Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Miraval schreef op 20-06-2024 om 18:48:

[..]

Het is toch al betaald? De schermen en voorzieningen worden door de ondernemers betaald. Het wordt al uitgezonden ze vangen er op deze manier alleen geld voor door de belastingbetaler nog eens te laten betalen.

Ik vind het een goeie motie en ik hoop dat die doorgaat. Ik weet niet hoe jij erover denkt maar heb het idee dat jij het er niet mee eens bent.

Wat mij betreft zouden de uitzendrechten van een dergelijk tournooi helemaal niet naar de hoogste bieder moeten gaan. Dan is het vervolgens ook niet nodig om licentierechten te rekenen. Maar ja de werkelijkheid is nu eenmaal anders. Gewoon dit soort tournooien naar de publieke zenders.

Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 19:03:

[..]

Wat mij betreft zouden de uitzendrechten van een dergelijk tournooi helemaal niet naar de hoogste bieder moeten gaan. Dan is het vervolgens ook niet nodig om licentierechten te rekenen. Maar ja de werkelijkheid is nu eenmaal anders. Gewoon dit soort tournooien naar de publieke zenders.

Ja dan moet je dus bij de UEFA zijn... 

Miraval schreef op 20-06-2024 om 19:05:

[..]

Ja dan moet je dus bij de UEFA zijn...

Of bij de EU, want zijn de hoge uitzendrechten geen voortvloeisel uit de vrije markt? Ik herinner me de tijd nog dat commerciële omroepen in Nederland verboden waren. Toen kon er niet tegen elkaar opgeboden worden voor uitzendrechten. De 'L' in RTL staat niet voor niets voor Luxemburg. Toen RTL opgericht werd waren commerciële omroepen hier nog verboden.

Yesilgoz trekt niet bepaald het boetekleed aan.

Ik ben op zich voor de motie, maar ik vrees wel dat het gevolg zal zijn dat het dan voor de NOS niet meer uit kan om dit soort toernooien uit te zenden. Die uitzendrechten zijn peperdure, waar gaan ze dat van betalen? Dat zou je moeten oplossen door of niet te laten opbieden (door de UEFA) of meer geld aan de NOS te geven hiervoor als landelijke overheid, als we dit iets van landelijk belang en niet ieder-voor-zich-laat-de-vrije-markt-maar-beslissen vinden. Als bij een volgend toernooi ze geen extra geld meer mogen vragen hiervoor en ze krijgen er geen geld bij, maar er wordt juist 100 miljoen bezuinigd op de NOS, dan kun je een volgende keer helemaal niet meer op schermen buiten naar het EK kijken. Binnen ook niet. Maar mooi dat het dan in theorie gratis is.

Nicole123 schreef op 20-06-2024 om 19:26:

Ik ben op zich voor de motie, maar ik vrees wel dat het gevolg zal zijn dat het dan voor de NOS niet meer uit kan om dit soort toernooien uit te zenden. Die uitzendrechten zijn peperdure, waar gaan ze dat van betalen? Dat zou je moeten oplossen door of niet te laten opbieden (door de UEFA) of meer geld aan de NOS te geven hiervoor als landelijke overheid, als we dit iets van landelijk belang en niet ieder-voor-zich-laat-de-vrije-markt-maar-beslissen vinden. Als bij een volgend toernooi ze geen extra geld meer mogen vragen hiervoor en ze krijgen er geen geld bij, maar er wordt juist 100 miljoen bezuinigd op de NOS, dan kun je een volgende keer helemaal niet meer op schermen buiten naar het EK kijken. Binnen ook niet. Maar mooi dat het dan in theorie gratis is.

Hoezo zouden commerciële omroepen dit niet toelaten dan? Het enige is dan er dan reclameblokken zijn in de beschouwingen en in de rust maar niet tijdens de wedstrijd.

Je kunt je dan ook afvragen of zulke toernooien wel bij de NOS moeten blijven. En als ze daar blijven van belastinggeld dan moeten ze niet extra geld vragen aan diezelfde mensen die er al voor betalen. Het klopt gewoon niet. 

Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 19:22:

Yesilgoz trekt niet bepaald het boetekleed aan.

Ze is vooral druk met de IND de schuld in de schoenen te schuiven.

