Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


felija schreef op 18-06-2024 om 10:37:

Oei, het WEF, dan gaat er bij mij onmiddellijk een alarmbel af vwb complotdenken:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/veel-complottheorieen-over-het-world-economic-forum-wef-maar-is-er-ook-terechte-kritiek-privejets-en-dure-champagne-niet-handig/

Dat begrijp ik, maar ik heb daar meerdere documentaires/rapportages met uitleg over gezien (oa van nieuwsuur op youtube)en ook daarin werd het niet geheel weerlegd, eerder bevestigd. Het is daadwerkelijk zo dat er invloed is van multinationals ed zonder dat dit democratisch gelegitimeerd is. Ook wordt er nogal geheimzinnig over gedaan als daar bv in de kamer vragen over worden gesteld of als aan het licht komt dat er overeenkomsten zijn met wef. Ik vraag me af waarom en waarom daar dan niet gewoon openheid over wordt gegeven. Het is denk ik meer dan een onschuldige lobbyclub. 

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 12:38:

[..]

Dat begrijp ik, maar ik heb daar meerdere documentaires/rapportages met uitleg over gezien (oa van nieuwsuur op youtube)en ook daarin werd het niet geheel weerlegd, eerder bevestigd. Het is daadwerkelijk zo dat er invloed is van multinationals ed zonder dat dit democratisch gelegitimeerd is. Ook wordt er nogal geheimzinnig over gedaan als daar bv in de kamer vragen over worden gesteld of als aan het licht komt dat er overeenkomsten zijn met wef. Ik vraag me af waarom en waarom daar dan niet gewoon openheid over wordt gegeven. Het is denk ik meer dan een onschuldige lobbyclub.

Het is jammer dat de "titel" van de bijeenkomst Th Great Reset gekaapt werd door mensen die niet hebben gelezen wat het eigenlijke doel was.



Onschuldig begin

Het verhaal van de Great Reset begon schijnbaar onschuldig in juni 2020. Samen met de toenmalige Britse kroonprins Charles lanceerde Schwab het initiatief voor een omwenteling van de wereldeconomie. De coronapandemie bood een uitgelezen kans voor een Great Reset die de wereld groener, slimmer en eerlijker moest maken, aldus Schwab en prins Charles. Het pleidooi vond een zekere weerklank. Aan het einde van 2020 schreef de Volkskrant dat de Nederlandse elite een great reset wilde, een duurzame en rechtvaardige versie van het kapitalisme.

Maar in de tussentijd was het idee gekaapt door extreem-rechts in de Verenigde Staten. ‘Het is plan is duidelijk’, zei tv-presentator Glenn Beck. ‘De complete verwoesting van de kapitalistische economie en de hervorming van de westerse wereld.’ Een andere conservatieve commentator, Candace Owens: ‘Ze gebruiken covid om communistisch beleid door te voeren.’


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/samenzwering-in-de-alpen-hoe-de-great-reset-een-mondiale-complottheorie-over-werelddominantie-werd~b5ff2af5/

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 10:18:

[..]

Dat klopt inderdaad. Actieve punten daartegen lijken me juist ook niet goed want dan doe je min of meer hetzelfde als waar je zelf niet tegen kan en waar jij jezelf aan irriteert.

Dat er aandacht is voor problemen waar bepaalde groepen tegenaan lopen dat vind ik op zich heel goed. Wat mij eraan stoort is dat ik vind dat men daarin te ver gaat en dat het overal zodanig doorsijpelt dat rechten van anderen onterecht in het gedrang komen en dat ook zelfs de academische vrijheid tot op zekere hoogte bedreigd wordt. Ik wil graag dat mijn kinderen in een vrije normale samenleving opgroeien waarin niet krampachtig wordt gedaan 

Ik heb het idee dat jij een heel ander beeld hiervan hebt dan ik. Jij bent bang dat je kinderen bijv op school vanalles mee zullen krijgen, waarvan ik weet (met 3 kinderen op de basisschool) dat het enorm overtrokken broodje aan verhalen zijn die erover rondgaan. Die rechten van anderen zie ik in de praktijk helemaal niet in het gedrang komen, tenzij je kind misschien topsporter wordt (en ook dan zijn het incidenten en krijgt 99% van de topsporters er niet mee te maken) maar die kans lijkt me gering. Wat betreft de academische wereld: ik werk daar zelf in en zie de academische vrijheid helemaal niet bedreigd worden. Ook dat is iets wat in bepaalde krijgen enorm rondgepompt wordt, maar daarmee niet per se waar.

