Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Herfstappeltaart schreef op 08-07-2024 om 08:39:

Inderdaad fijn dat extreem-rechts niet de meerderheid heeft gehaald in Frankrijk. In de UK gaat het ook de goede kant op. Nu Orbàn nog uit de EU schoppen. Ik snap niet wat dat land nog bij de EU doet.Volkomen onbetrouwbaar en een paard van Troje als je het mij vraagt.

Nou idd, net voor een half jaar in functie en dan meteen op bezoek bij Poetin en naar China.  Wegwezen met die kerel. 

Herfstappeltaart schreef op 08-07-2024 om 08:39:

Inderdaad fijn dat extreem-rechts niet de meerderheid heeft gehaald in Frankrijk. In de UK gaat het ook de goede kant op. Nu Orbàn nog uit de EU schoppen. Ik snap niet wat dat land nog bij de EU doet.Volkomen onbetrouwbaar en een paard van Troje als je het mij vraagt.

Helaas kunnen er geen landen uit de EU gezet worden. Je kunt er alleen zelf uitgaan.

Miraval schreef op 04-07-2024 om 18:23:

Ik ben overigens ook geen fan van Ouwehand. Ze komt niet in de buurt van Marianne Thieme en haar manier van debatteren staat mij ook niet aan.

Jetten is zoals altijd sterk. Toch vind ik dat een sympathieke man. Veel beter voor de partij dan Sigrid Kaag naar mijn mening. Komt veel sterker over en heeft gewoon de gun factor ook al ben ik het niet altijd met hem eens.

eens. ik kan niet naar hem kijken want hij heeft zelfs bij de meest serieuze onderwerpen zo'n vreemd lachje op zijn gezicht, dus ik luister alleen naar hem en dan doet hij het goed hahaha

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 00:04:

Ik heb na nog wat gekeken te hebben wel wat geleerd vandaag. Ik heb hier een paar keer geschreven dat het me compleet onduidelijk was wat nou de verhouding was tussen kabinet en coalitiepartijen, wie er aan welke touwtjes trekt. Maar het is me nu duidelijk:

De 4 coalitiepartijen hebben niks met elkaar, vechten elkaar verbaal de tent uit (“vals en vuil”, over elkaar twitteren, zeggen zich voor elkaar te schamen) en proberen compleet te focussen op hun eigen ministers en stukje coalitieakkoord. Ze zijn trots op ‘hun ministers’, zeggen hardop ‘hun minister’ in bescherming te nemen als ze meteen naar een debat moet, worden boos op Schoof als hij ‘hun ministers’ niet genoeg verdedigt. Ze spreken alleen over hun eigen eilandje en (one) issue, zoals rechtsstaat, boeren of migratie. De ministers zijn van de partijen en gedragen zich ook zo, met een zeer duidelijke eigen partijkleur en geen sjoege dat ze namens het hele kabinet met een mond zouden moeten praten. Er is nul eenheid. Schoof is als enige partijloos en heeft daarom niemand die voor hem opkomt. Hij is een vogelvrije premier, waarop zowel de coalitiepartijen als oppositie keihard schieten, vanaf zijn eerste debat. Hij wordt zelfs door Wilders, degene die hem aangedragen heeft en die van Schoof zelf vlak ervoor nog complimenten kreeg, behandeld als een kleuter (“nee, dan moet u zeggen, mevrouw van de PvdD, er zitten geen racisten in mijn kabinet”) en (nadat Schoof terecht zei dat hij zelf wel zijn woorden kon kiezen) uitgefoeterd met ‘slappe hap’.

Kortom, de 4 partijen trekken aan de touwtjes van hun eigen ministers en staatssecretarissen, op hun eigen gebiedje. En Schoof mag er voor de bühne wat sussende uitspraken in gooien en verder als schietschijf dienen. De verhoudingen zijn me compleet duidelijk, wat een chaos gaat dit worden en is het al. Ik ben benieuwd hoe lang Schoof het volhoudt, ik geef het nog geen jaar.

dit is exact mijn conclusie. en dat voor een bergje mensen die, deels, al best even in den haag rondlopen. ze gedragen zich als groep 7 die als schooluitje voor de grap kabinetje spelen. schandalige vertoning.

op jetten en (van?) dijk (SP) na de oppositie idem trouwens. 

de hel hoe alleen kun je staan als premier. 

Tuinfluiter schreef op 08-07-2024 om 10:16:

[..]

Helaas kunnen er geen landen uit de EU gezet worden. Je kunt er alleen zelf uitgaan.

Jammer.

Broadway schreef op 08-07-2024 om 11:16:

[..]

dit is exact mijn conclusie. en dat voor een bergje mensen die, deels, al best even in den haag rondlopen. ze gedragen zich als groep 7 die als schooluitje voor de grap kabinetje spelen. schandalige vertoning.

op jetten en (van?) dijk (SP) na de oppositie idem trouwens.

de hel hoe alleen kun je staan als premier.

