Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 22:54:

[..]

Het gaat niet om een drankje in het Engels te bestellen, of in het Engels te groeten. Het gaat er om dat het Nederlandse er helemaal af is.

Dit zal zich in de toekomst over heel Nederland uitbreiden.

Maar welke wijk woon je of heb je het? Ik ben oprecht benieuwd waar je de dingen ziet je beschrijft. 

Qua leefbaarheid is de Amsterdammer blijkbaar behoorlijk tevreden trouwens. Al zal lang niet iedere Amsterdammer het daar mee eens zijn. https://www.parool.nl/a-baba3e58

Poms schreef op 11-06-2024 om 22:47:

[..]

Deze post bevat zoveel meningen waar ik een andere kijk op heb dus ik laat die even aan me voorbij gaan. Ben wel benieuwd in welke wijk van Amsterdam je woont en waar je dit soort dingen regelmatig ziet?

Ik woon in het relatief rustige oosten. We doen vaak een dagje Amsterdam. Waar je 25 jaar terug nog veelal dat grappige Amsterdamse accent hoorde,  hoor je tegenwoordig niet eens meer Nederlands. 

Amsterdam heeft zijn identiteit verloren.

Ik heb er niet meer het gevoel dat ik in Nederland ben. En dat zal zich steeds meer uitbreiden.

Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 22:35:

[..]

Maar kijk eens eerlijk en realistisch naar sommige uitspraken zoals omvolking die er (onbewust) toch wel is.

Omvolking???

Ik woon overigens in een plaats en wijk met heel veel mensen met een migratie-achtergrond. Voor mij voelt het gewoon helemaal als Nederland. Gaat alles perfect? Nee. Maar één groot drama, ik zie het niet. Misschien maakt onbekend ook onbemind? Dat verkopers in Amsterdam centrum veelal je in het Engels aanspreken is vooral omdat het een internationale toeristische stad is en omdat wegens personeelstekort er simpelweg te weinig (ook) Nederlandssprekend personeel is. Zonder die Engelssprekende verkopers zouden de winkels kunnen opdoeken. De AH bezorgers hier spreken tegenwoordig ook altijd Engels tegen me. Prima, fijn dat ze er zijn en dit werk doen. Is dst nou echt zo'n probleem, zijn er geen grotere problemen om je druk over te maken?

Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 22:35:

[..]

Maar kijk eens eerlijk en realistisch naar sommige uitspraken zoals omvolking die er (onbewust) toch wel is.

Voelt het in Amsterdam nog Nederlands met met winkel- en horecapersoneel dat geen woord Nederlands spreekt. Is het veiliger geworden? Als je nu op dit tijdstip in sommige wijken de straat op gaat zie je nu nog kinderen onder de 10 op straat hangen, sommigen al drugsdealend. En als je het nou wil zien of niet, deze kinderen hebben toch echt veelal Arabische namen.

We verliezen toch ook steeds meer stukjes cultuur van ons ooit zo mooie Nederland. Nederland is al lang niet meer het Nederland van 25 jaar geleden, toen Nederland nog wel een gaaf land was, toen tolerantie hoogtij vierde, de tijd van het "15 miljoen mensen" lied die de tijd van destijds goed verwoordde. Maar daar zijn we al flink vanaf gedreven.

We zijn gepolariseerd en intolerant geworden door toe te geven aan allerlei culturen die we tevreden wilden houden, met ons zelf op de laatste plaats. We hebben onszelf voor de gek gehouden door onszelf te betichten van racisme en egoïsme als we onszelf op de eerste plek zouden zetten.

Er zijn gigantische personeelstekorten, ook in de horeca, wil je nog geholpen worden op een terrasje of wil je per se een Nederlands sprekend iemand? Bij dat laatste zal de toko moeten sluiten en valt er überhaupt geen terrasje meer te pakken.

Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 23:01:

[..]

Ik woon in het relatief rustige oosten. We doen vaak een dagje Amsterdam. Waar je 25 jaar terug nog veelal dat grappige Amsterdamse accent hoorde, hoor je tegenwoordig niet eens meer Nederlands.

Ik heb er niet meer het gevoel dat ik in Nederland ben. En dat zal.zoch steeds meer uitbreiden.

Ah, Dus dit is niet je eigen observatie? “Voelt het in Amsterdam nog Nederlands met met winkel- en horecapersoneel dat geen woord Nederlands spreekt. Is het veiliger geworden? Als je nu op dit tijdstip in sommige wijken de straat op gaat zie je nu nog kinderen onder de 10 op straat hangen, sommigen al drugsdealend. En als je het nou wil zien of niet, deze kinderen hebben toch echt veelal Arabische namen”.

