Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


watertoren schreef op 14-08-2024 om 16:50:

[..]

tja daar heb je gelijk in want het past niet binnen de wet wat ik die 2 broers toewenste. Op water en brood en dat is nog teveel. Geen enkele straf kan het vergoedelijken het leed wat je hebt als dierbaren zijn vermoord. Ik gunde hen geen lekker eten en drinken. Wat ik hen wel toewenste zal ik hier niet zeggen.

precies, en weet je, in Amerika zijn de straffen veel hoger en zwaarder dan hier, maar is de criminaliteit nog veel hoger dan hier. Het helpt dus ook niet zwaarder straffen. 

Wat ik eerder schreef en iemand anders nog prima aanvulde, is het grootste probleem dat veel veelplegers een laag IQ hebben en psychische problemen. Die help je niet verder door ze veel strenger te straffen. Daar moet op een andere manier naar gekeken worden. Een deel gaat bv naar Forensische Psychiatrie, voor een behandeling om op die manier ze uit het criminele circuit te halen. Zij moeten daarvoor eerst wel een deel van de gevangenisstraf uitzitten, maar gaan dan naar zo'n afdeling. En daar mogen ze ook echt niet alles doen/vrijheid-blijheid. Eerst ook niet naar buiten, behalve afgesloten buitenruimte, onder begeleidingen dingen doen. Ondertussen diverse therapieën, praatsessies individueel en in groepen. Ondertussen krijgen ze wat vrijheden, maar zodra het verkeerd gaat gaan ze weer een afdeling terug en kunnen ze weer opnieuw beginnen. Zo'n opname duurt vaak tussen de 1 en 2 jaar. En tuurlijk krijgen zij daar gewoon eten en zijn ze ook aan het werk (maar vaak een soort van dagbesteding).  

watertoren schreef op 14-08-2024 om 14:23:

[..]

Het klopt inderdaad dat mensen weer een misdaad plegen omdat ze het in de gevangenis beter hebben. Een vriend van mij werkt in de gevangenis en ziet vaak dezelfde mensen. En ze hebben het echt niet slecht hoor. Goed eten en drinken en sporten.

Ik kom veel in gevangenissen en ken veel gedetineerde. De mensen die graag terugkomen zijn buiten de muren van de gevangenis dakloos. Ik snap prima dat je dan een delict pleegt zodat je dan weer een tijdje veilig en warm zit. Je zou zelf vermoedelijk hetzelfde doen. 

Dat mensen liever in de gevangenis zitten omdat hun leven daarbuiten veel en veel slechter is, en ze buiten vaak ook veel meer gevaar lopen, is op zich al een schandalig feit en zegt veel over kansenongelijkheid. 

En laten we nou niet doen alsof leven in gevangenschap een dagje park is. Geen regie hebben over je leven en geen vrijheid hebben is verschrikkelijk. (En ik kan je vertellen dat gevangenis eten in de buurt komt van ziekenhuis eten. Niks lekkers aan).

Nicole123 schreef op 12-08-2024 om 14:20:

Faber wil meer toezicht aan de grens, alleen hoe dan, met welk geld en of het wel kan en mag gezien het vrije verkeer in Europa daar praat ze omheen. Het gaat haar vooral om shinen in media-momentjes en de 'strenge dame' uithangen, als het concreet wordt geeft ze niet thuis.

Het asielbeleid van het kabinet blijkt vooral veel en vaag roepen dat asielzoekers niet welkom zijn en hopen dat dat een afschrikwekkend effect heeft. Wilders heeft op X al geroepen dat de mindere instroom van asielzoekers van deze zomer het 'Faber-effect' is. Dat de instroom in heel Europa lager lag en dat het dus helemaal niet aan Faber, de PVV of het kabinetsbeleid ligt vertelde hij er maar niet bij. Hij had net zo goed kunnen zeggen dat het zomerse weer van vandaag komt doordat Wilders zelf geroepen heeft dat de zon weer gaat schijnen in Nederland.

https://www.marechausseecontact.nl/12470-faber-wil-extra-toezicht-aan-grens-onduidelijk-nog-hoe

https://www.ad.nl/politiek/asielminister-faber-moet-het-langs-a12-nog-vooral-van-haar-spierballen-hebben-gaat-mij-om-meer-toezicht~a33c5f3f/

same old same old dus alleen andere poppetjes.