Deze dingen lijken zo veelvoorkomend omdat ze door het anti-kamp zo enorm worden uitvergroot en opgeblazen. Alsof links zich enorm focust op LHBTI emancipatie en kinderen op school doodgegooid worden met hoe seksuele handelingen werken en wat voor verschillende gender identiteiten je allemaal zou kunnen hebben. In de praktijk is de ordegrootte volgens mij dat van de 1000 moties in de Tweede Kamer er 1 gaat over LHBTI. Van de 29000 uren basisschool gaan er 12 uur over seksualiteit en identiteit en daarvan in de hele basisschooltijd iets van een kwartier over jezelf zijn en dat op een jongen verliefd worden als jongen ook kan en de rest over dingen als 'wat is verliefd zijn?', 'wat verandert er in de puberteit?' en 'hoe respecteer je de grenzen van anderen?'. Als je ziet wat het echt is dan gaat het nergens over joh, al die tegenstand. Ik zie het krampachtige juist in de enorme tegenstand. De mensen die zich het drukst maken en er het meest hun stem door laten bepalen zijn de tegenstanders. Als je je hierdoor wat minder laat opjutten en aanpraten dan kun je er juist veel relaxter, minder krampachtig, in staan. Dan denk je gewoon 'good for them' en ga je je eigen gang. Het zal jou en je kinderen dan veel minder raken dan waar je bang voor bent.

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 12:38:

[..]

Dat begrijp ik, maar ik heb daar meerdere documentaires/rapportages met uitleg over gezien (oa van nieuwsuur op youtube)en ook daarin werd het niet geheel weerlegd, eerder bevestigd. Het is daadwerkelijk zo dat er invloed is van multinationals ed zonder dat dit democratisch gelegitimeerd is. Ook wordt er nogal geheimzinnig over gedaan als daar bv in de kamer vragen over worden gesteld of als aan het licht komt dat er overeenkomsten zijn met wef. Ik vraag me af waarom en waarom daar dan niet gewoon openheid over wordt gegeven. Het is denk ik meer dan een onschuldige lobbyclub.

Misschien even kijken dan wat voor vragen er door wie worden gesteld daarover. Ik gok door FvD met een complotverhaal erbij? Ik zou ook ervoor passen om daar al teveel op in te gaan. Het WEF is geen complot, laatste niet inpakken door extreemrechtse verzinsels.

Heel geheimzinnig dat WEF inderdaad. Hier bijvoorbeeld de beantwoording van Kamervragen van de FvD aan Rutte. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/02/13/antwoorden-op-kamervragen-over-het-world-economic-forum-wef Ten behoeve van Van Houwelingen zijn zelfs de drie linkjes toegevoegd. Als onze ministers naar het WEF gaan staat dat keurig in hun openbare agenda's. Daar wordt helemaal niet geheimzinnig over gedaan.

Is het correct dat u een spreker (‘speaker’) was tijdens het jaarlijkse congres van het World Economic Forum (WEF) afgelopen januari in Davos?
Antwoord
Ik heb tijdens het World Economic Forum 2023 deelgenomen aan drie paneldiscussies. De eerste paneldiscussie was het ‘Ukrainian breakfast’, de tweede paneldiscussie was ‘Finding Europe’s new growth’ en de derde paneldiscussie was ‘Repowering the World’. Deze drie paneldiscussies zijn gelivestreamd en terug te zien op YouTube.


Indien dit correct is, kan de Kamer de tekst ontvangen van deze toespraak die u bij het WEF heeft gegeven?
Antwoord
Zie het antwoord op vraag 1.

Nicole123 schreef op 18-06-2024 om 13:13:

[..]

Misschien even kijken dan wat voor vragen er door wie worden gesteld daarover. Ik gok door FvD met een complotverhaal erbij? Ik zou ook ervoor passen om daar al teveel op in te gaan. Het WEF is geen complot, laatste niet inpakken door extreemrechtse verzinsels.

Ik geloof ook echt niet dat het wef echt een complot is, maar volgens mij wordt er door dat soort bijeenkomsten wel invloed uitgevoerd op het beleid terwijl dat democratisch niet is gelegitimeerd.  Ik geloof fvd niet, maar ik denk wel weer waar rook is, is vuur en ik vertrouw het toch niet helemaal. Al vind ik het lastig want de waarheid kunnen we toch nooit achterhalen laat staan bewijzen. Dus ik laat het maar. Het wakkert wel meer mijn wantrouwen aan naar partijen toe die daarmee in connectie staan en daar zou ik natuurlijk niet op gasn stemmen. 

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 13:40:

[..]

Ik geloof ook echt niet dat het wef echt een complot is, maar volgens mij wordt er door dat soort bijeenkomsten wel invloed uitgevoerd op het beleid terwijl dat democratisch niet is gelegitimeerd. Ik geloof fvd niet, maar ik denk wel weer waar rook is, is vuur en ik vertrouw het toch niet helemaal. Al vind ik het lastig want de waarheid kunnen we toch nooit achterhalen laat staan bewijzen. Dus ik laat het maar. Het wakkert wel meer mijn wantrouwen aan naar partijen toe die daarmee in connectie staan en daar zou ik natuurlijk niet op gasn stemmen.

