Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


De vakantie is voorbij, er moer nu ook voor de schermen worden gewerkt aan een sluitende begroting.

Vakantie kabinet nu echt voorbij; miljardentegenvallers maken begroting lastig https://www.nu.nl/politiek/6324016/vakantie-kabinet-nu-echt-voorbij-miljardentegenvallers-maken-begroting-lastig.html

felija schreef op 12-08-2024 om 11:27:

De vakantie is voorbij, er moer nu ook voor de schermen worden gewerkt aan een sluitende begroting.

Vakantie kabinet nu echt voorbij; miljardentegenvallers maken begroting lastig https://www.nu.nl/politiek/6324016/vakantie-kabinet-nu-echt-voorbij-miljardentegenvallers-maken-begroting-lastig.html

Ik ga het met belangstelling volgen. Ik ben zeeeeeeer benieuwd......

nou ja, het zal mijn republikeinse onderbuik wel zijn. Ik kan niet zoveel met het koningshuis en waar hen allemaal een hand boven het hoofd wordt gehouden onder het mom van ‘ beetje dom of vergissing’. 

Faber wil meer toezicht aan de grens, alleen hoe dan, met welk geld en of het wel kan en mag gezien het vrije verkeer in Europa daar praat ze omheen. Het gaat haar vooral om shinen in media-momentjes en de 'strenge dame' uithangen, als het concreet wordt geeft ze niet thuis.

Het asielbeleid van het kabinet blijkt vooral veel en vaag roepen dat asielzoekers niet welkom zijn en hopen dat dat een afschrikwekkend effect heeft. Wilders heeft op X al geroepen dat de mindere instroom van asielzoekers van deze zomer het 'Faber-effect' is. Dat de instroom in heel Europa lager lag en dat het dus helemaal niet aan Faber, de PVV of het kabinetsbeleid ligt vertelde hij er maar niet bij. Hij had net zo goed kunnen zeggen dat het zomerse weer van vandaag komt doordat Wilders zelf geroepen heeft dat de zon weer gaat schijnen in Nederland.

https://www.marechausseecontact.nl/12470-faber-wil-extra-toezicht-aan-grens-onduidelijk-nog-hoe

https://www.ad.nl/politiek/asielminister-faber-moet-het-langs-a12-nog-vooral-van-haar-spierballen-hebben-gaat-mij-om-meer-toezicht~a33c5f3f/

https://nos.nl/artikel/2533118-keijzer-deel-ambtenaren-moet-achterblijven-op-binnenhof-om-staatsgeheimen
En opnieuw wordt er uitstel gevraagd voor de verhuizing van Algemene Zaken. Ik hoop dat Van Zanen voet bij stuk houdt.

https://www.gelderlander.nl/politiek/regeringspartijen-wilden-straffen-verzwaren-maar-criminelen-krijgen-nu-noodgedwongen-celstraf-light~a8e58c58/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dus je wilt straffen verzwaren (dat stond in partijprogramma) maar ja, te weinig personeel, dus nu celstraf light of taakstraffen. Ja nee, heel logisch. 

Friezinnetje schreef op 14-08-2024 om 08:56:

https://www.gelderlander.nl/politiek/regeringspartijen-wilden-straffen-verzwaren-maar-criminelen-krijgen-nu-noodgedwongen-celstraf-light~a8e58c58/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dus je wilt straffen verzwaren (dat stond in partijprogramma) maar ja, te weinig personeel, dus nu celstraf light of taakstraffen. Ja nee, heel logisch.

Inderdaad. Ook weer van die loze spierballentaal, die het goed doet bij kiezers die gevoelig zijn voor populisme. VVD en PVV buitelen altijd al over elkaar heen met 'strenger straffen', 'hardere aanpak', 'taakstraf afschaffen', etc. Met de suggestie dat je daardoor minder criminaliteit zou hebben (wat in werkelijkheid niet zo is, vaak juist niet). In het hoofdlijnenakkoord staat een stuk op 20 (!) keer dat straffen moeten worden verhoogd. Terwijl al heel lang duidelijk is dat er geen personeel voor is.

