Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Zorroo schreef op 03-07-2024 om 23:03:

[..]

Ja, populisten worden populair omdat ze zich graag op de onderbuik van de kiezer richten. Alles lijkt eenvoudig en de oplossingen zijn nabij. Dat vinden veel mensen nu eenmaal heerlijk. Zeker als er onvrede heerst, wordt men hier gevoelig voor.

De zogenoemde populisten worden populair omdat die in de ogen van best wel wat mensen meer oog hebben voor meerdere zorgen die veel mensen hebben en dat ook recht toe recht aan durven te benoemen en er echt wat aan willen gaan doen in plaats van wegkijken en/of bagatelliseren vanwege zogenaamde politieke correctheid en andere prioriteiten. En nee dit gaat over veel meer andere dingen dan over migratie ed.

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 23:06:

[..]

Op dat vlak hadden dan beide partijen meer compromissen moeten sluiten. PVV minder streng op dat vlak, links wat strenger. Dat had wel gekund hoor. Er kan veel als je maar wil. Dat zie je denk ik ook wel bij deze 4 coalitiepartijen. Mijlenver van elkaar af, toch een akkoord omdat het grootste deel van de kiezers dat willen. Daar heb ik wel echt respect voor.

PVV draait als een gek, alleen al met een minister van migratie die binnen een dag terugkomt op haar standpunt, alleen voor de bühne. Het idee dat je als partij met iemand met dergelijk verwerpelijk gedachtengoed moet samenwerken is.....onmogelijk, dat is verraad naar iedereen en ook naar jezelf. Dat is niet een kwestie van "even wat compromissen sluiten'. 

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 23:11:

[..]

De zogenoemde populisten worden populair omdat die in de ogen van best wel wat mensen meer oog hebben voor meerdere zorgen die veel mensen hebben en dat ook recht toe recht aan durven te benoemen en er echt wat aan willen gaan doen in plaats van wegkijken en/of bagatelliseren vanwege zogenaamde politieke correctheid en andere prioriteiten. En nee dit gaat over veel meer andere dingen dan over migratie ed.

Ja, ze durven het te benoemen en doen alsof ze er echt wat aan gaan doen. Want dat levert kiezers op. Maar als puntje bij paaltje komt, is de realiteit heel anders. Ik hoef alleen maar te wijzen naar het welbekende moment in het lijsttrekkersdebat van SBS6 waar Wilders tegenover een chronisch zieke vrouw beweert dat hij het eigen risico wel even gelijk gaat afschaffen als hij aan de macht komt. In tegenstelling tot Timmermans die naar voren brengt dat dat helaas niet zo maar kan. En Timmermans had natuurlijk gewoon gelijk. Nu blijkt dat Wilders het eigen risico helemaal niet gelijk gaat schrappen. Want dat was ook een totaal onrealistische belofte. Maar het volk vreet het. 

Zorroo schreef op 03-07-2024 om 23:21:

[..]

Ja, ze durven het te benoemen en doen alsof ze er echt wat aan gaan doen. Want dat levert kiezers op. Maar als puntje bij paaltje komt, is de realiteit heel anders. Ik hoef alleen maar te wijzen naar het welbekende moment in het lijsttrekkersdebat van SBS6 waar Wilders tegenover een chronisch zieke vrouw beweert dat hij het eigen risico wel even gelijk gaat afschaffen als hij aan de macht komt. In tegenstelling tot Timmermans die naar voren brengt dat dat helaas niet zo maar kan. En Timmermans had natuurlijk gewoon gelijk. Nu blijkt dat Wilders het eigen risico helemaal niet gelijk gaat schrappen. Want dat was ook een totaal onrealistische belofte. Maar het volk vreet het.

Omdat die nu eenmaal in een coalitie moet met partijen die daar meer lak aan hebben. In het debat van vandaag met bv Jimmy Dijk van de SP is ook gesproken met Wilders over de streekziekenhuizen. Daar wil hij echt wat mee doen. De wil is er wel echt bij de PVV denk ik. Als iemand een goed punt heeft geeft hij dat ook gewoon toe. Hij is in veel mindere mate bezig met zijn ego en politieke spelletjes maar juist vooral met ons land.

Ik vind Jimmy Dijk trouwens veel beter en sterker overkomen dan zijn voorgangster. Als hij niet zo zou afgeven op PVV ed dan zou hij misschien ook ooit mijn stem kunnen krijgen in de toekomst.

felija schreef op 03-07-2024 om 23:21:

[..]

PVV draait als een gek, alleen al met een minister van migratie die binnen een dag terugkomt op haar standpunt, alleen voor de bühne. Het idee dat je als partij met iemand met dergelijk verwerpelijk gedachtengoed moet samenwerken is.....onmogelijk, dat is verraad naar iedereen en ook naar jezelf. Dat is niet een kwestie van "even wat compromissen sluiten'.

Ik denk dat het allemaal wat extremer wordt gemaakt dan ooit is bedoeld. Er wordt duidelijk afstand van gedaan van verwerpelijke theorieen die nooit zijn aangehangen. Dan moet dat toch klaar zijn vind ik. 

