Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Nicole123 schreef op 12-06-2024 om 08:52:

Hoe ironisch. Roepen dat iemand anders zich op zou stellen als discussieleider en juist zelf op de man aan iemand anders voorschrijven hoe ze wel en niet mag reageren.

Op 'actueel' vind ik het heel normaal als iemand iets stelligs post dat daar dan inhoudelijke kritische vragen op komen. Het is hier geen 'spui je mening zonder weerwoord' theekransje toch? Wat mij betreft kan dat ook gewoon normaal, inhoudelijk, zonder op de man anderen aan te vallen. Maar ik zal jou daarbij op de negeer zetten, Luchtpost, want tussen ons is duidelijk geen inhoudelijke discussie mogelijk.

Dank! 

Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 22:54:

[..]

Het gaat niet om een drankje in het Engels te bestellen, of in het Engels te groeten. Het gaat er om dat het Nederlandse er helemaal af is.

Dit zal zich in de toekomst over heel Nederland uitbreiden.

Dat komt in Amsterdam door de hoeveelheid toeristen en expats (plus de personeelstekorten). Zou je dat willen minderen? En hoe? Dat dat zich uitbreidt over heel Nederland daar ben ik dan weer niet zo bang voor. De meeste plekken in Nederland zijn voor toeristen en expats helemaal niet zo interessant. 

Luchtpost schreef op 12-06-2024 om 08:52:

[..]

Zoals je kunt zien, heb ik dat (negeren) al een tijdje gedaan.

Als je en goede sfeer en/of reageren met wederzijds respect belangrijk vindt, zou je natuurlijk ook aan degene die dit veroorzaakt kunnen vragen om niet (of anders) te posten of om niet op deze manier te reageren?! Dat zou ik dan weer erg op prijs stellen

Ik geef je feedback luchtpost, op iets waar ik me bij jou aan stoor. Mag je mee doen wat je wil. 

Miraval schreef op 12-06-2024 om 07:22:


Nu is het natuurlijk wel zo dat deze wijken veel gemeen hebben met elkaar. Veel mensen in sociale huurwoningen, met een uitkering, lager geschoold. Dus dat zijn al 3 punten waar je de wijken kunt verbeteren.

1. Sociale huurwoningen beter verdelen.
2. Inzetten op arbeidsparticipatie.
3. Meer begeleiding op scholen.

Eens, goede punten om op in te zetten. Dat dit soort wijken er zijn ontkent volgens mij niemand, dat speelt al sinds ze Vogelaarwijken werden genoemd (en daarvoor). En er is zeker een hoop mis in die wijken. Ik hoop dat echt kabinet daar energie en geld in wil steken, in plaats van er alleen maar op afgeven, want daar verbetert het niet mee.

Tegelijk denk ik dat mensen die er ver vandaan wonen soms ook een vertekend beeld ervan hebben. Ik ken een paar van deze wijken goed, kom er regelmatig, in de wijk waar ik woon is ook dit soort problematiek. En het zijn echt geen no-go area's zoals in heel veel andere grote steden in andere landen. Ik durf er gewoon in het donker alleen over straat als vrouw alleen. Het beeld dat geschetst wordt over her en der drugsdealers onder de 10 is een verzinsel. Ook is het niet alleen maar erger geworden. Wijken als Rotterdam-Noord en Katendrecht zijn juist enorm opgeknapt, Rotterdam CS en omgeving is enorm opgeknapt (perron nul vroeger was echt niet prettig), dit soort steden en wijken zijn juist veelal aan het 'veryuppen'.

Ik ben geloof ik nog het meest verbaasd dat de PVV ontwikkelingssamenwerking krijgt. Eigenlijk wilden zij het hele bedrag daarvoor wegbezuinigen.
PVV krijgt ook Infrastructuur en Waterstaat, ik hoop dat ze daar een deskundige van buiten voor aantrekken.
Ik kan me niet goed voorstellen dat ook maar iemand van de huidige PVV Kamerleden een goede invulling gaat geven aan wat er nodig is op dit beleidsterrein  https://www.rli.nl/publicaties/2024/advies/ruimtelijke-ordening-in-een-veranderend-klimaat

Daglichtlamp schreef op 12-06-2024 om 10:31:

Ik ben geloof ik nog het meest verbaasd dat de PVV ontwikkelingssamenwerking krijgt. Eigenlijk wilden zij het hele bedrag daarvoor wegbezuinigen.
PVV krijgt ook Infrastructuur en Waterstaat, ik hoop dat ze daar een deskundige van buiten voor aantrekken.
Ik kan me niet goed voorstellen dat ook maar iemand van de huidige PVV Kamerleden een goede invulling gaat geven aan wat er nodig is op dit beleidsterrein https://www.rli.nl/publicaties/2024/advies/ruimtelijke-ordening-in-een-veranderend-klimaat

Ik ben heel benieuwd wie ze op ontwikkelingssamenwerking gaan zetten. Of dat iemand is uit het veld, die echt kennis van zaken heeft en ervoor gaat, of iemand die een heel andere draai gaat geven aan ontwikkelingssamenwerking. 

