Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-08-2024 om 12:32 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-08-2024 om 17:37:

[..]

Als ik me goed herinner kreeg Arib ook geen inzage in de beschuldigen toen zij ook met haar hoofd op het hakblok lag.


Dat vond ik ook diepdiepdieptriest. 

https://nos.nl/artikel/2446712-oud-kamervoorzitter-arib-pvda-vertrekt-uit-tweede-kamer-na-aanvallen-op-waardigheid 1 oktober 2022 Oud-Kamervoorzitter Arib (PvdA) vertrekt uit Tweede Kamer na 'aanvallen op waardigheid'

https://nos.nl/artikel/2485720-arib-tot-op-dag-van-vandaag-is-mij-niet-bekend-waar-ik-van-beschuldigd-word  7 augustus 2023
Arib: 'Tot op dag van vandaag is mij niet bekend waar ik van beschuldigd word'


Arib vond ik wel een van de beste Kamervoorzitters die we hebben gehad. Martin Bosman vind ik ook een verademing als Kamervoorzitter. Gerdi Verbeet deed het volgens mij ook goed.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-08-2024 om 12:38 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 09-08-2024 om 18:02:

Interessant interview https://www.volkskrant.nl/politiek/koningsdag-begint-met-het-rapportcijfer-voor-de-koning-hou-toch-op~bd503f41/

‘Vroeger was men bang voor de strenge, bestraffende God. Nu is men bang voor de strenge, bestraffende publieke opinie. Ten onrechte. We moeten ervoor waken dat we dit land vanaf onze hurken besturen. Geen misverstand: natuurlijk moet je luisteren naar de straat en je niet elitair gaan gedragen. Maar politici en bestuurders moeten ook rechtop staan, durven uitleggen waarom zaken soms ingewikkeld zijn en dat een besluit moet worden genomen omdat het op langere termijn soelaas biedt.

‘We hebben het de laatste tijd veel over crises. Maar dat zijn in werkelijkheid vooruitgeschoven beslissingen. Het mestprobleem bestaat al jaren. Het hele stikstofprobleem ook. Woningnood en asielopvang idem. Dat zijn geen crises, dat is het gevolg van een probleem niet kunnen aanpakken. Terwijl: wie als bestuurder of politicus in het zadel is gehesen, moet niet bang zijn de straat te verliezen. Hij moet met zijn mandaat de verantwoordelijkheid nemen om het algemeen welzijn te dienen


Ik kan het artikel verder niet openen. Kan alleen dit lezen en een foto zien:

Jaap Smit, scheidend commissaris van de Koning in Zuid-Holland, verzet zich tegen ‘krachten die onze samenleving bedreigen en kapot willen maken’

Bestuurders moeten hun rug recht houden tegen het populisme en niet ‘knutselen’ met de democratie. Na tien jaar als commissaris van de Koning in Zuid-Holland gaat Jaap Smit met pensioen. ‘We moeten ervoor waken dat we dit land vanaf onze hurken besturen.’

Verder kan ik niets lezen. Dus dank voor je stukje quote. Begrijp ik het goed dat hij juist opkomt voor de koning?

Fleurtje_5 schreef op 10-08-2024 om 12:38:

[..]


Ik kan het artikel verder niet openen. Kan alleen dit lezen en een foto zien:

Jaap Smit, scheidend commissaris van de Koning in Zuid-Holland, verzet zich tegen ‘krachten die onze samenleving bedreigen en kapot willen maken’

Bestuurders moeten hun rug recht houden tegen het populisme en niet ‘knutselen’ met de democratie. Na tien jaar als commissaris van de Koning in Zuid-Holland gaat Jaap Smit met pensioen. ‘We moeten ervoor waken dat we dit land vanaf onze hurken besturen.’

Verder kan ik niets lezen. Dus dank voor je stukje quote. Begrijp ik het goed dat hij juist opkomt voor de koning?

Het is een CDA'er, dus dat zou ik ook verwachten. Voor jou nog een stukje uit het artikel.

Als commissaris van de Koning hebt u vaak met koning Willem-Alexander te maken. Dit voorjaar was er op het paleis een gesprek met meerdere commissarissen over ‘de kwaliteit van het openbaar bestuur en het gezag van instituties’. Ook het vertrouwen in de koning, als onderdeel van de overheid, is afgenomen. Wat ziet u als remedie?