Ze gedragen zich slechter. Bij mijn kind in groep 7 speelden ze de gemeenteraad na in de klas. Het ging er keurig aan toe. Zelfs 'het is een stel kleuters' is eigenlijk een grove belediging. Richting kleuters.

Aan Jetten en Dijk kun je wat mij betreft Bikker en Bontenbal toevoegen. Jetten en Dijk waren fel en kritisch, maar wel netjes. Bikker en Bontenbal uitten ook (nette) kritiek, maar kwamen daarnaast zelfs meer op voor Schoof dan de aandrager van de premier zelf. 

Sterk aan Bontenbal vond ik ook dat hij zijn woorden terugnam en excuses aanbood, toen hij Wilders had beschuldigd van achter de tweet van Agema zitten, omdat hij die uitgeprinte blaadjes had liggen, en Wilders uitlegde hoe hij aan die blaadjes kwam en dat hij niks van die tweet wist. Bontenbal kon het daardoor niet meer hard maken en nam direct zijn woorden terug, zei sorry en zei dat hij op de woorden van Wilders vertrouwde. Daar zouden anderen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Elaine68 schreef op 05-07-2024 om 18:55:

[..]


Ik heb een prima baan, een prima woning, ik kan prima mijn rekeningen betalen. Ze zoeken het maar uit. Ik ga verder met mijn prima leventje en na mij de zondvloed dan maar.

het is eigenlijk heel erg, maar 100% dit. ik heb óók nog eens geen kinderen dus ze zoeken het allemaal maar uit. 

felija schreef op 05-07-2024 om 19:25:

Nog niet zo lang geleden liep een te groot deel van de bevolking hijgend achter Baudet aan, waarschuwingen van mensen die hem doorzagen in de wind slaand: 'Wat negatief weer, dat zure links ook altijd."
Baudet bleek inderdaad weinig soeps, de volgende die acte de présence gaf was Van der Plas met haar BBB, gelukkig is zij van een ander kaliber dan Baudet, maar toch: weer hetzelfde stramien: alle hoop was op haar gericht.
En dan nu PVV of eigenlijk Wilders, hij is nu de nieuwe messias, voor hoe lang? En wat gebeurt er daarna? Ik houd mijn hart vast. Leren mensen dan niet van ervaringen uit het verleden?

je laat wel het "probleem" zien en dat is mensen die "messias" zoeken omdat ze het vertrouwen/hoop/vul maar in kwijt zijn. logischerwijs gaat een volgende het ook weer niet doen, maar misschien moet iedereen eens de hand in eigen boezem steken en zich af gaan vragen waarom men die messias zoekt. ik heb het idee dat dat helemaal niks met rechts of links te maken heeft qua inhoud, maar vooral nu rechts omdat die het hardste schreeuwde en omdat timmermans echt teveel op zijn wolk zit voor de nuchtere nederlander waardoor er bijna geen goede keus was bij de grotere partijen. 

let wel: ik heb geen oplossing en ik geloof dat de zoektocht naar verlossing meer zit in de wereldvreemdheid en voor eigen parochie prekende politici dan over hun inhoudelijke boodschap. mensen herkennen zich niet meer in de politiek. het staat te ver af van ons dagelijks leven. en als er dan iemand op staat die gewoon nederlands praat ipv binnenhofs dan geeft dat hoop. 

om vervolgens alles als een plumpudding in elkaar te zien zakken. 

ik hoop dat er 2 dingen gebeuren:

1. dat het niet te snel klapt want dan weet je zeker dat iedereen behalve wilders, vd plas en omtzicht daar de schuld van krijgen (ik noem VVD niet want die horen bij de binnenhofs pratende politici en zijn voor dit kabinet niet meer dan zetelvulling)

2. dat alle andere partijen eens heel goed naar zichzelf gaan kijken en gaan bedenken hoe ze hun boodschap brengen en of dat wel op de goede manier gebeurt. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2024 om 21:39:

[..]

Ik vind het raar dat GL en PvdA samen zijn gegaan. Fijn natuurlijk wat betreft zetels en stemmen, maar je wordt als stemmer wel gedwongen de andere partij "erbij" te nemen. Of op een andere partij te stemmen als het eerste geen optie is.

precies. en ik vind ze zo bizar verschillend dat ik het gewoon niet snap. dan nog timmermans voorop de stoet en ik sla even over. 

ik denk dat ik een volgende keer ondanks mijn grote bezwaren op hun opvattingen op het gebied van eigen beschikking (euthanasie, abortus) voor CU ga.

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2024 om 18:29:

Ik heb Project 2025 moeten opzoeken. Ik had er tot mijn schande nog niet eerder van gehoord. Wat erg dit....😱

In Amerika beginnen ze ook wakker te worden. 

