Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 12:02:

[..]

Als minister, 2 juli staat het nieuwe kabinet op het bordes. Tenzij er alsnog een kink in de kabel komt.

O bedoel je dat ja. Maar ze blijft wel gewoon in het kabinet.

Herfstappeltaart schreef op 20-06-2024 om 12:04:

[..]

O bedoel je dat ja. Maar ze blijft wel gewoon in het kabinet.

Nee, vanaf 2 juli niet meer. Daarom maakt het nu niet veel uit. 

Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 12:06:

[..]

Nee, vanaf 2 juli niet meer. Daarom maakt het nu niet veel uit.

Ik begrijp het niet. Ze blijft toch gewoon deel uitmaken van het kabinet als lijsttrekker van de VVD?

Herfstappeltaart schreef op 20-06-2024 om 12:07:

[..]

Ik begrijp het niet. Ze blijft toch gewoon deel uitmaken van het kabinet als lijsttrekker van de VVD?

Nee, het Kabinet zijn de ministers samen. Daar zit Yesilgoz niet in, net als de andere fractieleiders. Dat is ongeveer het enige dat over gebleven is van het idee van een extraparlementair kabinet.

Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 12:12:

[..]

Nee, het Kabinet zijn de ministers samen. Daar zit Yesilgoz niet in, net als de andere fractieleiders. Dat is ongeveer het enige dat over gebleven is van het idee van een extraparlementair kabinet.

Ja sorry, ik begrijp het al. 

Dijk heeft er geen vertrouwen in, toch hoop ik dat deze hoorzittingen een blijvertje worden. Dat alle beoogd bewindslieden een motivatiebrief en CV sturen vind ik ook mooi (voor wie ze wil lezen zijn ze terug te vinden bij de Kamerstukken ). Ben heel benieuwd of ze zich gaan houden aan de mooie beloftes uit de brieven.
https://www.trouw.nl/politiek/worden-het-echt-hoorzittingen-met-de-nieuwe-bewindspersonen-of-wordt-het-een-poppenkast~bbaab6a3/

SP’er Dijk blijft fel tegenstander. “Sorry, deze hoorzittingen worden helemaal niks. Ik heb al een vrij sterke mening over iemand die niet door de screening komt om minister te worden, zoals Markuszower. Dan heb je vroeger geen snicker gestolen uit de Aldi, of zo. Dan heb je iets gedaan wat voor de staat echt een bedreiging kan zijn. Een andere PVV’er heeft het over ‘omvolking’, en weer een ander over de ernstige ziektes die je binnenhaalt als je vluchtelingen opvangt. Ik hoef die mensen helemaal geen vragen meer te stellen om ze te leren kennen.”

Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 12:18:

Dijk heeft er geen vertrouwen in, toch hoop ik dat deze hoorzittingen een blijvertje worden. Dat alle beoogd bewindslieden een motivatiebrief en CV sturen vind ik ook mooi (voor wie ze wil lezen zijn ze terug te vinden bij de Kamerstukken ). Ben heel benieuwd of ze zich gaan houden aan de mooie beloftes uit de brieven.
https://www.trouw.nl/politiek/worden-het-echt-hoorzittingen-met-de-nieuwe-bewindspersonen-of-wordt-het-een-poppenkast~bbaab6a3/

SP’er Dijk blijft fel tegenstander. “Sorry, deze hoorzittingen worden helemaal niks. Ik heb al een vrij sterke mening over iemand die niet door de screening komt om minister te worden, zoals Markuszower. Dan heb je vroeger geen snicker gestolen uit de Aldi, of zo. Dan heb je iets gedaan wat voor de staat echt een bedreiging kan zijn. Een andere PVV’er heeft het over ‘omvolking’, en weer een ander over de ernstige ziektes die je binnenhaalt als je vluchtelingen opvangt. Ik hoef die mensen helemaal geen vragen meer te stellen om ze te leren kennen.”

Mee eens!



13:17PVV-minister Faber: ‘Vanaf dag één maatregelen om migratie te beperken’


Ze is pas maandag aan de beurt in de hoorzittingen van de Tweede Kamer, maar beoogd PVV-minister Marjolein Faber van Asiel en Migratie heeft haar belangrijkste boodschap al wel op papier gezet: Zij zal ‘vanaf dag één’ na haar beëdiging op 2 juli maatregelen gaan nemen om de migratie naar Nederland te beperken. Dat schrijft zij in haar ‘motivatiebrief’ aan formateur Richard van Zwol en de Tweede Kamer.

Zo zal Faber zo snel mogelijk de ‘tijdelijke Asielcrisiswet’ indienen bij de Tweede Kamer. Op grond van die wet wil het aanstaande kabinet overgaan tot een ‘asielbeslisstop’: over asielaanvragen zal dan voorlopig niet meer worden beslist. De opvang voor asielzoekers die wachten op hun beslissing, zal gedurende die tijd ‘sterk worden versoberd’.

