Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 18:22:

[..]

Dat denk ik inmiddels ook. Hoelang denken jullie dat dat gaat duren voordat dat gaat gebeuren?

Mijn gok is dat ze vallen over de voorjaarsnota komend jaar omdat ze het dan niet eens worden over de bezuinigingen.

Maar voor Prinsjesdag kan ook al. Ik heb niet het hele debat gevolgd, maar mijn indruk is dat er niet eens duidelijke afspraken zijn wie het regeringsprogramma precies gaan opstellen deze zomer en of de partijleiders daar nog een vinger in de pap (mogen) hebben.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

03-07-2024 om 19:06

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 18:16:

[..]

Geen idee. Het is een mooie poppenkast die hele politiek. Wel vermakelijk. Het wordt hier in het topic veel te serieus genomen haha.

We zullen in ieder geval stoppen met jou serieus te nemen.

Miraval schreef op 03-07-2024 om 17:19:

Ik heb niks gezien helaas... even kijken of ik het ergens terug kan kijken.

https://debatdirect.tweedekamer.nl/

Of via de app debatdirect, bij debatdirect kun je heel specifiek bijdragen van sprekers terugkijken. Yesilgöz had bijvoorbeeld tijdens haar spreektijd een heel stuk over wat het kabinet gaat doen voor ondernemers. Volgens mij iets wat jij belangrijk vindt als ik dat goed heb onthouden.

Uit het livblog van Trouw over de inbreng van Dijk van de SP:
Hij verwijt de nieuwe coalitie vooral ‘valse tegenstellingen’ te creëren. Bijvoorbeeld zeggen dat het minimumloon niet omhoog kan, maar wel 2 miljard geld aan bedrijven geven. Dijk: “Dit kabinet zorgt juist voor nog meer toenemende ongelijkheid en meer kinderen in armoede. De allerlaagste inkomens krijgen 3,5 euro per maand meer, terwijl de rijksten er 85 euro per maand op vooruit gaan. Dat is echt zo. En deze tegenstellingen worden door dit kabinet niet beslecht, ze worden zelfs nog harder aangewakkerd.”

Dijk noemt het ook onbestaanbaar dat de coalitie wel harde maatregelen neemt om asielmigratie te verminderen, maar nauwelijks wat doet aan arbeidsmigratie. “Het zijn allemaal boterzachte plannen, terwijl het gaat om 800.000 tot 1 miljoen arbeidsmigranten in Nederland. Het verdienmodel van arbeids- en studiemigratie, waar de achterban van VVD-leider Yesilgöz zit, wordt dus helemaal niet aangepakt.

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 19:06:

[..]

https://debatdirect.tweedekamer.nl/

Of via de app debatdirect, bij debatdirect kun je heel specifiek bijdragen van sprekers terugkijken. Yesilgöz had bijvoorbeeld tijdens haar spreektijd een heel stuk over wat het kabinet gaat doen voor ondernemers. Volgens mij iets wat jij belangrijk vindt als ik dat goed heb onthouden.

Oohhh fijn! Bedankt voor de top! Ga ik straks naar kijken!

Elaine68 schreef op 03-07-2024 om 19:06:

[..]

We zullen in ieder geval stoppen met jou serieus te nemen.

Wat aardig! Dank je . Dat is volledig wederzijds.

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 18:53:

[..]

Mijn gok is dat ze vallen over de voorjaarsnota komend jaar omdat ze het dan niet eens worden over de bezuinigingen.

Maar voor Prinsjesdag kan ook al. Ik heb niet het hele debat gevolgd, maar mijn indruk is dat er niet eens duidelijke afspraken zijn wie het regeringsprogramma precies gaan opstellen deze zomer en of de partijleiders daar nog een vinger in de pap (mogen) hebben.

Dat is mij ook niet duidelijk wie dat nu precies op gaat stellen en in hoeverre de partijleiders daar nog wat over te zeggen hebben. Kans is groot dat daar gedoe van komt denk ik.

Miraval schreef op 03-07-2024 om 18:21:

Ik vind Bikker wel echt positief bijdragen. Altijd met respect en altijd een positieve inslag proberen te vinden. Jammer van de standpunten van CU maar zou daar best op kunnen stemmen.

Ik ben wel "fan" van haar.

Idem hier, integer en met respect, daar kan menig politicus nog wat van leren.

Het was mij eigenlijk niet opgevallen, behalve toen Wilders Omtzigt in de rede viel, maar ik heb helaas minder kunnen kijken dan ik van plan was. Bosma had in elk geval daarbij in moeten grijpen, daar werd ook om gevraagd, maar dat gebeurde niet.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/03/een-roffel-op-de-bankjes-voor-dick-schoof-verder-veel-stekeligheden-in-eerste-debat-van-nieuwe-kabinet-a4858613

Al het hele debat valt op dat Bosma bij vlagen volledig afwezig lijkt te zijn. Hij grijpt niet in als Wilders anderen in de rede valt en hen direct aanspreekt. In debatten hoort dat via de voorzitter te gaan en Bosma zegt dat ook als Kamerleden dat niet doen. Nu leunt hij vaak achterover en geeft Kamerleden die iets willen zeggen lang niet altijd het woord. Dat nemen ze dan maar zelf.