‘Vooral niet rommelen. Als ik lees over Prinsjesdag, dat er een popband in de Koninklijke Stallen moet komen, dan denk ik: zullen we eens investeren in kennis over wat Prinsjesdag nou precies is? Ik erger me ook aan zo’n uitzending over Koningsdag, in Emmen. Die begint dan met het rapportcijfer voor de koning. Hou toch op! Ik vraag toch ook niet elke vijf minuten aan mijn vrouw of ze nog van mij houdt? Laten we het gewoon eens een dagje vieren!’

Na een korte stilte: ‘Vindt u mijn verhaal reactionair?’

Nee, dat klinkt te negatief. Ik vind het eerder dapper in deze tijd. Maar behoudend is het natuurlijk wel.

‘Wees zuinig op wat je hebt. De vorige Amerikaanse ambassadeur, Pete Hoekstra, zei tegen mij: ‘Bij ons in de VS zijn alle functies politiek. Bij jullie is dat goddank niet het geval.’ Ik zeg: houden zo.’

Daglichtlamp schreef op 09-08-2024 om 18:02:

Interessant interview https://www.volkskrant.nl/politiek/koningsdag-begint-met-het-rapportcijfer-voor-de-koning-hou-toch-op~bd503f41/

‘Vroeger was men bang voor de strenge, bestraffende God. Nu is men bang voor de strenge, bestraffende publieke opinie. Ten onrechte. We moeten ervoor waken dat we dit land vanaf onze hurken besturen. Geen misverstand: natuurlijk moet je luisteren naar de straat en je niet elitair gaan gedragen. Maar politici en bestuurders moeten ook rechtop staan, durven uitleggen waarom zaken soms ingewikkeld zijn en dat een besluit moet worden genomen omdat het op langere termijn soelaas biedt.

‘We hebben het de laatste tijd veel over crises. Maar dat zijn in werkelijkheid vooruitgeschoven beslissingen. Het mestprobleem bestaat al jaren. Het hele stikstofprobleem ook. Woningnood en asielopvang idem. Dat zijn geen crises, dat is het gevolg van een probleem niet kunnen aanpakken. Terwijl: wie als bestuurder of politicus in het zadel is gehesen, moet niet bang zijn de straat te verliezen. Hij moet met zijn mandaat de verantwoordelijkheid nemen om het algemeen welzijn te dienen

Hier ben ik het hartgrondig mee eens!

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-08-2024 om 17:48 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-08-2024 om 12:41:

[..]

Het is een CDA'er, dus dat zou ik ook verwachten. Voor jou nog een stukje uit het artikel.

Als commissaris van de Koning hebt u vaak met koning Willem-Alexander te maken. Dit voorjaar was er op het paleis een gesprek met meerdere commissarissen over ‘de kwaliteit van het openbaar bestuur en het gezag van instituties’. Ook het vertrouwen in de koning, als onderdeel van de overheid, is afgenomen. Wat ziet u als remedie?

‘Vooral niet rommelen. Als ik lees over Prinsjesdag, dat er een popband in de Koninklijke Stallen moet komen, dan denk ik: zullen we eens investeren in kennis over wat Prinsjesdag nou precies is? Ik erger me ook aan zo’n uitzending over Koningsdag, in Emmen. Die begint dan met het rapportcijfer voor de koning. Hou toch op! Ik vraag toch ook niet elke vijf minuten aan mijn vrouw of ze nog van mij houdt? Laten we het gewoon eens een dagje vieren!’

Na een korte stilte: ‘Vindt u mijn verhaal reactionair?’

Nee, dat klinkt te negatief. Ik vind het eerder dapper in deze tijd. Maar behoudend is het natuurlijk wel.

‘Wees zuinig op wat je hebt. De vorige Amerikaanse ambassadeur, Pete Hoekstra, zei tegen mij: ‘Bij ons in de VS zijn alle functies politiek. Bij jullie is dat goddank niet het geval.’ Ik zeg: houden zo.’


