Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 22:43:

[..]

Hij heeft standpunten daarover die ik juist heel goed vond vandaar oa mijn stem erop. Logisch dat als je moet samenwerken dat je lang niet alle punten binnen kan halen. Hij moet met maar liefst 3 andere partijen samenwerken die in heel veel dingen ver van hem afstaan. De meeste partijen zijn te arrogant om al te overwegen met PVV samen te werken in het landsbelang dus zijn het deze partijen geworden. Ik vind het knap hoe hij ermee omgaat. Ook fakkelt hij zijn coalitiegenoten niet af, terwijl het andersom wel nu al gebeurt. En dat ondanks dat hij qua veel standpunten ver van hen af staat. Daar heb ik echt respect voor dat hij daar zo mee omgaat. En dat hij door blijft gaan ondanks dat hij zelf niet in vrijheid kan leven. Respect voor hem en ik vind hem een top politicus die bijna als enige echt recht voor de raap is.

In het debat vond ik trouwens Bontenbal het ook best goed doen. Ik was het uiteraard niet met hem eens maar ik vond hem wel sterk in dit debat en hem een paar goede vragen stellen.

Maar nogmaals: Hoe? Als Wilders geen rekening hoeft te houden met andere partijen. Hoe?

Hoe wil Wilders het lerarentekort oplossen? Hoe wil Wilders de zorg verbeteren? Hoe wil hij omgaan met de vergrijzing. Hoe wil hij zorgen voor die 10.000 extra politiemannen? Hoe wil hij ervoor zorgen dat er extra gebouwd kan worden?

Ik lees in zo'n PVV programma echt wel dingen waar ik als linkse rakker ook blij van word. Maar ik lees nergens Hoe hij dit wil realiseren. En dat heeft niks te maken met water bij de wijn doen. Een wensenlijst op tafel leggen kan iedereen. 

LydiaDietz schreef op 04-07-2024 om 12:18:

[..]

Maar nogmaals: Hoe? Als Wilders geen rekening hoeft te houden met andere partijen. Hoe?

Hoe wil Wilders het lerarentekort oplossen? Hoe wil Wilders de zorg verbeteren? Hoe wil hij omgaan met de vergrijzing. Hoe wil hij zorgen voor die 10.000 extra politiemannen? Hoe wil hij ervoor zorgen dat er extra gebouwd kan worden?

Ik lees in zo'n PVV programma echt wel dingen waar ik als linkse rakker ook blij van word. Maar ik lees nergens Hoe hij dit wil realiseren. En dat heeft niks te maken met water bij de wijn doen. Een wensenlijst op tafel leggen kan iedereen.

Hij heeft in ieder geval over het algemeen vind ik de juiste wensen en standpunten met de juiste prioriteiten in zijn programma staan. Er staat wel in hoe hij eea wil realiseren, maar goed het verdere hoe en wat is aan de politiek. Dat is hun vak en niet die van mij. 

Ik zie een programma als een soort van globale wensenlijst en een uiteenzetting van een visie. Niets meer niets minder.In Nederland moet je toch altijd een coalitie vormen. Dus van veel komt toch niets terecht. Dat is altijd. 

felija schreef op 03-07-2024 om 20:28:

[..]

Idem hier, integer en met respect, daar kan menig politicus nog wat van leren.

zéér eens. ik vind bikker één van de weinige politici in debatten waarvan ik de overtuiging heb dat ze er staat voor wat ze vindt en niet voor haar eigen ego of om punten te scoren voor haar partij. 

Daglichtlamp schreef op 04-07-2024 om 12:09:

Wilders twittert 'slappe hap', over de reactie van Dick Schoof. Gezellig kabinet gaat dit worden. Ik vraag me inmiddels af of het kabinet dit debat wel overleeft.

Ik vind wel dat Wilders daar gelijk in heeft. Die premier hoort voor al zijn mensen op te komen, inclusief voor de PVV. Ik denk ook dat ze nog veel met elkaar zullen gaan botsen en ik vind niet dat dat de schuld is van de PVV maar toch echt van de andere partijen. Zij proberen het de PVV allemaal onmogelijk te maken. 

Daglichtlamp schreef op 04-07-2024 om 12:09:

Wilders twittert 'slappe hap', over de reactie van Dick Schoof. Gezellig kabinet gaat dit worden. Ik vraag me inmiddels af of het kabinet dit debat wel overleeft.

Ik begin oprecht medelijden met dhr Schoof te krijgen; ga er maar aan staan: krijgt kritiek van links (terecht wat mij betreft) en wordt op Twitter door Wilders ook nog eens door het slijk gehaald.

Zilver_gray schreef op 04-07-2024 om 13:14:

[..]

Ik begin oprecht medelijden met dhr Schoof te krijgen; ga er maar aan staan: krijgt kritiek van links (terecht wat mij betreft) en wordt op Twitter door Wilders ook nog eens door het slijk gehaald.