En dan nu als ze het moeten uitvoeren doen ze precies het tegenovergestelde. Uit bovenstaande link:

Het kabinet wil criminelen vaker onderbrengen in lichtere regimes, met minder bewaking, om een einde te maken aan het tekort aan personeel in de gevangenissen. Ook moeten er vaker taakstraffen worden opgelegd, zodat veroordeelden helemaal niet naar de cel hoeven.

Stel er was een middenkabinet geweest, zonder PVV, dan zou je hierover Wilders met een tirade aan de interruptiemicrofoon hebben staan en hij zou kamervragen en moties indienen. Nu worden ze zelf eindelijk eens geconfronteerd met de werkelijkheid, die anders is dan de schijnwereld die ze voorspiegelen.

En Wilders doet alsof zijn neus bloedt en twittert 'toevallig' precies nu:
"Geweldig idee van Staatsecretaris van Justitie en Veiligheid Ingrid Coenradie (PVV): een soberder gevangenisregime en gevangen opsluiten in het buitenland ipv vrij op straat laten lopen!"

Lekker cherry picken dus met wat hij naar buiten brengt en doen alsof het kabinet extra streng is tegen criminelen, terwijl het tegendeel dus waar is. 

Zo'n sober regime lost verder ook niks op, is meer voor de bühne als een soort extra wraak. Er zijn weinig criminelen die een gevangenisstraf geen probleem vinden maar bij een soberder regime hun misdaad toch maar nalaten. En criminelen zullen ook niet beter eruitkomen en prettiger weer integreren als normale burger in de maatschappij als ze vooral maar in hun cel mogen zitten niksen.

Nicole123 schreef op 14-08-2024 om 12:04:

En Wilders doet alsof zijn neus bloedt en twittert 'toevallig' precies nu:
"Geweldig idee van Staatsecretaris van Justitie en Veiligheid Ingrid Coenradie (PVV): een soberder gevangenisregime en gevangen opsluiten in het buitenland ipv vrij op straat laten lopen!"

Lekker cherry picken dus met wat hij naar buiten brengt en doen alsof het kabinet extra streng is tegen criminelen, terwijl het tegendeel dus waar is.

Zo'n sober regime lost verder ook niks op, is meer voor de bühne als een soort extra wraak. Er zijn weinig criminelen die een gevangenisstraf geen probleem vinden maar bij een soberder regime toch maar hun misdaad toch maar nalaten. En criminelen zullen ook niet beter eruitkomen en prettiger weer integreren als normale burger in de maatschappij als ze vooral maar in hun cel mogen zitten niksen.

nee precies. Daarmee creëer je ws juist nog meer agressie tegen het personeel, zodat er nog minder personeel overblijft.

Nicole123 schreef op 14-08-2024 om 12:04:

En Wilders doet alsof zijn neus bloedt en twittert 'toevallig' precies nu:
"Geweldig idee van Staatsecretaris van Justitie en Veiligheid Ingrid Coenradie (PVV): een soberder gevangenisregime en gevangen opsluiten in het buitenland ipv vrij op straat laten lopen!"

Lekker cherry picken dus met wat hij naar buiten brengt en doen alsof het kabinet extra streng is tegen criminelen, terwijl het tegendeel dus waar is.

Zo'n sober regime lost verder ook niks op, is meer voor de bühne als een soort extra wraak. Er zijn weinig criminelen die een gevangenisstraf geen probleem vinden maar bij een soberder regime hun misdaad toch maar nalaten. En criminelen zullen ook niet beter eruitkomen en prettiger weer integreren als normale burger in de maatschappij als ze vooral maar in hun cel mogen zitten niksen.

Ik weet niet of je van 1e hand weet hoe het eraan toe gaat in een gevangenis maar het is verre van sober op de meeste plaatsen. Boodschappenlijstjes, zelf eten koken, een recreatieruimte, en alleen s'nachts op de cel met de deur dicht. Iedere dag mogen bellen, meerdere keren per dag ook nog. Uiteraard bij goed gedrag maar ook langestraften zitten op deze manier hun straf uit. 

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat een gevangenisstraf een makkie is maar echt sober is het niet in Nederland. Ja op de EBI in Vught bijvoorbeeld, maar daar zitten de zwaarste criminelen. 