Voor infrastructuur heb ik de naam van Barry Madlener horen vallen. Dan zal 'zo goedkoop mogelijk zo hard mogelijk scheuren' het motto worden de komende jaren ben ik bang. Hij maakt zich vooral hard voor lage kosten voor automobilisten en ze geen haarbreed in de weg leggen. Die 130 op de snelweg invoeren zal denk ik zijn eerste actie zijn. Of hij zich hard zal maken voor de door vooral BBB felbegeerde bussen en treinen in de plattelandsgebieden betwijfel ik, want deze man lijkt erg weinig met OV te hebben.

Ik ben verder benieuwd wie alle externen worden die ze aan gaan stellen. Dat zou minstens 50% zijn, maar vooralsnog zie ik bijna alleen interne mensen langskomen in de lijstjes.

Ten slotte ben ik heel blij dat de zware, belangrijkste, ministeries van Financiën, Justitie en Defensie naar de VVD gaan en dat Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken (AIVD) en Onderwijs bij NSC terechtkomen en dat die partij ook de staatssecretarissen van Financiën en Justitie mag aanstellen. PVV en BBB hebben duidelijk de wat lichtere posten gekregen. 

 Het is op zich logisch dat de namen van externen minder snel uitlekken, voor hun is het afbreukrisico als het toch niet doorgaat ook veel groter.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/602759549/drie-nieuwe-ministeries-voor-kabinet-schoof-even-veel-bewindspersonen-als-rutte-iv
Opvallend is dat de coalitiepartijen maar liefst drie nieuwe ministeries willen inrichten. Er komt een ministerie van Asiel en Migratie, een van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en een ministerie van Klimaat en Groene Groei. Beiden worden bemand door slechts een minister, waarvoor respectievelijk Gidi Markuszower (PVV), Mona Keijzer (BB en Sophie Hermans (VVD) worden genoemd. Zij zijn ook in beeld als vicepremiers van hun partijen.
Zouden dit echte nieuwe ministeries worden i.p.v. dat deze onderwerpen een minister voor.... krijgen die ondergebracht wordt op een bestaande ministerie? Dat zou ik wel goed nieuws vinden, zeker voor wonen en klimaat. Die is belangrijk genoeg voor een eigen ministerie me een eigen begroting.
En eigenlijk is het ook wel goed dat het super ministerie J&V wat minder op zijn bord krijgt, dus ook een echt ministerie voor Asiel en Migratie is wellicht een goed idee.


Aanvulling: https://www.kabinetsformatie2023.nl/documenten/publicaties/2024/06/12/postenverdeling-kabinet-pvv-vvd-nsc-bbb

We krijgen inderdaad drie nieuwe ministeries. De enige minister voor... die overblijft is die voor ontwikkelingssamenwerking en buitenlandse handel (op het ministerie van buitenlandse zaken).

BBB mag blijkbaar ook nog de staatssecretaris voor het herstel in Groningen leveren. Deze partij krijgt echt wel moeilijke dossiers.

Daglichtlamp schreef op 12-06-2024 om 11:11:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/602759549/drie-nieuwe-ministeries-voor-kabinet-schoof-even-veel-bewindspersonen-als-rutte-iv
Opvallend is dat de coalitiepartijen maar liefst drie nieuwe ministeries willen inrichten. Er komt een ministerie van Asiel en Migratie, een van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en een ministerie van Klimaat en Groene Groei. Beiden worden bemand door slechts een minister, waarvoor respectievelijk Gidi Markuszower (PVV), Mona Keijzer (BB en Sophie Hermans (VVD) worden genoemd. Zij zijn ook in beeld als vicepremiers van hun partijen.
Zouden dit echte nieuwe ministeries worden i.p.v. dat deze onderwerpen een minister voor.... krijgen die ondergebracht wordt op een bestaande ministerie? Dat zou ik wel goed nieuws vinden, zeker voor wonen en klimaat. Die is belangrijk genoeg voor een eigen ministerie me een eigen begroting.
En eigenlijk is het ook wel goed dat het super ministerie J&V wat minder op zijn bord krijgt, dus ook een echt ministerie voor Asiel en Migratie is wellicht een goed idee.

Ja, dat zou ik ook goed vinden, als dit echt eigen ministeries worden. Met ook een eigen budget en mandaat, in plaats van die ´minister voor´ constructies waarbij ze met handen en voeten gebonden waren. Het zijn in mijn ogen 3 heel belangrijke thema´s, die gaan over grote problemen die in Nederland opgelost moeten worden. Hiermee zijn ze goed bezig vind ik!

Daglichtlamp schreef op 12-06-2024 om 11:13:

BBB mag blijkbaar ook nog de staatssecretaris voor het herstel in Groningen leveren. Deze partij krijgt echt wel moeilijke dossiers.

