Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Daglichtlamp schreef op 21-06-2024 om 22:12:

Ik vermoed dat de belangrijkste reden dat er nauwelijks met zijtafels gewerkt is deze formatie toch is dat de PVV in feite een eenmanspartij is. Ik ben heel benieuwd hoe dat straks verder gaat als Wilders echt invloed moet inleveren omdat hij niet in het kabinet zit.

https://nos.nl/artikel/2525610-vvd-leider-yesilgoz-over-formatie-dacht-vaak-dat-het-zou-mislukken

De VVD-leider had bijvoorbeeld eerst allerlei partijgenoten uit de Tweede Kamerfractie ingeschakeld om mee te onderhandelen, aan de zogenaamde zijtafels, waar bijvoorbeeld over onderwijs of financiën al afspraken worden gemaakt. Dat was de bestuurspartij VVD zo gewend, ook bijvoorbeeld dat er allelei ambtenaren advies gaven.

Maar in deze formatie liep dat anders, ze zaten vooral met elkaar aan tafel. Yesilgöz had liever die andere werkwijze gebruikt. "Dan was het wellicht ook sneller gegaan." Verder benadrukt Yesilgöz dat er geen alternatief was en dat er anders nieuwe verkiezingen zouden zijn gekomen.

Ik heb erg veel moeite met haar uitspraak dat als het niet gelukt was er nieuwe verkiezingen zouden zijn gekomen. Het komt op mij over dat als de politieke partijen er niet uit komen de kiezers het niet goed gedaan hebben. Ik vind dat je de kiezers dan niet serieus neemt en weer een jaar weggooit. Ik vind dat je ongeacht de uitslag gewoon een regering moet vormen. 

Ik denk trouwens dat dit kabinet geen lang leven tegemoet gaat. Maar we gaan het zien.

Ik stem al jaren op de VVD en ik geef toe dat Rutte ook fouten heeft gemaakt. Maar zo lang dat Dilan aan de leiding staat denk ik dat ik toch dat ik geen VVD meer ga stemmen. 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/505503707/beoogd-pvv-minister-beljaarts-verder-in-het-nauw
Beljaarts is ook al niet vrijwillig vertrokken bij zijn vorige functie. Ik ben benieuwd of hij het kabinet nog haalt.

Toch jammer dat men bij het vorige kabinet deze gesprekken nog niet hield.
Hoe zou Sigrid Kaag er dan vanaf gekomen zijn?
Zomaar een berichtje van toen: 
"... Sigrid Kaag (D66) verzweeg dat ze haar security clearance bij Buitenlandse Zaken kwijtraakte vanwege haar geheime huwelijk met een PLO-schaduw-minister. Geen nieuws voor de NOS. Binnenkort vice-premier....

Deze gesprekken voelen voor mij als "speak nog or forceren hold your piece".
Zijn ze om die reden in het leven geroepen?

Luchtpost schreef op 24-06-2024 om 12:26:

Toch jammer dat men bij het vorige kabinet deze gesprekken nog niet hield.
Hoe zou Sigrid Kaag er dan vanaf gekomen zijn?
Zomaar een berichtje van toen:
"... Sigrid Kaag (D66) verzweeg dat ze haar security clearance bij Buitenlandse Zaken kwijtraakte vanwege haar geheime huwelijk met een PLO-schaduw-minister. Geen nieuws voor de NOS. Binnenkort vice-premier....

Je wilt toch niet beweren dat daar niet over geschreven is? Net als over de foto met haar gezin met een nobelprijswinnaar.

alhambra schreef op 24-06-2024 om 12:37:

Deze gesprekken voelen voor mij als "speak nog or forceren hold your piece".
Zijn ze om die reden in het leven geroepen?

Van de toekomstige coalitiepartijen heeft alleen de VVD tegen het houden van deze hoorzittingen gestemd.

Het is natuurlijk lastig zoeken voor wat betreft nieuwe bewindslieden. Tot heden gold dat iedereen die "erbij wilde horen" werd geacht alles wat met bijvoorbeeld de PVV te maken had, compleet uit te kotsen. Die partij moet dus nu vanuit de "verdomhoek" komen en heeft dus meer moeite dan andere partijen met het vinden van goed gekwalificeerde mensen (mensen durfden zich tot voor kort vaak nog niet te laten associëren met de PVV). 

Deze Amerikaanse manier van alles en iedereen bij voorbaat onderuit proberen te halen, lijkt nu misschien best leuk voor de oppositie. 

Men vergeet alleen dat als het 'werkt' zoals men nu beoogt en er treedt (nu snel/ooit) weer een nieuwe ploeg aan, dat deze werkwijze dan ook zal moeten worden toegepast.
En over iedereen zal wel iets gevonden kunnen worden. Al is het maar een keer ergens een ontslag (altijd twee kanten aan een verhaal), een 'verkeerd' woordje (niet politiek correct) gebruikt, een verkeerde verkleedpartij in het verleden, een oude burenruzie, een wetsovertreding of bekeuring, keertje dronken geweest, etc. 
Maar goed, 'voor nu' geniet de oppositie er blijkbaar erg van. 

