Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Nicole123 schreef op 20-06-2024 om 20:58:

[..]

Dat kan, dat dan de commerciële omroepen het uit gaan zenden. Als ze er een verdienmodel in zien, want de naam zegt het al, het draait bij hen om de commercie, om de winst. Hoe het met de burgers van het land gaat maakt ze niet uit, als ze maar eraan kunnen verdienen. Als je het over melkkoeien hebt... En als het ze te duur is voor wat ze eraan verdienen doen ze het niet en gaat het naar een betaalzender. Je hebt het dan dus niet meer onder controle, net zoals bij de eredivisie wedstrijden. Als jij zegt die saamhorigheid van het samen kijken als Nederlanders zo belangrijk te vinden, zelfs zo dat de overheid erop moet ingrijpen dat dat buiten op grote schermen gratis kan, dan vraag ik me af of je dan wel graag die controle aan de grillen van de commerciëlen verliest.

Het hoeft voor mij niet perse gratis maar nu vragen ze er zoveel voor dat er nauwelijks nog schermen staan. En de NOS is een publieke omroep dus het is sowieso al een vreemde constructie. 

Ik vind het jammer dat dit dus schijnbaar in Nederland niet kan zoals in andere landen. En ik hoop dat dit voor dit EK nog kan veranderen. 

Miraval schreef op 20-06-2024 om 21:30:

[..]

Het hoeft voor mij niet perse gratis maar nu vragen ze er zoveel voor dat er nauwelijks nog schermen staan. En de NOS is een publieke omroep dus het is sowieso al een vreemde constructie.

Ik vind het jammer dat dit dus schijnbaar in Nederland niet kan zoals in andere landen. En ik hoop dat dit voor dit EK nog kan veranderen.

Een publieke omroep moet wel ook quitte kunnen draaien met zoiets. Hoe andere landen het doen weet ik niet, misschien hebben hun publieke omroepen een hoger budget? Of meer kijkers (grotere landen) en daardoor meer reclameinkomsten? Weet je dat, hoe dat zich verhoudt tussen Nederland en die andere landen? Anders vind ik je 'maar in andere landen kan het ook' argument niet zo sterk. Kijk dan ook naar hoe het in die andere landen verder geregeld is. Ik vind het net als jij wel jammer als er weinig grote schermen en gezamenlijke openbare feesten zijn, maar ben ook bang dat je het alleen maar erger maakt door zo'n losse maatregel. Als je een EK gezamenlijk kijken van nationaal belang vindt moet je het in mijn ogen niet aan de commercie overlaten, maar meer investeren in de nationale TV. Er is al bezuinigd op de omroepen en als dat nog meer wordt en ze mogen ook geen inkomen meer uit andere zaken halen dan sneuvelen juist dit soort heel dure dingen.

Miraval schreef op 20-06-2024 om 21:30:

[..]

Het hoeft voor mij niet perse gratis maar nu vragen ze er zoveel voor dat er nauwelijks nog schermen staan. En de NOS is een publieke omroep dus het is sowieso al een vreemde constructie.

Ik vind het jammer dat dit dus schijnbaar in Nederland niet kan zoals in andere landen. En ik hoop dat dit voor dit EK nog kan veranderen.

De directeur vond de verbindende waarde ook heel belangrijk bij het verwerven, in 2021, van de uitzendrechten van het EK. 



Gerard Timmer, algemeen directeur bij de NOS, is blij "de thuishaven" van de wedstrijden van Oranje te zijn. "Zowel voor de Oranjemannen als de Oranjevrouwen. Sportevenementen zoals het EK voetbal hebben een grote verbindende waarde. Voor het Nederlandse publiek, en daarmee voor de NOS en de publieke omroep."

 https://www.nu.nl/media/6141445/nos-bemachtigt-uitzendrechten-ek-2024.html


Jammer dat hij er een fors prijskaartje aanhangt.

De 80jarige Nico Uppelschoten gaat voor de PVV de Tweede Kamer in. Daarbij wordt hij het oudste nieuwe Kamerlid ooit. Ik heb met hem te doen, naast Kamerlid is hij ook mantelzorger voor zijn demente vrouw. Waarschijnlijk stond hij alleen op de lijst als lijstvulling.

Daglichtlamp schreef op 21-06-2024 om 16:17:

NOS en NPO verlagen kosten om Oranje op groot scherm uit te zenden na kritiek https://www.nu.nl/media/6317765/nos-en-npo-verlagen-kosten-om-oranje-op-groot-scherm-uit-te-zenden-na-kritiek.html

Mooi!!!

Dit zou bijna een record zijn aan snelheid waar iets geregeld wordt!

