Nieuws en actueel
Ikweethetnietje
21-07-2021 om 15:15
Een wachtrij bij Carré. Ik weet het niet…
De afgelopen week heb ik met enige verbazing gekeken naar alle gebeurtenissen rondom de dood van Peter R. de Vries. Ik krijg berichten over herdenkingen, er staat een wachtrij bij Carré en ik snap eigenlijk niet zo goed waarom.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen grote tv-kijker ben en bij het zien van Peter R. de Vries was mijn eerste reactie altijd zappen. Misschien dat ik het hierdoor ook niet snap.
Ik erken dat hij belangrijk was voor de (misdaad)journalistiek in Nederland en dat deze aanslag in het licht van de vrije journalistiek een belangrijke gebeurtenis is, maar deze ‘populariteit’ (bij gebrek aan een beter woord) verrast mij.
Is het de daad die half Nederland op de been brengt of is het de persoon?
Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden en of je zelf in de rij bij Carré zou gaan staan/staat.
vanpuffelen
23-07-2021 om 13:26
aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:21:
[..]
Ik dwing mensen niet om hetzelfde te denken zoals ik klaarblijkelijk doe. Als jij bijvoorbeeld dat zo opvat, dan is dat jouw gevoel en dat kan ik niet bij je wegnemen. Dan kunnen we hooguit tegen elkaar zeggen: agree to disagree en je hoeft ook niet de discussie met mensen die denken zoals bijvoorbeeld ik aan te gaan. Daar kies je toch echt zelf voor. Je hóéft niet mee te doen in dít topic als bepaalde opvattingen je tegenstaan. Net zoals ik dat ook niet hoef als ik dat niet wil.
Dat maak jij helaas niet uit. Jij en Herfstappeltaart veroordelen mijn mening. Prima, maar ik heb deze mening en mag die net zo ventileren als jullie twee. En nu ga je onder de negeer, want ik schrijf en discussieer graag fatsoenlijk en daar heb je nogal moeite mee.
vanpuffelen
23-07-2021 om 13:28
Herfstappeltaart schreef op 23-07-2021 om 13:20:
[..]
Waar dwing ik wie dan ook om hetzelfde te denken als ik? (als je mij tenminste bedoelt met "een tweetal van jullie")
Uiteraard, dat lees je perfect. Omdat mijn mening niet op zijn plaats is volgens jullie twee. Ook jij gaat onder de negeer, omdat ik graag fatsoenlijk gesprekken voer.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 13:29
vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:26:
[..]
Dat maak jij helaas niet uit. Jij en Herfstappeltaart veroordelen mijn mening. Prima, maar ik heb deze mening en mag die net zo ventileren als jullie twee. En nu ga je onder de negeer, want ik schrijf en discussieer graag fatsoenlijk en daar heb je nogal moeite mee.
Het spijt me maar je hebt het echt mis. Ik veroordeel jouw mening helemaal niet. Als je had gezegd: "wie ben ik om iets te vinden van hoe anderen rouwen" had ik dat gerespecteerd. Maar je zei dat anderen daar óok geen mening over mogen hebben (of in mijn geval anders tegenaan kijken/niet begrijpen) en dat is wat me stoort. Dat maak jij niet uit.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 13:29
vanpuffelen schreef op 23-07-2021 om 13:28:
[..]
Uiteraard, dat lees je perfect. Omdat mijn mening niet op zijn plaats is volgens jullie twee. Ook jij gaat onder de negeer, omdat ik graag fatsoenlijk gesprekken voer.
Je moet echt beter lezen.
Esther-Forumbeheer
23-07-2021 om 13:30
Beste forummers, ik merk dat er nogal op de man/vrouw gespeeld wordt de laatste twee/drie pagina's. Ga in op elkaars mening, niet op de persoon. Houd het op wat de ander heeft gezegd, niet op wat je denkt dat diegene denkt. Ga weer terug naar het onderwerp en drijf er niet teveel omheen alsjeblieft. En soms ben je gewoon een keer uitgepraat met elkaar. Accepteer dat ook, en dan hoef je niet het laatste woord te hebben.
Herfstappeltaart
23-07-2021 om 13:31
Esther-Forumbeheer schreef op 23-07-2021 om 13:30:
Beste forummers, ik merk dat er nogal op de man/vrouw gespeeld wordt de laatste twee/drie pagina's. Ga in op elkaars mening, niet op de persoon. Houd het op wat de ander heeft gezegd, niet op wat je denkt dat diegene denkt. Ga weer terug naar het onderwerp en drijf er niet teveel omheen alsjeblieft. En soms ben je gewoon een keer uitgepraat met elkaar. Accepteer dat ook, en dan hoef je niet het laatste woord te hebben.
Je hebt gelijk. Ik geloof niet dat ik op de man heb gespeeld, maar uitgepraat ben ik wel.
MarvelousM
23-07-2021 om 13:31
CherokeeRose schreef op 21-07-2021 om 19:10:
[..]
Misschien...maar ik denk dat het in de meeste gevallen toch gaat om respect betuigen.
Denk bijvoorbeeld aan toen de kisten met de lichamen van de MH17 ramp werden vervoerd van vliegveld Eindhoven en mensen massaal langs de weg stonden. Dat was heel indrukwekkend en van massahysterie was toen ook helemaal geen sprake. En die massahysterie zie ik nu eigenlijk ook niet.
Wat ik hier dan weer compleet niet aan snapte, was dat er alom geklapt werd langs die route. Waar klap je dan voor? Dus in mijn ogen was dat ook wel een massa-dingetje. Zo van 'oh verderop klappen ze, nou ja, gaan we hier ook klappen'.
