Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Waarom moet Wilders het kabinet verdedigen, kunnen ze dat niet zelf?

Jetten, die begon over 'doen wat je hebt beloofd', later spreekt hij over onderwijs etc. 
Ik hoop wel dat iemand aan hem gaat vragen waarom D66, die zich van oudsher presenteert als dé onderwijspartij, het heeft kunnen laten gebeuren dat de stand van zaken in het huidige onderwijs zo beroerd is. 

Nicole123 schreef op 03-07-2024 om 15:00:

Waarom moet Wilders het kabinet verdedigen, kunnen ze dat niet zelf?

Schoof komt morgen, dit is nu eenmaal zoals we het debat voeren. Ik zou het veel leuker vinden om na elke spreker direct de reactie van de regering te hebben. Maar ja we gaan eerst uren lang luisteren naar de bijdrage van de fractievoorzitters, en dan mag daarna Schoof in een marathonsessie iedereen antwoorden.

Luchtpost schreef op 03-07-2024 om 15:02:

Jetten, die begon over 'doen wat je hebt beloofd', later spreekt hij over onderwijs etc.
Ik hoop wel dat iemand aan hem gaat vragen waarom D66, die zich van oudsher presenteert als dé onderwijspartij, het heeft kunnen laten gebeuren dat de stand van zaken in het huidige onderwijs zo beroerd is.

Dat vonden de regeringspartijen blijkbaar ook al niet boeiend. Ik denk dat Jetten daar graag op had geantwoord.

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 15:11:

[..]

Dat vonden de regeringspartijen blijkbaar ook al niet boeiend. Ik denk dat Jetten daar graag op had geantwoord.

Ben wel benieuwd hoe zijn uitleg zou zijn voor wat betreft "gedaan hebben wat je beloofde".  

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 11:09:

[..]

Ik vind dat ons systeem in die zin echt niet moet worden veranderd. Iedere stem is er 1 en hoort ook even zwaar te tellen.

We zijn het niet vaak eens maar over zoiets belangrijks dan wel  

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 15:03:

[..]

Schoof komt morgen, dit is nu eenmaal zoals we het debat voeren. Ik zou het veel leuker vinden om na elke spreker direct de reactie van de regering te hebben. Maar ja we gaan eerst uren lang luisteren naar de bijdrage van de fractievoorzitters, en dan mag daarna Schoof in een marathonsessie iedereen antwoorden.

Maar als dat de bedoeling is, eerst achter elkaar alle vragen en opmerkingen uit de oppositie en dan de tweede dag alle antwoorden van het kabinet, waarom moet Wilders dan nu al die rol van de verdediger op zich nemen? Laten ze zich dan of aan het format houden, of het format aanpassen Schoof nu al laten antwoorden na elke spreker. Niet dat Wilders maar even op de stoel van de premier gaat zitten. Zeker niet met een extraparlementair kabinet. Of is dat inmiddels alleen nog maar in naam extraparlementair?

VanLotje schreef op 03-07-2024 om 15:25:

[..]

We zijn het niet vaak eens maar over zoiets belangrijks dan wel

Superfijn. Ook eens leuk toch.

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 14:59:

[..]

Het is natuurlijk de keus van de fractievoorzitters van de regeringspartijen zelf om Timmermans alleen te interrumperen op dat ene punt. Dus dat het daarover gaat ligt ook aan hunzelf.

Ze willen hem denk ik de gelegenheid en ruimte geven zijn verhaal te doen. Daar is dit debat eigenlijk toch voor vandaag dat men allemaal even hun verhaal kan doen? Het echt dingen uitvoeren/debatteren in de diepte erover volgt toch later? 

Wat vindt de PVV aanhang eigenlijk van de prinsenvlag? Ook 'gewoon maar een vlaggetje' zoals 'omvolking' ook 'gewoon maar een woordje' is?

Dietloverzzz schreef op 03-07-2024 om 15:36:

[..]

Ze willen hem denk ik de gelegenheid en ruimte geven zijn verhaal te doen. Daar is dit debat eigenlijk toch voor vandaag dat men allemaal even hun verhaal kan doen? Het echt dingen uitvoeren/debatteren in de diepte erover volgt toch later?

Eigenlijk is het zo dat een fractievoorzitter die geinterrumpeerd wordt meer gelegenheid om zijn punten te maken dan eentje die helemaal niet geinterrumpeerd wordt. Aangezien elke spreker maar een beperkte spreektijd heeft. De beantwoording van vragen gaat daar echter niet van af.

Nicole123 schreef op 03-07-2024 om 15:40:

Wat vindt de PVV aanhang eigenlijk van de prinsenvlag? Ook 'gewoon maar een vlaggetje' zoals 'omvolking' ook 'gewoon maar een woordje' is?

Faber had tijdens haar hoorzitting als ik me goed herinner wel een verhaal over, dat die voor haar meer staat voor het verzet tijdens de Spaanse tijd, dan de connotatie die deze vlag later heeft gekregen.

Arme dieren... Als het kabinet erdoor krijgt dat je alleen nog maar voor eigen belang naar de rechter mag en niet meer zaken mag laten toetsen aan de wet ten behoeve van klimaat/milieu/dieren/etc dan krijgen ze het zwaar. Van de minister van landbouw moeten ze het in ieder geval niet hebben.

De mate waarin dierenleed voorkomt in de Nederlandse veehouderij wordt „soms erger voorgesteld dan het is”, vindt aanstaand landbouwminister Femke Wiersma. Volgens haar zorgen boeren over het algemeen goed voor hun dieren en stellen dierenrechtenorganisaties de zaken soms anders voor dan ze zijn, zei ze tijdens haar hoorzitting in de Tweede Kamer. Zij baseert zich op haar eigen ervaringen in de landbouw en spreekt van een „verschil van perceptie”. (...)

Maandagochtend kondigde afzwaaiend landbouwminister Piet Adema een verbod aan op stroomstootapparaten in het veevervoer. RTL deelde tevens maandag beelden van dierenrechtenorganisatie Varkens in Nood, waarin varkens herhaaldelijk schokken kregen met een zogenoemde ’veeprikker’. De varkens stonden al in een kar en konden nergens meer heen.



https://www.leidschdagblad.nl/binnenland/wiersma-dierenleed-wordt-soms-erger-voorgesteld-dan-het-is/14619205.html

Daglichtlamp schreef op 03-07-2024 om 15:42:

[..]

Faber had tijdens haar hoorzitting als ik me goed herinner wel een verhaal over, dat die voor haar meer staat voor het verzet tijdens de Spaanse tijd, dan de connotatie die deze vlag later heeft gekregen.

Klever was dat. Maar zij (en andere PVVers, Madlener liep ook met zo'n speldje) weet uiteraard dondersgoed dat het ook symbool staat voor de NSB, racisme en apartheid. Zou een hakenkruis op zo'n manier ook geslikt worden?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Swastika_(symbool)

Nicole123 schreef op 03-07-2024 om 15:56:

[..]

Klever was dat. Maar zij (en andere PVVers, Madlener liep ook met zo'n speldje) weet uiteraard dondersgoed dat het ook symbool staat voor de NSB, racisme en apartheid. Zou een hakenkruis op zo'n manier ook geslikt worden?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Swastika_(symbool)

Bij de algemene politieke beschouwingen van september 2013 droegen zeker vijf Tweede Kamerleden van de PVV – Martin Bosma, Reinette Klever, Machiel de Graaf, Harm Beertema en Barry Madlener – een speldje met een afbeelding van deze vlag.[10][21]


Wat zijn dat voor mensen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.