Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 15:33:

[..]

Superfijn. Ook eens leuk toch.

Ja, dat zeker

Uit het liveblog van het AD:

Ondertussen roept Wilders buiten de microfoon geïrriteerd naar Omtzigt ,,Waar bemoei je je mee?". Omtzigt zei dat partijen in de Tweede Kamer democratisch moeten zijn. ,,Ik zou het goed vinden als de PVV leden zou krijgen, ook om tegenspraak te organiseren."

Omtzigt zegt verbaasd: ,,Waar ik me mee bemoei? Ik vind daar wat van."

Jimmy Dijk (SP) vraagt een paar minuten later: ,,Vindt u dat die interne democratie zou moeten gelden voor alle partijen?"

Omtzigt: ,,Dat zou wel mijn ideaal hebben. Dat staat ook in ons verkiezingsprogramma. Ik vind het wenselijk dat politieke partijen intern democratisch zijn."

Nicole123 schreef op 03-07-2024 om 15:51:

Arme dieren... Als het kabinet erdoor krijgt dat je alleen nog maar voor eigen belang naar de rechter mag en niet meer zaken mag laten toetsen aan de wet ten behoeve van klimaat/milieu/dieren/etc dan krijgen ze het zwaar. Van de minister van landbouw moeten ze het in ieder geval niet hebben.

De mate waarin dierenleed voorkomt in de Nederlandse veehouderij wordt „soms erger voorgesteld dan het is”, vindt aanstaand landbouwminister Femke Wiersma. Volgens haar zorgen boeren over het algemeen goed voor hun dieren en stellen dierenrechtenorganisaties de zaken soms anders voor dan ze zijn, zei ze tijdens haar hoorzitting in de Tweede Kamer. Zij baseert zich op haar eigen ervaringen in de landbouw en spreekt van een „verschil van perceptie”. (...)

Maandagochtend kondigde afzwaaiend landbouwminister Piet Adema een verbod aan op stroomstootapparaten in het veevervoer. RTL deelde tevens maandag beelden van dierenrechtenorganisatie Varkens in Nood, waarin varkens herhaaldelijk schokken kregen met een zogenoemde ’veeprikker’. De varkens stonden al in een kar en konden nergens meer heen.



https://www.leidschdagblad.nl/binnenland/wiersma-dierenleed-wordt-soms-erger-voorgesteld-dan-het-is/14619205.html

Het is toch schandalig. Hier word ik zo boos om, en verdrietig. De enorme kortzichtigheid en het egoïsme tegenover dierenleed. Bah. 

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 17:29:

Uit het liveblog van het AD:

Ondertussen roept Wilders buiten de microfoon geïrriteerd naar Omtzigt ,,Waar bemoei je je mee?". Omtzigt zei dat partijen in de Tweede Kamer democratisch moeten zijn. ,,Ik zou het goed vinden als de PVV leden zou krijgen, ook om tegenspraak te organiseren."

Omtzigt zegt verbaasd: ,,Waar ik me mee bemoei? Ik vind daar wat van."

Jimmy Dijk (SP) vraagt een paar minuten later: ,,Vindt u dat die interne democratie zou moeten gelden voor alle partijen?"

Omtzigt: ,,Dat zou wel mijn ideaal hebben. Dat staat ook in ons verkiezingsprogramma. Ik vind het wenselijk dat politieke partijen intern democratisch zijn."

Maar wel met zo'n partij de regering instappen...
Hij heeft wel gelijk dat dit een behoorlijk twijfelachtig kenmerk is van de PVV. De PVV is geen partij maar een vereniging met maar één lid. Ok, twee, Wilders en zijn stichting. Want Geert wil alles bepalen. Dat zegt voor mij al genoeg. Maar zijn volgers vinden het vast allemaal juist prachtig, want Geert heeft sowieso altijd gelijk. 

Zorroo schreef op 03-07-2024 om 17:36:

[..]

Maar wel met zo'n partij de regering instappen...
Hij heeft wel gelijk dat dit een behoorlijk twijfelachtig kenmerk is van de PVV. De PVV is geen partij maar een vereniging met maar één lid. Ok, twee, Wilders en zijn stichting. Want Geert wil alles bepalen. Dat zegt voor mij al genoeg. Maar zijn volgers vinden het vast allemaal juist prachtig, want Geert heeft sowieso altijd gelijk.