En beetje off topic: Tips over horeca en winkels waar ze nog Nederlands spreken heb ik wel voor je hoor. Die zijn er in overvloed maar dan moet je even voorbij het centrum. In het centrum komen Amsterdammers zelf alleen als het echt moet. Verder laten we dat aan toeristen en dagjesmensen.

En ja, het is veilig in de grootste delen van de stad, maar het blijft een grote stad natuurlijk. En nee, er zijn geen 10 jarige dealende kinderen met Arabisch uiterlijk. Daar hebben we een uitstekend netwerk voor/tegen in de stadsdelen want ons sociaal domein zit heel goed in elkaar. Maar ook hier weer, uitzonderingen daar gelaten. 

Laten we het hebben van een mening over Amsterdam aan Amsterdammers over. Daar zijn we bijgoochem genoeg voor 😏

Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 23:01:

[..]

Ik woon in het relatief rustige oosten. We doen vaak een dagje Amsterdam. Waar je 25 jaar terug nog veelal dat grappige Amsterdamse accent hoorde, hoor je tegenwoordig niet eens meer Nederlands.

Amsterdam heeft zijn identiteit verloren.

Ik heb er niet meer het gevoel dat ik in Nederland ben. En dat zal zich steeds meer uitbreiden.

Het wemelt er van toeristen, zoveel dat Amsterdam het nauwelijks aankan of eigenlijk niet. Dat zie je op meerdere plekken, in Venetië worden ze ook helemaal gek van de toeristen. Vroeger reisde men veel minder. We leven in een tijd van globalisering. Nog genoeg mensen die het zich kennelijk kunnen veroorloven om vaak, veel en ver op reis gaan, zodanig dat toeristische trekpleisters overbevolkt zijn geworden en de lokale bevolking smeekt om een instroomstop.

Even ter verdediging van Markuszower i.v.m. het "toch even noemen van een oud verhaal uit 2010" met als doel bashen (en dan opmerkingen zoals "wat erg"), hier de laatste alinea van dat NOS artikel uit het linkje. Ik heb die zaak toen niet gevolgd en weet er zeker het fijne niet van, maar als ik dat volledige artikel lees dan lijkt het er op dat er uiteindelijk niet zoveel aan de hand is geweest (mogelijk zelfs opgeblazen "want PVV"). 
 
"...Bij zijn vertrek liet Markuszower in een verklaring weten zich "niet senang" te voelen om "continu onder een negatief vergrootglas te liggen". 
Bewijzen

Markuszower zegt een rechtszaak te overwegen. "Heeft de Staat der Nederlanden wél bewijzen dat mijn acties tegen de belangen van diezelfde Staat ingaan, dan moeten ze tot keiharde vervolging overgaan. Maar zolang de bewijzen daarvoor ontbreken, overweeg ik een laster- of smaadproces, misschien wel met schadevergoeding."

Recenter zijn er ook nog wel andere zaken geweest, zoals o.a. bijvoorbeeld: 

"...Staat de zaak rond het terugtreden van het .... Tweede Kamerlid ........ voor een breder probleem? Het Kamerlid besloot om op te stappen, nadat meerdere jongens hem beschuldigden van seksueel grensoverschrijdend gedrag. 

Ook van deze zaak heb ik geen idee of/wat er wáár is van die beschuldigingen. 

Maar wat opvalt is de ophef, mate, teneur e.d. van berichten. 
Zoals Wilders een keer een foute uitspraak deed waarna de voorgedrukte aangifte formulieren klaar werden gelegd en hij jarenlang bezig werd gehouden met rechtszaken, maar Frans Timmermans kon zeggen dat zij "niets zouden nalaten om..." en het OM het ineens niet nodig vond actie te ondernemen. 

En recent was er iets met iemand van FvD met een rechtszaak. In het nieuwsbericht daarover de tekst dat hij vandaag "terecht stond" (waar bij anderen eerder de tekst wordt gebruikt dat hij/zij vandaag "voor de rechter moet verschijnen"). 

Subtiele verschillen, spelen met woordjes etc. die mogelijk niet eens opvallen als de teneur van de berichtgeving in jouw straatje past. Maar opvallend aanwezig voor hen die het wel "horen" en zich er groen en geel aan ergeren. Ogenschijnlijk kleine druppels, maar ooit raakt de emmer voller en voller. Dat zou nog wel eens flink 'wennen' kunnen worden voor diverse mensen. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd naar de 'nieuwe toon' in de media/NPO berichtgeving.  



Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 23:01:

[..]

Ik woon in het relatief rustige oosten. We doen vaak een dagje Amsterdam. Waar je 25 jaar terug nog veelal dat grappige Amsterdamse accent hoorde, hoor je tegenwoordig niet eens meer Nederlands.

Amsterdam heeft zijn identiteit verloren.

Ik heb er niet meer het gevoel dat ik in Nederland ben. En dat zal zich steeds meer uitbreiden.

