Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Dietloverzzz schreef op 11-06-2024 om 19:25:

[..]

Want dit forum is dus een perfecte betrouwbare bron voor mensen die ergens betrouwbare informatie over willen opzoeken? Dat lijkt me niet. Zo belangrijk zijn we niet. Echt niet.

Als iemand denkt dat een forum een betrouwbare informatiebron is voor betrouwbare informatie zal die persoon sowieso wel in 1 of andere fabeltjesfuik gaan lopen.

? Nee, dat zeg ik niet, ik zeg dat als je hier een inhoudelijke discussie wil voeren, je niet zonder betrouwbare bronnen kunt, anders lopen mensen inderdaad kans in een fabeltjesfuik te lopen: bijvoorbeeld voor waar aannemen wat een populist zegt. Sociale media hebben helaas heel veel invloed op het denken van mensen. 

Miraval schreef op 11-06-2024 om 19:20:

Ik denk dat wat bedoeld wordt is dat wanneer men over hun gevoelens praat omtrent wat dan ook, dit gelijk weerlegt wordt door onderzoeken en cijfers als zijnde niet waar want de cijfers zeggen dit en dit.

Terwijl iemands gevoel ook meespeelt in de stemkeuze. En iemands leefomgeving. Iemands achtergrond. Allemaal niet met cijfers te weerleggen maar het zou weleens fijn zijn wanneer iemand zo'n gevoel gewoon eens erkent en zegt joh wat rot voor je dat je dat zo ervaart en hoe komt dat precies?

Ipv direct iemand weg te zetten als zijnde het zijn maar je onderbuikgevoelens (zo'n kutwoord) en het is niet waar.

Precies zo een open houding is gewoon veel prettiger op een forum en dit zorgt voor over en weer voor meer begrip, ook al ben je het niet eens met elkaar. Want het niet eens zijn met elkaar vind ik niet erg. Dat vind ik juist interessant.

Miraval schreef op 11-06-2024 om 19:11:

Migratie naar PVV zal geen verrassing zijn evenals landbouw naar BBB.

Ik ben blij met VVD op de posten voor financien, defensie, justitie en klimaat. Toch wel belangrijke portefeuilles. Wonen naar BBB weet ik niet dat zal moeten blijken.

NSC heeft naar mijn mening ook de juiste posten te pakken.

Minder ministers maar meer staatssecretarissen. Ja ik kan daar ook wel mee leven.

Goed we gaan het zien straks. Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk uit gaat pakken. Ik hoop van wel want het laatste wat we hier nodig hebben is een val van het kabinet binnen korte termijn of überhaupt.

Ja ik vind ook dat de VVD en de NSC de juiste posten te pakken gekregen hebben. BBB lijkt met maar twee ministers niet zo goed onderhandeld te hebben, maar de minister voor Wonen is natuurlijk wel een belangrijke post, zou deze ook een eigen ministerie krijgen (of blijft deze ondergebracht bij Binnenlandse Zaken?). Ik vermoed dat Keijzer minister voor Wonen mag worden. Ben heel benieuwd wie landbouw gaat doen.

Tuinman zal wel staatsecretaris van defensie worden, dat lijkt me uitstekende keuze.

Het meest verbaast ben ik nog dat ontwikkelingssamenwerking èn niet geschrapt wordt èn ondergebracht wordt bij de PVV. Dat is een verrassende keuze.

Daglichtlamp schreef op 11-06-2024 om 19:41:

[..]

Ja ik vind ook dat de VVD en de NSC de juiste posten te pakken gekregen hebben. BBB lijkt met maar twee ministers niet zo goed onderhandeld te hebben, maar de minister voor Wonen is natuurlijk wel een belangrijke post, zou deze ook een eigen ministerie krijgen (of blijft deze ondergebracht bij Binnenlandse Zaken?). Ik vermoed dat Keijzer minister voor Wonen mag worden. Ben heel benieuwd wie landbouw gaat doen.

Tuinman zal wel staatsecretaris van defensie worden, dat lijkt me uitstekende keuze.

Het meest verbaast ben ik nog dat ontwikkelingssamenwerking èn niet geschrapt wordt èn ondergebracht wordt bij de PVV. Dat is een verrassende keuze.