Nicole123 schreef op 14-08-2024 om 14:06:



Bezuinigen op de sportclubs voor de gewone burger, dus de belasting verhogen voor de lokale voetbalclub of turnvereniging of het bezuinigen op initiatieven in de wijken (buurtsportcoaches), het Jeugdfonds Sport & Cultuur of stichtingen/goede doelen die zich hiervoor inzetten vind ik wel heel onverstandig en kortzichtig. Dat gaat namelijk niet om sport an sich, niet om luxe, maar is naast wekelijks plezier voor de burger ook heel goed voor de preventie van ziekte, rondhangen/criminaliteit en armoede. Je kweekt door kinderen en jongeren te laten sporten gezonde en actieve burgers die beter hebben leren doorzetten en samenwerken. Daarop bezuinigen is 'pennywise, pound foolish'. Het is een beetje geld wegschrapen, maar met negatieve gevolgen voor de hele maatschappij.


in de basis heb je gelijk, maar het geld kan natuurlijk wel efficiënter uitgegeven worden waardoor je even veel of meer kunt doen met minder geld. 

in mijn gemeente is er gefuseerd. herindeling, hoe noem je het. 

gevolg is dat er nu ik dacht 14 voetbalclubs en 7 muziekverenigingen zijn. 

grote oppervlakte én animo, dus 1 lijkt me per soort te weinig, maar halveren kan bij beiden minimaal en dan kijk ik nog niet naar andere sporten/hobbies. 

investeren in sportcomplexen die breed inzetbaar zijn (wij hebben 1 zo'n complex waar bijvoorbeeld ook judolessen zijn en andere kinder/hobbyclubjes) en waar bijvoorbeeld 3 voetbalclubs gefuseerd samengaan. dat geeft vast een jaar gekonkel ivm clubliefde, maar we weten allemaal dat dat ook wel weer goedkomt. 

Ik had laatst een docu gekeken over criminaliteit en daarin gaf een prof aan dat het effect van vast zitten weggaat na 3 jaar. Dan voelen mensen het niet meer, dan wordt het veelal zinloos en uitzichtloos. Hij was ook heel erg pro straffen moet maar vooral iemand op een goede manier rehabiliteren zodat er een gezonde burger terug keert naar de maatschappij. Natuurlijk moet een vreselijke misdaad gestraft worden maar mensen enkel laten zitten en later wegteren gaat uiteindelijk geen gezonde burger straks meer opleveren. 
maar ik kan mij heel goed voorstellen dat er voor een slachtoffer en familieleden geen straf zwaar genoeg is.. daarom is het goed dat er onafhankelijke rechters en wetten zijn die gebruikt worden bij de veroordeling.. hoe pijnlijk dat soms ook is.

watertoren! 

Broadway schreef op 15-08-2024 om 10:18:

[..]


in de basis heb je gelijk, maar het geld kan natuurlijk wel efficiënter uitgegeven worden waardoor je even veel of meer kunt doen met minder geld.

Maar ook sportclubs, -faciliteiten en wijkinitiatieven die al heel efficiënt opereren krijgen met dezelfde bezuinigingen en belastingverhogingen te maken. Dat er in jouw gemeente zoveel voetbalclubs zijn die best zouden kunnen fuseren zegt niks over de rest van Nederland. In mijn gemeente worden de sportvelden en gymzalen heel efficiënt gebruikt, die staan echt niet een avond leeg te zijn. 

Als er dan toch ergens op bezuinigd moet worden dan kies ik voor sport en cultuur. Sportverenigingen doen dan de contributie omhoog. Hier kunnen mensen met weinig geld hun kinderen gratis laten sporten via de gemeente dus die zijn dan niet de dupe.

watertoren schreef op 15-08-2024 om 10:41:

Als er dan toch ergens op bezuinigd moet worden dan kies ik voor sport en cultuur. Sportverenigingen doen dan de contributie omhoog. Hier kunnen mensen met weinig geld hun kinderen gratis laten sporten via de gemeente dus die zijn dan niet de dupe.

Oh en de kinderen waarvan de ouders net buiten het toeslagen potje vallen, hoeven dan maar niet te sporten?

watertoren schreef op 15-08-2024 om 10:41:

Als er dan toch ergens op bezuinigd moet worden dan kies ik voor sport en cultuur. Sportverenigingen doen dan de contributie omhoog. Hier kunnen mensen met weinig geld hun kinderen gratis laten sporten via de gemeente dus die zijn dan niet de dupe.