Dan heb (of had... dat weet ik even niet meer) nog het halfopen kamp waar ze overdag gaan werken buiten de gevangenis en savonds terug moeten komen en ook weekenden naar huis mogen aan het eind van hun straf. 

Dus dat het soberder mag dat snap ik ergens wel, zeker voor mensen die een zware misdaad begaan hebben. 

Daarnaast is het ook niet wenselijk dat langestraften nu jaren buiten zijn in afwachting van hun oproep om zich te melden en hun straf uit te zitten. Dus daarmee begrijp ik ook de vraag naar een Light versie met minder zware bewaking. Beter direct de straf uitzitten dan jaren moeten wachten met je leven "on hold". 

Maar dat ze aan het werk zijn lijkt mij prima. De hele dag in een cel zitten is ook niet gezond. Dat het hier en daar wat soberder kan, is ook prima. Maar door PVV en de rest wordt geroepen, zwaarder straffen, langer straffen. En dan komen ze met dit plan. Dat is natuurlijk precies het tegenovergestelde. Als ze nou eerst eens komen met een plan om meer mensen aan het werk te krijgen in het gevangeniswezen? 
En Wilders heeft niets anders gedaan, toen hij in de oppositie zat om hierover te klagen, en nu komt hij niet met de oplossingen, die hij belooft had. Maar ja, dat wisten we natuurlijk ook wel. ALtijd makkelijk om te roepen en als de bal dan hem ligt, dan komt ie er zelf ook achter dat het niet zo makkelijk is, als hij deed voorkomen

Fleurtje_5

Fleurtje_5

14-08-2024 om 13:08 Topicstarter

Loeki72 schreef op 11-08-2024 om 19:24:

Ik vind het juist huichelachtig dat je daar durft te shinen met de Nederlandse resultaten terwijl je keihard gaan bezuinigen op sport. Maar dat geldt ook voor alle partijleiders van dit kabinet.


Ik vind het alleen behoorlijk moeilijk en gecompliceerd als je als kersverse nieuwe premier een behoorlijk financiële lijkenkast hebt geerft van de vorige premier.  En nu mensen moet teleurstellen dat het niet zo rooskleurig is als dat men denkt.

Of hij 'kei hard gaat bezuinigen' heb ik niet gehoord. En als je maar een dubbeltje hebt kun je geen gulden weggeven.

Mooie dat gesport word. Doet de premier zelf ook. Maar er zal ergens bezuinigd moeten worden, andere takken zullen dat ook moeten neem ik aan.

Heel mooi als ze prachtige sportkleding dragen, maar als men zo'n shirt of schoenen wat vaker zou kunnen dragen dan kan het wel een paar cent schelen denk ik. Of zal het allemaal gesponsord worden?

ps. Dat de vorige premier alles weglachte (shinen), terwijl de financiële lijken zich opstapelden, vind ik eerder huichelachtig.

Fleurtje_5 schreef op 14-08-2024 om 13:08:

[..]


Ik vind het alleen behoorlijk moeilijk en gecompliceerd als je als kersverse nieuwe premier een behoorlijk financiële lijkenkast hebt geerft van de vorige premier. En nu mensen moet teleurstellen dat het niet zo rooskleurig is als dat men denkt.

Of hij 'kei hard gaat bezuinigen' heb ik niet gehoord. En als je maar een dubbeltje hebt kun je geen gulden weggeven.

Mooie dat gesport word. Doet de premier zelf ook. Maar er zal ergens bezuinigd moeten worden, andere takken zullen dat ook moeten neem ik aan.

Heel mooi als ze prachtige sportkleding dragen, maar als men zo'n shirt of schoenen wat vaker zou kunnen dragen dan kan het wel een paar cent schelen denk ik. Of zal het allemaal gesponsord worden?

het nieuwe kabinet wil het sporten in het algemeen veel duurder maken, door het belastingtarief daarvoor te verhogen. Daarom wat scheef om nu met de OS daar te gaan staan juichen, met in de toekomst ws veel minder sporters omdat een grote groep het niet kan betalen. Dat heeft dus invloed op een groot deel van de bevolking en niet op de OS-sporters, want die hebben idd wel sponsoren

Miraval schreef op 14-08-2024 om 12:45:

[..]