Je woont dus niet eens in Amsterdam en doet af en toe een dagje

En dan ga je klagen over toeristen/mensen die geen Nederlands spreken en mensen met een Arabische achternaam lukraak door elkaar gooien. Zoals eerder gezegd, zijn het juist mensen met een Arabische achternaam die wel vaak nog in het Nederlands aan te spreken zijn. 

 Als je er zo een probleem mee hebt dat er minder Nederlands wordt gesproken, waarom dan niet ook met de enorme waterval van Engelstalige media die al meer dan een halve eeuw bezig is? Voortaan ook de radio verplicht alleen Nederlandstalige muziek laten draaien?

Verder heb je dus geen benul van wat er in de avond doorgaans op straat gebeurt in een stad waar je af en toe een dagje komt doen.


Luchtpost schreef op 11-06-2024 om 23:39:

Zoals Wilders een keer een foute uitspraak deed waarna de voorgedrukte aangifte formulieren klaar werden gelegd en hij jarenlang bezig werd gehouden met rechtszaken, maar Frans Timmermans kon zeggen dat zij "niets zouden nalaten om..." en het OM het ineens niet nodig vond actie te ondernemen.

Slechte vergelijking. Je moet dat 'niets nalaten' vergelijken met dezelfde uitspraken van Wilders, namelijk dat hij 'er alles aan zou doen' om een moskee in Rotterdam zou sluiten, dat hij 'er alles aan zou doen' om de islam uit Nederland te krijgen en dat hij 'er alles aan zou doen' om het kabinet te laten vallen. Daar heeft nooit iemand aangifte tegen gedaan. Wilders zelf heeft wel diverse keren aangifte gedaan, tegen een raadsheer bij een rechtbank, tegen DENK, tegen Rutte en tegen medewerkers van het Openbaar Ministerie. Hij weet de weg naar de rechter, die hij tegelijk niet serieus zegt te nemen (dahaaag rechtsstaat), zelf uitstekend te vinden.

Luchtpost schreef op 11-06-2024 om 23:39:

Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd naar de 'nieuwe toon' in de media/NPO berichtgeving.

Welke nieuwe toon? Moet het kabinet daar maar even flink invloed op uitoefenen, vriend Orbán uit Hongarije achterna? 

Nicole123 schreef op 11-06-2024 om 23:57:

[..]

Welke nieuwe toon? Moet het kabinet daar maar even flink invloed op uitoefenen, vriend Orbán uit Hongarije achterna?

Ah, ben je weer.... nog precies dezelfde tactiek zie ik?  

Kijk en vergelijk: (zogenaamd 'gewoon een onschuldige vraag', gevolgd door.... en dan pagina's lang volhouden dat de ander slecht zou zijn en/of jouw 'goede bedoelingen' niet zou zien of geen waardering heeft voor de 'open discussie' die jij zegt 'genuanceerd' te willen voeren, of eigenlijk: zou willen leiden)? 

WAS -"Heb je cijfers? De bewijslast ligt bij degene die iets inbrengt in het immigratiedebat" (mijn vraag/veronderstelling was iets over de kans dat iemand die in het westen is komen wonen, zich westers(er) gaat gedragen) + ik heb mij niet aangemeld voor HET (?) immigratiedebat 'onder bezielende leiding van' + hoe komt een mens, al zou je willen, aan cijfers over de mate waarin iemand zich 'westerser' is gaan gedragen, etc.)

Jouw reactie na commentaar: Ja maar, ik dacht, ik vond, ik vatte op, ik zag er een antwoord in op post X die door Y eerder in dit topic is gemaakt; weer later zou deze vraag het antwoord (?) zijn geweest op mijn eigen tekst (?) .... enz. enz.).

NU -"Welke nieuwe toon? Moet het kabinet daar maar even flink invloed op uitoefenen, vriend Orbán uit Hongarije achterna?" 

Dus nee, géén antwoord of reactie verder van mijn kant op jouw tekst in deze (of volgende) posten, anders dan "scrollen, scrollen, scrollen". Ik dacht: ik schrijf het maar even op, voordat het eventueel "onbeleefd" of zo wordt genoemd dat ik "deelneem aan 'het' immigratiedebat" maar de zelfbenoemde discussieleider géén antwoord zou geven op haar 'toch zo netjes gestelde vragen...'  



Amsterdam is ook echt een slecht voorbeeld. Dat is een toeristenstad bij uitstek. Je kan beter sommige wijken in Rotterdam benoemen, of Den Haag, Schiedam, Roosendaal. 

(Ik noem deze voorbeelden alleen omdat ik daar weleens kom dus elders weet ik het niet)

Dan kun je gewoon niet met droge ogen beweren dat het merendeel geen migratieachtergrond heeft. En dat is op zich helemaal geen probleem natuurlijk als iedereen gewoon normaal samen kan leven met elkaar. Maar dat laatste gaat nogal eens mis. 

