙈
Domiet
23-07-2021 om 09:30
Vanmorgen las ik dit in een artikel:
Bij iedere vorm van communicatie is er een zender en een ontvanger en de ontvanger is nauwelijks te beschermen tegen eventuele kwetsuren. De boodschap van een zender kan immers bij honderden ontvangers terechtkomen die de boodschap ieder op een eigen manier interpreteren. De ene ontvanger zal lachen, bij de ander raakt het aan nare herinneringen waardoor het boosheid of verdriet oproept, weer een ander krijgt associaties waardoor hij het gevoel krijgt voor schut te staan en er zullen ook een aantal mensen hun schouders ophalen omdat de boodschap helemaal niets in gang zet. Of je door iets geraakt wordt zegt dus vaak meer over jou dan over degene die iets zegt of over wat er werkelijk wordt gezegd. Een indruk komt immers niet door de bal die gegooid wordt, maar vooral door het materiaal dat door de bal geraakt wordt; een matras vangt de bal bijvoorbeeld op, een stenen muur kaatst de bal terug en in water zal de bal wellicht verdwijnen. Die verschillende effecten komen dan dus niet door de bal of de werper, maar vanuit de ontvanger.
bron:https://joop.bnnvara.nl/opinies/eerst-waren-er-de-christenen-toen-de-moslims-en-nu-de-woke-beweging?fbclid=IwAR3hm01TIV8jtF7ep25igCH9Bs72AmEOJzRYdRqHLbDLZTIZPq9J5PUFF_o
Dit sluit geweldig aan bij het onderwerp. Het idd afhankelijk van de ontvanger hoe een boodschap gehoord wordt
aardbei35
23-07-2021 om 09:32
Rondstruiner schreef op 23-07-2021 om 09:20:
[..]
[..]
Ik vind het eerlijk gezegd best gek dat je daar überhaupt iets van vindt, omdat je zo'n interview zo makkelijk gewoon links kunt laten liggen. Begrijp me niet verkeerd: van mij mag je er van alles van vinden hoor . Maar begrijpen doe ik het niet.
maar dat kun je óók doen met meningen in dit draadje. Of forummers blokkeren. Wordt je er ook niet mee geconfronteerd. Ik weet niet hoe dat voor jou is maar ikzelf blokkeer forummers als ik er echt last van heb. Out of sight, out of mind
Rondstruiner
23-07-2021 om 09:33
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 09:27:
[..]
Ik praat gewoon mee in dit topic. Mag dat alleen als mijn mening hetzelfde is als van degenen die het leuk vinden om de privédingen te weten? Mag van gedachten wisselen niet?
Zeker wel, dat is dus precies waarom ik erbij zette: "Begrijp me niet verkeerd: van mij mag je er van alles van vinden hoor". Dat meende ik oprecht, omdat ik het niet eens ben met de mensen in dit topic die vinden dat je het niet mag zeggen.
Maar dat gezegd hebbende: je mag alles zeggen van mij, en anderen mogen daar vervolgens weer van alles van vinden en erop reageren. Het is geen eenrichtingsverkeer. Dus jij praat gewoon mee in dit topic inderdaad, maar ik toch ook?
aardbei35
23-07-2021 om 09:33
Domid schreef op 23-07-2021 om 09:30:
Vanmorgen las ik dit in een artikel:
Bij iedere vorm van communicatie is er een zender en een ontvanger en de ontvanger is nauwelijks te beschermen tegen eventuele kwetsuren. De boodschap van een zender kan immers bij honderden ontvangers terechtkomen die de boodschap ieder op een eigen manier interpreteren. De ene ontvanger zal lachen, bij de ander raakt het aan nare herinneringen waardoor het boosheid of verdriet oproept, weer een ander krijgt associaties waardoor hij het gevoel krijgt voor schut te staan en er zullen ook een aantal mensen hun schouders ophalen omdat de boodschap helemaal niets in gang zet. Of je door iets geraakt wordt zegt dus vaak meer over jou dan over degene die iets zegt of over wat er werkelijk wordt gezegd. Een indruk komt immers niet door de bal die gegooid wordt, maar vooral door het materiaal dat door de bal geraakt wordt; een matras vangt de bal bijvoorbeeld op, een stenen muur kaatst de bal terug en in water zal de bal wellicht verdwijnen. Die verschillende effecten komen dan dus niet door de bal of de werper, maar vanuit de ontvanger.
bron:https://joop.bnnvara.nl/opinies/eerst-waren-er-de-christenen-toen-de-moslims-en-nu-de-woke-beweging?fbclid=IwAR3hm01TIV8jtF7ep25igCH9Bs72AmEOJzRYdRqHLbDLZTIZPq9J5PUFF_o
Dit sluit geweldig aan bij het onderwerp. Het idd afhankelijk van de ontvanger hoe een boodschap gehoord wordt maar óók de eigen verantwoordelijkheid van diezelfde ontvanger
Mooi artikel !