En samenwerken.. het gaat om een land besturen en niet om de verschillen en eigen ego voorop te zetten. Kijk naar de overeenkomsten sluit compromissen en er komt resultaat zoals nu. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-07-2024 om 22:53:

[..]

Ik zal het doorgeven aan de 2,5 miljoen stemmers 😊

Die? Die zijn helemaal niet belangrijk voor links. Dat zijn doorgaans de brave, betalende  Nederlandse sukkels die alles via de belasting moeten financieren. En, zo lijkt links dat te zien... die mag je wél uitsluiten, wegzetten, uitmaken voor nazi, dom, racistisch, xenofoob, etc. 

Die NL sukkels mogen hooguit verwachten dat zij het "nog een keer uitleggen", maar waar zij zich écht voor inzetten zijn mensen en zaken buiten de landsgrenzen. Zoals de EU, iedereen die naar NL wil komen, etc. Dat is allemaal belangrijk, dat mag geld kosten, daar waken ze over elk woordje vanuit het verleden dat ooit gezegd is "want de democratie, want de rechtsstaat, want het gevoel van ...., want uitsluiten van..., etc."

Wat ik vandaag gezien heb, stemt mij  niet vrolijk. Buiten de vier betrokken partijen heb ik eigenlijk alleen van Mirjam Bikker de indruk overgehouden dat zij positief en constructief bezig was met het belang van NL dienen. Dat zij zoekt naar mogelijkheden in plaats van alleen maar moeilijkheden. Is niet mijn partij, maar zij toonde zich een goed politicus. 

Ben benieuwd of er deze week nog een peiling zal volgen.

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 23:39:

[..]

Ik denk dat het allemaal wat extremer wordt gemaakt dan ooit is bedoeld. Er wordt duidelijk afstand van gedaan van verwerpelijke theorieen die nooit zijn aangehangen. Dan moet dat toch klaar zijn vind ik.

En samenwerken.. het gaat om een land besturen en niet om de verschillen en eigen ego voorop te zetten. Kijk naar de overeenkomsten sluit compromissen en er komt resultaat zoals nu.

Ik weet niet waar ik moet beginnen, vol ongeloof lees ik dat het wat extremer wordt gemaakt dan het ooit is bedoeld? Een nazi-term verzachten?! Really? En dan praten over het ego van partijen die daar niet mee in zee willen? En het daarop gooien? Arrogantie, eigen ego? Echt? Het kan niet zo zijn dat dergelijke partijen integriteit wel hoog in het vaandel hebben staan?

Ik vind het heel erg, hoe alles wordt genormaliseerd onder het mom van: 'zo was het niet bedoeld' en 'ze heeft toch sorry gezegd.'  Doodenge ontwikkeling.

Luchtpost schreef op 03-07-2024 om 23:54:

[..]

Die? Die zijn helemaal niet belangrijk voor links. Dat zijn doorgaans de brave, betalende Nederlandse sukkels die alles via de belasting moeten financieren. En, zo lijkt links dat te zien... die mag je wél uitsluiten, wegzetten, uitmaken voor nazi, dom, racistisch, xenofoob, etc.

Die NL sukkels mogen hooguit verwachten dat zij het "nog een keer uitleggen", maar waar zij zich écht voor inzetten zijn mensen en zaken buiten de landsgrenzen. Zoals de EU, iedereen die naar NL wil komen, etc. Dat is allemaal belangrijk, dat mag geld kosten, daar waken ze over elk woordje vanuit het verleden dat ooit gezegd is "want de democratie, want de rechtsstaat, want het gevoel van ...., want uitsluiten van..., etc."

Wat ik vandaag gezien heb, stemt mij niet vrolijk. Buiten de vier betrokken partijen heb ik eigenlijk alleen van Mirjam Bikker de indruk overgehouden dat zij positief en constructief bezig was met het belang van NL dienen. Dat zij zoekt naar mogelijkheden in plaats van alleen maar moeilijkheden. Is niet mijn partij, maar zij toonde zich een goed politicus.

Ben benieuwd of er deze week nog een peiling zal volgen.

Lijkt ja, inderdaad, je zegt het goed, jouw mening.

felija schreef op 04-07-2024 om 00:00:

[..]

Ik weet niet waar ik moet beginnen, vol ongeloof lees ik dat het wat extremer wordt gemaakt dan het ooit is bedoeld? Een nazi-term verzachten?! Really? En dan praten over het ego van partijen die daar niet mee in zee willen? En het daarop gooien? Arrogantie, eigen ego? Echt? Het kan niet zo zijn dat dergelijke partijen integriteit wel hoog in het vaandel hebben staan?

Ik vind het heel erg, hoe alles wordt genormaliseerd onder het mom van: 'zo was het niet bedoeld' en 'ze heeft toch sorry gezegd.' Doodenge ontwikkeling.