Kijk eens naar beelden van rellen in die wijken. Er is op sommige plaatsen echt een probleem met de multiculturele samenleving. En dat moet gewoon benoemd worden zodat er iets aan gedaan kan worden. Wat er gedaan moet en kan worden heb ik geen antwoord op helaas. Ik zie slechts wat ik zie.

https://www.vzinfo.nl/bevolking/regionaal/migratieachtergrond

Nu is het natuurlijk wel zo dat deze wijken veel gemeen hebben met elkaar. Veel mensen in sociale huurwoningen, met een uitkering, lager geschoold. Dus dat zijn al 3 punten waar je de wijken kunt verbeteren. 

1. Sociale huurwoningen beter verdelen.
2. Inzetten op arbeidsparticipatie.
3. Meer begeleiding op scholen.

Luchtpost schreef op 12-06-2024 om 06:23:

[..]

Ah, ben je weer.... nog precies dezelfde tactiek zie ik?

Kijk en vergelijk: (zogenaamd 'gewoon een onschuldige vraag', gevolgd door.... en dan pagina's lang volhouden dat de ander slecht zou zijn en/of jouw 'goede bedoelingen' niet zou zien of geen waardering heeft voor de 'open discussie' die jij zegt 'genuanceerd' te willen voeren, of eigenlijk: zou willen leiden)?

WAS -"Heb je cijfers? De bewijslast ligt bij degene die iets inbrengt in het immigratiedebat" (mijn vraag/veronderstelling was iets over de kans dat iemand die in het westen is komen wonen, zich westers(er) gaat gedragen) + ik heb mij niet aangemeld voor HET (?) immigratiedebat 'onder bezielende leiding van' + hoe komt een mens, al zou je willen, aan cijfers over de mate waarin iemand zich 'westerser' is gaan gedragen, etc.)

Jouw reactie na commentaar: Ja maar, ik dacht, ik vond, ik vatte op, ik zag er een antwoord in op post X die door Y eerder in dit topic is gemaakt; weer later zou deze vraag het antwoord (?) zijn geweest op mijn eigen tekst (?) .... enz. enz.).

NU -"Welke nieuwe toon? Moet het kabinet daar maar even flink invloed op uitoefenen, vriend Orbán uit Hongarije achterna?"

Dus nee, géén antwoord of reactie verder van mijn kant op jouw tekst in deze (of volgende) posten, anders dan "scrollen, scrollen, scrollen". Ik dacht: ik schrijf het maar even op, voordat het eventueel "onbeleefd" of zo wordt genoemd dat ik "deelneem aan 'het' immigratiedebat" maar de zelfbenoemde discussieleider géén antwoord zou geven op haar 'toch zo netjes gestelde vragen...'



Ik zou het op prijs stellen als je stopt met het uitgebreid analyseren van iemands wijze van reageren (en daar zelfs oudere berichten bij aan te halen). Als het je niet aanstaat of de gestelde vraag niet wil beantwoorden is negeren wellicht beter? Niet iedereen reageert zoals je het prettig vindt. Meta analyse vervuilt het draadje en maakt de sfeer onnodig op de man en daardoor negatief, althans zo ervaar ik dat.  

Poms schreef op 12-06-2024 om 08:05:

[..]

Ik zou het op prijs stellen als je stopt met het uitgebreid analyseren van iemands wijze van reageren (en daar zelfs oudere berichten bij aan te halen). Als het je niet aanstaat of de gestelde vraag niet wil beantwoorden is negeren wellicht beter? Niet iedereen reageert zoals je het prettig vindt. Meta analyse vervuilt het draadje en maakt de sfeer onnodig op de man en daardoor negatief, althans zo ervaar ik dat.

Zoals je kunt zien, heb ik dat (negeren) al een tijdje gedaan. 

Als je en goede sfeer en/of reageren met wederzijds respect belangrijk vindt, zou je natuurlijk ook aan degene die dit veroorzaakt kunnen vragen om niet (of anders) te posten of om niet op deze manier te reageren?! Dat zou ik dan weer erg op prijs stellen   

Hoe ironisch. Roepen dat iemand anders zich op zou stellen als discussieleider en juist zelf op de man aan iemand anders voorschrijven hoe ze wel en niet mag reageren. 

Op 'actueel' vind ik het heel normaal als iemand iets stelligs post dat daar dan inhoudelijke kritische vragen op komen. Het is hier geen 'spui je mening zonder weerwoord' theekransje toch? Wat mij betreft kan dat ook gewoon normaal, inhoudelijk, zonder op de man anderen aan te vallen. Maar ik zal jou daarbij op de negeer zetten, Luchtpost, want tussen ons is duidelijk geen inhoudelijke discussie mogelijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.