Heb pas nog tegen een vriendin verkondigd dat ik absoluut geen applaus wil als ik dood ben.
Mija
23-07-2021 om 13:32
aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:17:
[..]
Dit kan dus alleen maar ontstaan doordat mensen het topic vervuilen met opmerkingen die in dít topic misplaatst zijn. Daar zijn andere topics geschikt voor.
Sorry, bijdrage van Esther nog niet gelezen. Ben het met je eens. Deze mag weg.
Bettyboo
23-07-2021 om 13:32
aardbei35 schreef op 23-07-2021 om 13:09:
[..]
dat is écht de spijker op z'n kop.
Ik heb persoonlijke moeite met de beelden uit de rij bij Carré waarin onbekende mensen, die de overledene vaak niet eens persoonlijk kende, overmand door verdriet hun zegje voor de toegestroomde pers mogen doen. Op mij komt dat over op jezelf verdriet toe-eigenen terwijl dat niet van jou is.
Je kunt niet bepalen hoe anderen rouwen je mag er natuurlijk dit van vinden maar dat zegt iets over jou.
Peter was nou eenmaal ook een openbaar figuur die elke dag op tv was tot soms op het irrirante na.
Waarom iemand ter plaatse afscheid wil nemen ondanks hem niet persoonlijk te kennen is een behoefte die jij niet hebt maar anderen juist wel.
DIt gebeurt bij mensen die een gevoelige snaar wisten te raken.
Bij jou niet, prima toch.
Ben zelf niet geweest maar als ik in de buurt woonde en er geen corona was dan had ik denk ik ook wel kunnen gaan.
DanGun
23-07-2021 om 13:33
MarvelousM schreef op 23-07-2021 om 13:31:
[..]
Wat ik hier dan weer compleet niet aan snapte, was dat er alom geklapt werd langs die route. Waar klap je dan voor? Dus in mijn ogen was dat ook wel een massa-dingetje. Zo van 'oh verderop klappen ze, nou ja, gaan we hier ook klappen'.
Heb pas nog tegen een vriendin verkondigd dat ik absoluut geen applaus wil als ik dood ben.
Ik wel hoor. Staande ovatie wil ik
vanpuffelen
23-07-2021 om 13:37
DanGun schreef op 23-07-2021 om 13:21:
Rouw is niet alleen bestemd voor overlijden. Mijn psycholoog had het (kort gezegd) over dat elke vorm van afscheid nemen een vorm Van rouw is. (Partir c’est mourir un peu was het toch?)
Dus het is ook niet enkel en alleen voor overleden geliefden.
Voor mij voelt dit als een soort afscheid van gerechtigheid ofzo, lastig om uit te leggen. Maar dat een persoon die zo strijd tegen onrecht op alle vlakken, die zonder aanziens des persoons onrecht aan de kaak stelt, dat die op zo’n manier aan zijn einde komt… Nouja, lastig onder woorden te brengen en ik heb ook helemaal geen zin om m’n gevoel te gaan zitten uitleggen want er is altijd wel iemand die daar wat van gaat vinden.
Maar in het licht van hoe m’n psych dat uitlegde, snap ik die collectieve rouw wel.
Dat is waar. Je kunt ook rouwen om een verloren vriendschap of het eind van een relatie.
Wellicht is het zo, dat doordat hij enorm vaak op de televisie was, dat mensen zich verwant met hem voelde, hij deed veel goede dingen voor echt heel veel mensen. Hij was niet alleen maar misdaadverslaggever. Heeft bijvoorbeeld ook voor 1000en mensen gezorgd dat ze na, soms al 20 jaar in Nederland te leven, eindelijk een paspoort kregen. Het zijn veelal maatschappelijk betrokken zaken. Misschien zit daar de vertaalslag naar voor hem onbekenden? Dat het herkenbare zaken waren, die jezelf of de buurvrouw of de nicht van de neef van kunnen gebeuren.
Bettyboo
23-07-2021 om 13:38
[..]
Snap ook niet dat er mensen klappen en dol zijn bij een voetbalwedstrijd om een balletje wat in een netje komt.
aardbei35
23-07-2021 om 13:40
[..]
Misschien kopieer gedrag? Dat het heel aanstekelijk werkt om een dergelijk voorbeeld te volgen?
vanpuffelen
Wednesday schreef op 23-07-2021 om 13:25:
[..]
Het boeit me uit interesse, fascinatie. Waarschijnlijk ook doordat ik zelf net uit een complex rouwproces kom en veel bezig ben geweest met het concept “rouw”. Rouw is in mijn ervaring hard werken en een uiteindelijk eenzaam proces. Dat rijmt helemaal niet met wat er nu gaande is en ook als rouw wordt benoemd, dus het werpt duizend vragen voor mij op.
Ronduit klote dat je net een complex rouwproces bent doorgegaan. Ik hoop voor je dat het elke dag een beetje beter mag gaan. Rouwen is inderdaad heel hard werken en vooral eenzaam.
Nu ik dit schrijf, denk ik ineens, misschien daarom het collectieve, omdat dat deel van de bevolking hetzelfde voelt bij dezelfde persoon?
Ikweethetnietje
Inmiddels is mijn verbazing over de wachtrij bij Carré omgeslagen in verbazing over de reacties hier.
Ik heb dit topic geopend met de intentie dat iedereen zijn mening/ideeën hierover kan delen, maar niet om elkaar vervolgens aan te vallen hierover. Het is geworden tot een welles/nietes verhaal dat hier wat mij betreft geen plaats heeft.
Ik stel voor om dit topic te laten rusten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.