Vind je invloed van het bedrijfsleven niet democratisch gelegitimeerd? Dat gebeurt toch voortdurend? Wat denk je dat de agro lobby de afgelopen jaren gedaan heeft? BBB is ervan doordrenkt.

Ik vind je baseren op 'waar rook is is vuur' een gevaarlijke. In deze tijden van internet en nepnieuws is vaker het geval dat 'waar rook is is een stoker'. Ik zou juist richting de verspreider van de aantijgingen, in dit geval o.a. FvD, heel wantrouwig staan. Zeker als blijkt dat wat ze zeggen helemaal niet waar is en er bijv niks in het geniep gebeurt, zoals je in de post boven die van mij kunt lezen.

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 12:38:

[..]

Dat begrijp ik, maar ik heb daar meerdere documentaires/rapportages met uitleg over gezien (oa van nieuwsuur op youtube)en ook daarin werd het niet geheel weerlegd, eerder bevestigd. Het is daadwerkelijk zo dat er invloed is van multinationals ed zonder dat dit democratisch gelegitimeerd is. Ook wordt er nogal geheimzinnig over gedaan als daar bv in de kamer vragen over worden gesteld of als aan het licht komt dat er overeenkomsten zijn met wef. Ik vraag me af waarom en waarom daar dan niet gewoon openheid over wordt gegeven. Het is denk ik meer dan een onschuldige lobbyclub.

Pas op, dat je zo niet in de fabeltjesfuik rolt, je bekijkt een fragment op youtube en op basis van algoritmes, krijg je vervolgens een heleboel filmpjes van hetzelfde kaliber voorgeschoteld: 'als je dit interessant vindt, bekijk dan ook..enz.' En voor je het weet lijkt het alsof je keer op keer bevestiging krijgt van jouw achterdocht: 'kijk, al die fragmenten verwoorden mijn achterdocht, dan moet er wel iets van waar zijn.' Terwijl het in werkelijkheid maar om een heel klein percentage gaat van fragmenten met een dergelijke inhoud.

Er staan even zoveel, zo niet meer fragmenten die juist de andere kant belichten, daarom kan youtube, of wat voor sociaal medium dan ook, nooit een betrouwbare informatiebron zijn. 

Iedereen kan er zijn ongefilterde mening uitbraken, zo komen het nepnieuws en de daarbij behorende complottheorieën de wereld in. 

felija schreef op 18-06-2024 om 14:04:

[..]

Pas op, dat je zo niet in de fabeltjesfuik rolt, je bekijkt een fragment op youtube en op basis van algoritmes, krijg je vervolgens een heleboel filmpjes van hetzelfde kaliber voorgeschoteld: 'als je dit interessant vindt, bekijk dan ook..enz.' En voor je het weet lijkt het alsof je keer op keer bevestiging krijgt van jouw achterdocht: 'kijk, al die fragmenten verwoorden mijn achterdocht, dan moet er wel iets van waar zijn.' Terwijl het in werkelijkheid maar om een heel klein percentage gaat van fragmenten met een dergelijke inhoud.

Er staan even zoveel, zo niet meer fragmenten die juist de andere kant belichten, daarom kan youtube, of wat voor sociaal medium dan ook, nooit een betrouwbare informatiebron zijn.

Iedereen kan er zijn ongefilterde mening uitbraken, zo komen het nepnieuws en de daarbij behorende complottheorieën de wereld in.

Dat klopt helemaal wat je zegt daar ben ik me bewust van. Op dit moment kijk ik dat soort filmpjes al langer ook niet meer. De waarheid is toch niet te achterhalen. Als ik zoiets zie dan klik ik op niet relevant. Dan verschijnen dat soort dingen ook niet meer en krijg ik ze ook niet meer voorgeschoteld dankzij de algoritmes. Verder heb ik alleen maar instagram, daar zie ik alleen maar kookfilmpjes en vakantiefilmpjes buiten de reels ed van mijn contacten om. 

Nicole123 schreef op 18-06-2024 om 14:03:

[..]

Vind je invloed van het bedrijfsleven niet democratisch gelegitimeerd? Dat gebeurt toch voortdurend? Wat denk je dat de agro lobby de afgelopen jaren gedaan heeft? BBB is ervan doordrenkt.