Bosma is dus niet zo onafhankelijk als zou moeten, of daar lijkt het in elk geval op. 
Ik krijg de rillingen van dit foute clubje dat het nu voor het zeggen krijgt. Sorry dat ik het zeg maar wat een gedrocht van een regering is dit. 
Vroeger zei mijn geschiedenisdocent vaak dat democratie niet zo zeer de beste maar de minst slechte bestuursvorm is (citaat van Churchill weet ik nu). Toen begreep ik nooit zo goed waarom democratie slecht zou kunnen zijn. Maar nu ervaren we hier in Nederland op pijnlijke wijze waar een democratisch systeem op kan uitlopen. 

Zorroo schreef op 03-07-2024 om 21:55:

Bosma is dus niet zo onafhankelijk als zou moeten, of daar lijkt het in elk geval op.
Ik krijg de rillingen van dit foute clubje dat het nu voor het zeggen krijgt. Sorry dat ik het zeg maar wat een gedrocht van een regering is dit.
Vroeger zei mijn geschiedenisdocent vaak dat democratie niet zo zeer de beste maar de minst slechte bestuursvorm is (citaat van Churchill weet ik nu). Toen begreep ik nooit zo goed waarom democratie slecht zou kunnen zijn. Maar nu ervaren we hier in Nederland op pijnlijke wijze waar een democratisch systeem op kan uitlopen.

Je kunt het glas ook halfvol zien; bij een democratie kan er veel veranderen bij een volgende verkiezing. Dat kun je bij een dictatuur of autocratie wel vergeten. Ik ben blij dat ik in een democratisch land leef.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-07-2024 om 22:12:

[..]

Je kunt het glas ook halfvol zien; bij een democratie kan er veel veranderen bij een volgende verkiezing. Dat kun je bij een dictatuur of autocratie wel vergeten. Ik ben blij dat ik in een democratisch land leef.

Ik ook. En ik vind Wilders een geweldig goede politicus en zeer sterk in debatten. Ondanks dat hij veel water bij de wijn moest doen (net zoals de andere coalitiepartijen en hij daar eerlijk over is ook, tijdens dit debat) spreekt hij echt voor de coalitie en is hij lekker recht voor zijn raap in plaats van zogenaamde politieke correctheid praat en gedraai. Hij probeert echt het landsbelang voorop te zetten in plaats van zijn ego en zogenaamde politieke correctheid net zoals veel andere partijen dat doen. Ik ben nu weer wat van het debat terug aan het kijken en ik vind dat hij iedereen van een geweldig weerwoord voorziet en mooi dekselt. Geweldig. Superleuk om naar te kijken. Volgende keer krijgt hij weer mijn stem dan weet ik voor nu wel zeker. Go Wilders go.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-07-2024 om 22:12:

[..]

Je kunt het glas ook halfvol zien; bij een democratie kan er veel veranderen bij een volgende verkiezing. Dat kun je bij een dictatuur of autocratie wel vergeten. Ik ben blij dat ik in een democratisch land leef.

Hopelijk zien de zeer rechtse kiezers tegen die tijd in, dat het alleen maar berg afwaarts gaat met de democratie onder dit kabinet en stemmen ze anders (realistischer).

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 22:25:

[..]

Ik ook. En ik vind Wilders een geweldig goede politicus en zeer sterk in debatten. Ondanks dat hij veel water bij de wijn moest doen (net zoals de andere coalitiepartijen en hij daar eerlijk over is ook, tijdens dit debat) spreekt hij echt voor de coalitie en is hij lekker recht voor zijn raap in plaats van zogenaamde politieke correctheid praat en gedraai. Hij probeert echt het landsbelang voorop te zetten in plaats van zijn ego en zogenaamde politieke correctheid net zoals veel andere partijen dat doen. Ik ben nu weer wat van het debat terug aan het kijken en ik vind dat hij iedereen van een geweldig weerwoord voorziet en mooi dekselt. Geweldig. Superleuk om naar te kijken. Volgende keer krijgt hij weer mijn stem dan weet ik voor nu wel zeker. Go Wilders go.

Wat vind je inhoudelijk sterk van Wilders? Hoe denkt hij het onderwijs, de zorg, de landbouw, de personeelstekorten, de vergrijzing, de arbeidsmigratie en de woningnood weer uit het slop te trekken? In hoeverre staat het landsbelang voorop bij die belangrijke thema's, waar zie je dat concreet in? 

felija schreef op 03-07-2024 om 22:28:

[..]

Hopelijk zien de zeer rechtse kiezers tegen die tijd in, dat het alleen maar berg afwaarts gaat met de democratie onder dit kabinet en stemmen ze anders (realistischer).

Dat hoop ik ook. Is mijn enige hoop eigenlijk... Daarom wil ik ook zeker niet dat dit kabinet snel valt, hoe wanstaltig ook. De bla-bla hebben we nu wel gehoord. Laat het nu ook maar eens zien aan je kiezers.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.