Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Een wachtrij bij Carré. Ik weet het niet…

Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 13:31:

[..]

Je hebt gelijk. Ik geloof niet dat ik op de man heb gespeeld, maar uitgepraat ben ik wel.

In mijn beleving heb je dat ook niet. Om voor mezelf te spreken; ik ook niet. Jammer dat je in dit draadje uitgepraat bent. 

MarvelousM schreef op 23-07-2021 om 13:31:

[..]

Wat ik hier dan weer compleet niet aan snapte, was dat er alom geklapt werd langs die route. Waar klap je dan voor? Dus in mijn ogen was dat ook wel een massa-dingetje. Zo van 'oh verderop klappen ze, nou ja, gaan we hier ook klappen'.

Heb pas nog tegen een vriendin verkondigd dat ik absoluut geen applaus wil als ik dood ben.

In dit geval kan ik me nog voorstellen dat er geklapt werd voor De Vries i.v.m. zijn prestatie/wat hij allemaal gedaan heeft voor iedereen. Waar ik het echt niet begreep was toen er massaal geklapt werd toen de slachtoffers van de MH17 langs al die rijen mensen reden. Ik had een stemmige stilte gepaster gevonden.

Ikweethetnietje schreef op 23-07-2021 om 13:40:

Inmiddels is mijn verbazing over de wachtrij bij Carré omgeslagen in verbazing over de reacties hier.
Ik heb dit topic geopend met de intentie dat iedereen zijn mening/ideeën hierover kan delen, maar niet om elkaar vervolgens aan te vallen hierover. Het is geworden tot een welles/nietes verhaal dat hier wat mij betreft geen plaats heeft.
Ik stel voor om dit topic te laten rusten.

Ik denk dat de tijd ook rijp is om dit topic te sluiten?

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:41:

[..]

In mijn beleving heb je dat ook niet. Om voor mezelf te spreken; ik ook niet. Jammer dat je in dit draadje uitgepraat bent.

Niet in het hele draadje, wel tegen 1 forummer.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-07-2021 om 13:44

Ik zou het wel jammer vinden, want ik vind het een boeiend onderwerp en lees tussen het geroezemoes door. Maar dan zal ik mijn omgeving moeten lastigvallen met mijn duizend vragen 

Wednesday schreef op 23-07-2021 om 13:44:

Ik zou het wel jammer vinden, want ik vind het een boeiend onderwerp en lees tussen het geroezemoes door. Maar dan zal ik mijn omgeving moeten lastigvallen met mijn duizend vragen

Ik ook. 

Wednesday schreef op 23-07-2021 om 13:44:

Ik vind het ook jammer. Het spijtige bij discussies is vaak dat mensen zich bij afwijkende meningen aangevallen voelen. Dan ontstaat er zo snel een ruziesfeer. Onnodig wat mij betreft.

Ik kan prima urenlang met iemand van mening verschillen zonder er ruzie mee te krijgen 

aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:42:

[..]

Ik denk dat de tijd ook rijp is om dit topic te sluiten?

Ik zou dat jammer vinden, ik snap het probleem echt niet. Als ik voor mezelf spreek: 
als sociologisch fenomeen vind ik dit heel interessant om te observeren en te bespreken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp dan ook niet dat hier zo emotioneel gereageerd wordt steeds. Ik heb het al vaker gezegd maar ik heb hier geen enkele respectloze reactie voorbij zien komen. Zegt in mijn ogen meer over de ontvangers dan over de zenders.  

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

23-07-2021 om 13:49

Ik denk dat dit topic juist een ‘mooi’ topic is/kan worden, omdat het over rouw gaat en de verschillende manier van rouwen. Er bestaat nl niet voor niets geen handleiding ‘rouwen’.

juliet64 schreef op 23-07-2021 om 13:48:

[..]

Ik zou dat jammer vinden, ik snap het probleem echt niet. Als ik voor mezelf spreek:
als sociologisch fenomeen vind ik dit heel interessant om te observeren en te bespreken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp dan ook niet dat hier zo emotioneel gereageerd wordt steeds. Ik heb het al vaker gezegd maar ik heb hier geen enkele respectloze reactie voorbij zien komen. Zegt in mijn ogen meer over de ontvangers dan over de zenders.

Van mij hoeft het ook niet gesloten te worden, maar bij mij ontstond de indruk dat TO dat voorstelde. 

Ikweethetnietje

Ikweethetnietje

23-07-2021 om 13:52 Topicstarter

Als er nog behoefte is om door te praten, is dat prima. Het zou dan wel fijn zijn om de discussies over de discussies los te laten en on-topic te blijven. 

Durft niets over kumbaya te zeggen. 

Ikweethetnietje

Ikweethetnietje

23-07-2021 om 13:58 Topicstarter

juliet64 schreef op 23-07-2021 om 13:48:

[..]

Ik denk dat de omschrijving sociologisch fenomeen het sleutelbegrip is hier. Het topic is ontstaan naar aanleiding van Peter R. de Vries, maar deze vorm van massale rouw is natuurlijk niet nieuw. Het is interessant om te bekijken waarom iemand daar wel/niet aan mee zou doen. 

Bettyboo schreef op 23-07-2021 om 13:38:

[..]

Snap ook niet dat er mensen klappen en dol zijn bij een voetbalwedstrijd om een balletje wat in een netje komt.

Denk dat dat best meevalt. 

Ik vind de in mijn beleving dan hevige emotie die ik op tv zag moeilijk voor te stellen. Er waren ook mensen in de rij bij Carré die t-shirts van de overledene droegen. Ik snap dat toch niet op de een of andere manier. Ik vond zijn dood ook schokkend en genoot van zijn journalistieke werk, maar de kans is niet groot dat ik naar Carré zou zijn gegaan. Zouden de mensen die hevig rouwden dat ook in de periode na de uitvaart, als de berichtgeving in de media ook wat stiller wordt op dit onderwerp, nog doen qua intensiteit? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-07-2021 om 14:05

Ikweethetnietje schreef op 23-07-2021 om 13:52:

Als er nog behoefte is om door te praten, is dat prima. Het zou dan wel fijn zijn om de discussies over de discussies los te laten en on-topic te blijven.

Durft niets over kumbaya te zeggen.

Om dan terug te komen op je vraag uit de OP: Is het de daad die half Nederland op de been brengt of is het de persoon?Ik denk dat het allebei is. Maar ik denk ook dat de media een opstuwend effect hebben gehad.

Het ging continu daarover. En (ook weer opmerkelijk) er was meteen een set ongeschreven regels voor hoe je mocht praten over Peter R. de Vries, zijn afscheid en alles eromheen. Dat was ook op Viva zo opvallend. Ik heb daar de discussies meegelezen en er was geen ruimte voor een niet-emotioneel geluid, ook niet vanuit de moderators. Ik voel die ongeschreven regels dan niet aan, terwijl ik dat soort regels in andere situaties wel aanvoel.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.