Ik vind je baseren op 'waar rook is is vuur' een gevaarlijke. In deze tijden van internet en nepnieuws is vaker het geval dat 'waar rook is is een stoker'. Ik zou juist richting de verspreider van de aantijgingen, in dit geval o.a. FvD, heel wantrouwig staan. Zeker als blijkt dat wat ze zeggen helemaal niet waar is en er bijv niks in het geniep gebeurt, zoals je in de post boven die van mij kunt lezen.

Dat gebeurt ook absoluut. En BBB is oa daarom ook niet mijn partij waar ik op zou gaan stemmen.

Fvd vertrouw ik ook absoluut voor geen meter hoor (zou ook een " complot" achter kunnen zitten om verdeeldheid te zaaien). Die vertrouw ik nog minder dan de traditionele partijen. Maar dat ze 100 procent leugens verkondigen geloof ik ook weer niet. 

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 14:22:

[..]

Dat klopt helemaal wat je zegt daar ben ik me bewust van. Op dit moment kijk ik dat soort filmpjes al langer ook niet meer. De waarheid is toch niet te achterhalen. Als ik zoiets zie dan klik ik op niet relevant. Dan verschijnen dat soort dingen ook niet meer en krijg ik ze ook niet meer voorgeschoteld dankzij de algoritmes. Verder heb ik alleen maar instagram, daar zie ik alleen maar kookfilmpjes en vakantiefilmpjes buiten de reels ed van mijn contacten om.

Verstandig!

Beljarts geeft zijn tweede nationaliteit op, nu hij minister wordt namens de PVV.

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 14:22:

[..]

Dat klopt helemaal wat je zegt daar ben ik me bewust van. Op dit moment kijk ik dat soort filmpjes al langer ook niet meer. De waarheid is toch niet te achterhalen. Als ik zoiets zie dan klik ik op niet relevant. Dan verschijnen dat soort dingen ook niet meer en krijg ik ze ook niet meer voorgeschoteld dankzij de algoritmes. Verder heb ik alleen maar instagram, daar zie ik alleen maar kookfilmpjes en vakantiefilmpjes buiten de reels ed van mijn contacten om.

En dan blijf je een beetje in een 'het zal dus wel ergens in het midden liggen' hangen, omdat de waarheid toch niet te achterhalen is? De waarheid wat betreft jouw stelling dat het WEF en de interacties van Nederlandse politici ermee te geheim is is toch juist heel duidelijk? Zie in de post hierboven. Het is gewoon openbaar welke politici bij welke bijeenkomsten waren en ze staan integraal op YouTube. Voor elke kritische journalist of burger te zien. Je stelling klopt dus niet. De waarheid is wel te achterhalen en ligt niet in het midden. In dit geval is waar rook is een expres wantrouwen zaaiende complotdenkende onruststoker bezig geweest. 

En dat gaat op voor heel veel zaken. Ook bijv voor Lentekriebels, academische vrijheid, hoe nood-AZCs eruit zien, wat linkse partijen willen wat betreft mensen met een modaal inkomen, etc etc. Er worden door extreem-rechts enorm veel leugens rondgepompt en als je door een 'waar rook is is vuur' gedachte de helft van die leugens voor waar of misschien wel waar aan gaat nemen dan klopt dat niet meer met de werkelijkheid. Ik zou dan toch wat vaker bijv de NRC, NOS of nu.nl raadplegen en/of de directe feiten om je niet in de luren te laten leggen.

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 10:18:

[..]

Wat mij eraan stoort is dat ik vind dat men daarin te ver gaat en dat het overal zodanig doorsijpelt dat rechten van anderen onterecht in het gedrang komen en dat ook zelfs de academische vrijheid tot op zekere hoogte bedreigd wordt. .

Maar hoe dan? Waar komen jouw rechten, die van je kinderen of van anderen, en de academische vrijheid, in het gedrang als er meer inclusiviteit is? Ik zie dat totaal niet, en snap daarom ook niet zo goed wat je concreet bedoelt. 

Dietloverzzz schreef op 18-06-2024 om 14:22:

[..]

Dat klopt helemaal wat je zegt daar ben ik me bewust van. Op dit moment kijk ik dat soort filmpjes al langer ook niet meer. De waarheid is toch niet te achterhalen. Als ik zoiets zie dan klik ik op niet relevant. Dan verschijnen dat soort dingen ook niet meer en krijg ik ze ook niet meer voorgeschoteld dankzij de algoritmes. Verder heb ik alleen maar instagram, daar zie ik alleen maar kookfilmpjes en vakantiefilmpjes buiten de reels ed van mijn contacten om.

Ja, denk dat je daar goed aan doet. 

Ik doe hetzelfde en kijk niet al te veel naar conspiracy theories. 

Daar zitten mensen achter die er baat bij hebben dat anderen in hun onzin gaan geloven of ze verzinnen verhaaltjes soms zelfs gewoon voor de lol.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.