Oef, die hebben zich wel echt laten piepelen in de onderhandelingen, vind ik. Ga er maar aan staan, zo´n dossier. Ik las dat ze ook heel Landbouw krijgen, zowel de minister als de staatssecretaris. Zijn ze straks dus helemaal zelf verantwoordelijk voor de onhaalbare impasse tussen de boerenlobby en Europese regels.

Nicole123 schreef op 12-06-2024 om 11:25:

[..]

Ja, dat zou ik ook goed vinden, als dit echt eigen ministeries worden. Met ook een eigen budget en mandaat, in plaats van die ´minister voor´ constructies waarbij ze met handen en voeten gebonden waren. Het zijn in mijn ogen 3 heel belangrijke thema´s, die gaan over grote problemen die in Nederland opgelost moeten worden. Hiermee zijn ze goed bezig vind ik!

Ja zeker ook omdat een minister 'van' door een volgend kabinet veel minder gemakkelijk geschrapt kan worden dan een minister 'voor'. Ben hier echt wel blij mee. Het zijn inderdaad belangrijke dossiers.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

12-06-2024 om 12:55 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 12-06-2024 om 11:11:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/602759549/drie-nieuwe-ministeries-voor-kabinet-schoof-even-veel-bewindspersonen-als-rutte-iv
Opvallend is dat de coalitiepartijen maar liefst drie nieuwe ministeries willen inrichten. Er komt een ministerie van Asiel en Migratie, een van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en een ministerie van Klimaat en Groene Groei. Beiden worden bemand door slechts een minister, waarvoor respectievelijk Gidi Markuszower (PVV), Mona Keijzer (BB en Sophie Hermans (VVD) worden genoemd. Zij zijn ook in beeld als vicepremiers van hun partijen.
Zouden dit echte nieuwe ministeries worden i.p.v. dat deze onderwerpen een minister voor.... krijgen die ondergebracht wordt op een bestaande ministerie? Dat zou ik wel goed nieuws vinden, zeker voor wonen en klimaat. Die is belangrijk genoeg voor een eigen ministerie me een eigen begroting.
En eigenlijk is het ook wel goed dat het super ministerie J&V wat minder op zijn bord krijgt, dus ook een echt ministerie voor Asiel en Migratie is wellicht een goed idee.


Aanvulling: https://www.kabinetsformatie2023.nl/documenten/publicaties/2024/06/12/postenverdeling-kabinet-pvv-vvd-nsc-bbb

We krijgen inderdaad drie nieuwe ministeries. De enige minister voor... die overblijft is die voor ontwikkelingssamenwerking en buitenlandse handel (op het ministerie van buitenlandse zaken).


Die Gidi ken ik niet. Mona vind ik heel geschikt. Maar Sophie Hermans??? Echt niet. 

Sophie is een vrouwelijke Mark-Rutte, maar dan wel nog vooraan in opleiding tot datgene waar Mark goed in is. "Hoe kan ik met mooie woorden en een lach het antwoord ontwijken". En ik vond en vind haar niet stevig in haar schoenen staan.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

12-06-2024 om 13:19 Topicstarter

Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 22:54:

[..]

Het gaat niet om een drankje in het Engels te bestellen, of in het Engels te groeten. Het gaat er om dat het Nederlandse er helemaal af is.

Dit zal zich in de toekomst over heel Nederland uitbreiden.


Kenny, ik blijf Nederlands met je praten.


https://youtu.be/jlHZ_Z8sUMs?si=CQgLoJyuk02nDbbM Praat Nederlands met me.

Nicole123 schreef op 12-06-2024 om 09:15:

[..]

Eens, goede punten om op in te zetten. Dat dit soort wijken er zijn ontkent volgens mij niemand, dat speelt al sinds ze Vogelaarwijken werden genoemd (en daarvoor). En er is zeker een hoop mis in die wijken. Ik hoop dat echt kabinet daar energie en geld in wil steken, in plaats van er alleen maar op afgeven, want daar verbetert het niet mee.

Tegelijk denk ik dat mensen die er ver vandaan wonen soms ook een vertekend beeld ervan hebben. Ik ken een paar van deze wijken goed, kom er regelmatig, in de wijk waar ik woon is ook dit soort problematiek. En het zijn echt geen no-go area's zoals in heel veel andere grote steden in andere landen. Ik durf er gewoon in het donker alleen over straat als vrouw alleen. Het beeld dat geschetst wordt over her en der drugsdealers onder de 10 is een verzinsel. Ook is het niet alleen maar erger geworden. Wijken als Rotterdam-Noord en Katendrecht zijn juist enorm opgeknapt, Rotterdam CS en omgeving is enorm opgeknapt (perron nul vroeger was echt niet prettig), dit soort steden en wijken zijn juist veelal aan het 'veryuppen'.

Ik fiets nogal eens door een beruchte wijk in Den Haag. En wat je zegt, dit zijn echt geen no go area's. Maar ik kan me voorstellen dat dit wel zo gezien wordt door mensen die deze wijk enkel in het journaal voorbij zien komen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.