Ook is het kabinet van plan de net aangenomen Spreidingswet – die betere spreiding van asielzoekers over alle gemeenten moet garanderen – zo snel mogelijk weer in te trekken en ook om mensen zonder geldige verblijfsvergunning veel actiever uit te zetten dan de voorgaande kabinetten deden. Faber voelt het ‘als een grote verantwoordelijkheid’ om daar met spoed invulling aan te gaan geven.

Faber herhaalt in haar brief dat zij zich er bewust van is dat nogal wat uitspraken van haar uit het verleden nu ‘leiden tot commotie’. Zij zal zulke uitspraken voortaan achterwege laten, belooft ze: ‘Ik ben mij er zeer van bewust dat in mijn nieuwe beoogde rol als minister van Asiel en Migratie, mijn uitingen niet oppositioneel maar ministerieel dienen te zijn. Ik zal daar ook naar handelen. En uiteraard onderschrijf ik het hoofdlijnenakkoord en de rechtsstaatverklaring volledig.’

Bron; De Volkskrant.

De Spreidingswet zo snel mogelijk weer intrekken....Ter Apel moet het maar uitzoeken? ....wat willen ze nu eigenlijk?

Ik kan niet wachten, ben heel benieuwd hoe de rechters hier over gaan oordelen. (en hoe lang minister Uitermark er dan over gaat doen om haar collega aan het spreken over de afgesproken basislijn) Heel inzichtelijk inderdaad deze procedure met motivatiebrieven en hoorzittingen.

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5456506/ek-voetbal-nos-vvd-tweede-kamer-grote-schermen-kosten-moreel-appel

Ik hoop dat dit voorstel er door komt zsm. Liefst nog tijdens dit EK. Een meerderheid is voor. Betalen prima maar doe dan een vaste prijs ipv een bedrag per persoon. Zo worden leuke dingen ineens niet meer georganiseerd wat echt jammer is voor binnensteden.

Miraval schreef op 20-06-2024 om 18:25:

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5456506/ek-voetbal-nos-vvd-tweede-kamer-grote-schermen-kosten-moreel-appel

Ik hoop dat dit voorstel er door komt zsm. Liefst nog tijdens dit EK. Een meerderheid is voor. Betalen prima maar doe dan een vaste prijs ipv een bedrag per persoon. Zo worden leuke dingen ineens niet meer georganiseerd wat echt jammer is voor binnensteden.

Typisch een alleen voor de bühne motie. Gezien de geplande bezuinigingen op de publieke omroep is het volgende grote tournooi waarschijnlijk niet eens te zien bij de publieke omroep. (en ik verwacht niet dat de commerciële omroepen gunstigere tarieven hanteren voor de horeca).

Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 18:36:

[..]

Typisch een alleen voor de bühne motie. Gezien de geplande bezuinigingen op de publieke omroep is het volgende grote tournooi waarschijnlijk niet eens te zien bij de publieke omroep. (en ik verwacht niet dat de commerciële omroepen gunstigere tarieven hanteren voor de horeca).

De NOS zou er als je het zo bekijkt al helemaal geen geld voor moeten vragen aangezien ze betaald worden door de belastingbetaler. 

We zullen zien hoe het zal gaan in de toekomst maar ik hoop dat het voor het einde van dit EK nog wel geregeld kan worden en we nog schermen kunnen krijgen in de binnensteden.  Geeft toch een saamhorigheidsgevoel. En dat hebben we juist nu hard nodig.

Miraval schreef op 20-06-2024 om 18:39:

[..]

De NOS zou er als je het zo bekijkt al helemaal geen geld voor moeten vragen aangezien ze betaald worden door de belastingbetaler.

We zullen zien hoe het zal gaan in de toekomst maar ik hoop dat het voor het einde van dit EK nog wel geregeld kan worden en we nog schermen kunnen krijgen in de binnensteden. Geeft toch een saamhorigheidsgevoel. En dat hebben we juist nu hard nodig.

Willen we dit dan als belastingbetaler betalen? Het is natuurlijk niet zo dat de NOS een bedrijf is dat winst maakt?

Daglichtlamp schreef op 20-06-2024 om 18:46:

[..]

Willen we dit dan als belastingbetaler betalen? Het is natuurlijk niet zo dat de NOS een bedrijf is dat winst maakt?

Het is toch al betaald? De schermen en voorzieningen worden door de ondernemers betaald. Het wordt al uitgezonden ze vangen er op deze manier alleen geld voor door de belastingbetaler nog eens te laten betalen. 

Ik vind het een goeie motie en ik hoop dat die doorgaat. Ik weet niet hoe jij erover denkt maar heb het idee dat jij het er niet mee eens bent.

https://www.destentor.nl/binnenland/voetbal-op-groot-scherm-kan-ondernemer-tienduizenden-euro-s-kosten-het-is-bezopen~abff60b6/

In andere landen is het gratis mits er geen entree gevraagd wordt en geen sponsoren. Dat is zo geregeld via de UEFA. Dus dikke kans dat wanneer commerciële omroepen het overnemen het dus geen extra geld kost omdat dit gewoonweg in de regels van de UEFA staat. 

De NOS gaat hiermee echt zijn boekje te buiten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.