Hoe wil Wilders dat allemaal in de hand gaan houden? Moeten 'zijn' ministers eerst alles beraadslagen met hem, voordat ze überhaupt iets mogen voorstellen of sterker nog: besluiten?

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 17:29:

Uit het liveblog van het AD:

Ondertussen roept Wilders buiten de microfoon geïrriteerd naar Omtzigt ,,Waar bemoei je je mee?". Omtzigt zei dat partijen in de Tweede Kamer democratisch moeten zijn. ,,Ik zou het goed vinden als de PVV leden zou krijgen, ook om tegenspraak te organiseren."

Omtzigt zegt verbaasd: ,,Waar ik me mee bemoei? Ik vind daar wat van."

Jimmy Dijk (SP) vraagt een paar minuten later: ,,Vindt u dat die interne democratie zou moeten gelden voor alle partijen?"

Omtzigt: ,,Dat zou wel mijn ideaal hebben. Dat staat ook in ons verkiezingsprogramma. Ik vind het wenselijk dat politieke partijen intern democratisch zijn."

Gaat gezellig met die coalitie  

felija schreef op 03-07-2024 om 17:40:

[..]

Hoe wil Wilders dat allemaal in de hand gaan houden? Moeten 'zijn' ministers eerst alles beraadslagen met hem, voordat ze überhaupt iets mogen voorstellen of sterker nog: besluiten?

Ik neem aan dat ze daar wel afspraken over maken of al hebben gemaakt? Ik heb het gevoel dat het wachten is totdat iedereen elkaar de tent uit vecht daar. Maar goed, hopelijk heb ik het mis. 

VanLotje schreef op 03-07-2024 om 17:42:

[..]

Gaat gezellig met die coalitie

En gewoon niet netjes van Wilders om erdoor heen te roepen, ipv te interumperen zodat Omtzigt behoorlijk kan antwoorden.

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 17:13:

[..]

En dan mis je blijkbaar mijn post dat ook in de peilingen voor de Tweede Kamer deze coalitie geen meerderheid meer haalt.

Ik heb dat nergens ontkend en trouwens peilingen zijn ook weer niet alleszeggend. 

VanLotje schreef op 03-07-2024 om 17:42:

[..]

Gaat gezellig met die coalitie

En bizar dat die Omtzigt zijn coalitiegenoot zo afvalt. Ik vind het een onbetrouwbare draaier die Omtzigt, maar hij is een oud CDA'er kan ook eigenlijk niet anders dan dat hij niet te vertrouwen is.

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 18:12:

[..]

En bizar dat die Omtzigt zijn coalitiegenoot zo afvalt. Ik vind het een onbetrouwbare draaier die Omtzigt, maar hij is een oud CDA'er kan ook eigenlijk niet anders dan dat hij niet te vertrouwen is.

Had Wilders de woorden katholieke gluipert al teruggenomen? Omtzigt heeft tenminste nog inhoudelijk commentaar.

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 18:14:

[..]

Had Wilders de woorden katholieke gluipert al teruggenomen? Omtzigt heeft tenminste nog inhoudelijk commentaar.

Geen idee. Het is een mooie poppenkast die hele politiek. Wel vermakelijk. Het wordt hier in het topic veel te serieus genomen haha.

Ik vind Bikker wel echt positief bijdragen. Altijd met respect en altijd een positieve inslag proberen te vinden. Jammer van de standpunten van CU maar zou daar best op kunnen stemmen. 

Ik ben wel "fan" van haar.

Zorroo schreef op 03-07-2024 om 17:52:

[..]

Ik neem aan dat ze daar wel afspraken over maken of al hebben gemaakt? Ik heb het gevoel dat het wachten is totdat iedereen elkaar de tent uit vecht daar. Maar goed, hopelijk heb ik het mis.

Dat denk ik inmiddels ook. Hoelang denken jullie dat dat gaat duren voordat dat gaat gebeuren? 

De coalitiepartijen hebben het houden van een commissiedebat over mest met minister Wiersma nog voor het reces geblokkeerd. De boeren mogen gewoon letterlijk in hun stront zakken. Ook past dit niet echt bij het dualisme wat dit kabinet zogenaamd voor staat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.