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 09:34
aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 09:32:
[..]
maar dat kun je óók doen met meningen in dit draadje. Of forummers blokkeren. Wordt je er ook niet mee geconfronteerd. Ik weet niet hoe dat voor jou is maar ikzelf blokkeer forummers als ik er echt last van heb. Out of sight, out of mind
Ik vind eigenlijk als er een topic als dit geopend wordt, dat iedereen daar zijn eigen gedachten over kwijt moet kunnen. Snap niet zo goed waar daar mis mee is.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 09:34
Rondstruiner schreef op 23-07-2021 om 09:33:
[..]
Zeker wel, dat is dus precies waarom ik erbij zette: "Begrijp me niet verkeerd: van mij mag je er van alles van vinden hoor". Dat meende ik oprecht, omdat ik het niet eens ben met de mensen in dit topic die vinden dat je het niet mag zeggen.
Maar dat gezegd hebbende: je mag alles zeggen van mij, en anderen mogen daar vervolgens weer van alles van vinden en erop reageren. Het is geen eenrichtingsverkeer. Dus jij praat gewoon mee in dit topic inderdaad, maar ik toch ook?
Zeker. En dat vind ik helemaal prima.
aardbei35
23-07-2021 om 09:38
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 09:34:
[..]
Ik vind eigenlijk als er een topic als dit geopend wordt, dat iedereen daar zijn eigen gedachten over kwijt moet kunnen. Snap niet zo goed waar daar mis mee is.
Ik ook niet maar er wordt nu eenmaal iets van je gevonden als je gedachten afwijken van de mening van de meerderheid. Ik denk dat men dan uit een stukje onmacht/onvermogen dingen gaat zeggen dat je respectvol moet zijn, niet mag spreken over collectieve rouw etc.
DownrightSpoonbill69
23-07-2021 om 09:39
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 09:34:
[..]
Nee eens. Maar wel op een respectvolle manier als het gaat over invulling van rouw.
Rondstruiner
23-07-2021 om 09:39
aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 09:32:
[..]
Joh. Ik vind dus echt dat jij alle recht hebt om je zegje te doen hier. Dat betekent echter niet dat je geen tegengas krijgt en dat niemand er iets van mag vinden? Zo werkt vrije meningsuiting niet hè.
Ik heb helemaal geen last van jou of anderen hier, zou niet weten waarom ik iemand zou blokkeren, ik probeer in gesprek te gaan. Maar blijkbaar wil jij alleen zenden.
Maar dit geeft wel goed weer wat het probleem is met het veelgehoorde: " je mag tegenwoordig ook niks meer zeggen". Je mag van alles zeggen, en andere mensen mogen daar dan weer op reageren.
vanpuffelen
23-07-2021 om 09:46
Ieder mens rouwt op z'n eigen manier. Ik vind dat je daar niks van te vinden hebt eigenlijk.
aardbei35
23-07-2021 om 09:46
Rondstruiner schreef op 23-07-2021 om 09:39:
[..]
Joh. Ik vind dus echt dat jij alle recht hebt om je zegje te doen hier. Dat betekent echter niet dat je geen tegengas krijgt en dat niemand er iets van mag vinden? Zo werkt vrije meningsuiting niet hè.
Ik heb helemaal geen last van je, zou niet weten waarom ik je zou blokkeren, ik probeer in gesprek te gaan. Maar blijkbaar wil jij alleen zenden.
Maar dit geeft wel goed weer wat het probleem is met het veelgehoorde: " je mag tegenwoordig ook niks meer zeggen". Je mag van alles zeggen, en andere mensen mogen daar dan weer op reageren.
Tegengas is het probleem niet. Voor mij ook geen reden om iemand te blokken. Mijn punt is dat ik de indruk krijg dat je in principe alles mag zeggen zolang je maar wél voldoende emotie in je bijdragen verwerkt. Forummers die bijvoorbeeld “massahysterie” benoemen worden daar haast om gefileerd in mijn beleving. Hoewel ik het woord niet heb gebruikt reageer ik daar denk ik minder emotioneel op. Ik vind het een normale term en heb er geen aanstoot aan genomen maar blijkbaar zijn er forummers die dat wel doen en die dan wél tot in den treure dat mogen herhalen. Daar ben ik verbaasd over.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.