Dat is een hele moeilijke positie die hij heeft inderdaad. Wel terecht dat Wilders hem erop wijst dat Schoof als premier voor al zijn mensen op moet komen als die ten onrechte als racist worden afgeschilderd. Ik vind Schoof sowieso zwak overkomen in het laatste debat en ik vind hem (nog) geen goede debatter.

Ik weet 1 ding zeker volgende keer stem ik weer op Wilders. Ik hoop dat PVV dan nog veel en veel groter wordt. Alleen al door de houding die de meeste andere partijen aannemen gun ik ze dat haha.

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 13:04:

[..]

Ik vind wel dat Wilders daar gelijk in heeft. Die premier hoort voor al zijn mensen op te komen, inclusief voor de PVV. Ik denk ook dat ze nog veel met elkaar zullen gaan botsen en ik vind niet dat dat de schuld is van de PVV maar toch echt van de andere partijen. Zij proberen het de PVV allemaal onmogelijk te maken.

Huh? Oppositie voeren, datgene wat Wilders jarenlang heeft gedaan, moties van wantrouwen indienen, datgene wat Wilders jarenlang heeft gedaan, toen hij in de oppositie zat, maar nu het hemzelf betreft is het ineens de schuld van de andere partijen? Wel uitdelen, maar niet kunnen incasseren? 

Oppositie voeren betekent letterlijk tegenstand uitoefenen, zo werkt dat in een democratie. Het is geen dictatuur waarin de uitvoerende macht geen strobreed in de weg wordt gelegd, gelukkig maar!

Zilver_gray schreef op 04-07-2024 om 13:14:

[..]

Ik begin oprecht medelijden met dhr Schoof te krijgen; ga er maar aan staan: krijgt kritiek van links (terecht wat mij betreft) en wordt op Twitter door Wilders ook nog eens door het slijk gehaald.

Met deze constructie had ik niet anders verwacht. Dit had hij toch ook kunnen weten? Hij Heeft hier zelf voor gekozen. 

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 13:04:

[..]

Ik vind wel dat Wilders daar gelijk in heeft. Die premier hoort voor al zijn mensen op te komen, inclusief voor de PVV. Ik denk ook dat ze nog veel met elkaar zullen gaan botsen en ik vind niet dat dat de schuld is van de PVV maar toch echt van de andere partijen. Zij proberen het de PVV allemaal onmogelijk te maken.

Wilders heeft Schoof gekozen en hoort juist achter Schoof te staan. En heb je een probleem dan spreek je hem persoonlijk en in anonimiteit aan.

Dit is alsof de ene ouder de andere ouder tegenover zijn kinderen op de vingers tikt. 

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 12:58:

[..]

Hij heeft in ieder geval over het algemeen vind ik de juiste wensen en standpunten met de juiste prioriteiten in zijn programma staan. Er staat wel in hoe hij eea wil realiseren, maar goed het verdere hoe en wat is aan de politiek. Dat is hun vak en niet die van mij.

Ik zie een programma als een soort van globale wensenlijst en een uiteenzetting van een visie. Niets meer niets minder.In Nederland moet je toch altijd een coalitie vormen. Dus van veel komt toch niets terecht. Dat is altijd.

Maar als je geen idee hebt hoe je je standpunten kunt omzetten in werkbare plannen komt er sowieso niks van je plannen terecht. 

Als een PVV zegt : we willen 10.000 agenten erbij. Maar ze weten niet hoe. Is het dan de schuld van de VVD /BBB of NSC als dat punt dus als eerst de prullenbak ingaat? 

Yesilgoz twittert ook liever dan dat ze gewoon haar inbreng in het debat levert.

'De Tweede Kamer heeft zich vanochtend van zijn slechtste kant laten zien. Aan de ene kant een deel van de oppositie dat zichzelf overschreeuwt. En aan de andere kant Wilders die zijn rol als leider van de grootste partij net onverantwoord heeft ingevuld. Dit soort gedrag staat oplossingen in de weg. Ik snap wel dat mensen thuis zich, van links tot rechts, afvragen wat hier in hemelsnaam gebeurt. Ik mag hopen dat het vanmiddag wél over de inhoud gaat.'

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 13:19:

[..]

Dat is een hele moeilijke positie die hij heeft inderdaad. Wel terecht dat Wilders hem erop wijst dat Schoof als premier voor al zijn mensen op moet komen als die ten onrechte als racist worden afgeschilderd.

Ik weet 1 ding zeker volgende keer stem ik weer op Wilders. Ik hoop dat PVV dan nog veel en veel groter wordt. Alleen al door de houding die de meeste andere partijen aannemen gun ik ze dat haha.

Of Wilders het handig deed, is een tweede. Maar ik vond het een terechte opmerking dat het zeer ongepast is om mensen die iets vinden (vrijheid van meningsuiting) van een hoofddoek dragen, telkens ongebreideld voor racist uit te maken. En dat daar dus ook best een opmerking over gemaakt mag worden als dat gebeurt.