En dat potje wordt niet automatisch groter als de sport duurder wordt. In tegenstelling, de gemeenten gaan ook minder geld krijgen van het Rijk.

watertoren schreef op 15-08-2024 om 10:41:

Als er dan toch ergens op bezuinigd moet worden dan kies ik voor sport en cultuur. Sportverenigingen doen dan de contributie omhoog. Hier kunnen mensen met weinig geld hun kinderen gratis laten sporten via de gemeente dus die zijn dan niet de dupe.

Die zijn zeker wel de dupe, want:

1. het kabinet is van plan om ook op die potjes te bezuinigen, dus die krijgen al minder budget

2. je kunt met hogere contributies voor hetzelfde geld minder kinderen laten sporten (en dat wordt dus nog extra versterkt als ook het potje minder wordt)

3. met hogere contributies zullen sommigen hun lidmaatschap opzeggen en zullen bepaalde verenigingen het helemaal niet meer kunnen bolwerken en verdwijnen ze. De mensen met weinig geld hebben vaak niet de mogelijkheden om hun kind dan maar een plaats verderop of op een andere duurdere/commerciële sportclub te doen.

Zilver_gray schreef op 15-08-2024 om 10:46:

[..]

Oh en de kinderen waarvan de ouders net buiten het toeslagen potje vallen, hoeven dan maar niet te sporten?

Bezuinigen is nooit leuk. Als er dan ergens op bezuinigd moet worden dan kies ik inderdaad voor sport en cultuur. Liever dat dan bijvoorbeeld gezondheidszorg of voor veiligheid.

Op pretparken en bioscopen wordt dan weer niet bezuinigd, de belastingen voor de extreem rijken en extreem vermogenden worden niet verhoogd en Nederland staat nog altijd in de top20 van belangrijkste belastingparadijzen ter wereld. 't Is maar waar je prioriteiten liggen.

watertoren schreef op 15-08-2024 om 11:07:

[..]

Bezuinigen is nooit leuk. Als er dan ergens op bezuinigd moet worden dan kies ik inderdaad voor sport en cultuur. Liever dat dan bijvoorbeeld gezondheidszorg of voor veiligheid.

Bezuinigen op sport is bezuinigen op gezondheid.  

Nicole123 schreef op 15-08-2024 om 11:13:

[..]

Bezuinigen op sport is bezuinigen op gezondheid.

Als je niet bij een vereniging zit wil niet zeggen dat je niet kunt sporten. Zat dingen te verzinnen die gratis zijn. Wandelen, hardlopen, fietsen enz.

watertoren schreef op 15-08-2024 om 11:43:

[..]

Als je niet bij een vereniging zit wil niet zeggen dat je niet kunt sporten. Zat dingen te verzinnen die gratis zijn. Wandelen, hardlopen, fietsen enz.

Klopt, maar dat is geen argument waarom bezuinigen op sport niet het bezuinigen op gezondheid zou zijn. Want het is een feit dat sportverenigingen zeer positief bijdragen aan de volksgezondheid. Dat is sowieso al vrij logisch (een kind die op voetbal zit én buiten speelt beweegt meer dan een kind dat enkel buiten speelt en welke puber gaat voor z'n plezier nog zelf wandelen?), maar blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek:

https://www.mulierinstituut.nl/publicaties/15728/sportstimulering-bij-kinderen-niet-alleen-om-fysieke-gezondheid-te-verbeteren-maar-ook-psychologische-en-sociale-gezondheid/#:~:text=Kinderen%20die%20deelnemen%20aan%20teamsport,vaker%20tevreden%20over%20hun%20leven.
Kinderen die deelnemen aan teamsport hebben minder mentale gezondheidsproblemen en depressieve gevoelens, zijn minder sociaal geïsoleerd en hopeloos. Daarnaast hebben zij meer zelfvertrouwen en zijn zij vaker tevreden over hun leven. [...] Kinderen die op een school- of clubsport zitten, hebben onder andere hogere scores op algemene gezondheid, fysiek functioneren, sociaal functioneren en mentale gezondheid. Een andere studie concludeert dat kinderen die op een sportclub zitten beter aangepast zijn, minder nerveus zijn, vaker vol energie zitten en meer tevreden zijn over hun leven. [...] Studies laten zien dat individuele en informele vormen van sport minder groot effect hebben op de psychologische gezondheid van kinderen en relatief weinig effect hebben op de sociale gezondheid van kinderen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.