Daglichtlamp schreef op 19-06-2024 om 18:42:

Deze beoogd staatsecretaris van Binnenlandse zaken moet zich nog een beetje inlezen in zijn nieuwe vakgebied. In de BRP staat al sinds 2014 al niet meer welke andere nationaliteiten je hebt naast de Nederlandse nationaliteit.
https://www.ad.nl/politiek/pvv-staatssecretaris-szabo-checkte-maandag-nog-welke-nationaliteit-hij-heeft-ik-ben-nederlander~af0fa961/
Maar voor Szabó is dat niet nodig: hij heeft alleen de Nederlandse nationaliteit, benadrukt de aanstaand staatssecretaris woensdag voor de camera’s. Opvallend daarbij is wel: Szabó heeft dat nog eens extra gecheckt bij de burgerlijke stand in zijn gemeente, afgelopen maandag: ,,Ik heb maandag de basisregistratie ingekeken, en bij nationaliteit staat: Nederlands. Ik heb ook nooit een Hongaars paspoort gehad...” Szabó was eerder nooit ‘bezig’ met die nationaliteit, vandaar dat hij het nog eens verifieerde.

Szabó gaat uitzoeken of hij toch niet een dubbele nationaliteit heeft. Hij is er inmiddels ook achter dat dat niet in de BRP staat.

Heeft iemand nog wat van de hoorzittingen meegekregen vandaag? (Helaas een erg drukke werkdag, geen ruimte om het een beetje te volgen.)

Poezel_en_Wip schreef op 20-06-2024 om 19:58:

Heeft iemand nog wat van de hoorzittingen meegekregen vandaag? (Helaas een erg drukke werkdag, geen ruimte om het een beetje te volgen.)

Overdag heb ik niks kunnen volgen, ik luister nu hoe Yesilgoz probeert de schade te beperken…

Poezel_en_Wip schreef op 20-06-2024 om 19:58:

Heeft iemand nog wat van de hoorzittingen meegekregen vandaag? (Helaas een erg drukke werkdag, geen ruimte om het een beetje te volgen.)

https://www.ad.nl/politiek/sollicatiegesprek-kamer-met-kabinetsleden-nsc-minister-van-hijum-leest-artikel-1-van-grondwet-voor~a15def94/

Ik heb er kleine stukjes van gezien. En vanavond heb ik gekozen  voor het Kamerdebat met Yesilogoz i.p.v. de hoorzitting. Ik vond dat je bij Keijzer goed kon merken dat ze al heel ervaren is. Ik ben blij met de uitspraken van Uitermark, ik hoop dat ze waar maakt dat ze de PVV zo nodig gaat aanspreken.


@Zilver_gray: Daar hoop ik later zeker nog wat over te zien/lezen.

Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 20:05:

[..]

https://www.ad.nl/politiek/sollicatiegesprek-kamer-met-kabinetsleden-nsc-minister-van-hijum-leest-artikel-1-van-grondwet-voor~a15def94/

Ik heb er kleine stukjes van gezien. En vanavond heb ik gekozen voor het Kamerdebat met Yesilogoz i.p.v. de hoorzitting. Ik vond dat je bij Keijzer goed kon merken dat ze al heel ervaren is. Ik ben blij met de uitspraken van Uitermark, ik hoop dat ze waar maakt dat ze de PVV zo nodig gaat aanspreken.


Dank je.

Miraval schreef op 20-06-2024 om 19:33:

[..]

Hoezo zouden commerciële omroepen dit niet toelaten dan? Het enige is dan er dan reclameblokken zijn in de beschouwingen en in de rust maar niet tijdens de wedstrijd.

Je kunt je dan ook afvragen of zulke toernooien wel bij de NOS moeten blijven. En als ze daar blijven van belastinggeld dan moeten ze niet extra geld vragen aan diezelfde mensen die er al voor betalen. Het klopt gewoon niet.

Dat kan, dat dan de commerciële omroepen het uit gaan zenden. Als ze er een verdienmodel in zien, want de naam zegt het al, het draait bij hen om de commercie, om de winst. Hoe het met de burgers van het land gaat maakt ze niet uit, als ze maar eraan kunnen verdienen. Als je het over melkkoeien hebt... En als het ze te duur is voor wat ze eraan verdienen doen ze het niet en gaat het naar een betaalzender. Je hebt het dan dus niet meer onder controle, net zoals bij de eredivisie wedstrijden. Als jij zegt die saamhorigheid van het samen kijken als Nederlanders zo belangrijk te vinden, zelfs zo dat de overheid erop moet ingrijpen dat dat buiten op grote schermen gratis kan, dan vraag ik me af of je dan wel graag die controle aan de grillen van de commerciëlen verliest. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.