Krankzinnig en gevaarlijk

Ik vind Nicole's analyse eerder erg goed. Schoof heeft niet 4 partijen achter zich, maar 0, en ik denk dat ze (vooral PVV) hem als zondebok gaan gebruiken. 

VanLotje schreef op 08-07-2024 om 16:24:

[..]

In Amerika beginnen ze ook wakker te worden.

Krankzinnig en gevaarlijk

Ik vind Nicole's analyse eerder erg goed. Schoof heeft niet 4 partijen achter zich, maar 0, en ik denk dat ze (vooral PVV) hem als zondebok gaan gebruiken.

Ik blijf me afvragen waarom Schoof voor deze functie heeft gekozen. 

Schoof heeft zijn eerste bezoek aan Brussel gebracht. Ik vind dat we qua eurocommissionaris we wel heel voorzichtig inzetten. Als netto-betaler en belangrijke economie kun je er toch ook vanuit gaan dat we minimaal een belangrijke post krijgen?

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/08/premier-schoof-krijgt-bij-zijn-eerste-internationale-optreden-een-vriendelijk-knikje-in-brussel-a4859060
Over de voordracht van een nieuwe Nederlandse Eurocommissaris wilde Schoof geen uitspraken doen, behalve dat hij het onderwerp „heel voorzichtig” al wel met Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft besproken. Vorige week hield Schoof de optie open dat zittend Eurocommissaris Wopke Hoekstra (Klimaat) opnieuw wordt voorgedragen. Nu herhaalde Schoof alleen dat hij er vanuit gaat dat Nederland in de nieuwe Commissie geen „superzware post” zal kunnen bemachtigen, omdat ze die de afgelopen jaren al had met eerste vicevoorzitter Frans Timmermans.

Daglichtlamp schreef op 08-07-2024 om 17:53:

Schoof heeft zijn eerste bezoek aan Brussel gebracht. Ik vind dat we qua eurocommissionaris we wel heel voorzichtig inzetten. Als netto-betaler en belangrijke economie kun je er toch ook vanuit gaan dat we minimaal een belangrijke post krijgen?

Ik heb erover gelezen ja. Dat Schoof van der Leyen voorlegde dat hij graag op asiel een opt-out wil, op mest een uitzondering en oh ja, ook minder financieel bijdragen. Daarop had von der Leyen niks gezegd en enkel een kort knikje gegeven. Die dacht denk ik: "Joh, wat denk je zelf?". En maar uit beleefdheid niks gezegd.

Misschien is dat met die eurocommissaris wel het wisselgeld van Schoof, datgene wat hij komt brengen? Hij zal zelf toch ook wel begrijpen dat alleen maar met je eisenlijstje aankomen geen optie is? Von der Leyen is Sinterklaas niet.

Broadway schreef op 08-07-2024 om 12:22:

[..]

precies. en ik vind ze zo bizar verschillend dat ik het gewoon niet snap. dan nog timmermans voorop de stoet en ik sla even over.

ik denk dat ik een volgende keer ondanks mijn grote bezwaren op hun opvattingen op het gebied van eigen beschikking (euthanasie, abortus) voor CU ga.

GL/PvdA  is een eng clubje geworden:

https://www.destentor.nl/enschede/turken-de-straat-op-in-enschede-en-gronau-zege-op-georgie-wordt-gevierd~aae9a141/

GL/PvdA  Houd zijn mond stijf dicht, want Turken.

Weekje later:

https://www.destentor.nl/enschede/niet-iedereen-geniet-van-ek-feest-groenlinks-enschede-wil-actie-tegen-toetertukkers~a05bef81/

Zelfde sfeer van de Turken aldaar als toen Turkije won en was alles prima, alleen nu zijn het  Nederlanders en dus vind meneer Peeters Weem er plotseling ineens wat van.

Binnen GL/PvdA  viert racisme en discriminatie dus blijkbaar hoog tij. Enge ontwikkeling als Turken in Nederland meer mogen dan Nederlanders zelf volgens GL/ PvdA. 

Friezinnetje schreef op 08-07-2024 om 10:00:

[..]

Nou idd, net voor een half jaar in functie en dan meteen op bezoek bij Poetin en naar China. Wegwezen met die kerel.

Maar wat moeten we dan, nog een paar 100 miljard er tegenaan gooien en 10 duizenden lijkzakken produceren. 

Ik vind dat het eens tijd wordt om Zelensky naar onderhandelingen toe te dirigeren ipv onbeperkt wapentuig te leveren. En zowel Poetin als Zelensky water bij de wijn laten doen.  

Onderhandelingen hadden bijvoorbeeld die aanval op het kinderziekenhuis kunnen voorkomen. Zelensky is ook zeker een schop onder zijn kont nodig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.