Daglichtlamp schreef op 24-06-2024 om 13:04:

[..]

Je wilt toch niet beweren dat daar niet over geschreven is? Net als over de foto met haar gezin met een nobelprijswinnaar.

Ik zeg niet dat er niets over Kaag is/werd geschreven. En over die speciale documentaire is ook uitgebreid geschreven en gesproken (en: zeker niet in gunstige zin!). Ik zeg vooral dat men wellicht nog spijt gaat krijgen van het introduceren van dit soort gesprekken nog voordat een kabinet aan de slag is gegaan. 

Iedereen die aan het normale leven heeft deelgenomen, zal mogelijk geen interesse meer hebben in de politiek. Wat resteert zijn "bestuurders" die in hun leven niets anders hebben gedaan dan via de jongerenafdeling van een partij "het politieke spelletje" spelen.  

Luchtpost schreef op 24-06-2024 om 13:09:

Het is natuurlijk lastig zoeken voor wat betreft nieuwe bewindslieden. Tot heden gold dat iedereen die "erbij wilde horen" werd geacht alles wat met bijvoorbeeld de PVV te maken had, compleet uit te kotsen. Die partij moet dus nu vanuit de "verdomhoek" komen en heeft dus meer moeite dan andere partijen met het vinden van goed gekwalificeerde mensen (mensen durfden zich tot voor kort vaak nog niet te laten associëren met de PVV).

Deze Amerikaanse manier van alles en iedereen bij voorbaat onderuit proberen te halen, lijkt nu misschien best leuk voor de oppositie.

Men vergeet alleen dat als het 'werkt' zoals men nu beoogt en er treedt (nu snel/ooit) weer een nieuwe ploeg aan, dat deze werkwijze dan ook zal moeten worden toegepast.
En over iedereen zal wel iets gevonden kunnen worden. Al is het maar een keer ergens een ontslag (altijd twee kanten aan een verhaal), een 'verkeerd' woordje (niet politiek correct) gebruikt, een verkeerde verkleedpartij in het verleden, een oude burenruzie, een wetsovertreding of bekeuring, keertje dronken geweest, etc.
Maar goed, 'voor nu' geniet de oppositie er blijkbaar erg van.

Eens. Alles ligt nu extra onder een vergrootglas omdat het gaat om de PVV. Fijn voor de oppositie om zo erover door te kunnen blijven gaan over hoe slecht de PVV wel niet is en hoe erg het is dat ze nu echt in de regering komen, etc. 

 Ik hoop juist dat door deze procedure, die er gelijk voor zorgt dat er wat tijd zit tussen bekend worden van de namen van de bewindslieden en hun benoeming, situaties zoals die met staatssecretaris Bijlhout voorkomen kunnen worden.

Dietloverzzz schreef op 24-06-2024 om 13:24:

[..]

Eens. Alles ligt nu extra onder een vergrootglas omdat het gaat om de PVV. Fijn voor de oppositie om zo erover door te kunnen blijven gaan over hoe slecht de PVV wel niet is en hoe erg het is dat ze nu echt in de regering komen, etc.

Ergens gemist dat de PVV zelf heeft ingestemd met deze procedure? Overigens hebben de vier formerende partijen sowieso de meerderheid in de Tweede kamer , dus ze hadden zelf de doorslaggevende stem in hoe deze hoorzittingen vorm gekregen hebben.

Zojuist een stukje geluisterd van de hoorzitting voor de bewindslieden van Justitie en Veiligheid. Die drie bewindslieden (VVD, en namens NSC en PVV) maken een goede indruk.

als GroenLinks stemmer geniet ik hier helemaal niet van. Ik wil juist dat het nu eens gaat gebeuren. Dat er nu eindelijk eens een werkend kabinet komt. Niet ‘helemaal’ met ideeën die aansluiten bij mij maar wel wat er nu gekozen is. Dus klaar met het gezeik en aan de bak!, is mijn opinie. 

Dietloverzzz schreef op 24-06-2024 om 13:24:

[..]

Eens. Alles ligt nu extra onder een vergrootglas omdat het gaat om de PVV. Fijn voor de oppositie om zo erover door te kunnen blijven gaan over hoe slecht de PVV wel niet is en hoe erg het is dat ze nu echt in de regering komen, etc.

Tja, ik herinner me nog de bagger die Kaag over zich heen kreeg, toen zij een enorme overwinning behaalde, tot en met persoonlijke beledigingen en bedreigingen aan toe. En dan nu klagen over dat er andersom kritiek is op de huidige regeringspartij? Flauw en enorm kinderachtig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.