Dat vind ik ook wel verrassend dat die post bij de PVV is beland. 

d2c1aef0-2826-11ef-81f5-32785700058a.jpg

Markuszower wordt  genoemd voor migratie . Zou de AIVD screening nog een probleem opleveren ?

Daglichtlamp schreef op 11-06-2024 om 21:34:

d2c1aef0-2826-11ef-81f5-32785700058a.jpg

Markuszower wordt genoemd voor migratie . Zou de AIVD screening nog een probleem opleveren ?

Dat zou ik wel logisch vinden, maar zullen ze bij de pvv niet zelf vooraf een check doen of inschatting maken? Een relletje lijkt me ook een afbreukrisico. 

Daglichtlamp schreef op 11-06-2024 om 21:34:

Markuszower wordt genoemd voor migratie . Zou de AIVD screening nog een probleem opleveren ?

Ze kennen hem daar in ieder geval al wel:

https://nos.nl/artikel/159060-pvv-er-ging-weg-na-waarschuwing-aivd

Ik heb medelijden met BBB. Landbouw en Wonen. Twee onmogelijke ministeries (al hebben ze Landbouw over zichzelf afgeroepen vind ik), je krijgt daar echt de problemen niet in 4 jaar opgelost. Ze hebben het ook niet goed uitonderhandeld in mijn ogen, want een paar weken geleden ging nog rond dat ze voor het verdelen van de posten de verhouding in de Tweede én Eerste Kamer mee zouden laten tellen. In dat geval zouden ze net zoveel als de VVD en zelfs meer dan NSC krijgen. Blijkbaar is dat onder invloed van andere partijen toch weer teruggedraaid. Zou het daarom langer geduurd hebben dan normaal?

NippyDunlin42

NippyDunlin42

11-06-2024 om 22:29

Nicole123 schreef op 11-06-2024 om 22:07:

[..]

Ze kennen hem daar in ieder geval al wel:

https://nos.nl/artikel/159060-pvv-er-ging-weg-na-waarschuwing-aivd

Dit vind ik best erg.

Poms schreef op 11-06-2024 om 19:22:

[..]

Ik vind gezien de moties die hij eerder heeft ingediend Gidi Markuszower zorgelijk op migratie, maar niet verrassend.

Maar kijk eens eerlijk en realistisch naar sommige uitspraken zoals omvolking die er (onbewust) toch wel is.

Voelt het in Amsterdam nog Nederlands met met winkel- en horecapersoneel dat geen woord Nederlands spreekt. Is het veiliger geworden? Als je nu op dit tijdstip in sommige wijken de straat op gaat zie je nu nog kinderen onder de 10 op straat hangen, sommigen al drugsdealend. En als je het nou wil zien of niet, deze kinderen hebben toch echt veelal Arabische namen. 

We verliezen toch ook steeds meer stukjes cultuur van ons ooit zo mooie Nederland. Nederland is al lang niet meer het Nederland van 25 jaar geleden, toen Nederland nog wel een gaaf land was, toen tolerantie hoogtij vierde, de tijd van het "15 miljoen mensen" lied die de tijd van destijds goed verwoordde. Maar daar zijn we al flink vanaf gedreven. 

We zijn gepolariseerd en intolerant geworden door toe te geven aan allerlei culturen die we tevreden wilden houden, met ons zelf op de laatste plaats. We hebben onszelf voor de gek gehouden door onszelf te betichten van racisme en egoïsme als we onszelf op de eerste plek zouden zetten.

Nicole123 schreef op 11-06-2024 om 22:12:

Ik heb medelijden met BBB. Landbouw en Wonen. Twee onmogelijke ministeries (al hebben ze Landbouw over zichzelf afgeroepen vind ik), je krijgt daar echt de problemen niet in 4 jaar opgelost. Ze hebben het ook niet goed uitonderhandeld in mijn ogen, want een paar weken geleden ging nog rond dat ze voor het verdelen van de posten de verhouding in de Tweede én Eerste Kamer mee zouden laten tellen. In dat geval zouden ze net zoveel als de VVD en zelfs meer dan NSC krijgen. Blijkbaar is dat onder invloed van andere partijen toch weer teruggedraaid. Zou het daarom langer geduurd hebben dan normaal?

Ja, tenzij je een goed doordacht plan hebt waar al heel lang aan gewerkt is door veel deskundigen, zou ik wonen liever ook aan een ander overlaten. 


Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 22:35:

[..]

Maar kijk eens eerlijk en realistisch naar sommige uitspraken zoals omvolking die er (onbewust) toch wel is.

Voelt het in Amsterdam nog Nederlands met met winkel- en horecapersoneel dat geen woord Nederlands spreekt.

Er gaat dus echt heel veel sluiten als deze mensen daar niet meer mogen werken. 
Gezien hoe bijna iedereen hier altijd met veel plezier Engelstalige films, muziek, series, boeken, social media gebruikt, ga ik mij echt niet druk maken over een drankje in het Engels te moeten bestellen of 'hi' te moeten zeggen tegen iemand achter de kassa. 

Als het wel echt zo'n probleem is, waarom is het dan geen probleem dat we al meer dan een halve eeuw overspoeld worden door Engelstalige media?

De enigen die je in verschillende wijken nog wel in het Nederlands kan aanspreken achter de kassa of als vakkenvuller, zijn daar juist bijna altijd mensen met Arabische achternamen.

Blomke82 schreef op 11-06-2024 om 22:35:

[..]

Maar kijk eens eerlijk en realistisch naar sommige uitspraken zoals omvolking die er (onbewust) toch wel is.

Voelt het in Amsterdam nog Nederlands met met winkel- en horecapersoneel dat geen woord Nederlands spreekt. Is het veiliger geworden? Als je nu op dit tijdstip in sommige wijken de straat op gaat zie je nu nog kinderen onder de 10 op straat hangen, sommigen al drugsdealend. En als je het nou wil zien of niet, deze kinderen hebben toch echt veelal Arabische namen.

We verliezen toch ook steeds meer stukjes cultuur van ons ooit zo mooie Nederland. Nederland is al lang niet meer het Nederland van 25 jaar geleden, toen Nederland nog wel een gaaf land was, toen tolerantie hoogtij vierde, de tijd van het "15 miljoen mensen" lied die de tijd van destijds goed verwoordde. Maar daar zijn we al flink vanaf gedreven.

We zijn gepolariseerd en intolerant geworden door toe te geven aan allerlei culturen die we tevreden wilden houden, met ons zelf op de laatste plaats. We hebben onszelf voor de gek gehouden door onszelf te betichten van racisme en egoïsme als we onszelf op de eerste plek zouden zetten.

Deze post bevat zoveel meningen waar ik een andere kijk op heb dus ik laat die even aan me voorbij gaan. Ben wel benieuwd in welke wijk van Amsterdam je woont en waar je dit soort dingen regelmatig ziet? 

kerstbeer schreef op 11-06-2024 om 22:41:

[..]

Er gaat dus echt heel veel sluiten als deze mensen daar niet meer mogen werken.
Gezien hoe bijna iedereen hier altijd met veel plezier Engelstalige films, muziek, series, boeken, social media gebruikt, ga ik mij echt niet druk maken over een drankje in het Engels te moeten bestellen of 'hi' te moeten zeggen tegen iemand achter de kassa.

Als het wel echt zo'n probleem is, waarom is het dan geen probleem dat we al meer dan een halve eeuw overspoeld worden door Engelstalige media?

Het gaat niet om een drankje in het Engels te bestellen, of in het Engels te groeten. Het gaat er om dat het Nederlandse er helemaal af is. 

Dit zal zich in de toekomst over heel Nederland uitbreiden.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

11-06-2024 om 22:57 Topicstarter

kerstbeer schreef op 11-06-2024 om 17:08:

[..]

Huh? Net zei je nog dat iemand zich niet moest laten muilkorven en quote je daarbij nota bene iemand die het over de linkse kiezer had.

Dit vind ik dus het uiterst hypocriete aan de toch vaak rechtse neiging om vrijheid van meningsuiting erbij te halen terwijl niemand ze verbiedt iets te zeggen en slechts van mening verschilt.

Maar dan zelf wel willen dat iemand ophoudt met te zeggen wat ze willen.


Je mening zeggen vind ik iets totaal anders dan mensen in groepjes 'links-rechts' verdelen.

De mening doet er toe, ongeacht welke kleur, geloof, opleiding, afkomst, arm of rijk, leeftijd, uiterlijk en of politieke voorkeur. Je kan op dit topic rechts of links zijn maar toch een andere mening hebben dan wat men bij links of rechts vind horen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.