Ik weet niet of je van 1e hand weet hoe het eraan toe gaat in een gevangenis maar het is verre van sober op de meeste plaatsen. Boodschappenlijstjes, zelf eten koken, een recreatieruimte, en alleen s'nachts op de cel met de deur dicht. Iedere dag mogen bellen, meerdere keren per dag ook nog. Uiteraard bij goed gedrag maar ook langestraften zitten op deze manier hun straf uit.

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat een gevangenisstraf een makkie is maar echt sober is het niet in Nederland. Ja op de EBI in Vught bijvoorbeeld, maar daar zitten de zwaarste criminelen.

Dan heb (of had... dat weet ik even niet meer) nog het halfopen kamp waar ze overdag gaan werken buiten de gevangenis en savonds terug moeten komen en ook weekenden naar huis mogen aan het eind van hun straf.

Dus dat het soberder mag dat snap ik ergens wel, zeker voor mensen die een zware misdaad begaan hebben.

Daarnaast is het ook niet wenselijk dat langestraften nu jaren buiten zijn in afwachting van hun oproep om zich te melden en hun straf uit te zitten. Dus daarmee begrijp ik ook de vraag naar een Light versie met minder zware bewaking. Beter direct de straf uitzitten dan jaren moeten wachten met je leven "on hold".

Ik zei ook helemaal niet dat het nu sober zou zijn. Wel dat wel/niet sober geen invloed heeft op of een potentiële crimineel een misdaad begaat. Niemand denkt: "Oh, die moord of bankoverval kan ik prima plegen, want als ik opgepakt wordt zit ik er toch lekker riant bij in de gevangenis, dat lijkt me wel fijn!" Criminaliteit bestrijd je niet door het criminelen vooral flink zuur te maken, hoezeer je onderbuikgevoel en wraaklust je dat ook zegt. Het wordt keer op keer weerlegd door rechtsgeleerden.

Als je criminaliteit wil bestrijden dan moet je inzetten op het voorkomen van herhaling. Op criminelen het juiste pad op sturen, zorgen dat kleine criminelen door hun gevangenisperiode geen grote criminelen / draaideurcriminelen worden. Hoe denk je dat je het beste kunt zorgen dat een crimineel na zijn straf weer een prettige en nuttige burger wordt? Ze weg laten kwijnen in hun cel en alleen maar contact met mede-gevangenen? Met daarna een gat in hun cv, niet gewend te werken, niet gewend zelf te koken, geen contacten in de buitenwereld maar enkel een vriendenkring van delinquenten? Of door ze actief te houden, te laten werken, zelf te laten koken, feeling te laten houden met de maatschappij en hen toestaan een netwerk van niet-gevangenen te onderhouden?

Ik snap het dus niet, dat soberder maken. Als je verder denkt dan je eerste gevoel dan werkt het gewoon averechts. Het is populistische onderbuikpraat, geen misdaadbestrijding. Vooral van de VVD vind ik dit heel kwalijk, want binnen die partij stikt het van de juristen die heel goed weten dat het zo niet werkt, maar dat ze er bij de kiezer wel lekker mee scoren.

Friezinnetje schreef op 14-08-2024 om 13:14:

[..]

het nieuwe kabinet wil het sporten in het algemeen veel duurder maken, door het belastingtarief daarvoor te verhogen. Daarom wat scheef om nu met de OS daar te gaan staan juichen, met in de toekomst ws veel minder sporters omdat een grote groep het niet kan betalen. Dat heeft dus invloed op een groot deel van de bevolking en niet op de OS-sporters, want die hebben idd wel sponsoren

Lang niet allemaal hoor. Zeker bij de kleinere en onbekende sporten niet. Die zijn afhankelijk van het geld dat de overheid erinvesteerd en als dat te weinig is moeten ze er naast werken waardoor ze waarschijnlijk niet meer met de top kunnen meekomen.

De overheid geef nu zo'n 46 miljoen uit aan topsport, maar volgens mij ze de bedoeling dat dat gehalveerd gaat worden. Dat zal zeker van invloed zijn op de toekomstige prestaties op bijvoorbeeld Olympische Spelen. Of dat er gister kun je dan natuurlijk weer over discussiëren

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.