Precies "Wees zuinig op wat je hebt". Mooi gezegd, want het koningshuis opent deuren die misschien anders gesloten blijven, omdat men bv een politicus toch niet zo snel vertrouwd dan een koning. En vooral onze koning en koningin zijn zeer geliefd in het buitenland.

Kijk naar bv Griekenland, de koning werd verbannen. Is het er beter op geworden zonder monarchie? Bij lange na niet. Griekenland viel bijna in de afgrond.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

11-08-2024 om 14:16 Topicstarter

Gisteravond zat premier Schoof aan tafel bij Humberto Tan. Mooi mens deze premier. Ook aan tafel kwamen even de gouden-medaille hockeydames.

En ik zag net een artikel van vandaag met prachtige foto van premier Schoof en Sifan Hassan. Met de titel:

Marathonkoningin Sifan Hassan: ‘Bijzonder dat ik premier Dick Schoof kan inspireren’

Ik geloof dat we boffen met deze premier. 

ps. Niet omdat hij mooi op een foto staat, maar als mens, als premier, hoe rustig hij antwoord geeft, en ook antwoord blijft geven al stellen ze hem tig keren de zelfde vraag in allerlei combinaties. En hoe geïnteresseerd hij kan luisteren. En er niet omheen draait met allerlei smoesjes. Ik denk dat het een oprecht goed mens is.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

11-08-2024 om 14:24 Topicstarter

ps. De nummer twee, de zilveren Tigst Assefa uit Ethiopië, dient protest in tegen inhaalactie van Sifan Hassan. Daardoor laat de persconferentie met de medaillewinnaars nog even op zich wachten.

Het hoort niet thuis op dit topic, maar omdat ik het net van te voren heb genoemd in het bericht over premier Schoof haal ik het effe aan.

Fleurtje_5 schreef op 11-08-2024 om 14:16:

Gisteravond zat premier Schoof aan tafel bij Humberto Tan. Mooi mens deze premier. Ook aan tafel kwamen even de gouden-medaille hockeydames.

En ik zag net een artikel van vandaag met prachtige foto van premier Schoof en Sifan Hassan. Met de titel:

Marathonkoningin Sifan Hassan: ‘Bijzonder dat ik premier Dick Schoof kan inspireren’

Ik geloof dat we boffen met deze premier.

Boffen omdat ie de Olympische sporters steunt en leuk op een foto staat? Dat zegt toch helemaal niets over z’n prestaties of competenties als premier?

Fleurtje_5 schreef op 11-08-2024 om 14:16:


ps. Niet omdat hij mooi op een foto staat, maar als mens, als premier, hoe rustig hij antwoord geeft, en ook antwoord blijft geven al stellen ze hem tig keren de zelfde vraag in allerlei combinaties. En hoe geïnteresseerd hij kan luisteren. En er niet omheen draait met allerlei smoesjes. Ik denk dat het een oprecht goed mens is.

Gezien de samenstelling van het kabinet, waarbij de coalitiepartijen al in het eerste debat elkaar de tent uitvochten, boffen we met een premier met de gave om kalm te blijven. Dat ben ik met je eens.

Fleurtje_5 schreef op 11-08-2024 om 14:16:

Gisteravond zat premier Schoof aan tafel bij Humberto Tan. Mooi mens deze premier. Ook aan tafel kwamen even de gouden-medaille hockeydames.

En ik zag net een artikel van vandaag met prachtige foto van premier Schoof en Sifan Hassan. Met de titel:

Marathonkoningin Sifan Hassan: ‘Bijzonder dat ik premier Dick Schoof kan inspireren’

Ik geloof dat we boffen met deze premier.

ps. Niet omdat hij mooi op een foto staat, maar als mens, als premier, hoe rustig hij antwoord geeft, en ook antwoord blijft geven al stellen ze hem tig keren de zelfde vraag in allerlei combinaties. En hoe geïnteresseerd hij kan luisteren. En er niet omheen draait met allerlei smoesjes. Ik denk dat het een oprecht goed mens is.