Corona daar buiten gelaten natuurlijk. 

En 75% minder kosten dat is nogal wat! 

Miraval schreef op 21-06-2024 om 16:25:

[..]

Mooi!!!

Dit zou bijna een record zijn aan snelheid waar iets geregeld wordt!

Corona daar buiten gelaten natuurlijk.

En 75% minder kosten dat is nogal wat!

Was 3,75 pp toch? Als ik me goed herinner. Nu nog geen 0,94 pp. Dat scheelt een slok op een borrel. Vervelend blijft dat ze niet van werkelijke aantallen uitgaan maar van de capaciteit van de ruimte. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

21-06-2024 om 18:22

Ik lees dat de PVV bewindslieden niet echt meebuigen met de afspraken in de coalitie gemaakt. Dat begint al goed.

Elaine68 schreef op 21-06-2024 om 18:22:

Ik lees dat de PVV bewindslieden niet echt meebuigen met de afspraken in de coalitie gemaakt. Dat begint al goed.

Waar lees je dat? Het lijkt mij belangrijk om te weten over welke (soort) afspraken dat gaat. Als je (vanuit de PVV) een bepaalde groep kiezers vertegenwoordigt, lijkt het mij niet de bedoeling dat je 'meebuigt' met het politieke standpunt van anderen.  

Luchtpost schreef op 21-06-2024 om 21:42:

[..]

Waar lees je dat? Het lijkt mij belangrijk om te weten over welke (soort) afspraken dat gaat. Als je (vanuit de PVV) een bepaalde groep kiezers vertegenwoordigt, lijkt het mij niet de bedoeling dat je 'meebuigt' met het politieke standpunt van anderen.

Mijn conclusie uit de hoorzittingen is dat het coalitieakkoord niet echt breed gedragen is, alle partijen staan vooral voor hun eigen punten die geland zijn in het coalitieakkoord.

Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe ministers hier een samenhangend regeerprogramma van gaan maken voor prinsjesdag.

Ik vermoed dat de belangrijkste reden dat er nauwelijks met zijtafels gewerkt is deze formatie toch is dat de PVV in feite een eenmanspartij is. Ik ben heel benieuwd hoe dat straks verder gaat als Wilders echt invloed moet inleveren omdat hij niet in het kabinet zit.

https://nos.nl/artikel/2525610-vvd-leider-yesilgoz-over-formatie-dacht-vaak-dat-het-zou-mislukken

De VVD-leider had bijvoorbeeld eerst allerlei partijgenoten uit de Tweede Kamerfractie ingeschakeld om mee te onderhandelen, aan de zogenaamde zijtafels, waar bijvoorbeeld over onderwijs of financiën al afspraken worden gemaakt. Dat was de bestuurspartij VVD zo gewend, ook bijvoorbeeld dat er allelei ambtenaren advies gaven.

Maar in deze formatie liep dat anders, ze zaten vooral met elkaar aan tafel. Yesilgöz had liever die andere werkwijze gebruikt. "Dan was het wellicht ook sneller gegaan." Verder benadrukt Yesilgöz dat er geen alternatief was en dat er anders nieuwe verkiezingen zouden zijn gekomen.

Een hele wankele basis voor een kabinet: PVV is met Wilders als enig lid nog steeds een gedoogpartij voor de VVD en NSC, wat ik overigens goed begrijp. Hadden NSC en VVD überhaupt met de radicaal-rechtse PVV in zee moeten gaan? 

 Beljaarts betrokken bij een nog niet afgehandeld faillissement, geen goed begin voor een minister van economische zaken.

Daglichtlamp schreef op 22-06-2024 om 10:00:

Beljaarts betrokken bij een nog niet afgehandeld faillissement, geen goed begin voor een minister van economische zaken.

Ik las het net. Wat een klucht alles bij elkaar zeg.

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/enthousiasme-over-nieuw-kabinet-afgenomen/
Het eerste kabinet dat het vertrouwen van de kiezers al kwijtraakt voordat het aangetreden is. Het beoogd kabinet haalt in deze peiling maar 74 zetels.

Op 15 mei bereikten PVV, VVD, NSC en BBB een hoofdlijnenakkoord. Na de presentatie van dit hoofdlijnenakkoord, waren kiezers redelijk tevreden over het nieuwe, aanstaande kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB. De helft (50%) gaf aan heel of tamelijk tevreden te zijn terwijl 39 procent ontevreden was. Nu, een maand later, is dit aanzienlijk gedaald: 39 procent is zeer of tamelijk tevreden, 43 procent is niet zo of helemaal niet tevreden. Het aandeel ‘weet ik niet’ steeg van 11 naar 18 procent.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.