Bovendien heeft een hoofddoek dragen volgens mij niets te maken met een ras; dacht altijd dat dit meer te maken had met een geloof. 

Of gewoon, zoals mijn moeder vroeger ook een hoofddoekje droeg als zij even naar de winkels liep. Maar dat was dan omdat zij krulspelden in haar haren had ; - )  

Teleurstellend dat het zó lang over hoofddoekjes dragen ging. Je zou bijna denken dat er verder geen problemen zijn in dit land. Of dat er in NL buiten de hoofddoek dragende moslima's niet nog 17+ miljoen andere inwoners rond lopen. 

LydiaDietz schreef op 04-07-2024 om 13:41:

[..]

Maar als je geen idee hebt hoe je je standpunten kunt omzetten in werkbare plannen komt er sowieso niks van je plannen terecht.

Als een PVV zegt : we willen 10.000 agenten erbij. Maar ze weten niet hoe. Is het dan de schuld van de VVD /BBB of NSC als dat punt dus als eerst de prullenbak ingaat?

Dat weten ze vast wel en ze zullen er vast wel ideeen over hebben. En er kan veel als men maar wil. Het staat niet vast dat het geen werkbare plannen zijn.

Iets niet proberen en ergens niet voor staan dan wordt het sowieso niets.

Luchtpost schreef op 04-07-2024 om 13:49:

[..]

Of Wilders het handig deed, is een tweede. Maar ik vond het een terecht opmerking dat het zeer ongepast is om mensen die iets vinden (vrijheid van meningsuiting) van een hoofddoek dragen, telkens ongebreideld voor racist uit te maken. En dat daar dus ook best een opmerking over gemaakt mag worden als dat gebeurt.

Bovendien heeft een hoofddoek dragen volgens mij niets te maken met een ras; dacht altijd dat dit mee te maken had met een geloof.

Of gewoon, zoals mijn moeder vroeger ook een hoofddoekje droeg als zij even naar de winkels liep. Maar dat was dan omdat zij krulspelden in haar haren had ; - )

Teleurstellend dat het zó lang over hoofddoekjes dragen ging. Je zou bijna denken dat er verder geen problemen zijn in dit land. Of dat er in NL buiten de hoofddoek dragende moslima's niet nog 17+ miljoen andere inwoners rond lopen.

Eens. De meeste partijen zijn vooral bezig met alleen maar bezig met hun eigen zogenaamde politieke correctheid, hun ego en een partij en 2,5 miljoen kiezers in de racismehoek te duwen. Ik dacht dat ze daar in de kamer zaten om ons land te gaan besturen en problemen op te lossen, maar niet dus. Wat een poppenkast zeg haha. En Schoof vond ik echt niet sterk overkomen, echt aangeschoten wild.

En juist die houding, het te snel trekken van de racismekaart als mensen zeggen ergens wat van te vinden of zorgen over te hebben, heeft er extra voor gezorgd dat PVV zo groot is geworden. De PVV kijkt niet weg zoals alle andere partijen maar benoemt het en komt daarvoor op.

De MP zit er natuurlijk in eerste instantie voor zijn kabinet. Niet om de oppositie te paaien.

En Lahlah moet eens verder kijken dan haar neus lang is en eens in bijvoorbeeld Iran kijken, waar vrouwen verplicht een hoofddoek moeten dragen of anders flink gestraft worden. 

Als ze echt begaan is met mensenrechten gooit ze die hoofddoek publiekelijk af, dat kan ze want die vrijheid heeft ze naar eigen zeggen, dan zet ze hem daarna weer op. Als afkeer voor dat beleid. 

Krijg meer het idee dat ze hem enkel draagt om zich af te zetten tegen de maatschappij, om het rellen. Waar ze bij GL goed in zijn. 

Óf het is verplicht vanwege haar geloof. Maar in een land waar kerk en staat gescheiden zijn is het dan ook ongepast om de Islam uit te dragen in de 2e kamer. Vooral omdat ze volgens eigen zeggen die vrijheid heeft om hem wel of niet te dragen, waarom dan uitdagen? Van de SGP zitten ze er ook niet met een rozenkrans. Waren m.i. krokodillentranen voor de bühne, direct weer in de slachtofferrol.

Waar ik me ook aan stoorde: een in Nederland geboren en getogen Turkse jongeman werd geïnterviewd nadat Turkije de kwartfinale tegen Nederland had bereikt. Zijn woorden in vlekkeloos abn tegen de verslaggever: " het gaat een spannende pot worden, jullie (Nederland dus) hebben ook goede spelers. Hoezo geïntegreerd????  

Het gaat zaterdag iig  ongetwijfeld chaos worden in de grote steden, ongeacht de uitslag. Hopelijk grijpt het nieuwe kabinet keihard in tegen de raddraaiers. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.