Ze hebben expliciet gezegd nooit voor die nazi troep te zijn geweest. Dan is het goed en zo wel dan waren ze eruit gevlogen eerder uit de partij. Dat heeft Wilders ook tijdens het debat gezegd. En PVV is juist totaal niet anti semitistisch.

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 23:36:

[..]

Omdat die nu eenmaal in een coalitie moet met partijen die daar meer lak aan hebben.

Suuuure, het ligt aan al die anderen. Zonder hen had Wilders het allang gerealiseerd. Tuurlijk. 🙄 Man, man.. Het zou grappig zijn, als het niet zo triest was. Het doet me denken aan de Amerikanen die in de VS massaal achter Trump aanhobbelen, hem blind aanbiddend en alles voor hem recht pratend wat krom is. Want hij kletst zo lekker en hij zegt wat we willen horen. 

Hopeloos dit.


Luchtpost schreef op 03-07-2024 om 23:54:

[..]

Die? Die zijn helemaal niet belangrijk voor links. Dat zijn doorgaans de brave, betalende Nederlandse sukkels die alles via de belasting moeten financieren. En, zo lijkt links dat te zien... die mag je wél uitsluiten, wegzetten, uitmaken voor nazi, dom, racistisch, xenofoob, etc.

Die NL sukkels mogen hooguit verwachten dat zij het "nog een keer uitleggen", maar waar zij zich écht voor inzetten zijn mensen en zaken buiten de landsgrenzen. Zoals de EU, iedereen die naar NL wil komen, etc. Dat is allemaal belangrijk, dat mag geld kosten, daar waken ze over elk woordje vanuit het verleden dat ooit gezegd is "want de democratie, want de rechtsstaat, want het gevoel van ...., want uitsluiten van..., etc."

Wat ik vandaag gezien heb, stemt mij niet vrolijk. Buiten de vier betrokken partijen heb ik eigenlijk alleen van Mirjam Bikker de indruk overgehouden dat zij positief en constructief bezig was met het belang van NL dienen. Dat zij zoekt naar mogelijkheden in plaats van alleen maar moeilijkheden. Is niet mijn partij, maar zij toonde zich een goed politicus.

Ben benieuwd of er deze week nog een peiling zal volgen.

Mooi omschreven.

Dietloverzzz schreef op 04-07-2024 om 00:15:

[..]

Ze hebben expliciet gezegd nooit voor die nazi troep te zijn geweest. Dan is het goed en zo wel dan waren ze eruit gevlogen eerder uit de partij. Dat heeft Wilders ook tijdens het debat gezegd. En PVV is juist totaal niet anti semitistisch.

Net zoals mensen die niet door de AIVD screening komen uit de fractie worden gezet? Wilders kan niemand uit de fractie zetten want zijn reserves zijn vrijwel op. Vandaag wordt de 80jarige Nico Uppelschoten beëdigd.

Als partijen heel graag willen samenwerken en geen extreme weerstand willen opwekken dan moeten ze misschien even aan zelfreflectie doen en gaan nadenken voor ze continu beledigende en xenofobe teksten de wereld inslingeren.

Ze mogen blij zijn dat iemand als Yesilgöz dat, met fikse tegenzin, nog doet, na die uitspraak dat ze geen minister van justitie zou mogen zijn omdat alle mensen van Turkse komaf willen dat Wilders vermoord zal worden. Kom nou, wie dat soort teksten uitkraamt moet niet janken dat veel mensen niks met hem te maken willen hebben.

Veel partijen / mensen staan tegenover de PVV zoals de PVV tegenover DENK. De PVV vindt de denkbeelden van DENK gevaarlijk en verachtelijk, andere partijen vinden dat van de denkbeelden van de PVV. De PVV heeft geen plicht om met DENK samen te werken, enkel om ze te dulden in de Tweede Kamer (en dat vinden ze al lastig zat, gezien de pogingen om DENK te verbieden). De PVV heeft het recht om DENK met woorden aan te vallen op hun denkbeelden. Andere partijen hebben net zo goed geen plicht om met de PVV samen te werken en net zo goed het recht om die partij aan te vallen op haar denkbeelden.

Daglichtlamp schreef op 04-07-2024 om 06:56:

[..]

Net zoals mensen die niet door de AIVD screening komen uit de fractie worden gezet? Wilders kan niemand uit de fractie zetten want zijn reserves zijn vrijwel op. Vandaag wordt de 80jarige Nico Uppelschoten beëdigd.

Dat snap ik inderdaad echt niet. Drama maken om politici met een dubbel paspoort / ander geboorteland dan Nederland (behalve als ze bij de PVV zitten, alleen wijzen naar andere partijen) omdat dat staatsgevaarlijk zou zijn, maar iemand die niet door de AIVD screening komt en dus bewezen staatsgevaarlijk is gewoon in de fractie houden. Ook nog zonder verklaring of iets en gewoon maar hopen dat het snel overwaait.

Wilders twittert 'slappe hap', over de reactie van Dick Schoof. Gezellig kabinet gaat dit worden. Ik vraag me inmiddels af of het kabinet dit debat wel overleeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.