Ik had gisteravond ook diep respect voor Schoof. De vragen van Tan waren gewoon irritant. Oud nieuws ook, allemaal al volledig uitgekauwd. Zit je naar een sportprogramma te kijken en dan gaat Tan ineens proberen de premier uit de tent te lokken door nog maar eens een keertje het (volgens hem dan) afvallen door Wilders te bespreken alsof hij daarmee een primeur heeft of zo. 

Humberto deed het ook niet netjes; telkens als Schoof nog midden in een zin was, stelde hij heel hijgerig alweer de volgende vraag. Helemaal niet de juiste tijd en plaats om die zogenaamd kritische journalistieke vragen af te vuren op de premier met een portie "oude koek". Ik heb het programma afgezet. 

Maar wel goed om te zien dat Schoof zich niet van zijn stuk laat brengen en gewoon rustig antwoorden blijft geven.  

Fleurtje_5

Fleurtje_5

11-08-2024 om 18:10 Topicstarter

Luchtpost schreef op 11-08-2024 om 16:05:

[..]

Ik had gisteravond ook diep respect voor Schoof. De vragen van Tan waren gewoon irritant. Oud nieuws ook, allemaal al volledig uitgekauwd. Zit je naar een sportprogramma te kijken en dan gaat Tan ineens proberen de premier uit de tent te lokken door nog maar eens een keertje het (volgens hem dan) afvallen door Wilders te bespreken alsof hij daarmee een primeur heeft of zo.

Humberto deed het ook niet netjes; telkens als Schoof nog midden in een zin was, stelde hij heel hijgerig alweer de volgende vraag. Helemaal niet de juiste tijd en plaats om die zogenaamd kritische journalistieke vragen af te vuren op de premier met een portie "oude koek". Ik heb het programma afgezet.

Maar wel goed om te zien dat Schoof zich niet van zijn stuk laat brengen en gewoon rustig antwoorden blijft geven.

 

Precies dit.  Alsof de premier dan wel overstag zou gaan bij Humberto aan tafel als hij de vraag tig keer blijft herhalen. De premier bleef eerlijk, en deed niet aan huichelachtige smoesjes voor de schijn.

Petje af voor premier Schoof.

Ik vind het juist huichelachtig dat je daar durft te shinen met de Nederlandse resultaten terwijl je keihard gaan bezuinigen op sport. Maar dat geldt ook voor alle partijleiders van dit kabinet. 

kerstbeer schreef op 08-08-2024 om 17:12:

[..]

Ik heb het idee dat zij verontwaardigd was over hoe de slachtoffers van de toeslagenaffaire zijn behandeld en dat de ambtenaren het niet gewend waren als ze eens de waarheid werd gezegd.

Misschien moeten ze eens wat meer medelijden hebben met de slachtoffers en wat minder met zichzelf.

Nu begrijp ik overigens wel dat het waarschijnlijk een te politieke positie is voor een prinses. Opkomen voor verbeteren leesvaardigheid is veel minder politiek beladen dan dit.

Met die ambtenaren heb ik weinig medelijden. Ga maar eens aan het werk om dingen beter te maken voor mensen die veel ernstiger gedupeerd zijn dan dat ze een keer de waarheid wordt gezegd door een prinses.

dit is idd precies wat ik bedoel.

en ik denk ook dat het te politiek beladen is dat ze ermee bezig is en dat dat eigenlijk niet ok is, maar mijn god, hoe geweldig is het dát er een keer iemand van statuur er echt mee bezig gaat.

krulliebollie schreef op 09-08-2024 om 14:19:

ik vind het hele gebeuren van Laurentien ook vaag. Alles wordt onder het tapijt geveegd omdat zij van het koningshuis is.

lees jij ondersteboven? het gaat er juist om dat het openbaar is, maar dat de mensen die klagen alles anoniem willen

krulliebollie schreef op 09-08-2024 om 15:55:

ik vind het onder het tapijt vegen dat het niet duidelijk is wat er precies gebeurd. Als er een andere persoon dit had opgestart denk ik dat het wel gedeeld wordt.
Overigens ben ik wel helemaal voor waar de stichting voor staat. Het is schandalig dat mensen zo lang moeten wachten op hun geld en hun genoegdoening

onzin. (je eerste zin) beetje rare onderbuikgevoelentjes zitten verspreiden omdat je te vaak op facebook zit is niet ok.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.