Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Tja ik denk dat zelfs de BBB inmiddels beseft dat de minister van landbouw een onmogelijke taak krijgt.
Ondertussen wordt er nu weer eerst weekend gehouden. Wat mij betreft sluiten we ze op tot ze eruit zijn.
Vraag me ook af wat er gebeurt als de navo het eindelijk eens wordt over Rutte, krijgen we dan een interim? Of beëdigen we dan Schoof vooruitlopend op de rest van zijn team. 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2024/06/07/ambtelijke-analyses-hoofdlijnenakkoord
Ook interessant. Daar zie je o.a. dat het nieuwe kabinet veel minder gaat bezuinigen dan geadviseerd.

Maar die onmogelijke taak hebben ze toch zelf gecreëerd? Dan hadden ze een ander akkoord moeten schrijven.

Wilders voert morgen campagne voor de Belgische zusterpartij. Is het nu al geen ‘Nederland weer op 1’ meer?

Nicole123 schreef op 07-06-2024 om 22:25:

Maar die onmogelijke taak hebben ze toch zelf gecreëerd? Dan hadden ze een ander akkoord moeten schrijven.

Ik acht het mogenlijk dat de BBB pas toen de analyses van het akkoord in de krant kwamen zich realiseerde hoe weinig geld er over blijft voor de boeren.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 22:11:

Tja ik denk dat zelfs de BBB inmiddels beseft dat de minister van landbouw een onmogelijke taak krijgt.
Ondertussen wordt er nu weer eerst weekend gehouden. Wat mij betreft sluiten we ze op tot ze eruit zijn.
Vraag me ook af wat er gebeurt als de navo het eindelijk eens wordt over Rutte, krijgen we dan een interim? Of beëdigen we dan Schoof vooruitlopend op de rest van zijn team.

Sinds Van der Plas is teruggekeerd uit Brussel vwb je eerste zin.

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 22:24:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2024/06/07/ambtelijke-analyses-hoofdlijnenakkoord
Ook interessant. Daar zie je o.a. dat het nieuwe kabinet veel minder gaat bezuinigen dan geadviseerd.

De kranten zijn ook begonnen de stukken te analyseren:

https://www.trouw.nl/politiek/het-klimaatbeleid-van-de-nieuwe-coalitie-ontzorgt-de-kwetsbare-groepen-niet~b5d37242/

Bovendien beloofde de minister 100 miljoen euro extra voor de aanleg van zonnepanelen op daken van huurwoningen zodat ook mensen met een kleine beurs profiteren van de regeling. De nieuwe coalitie zet een streep door dat bedrag. ‘De Tweede Kamer heeft wel gevraagd om die compensatie’, schrijven de ambtenaren.

Dat brengt de ambtenaren op een volgend punt. De coalitiepartijen - met name Nieuw Sociaal Contract (NSC) - vinden dat de groene transitie wel erg snel gaat. Mensen met weinig geld zouden al die verduurzaamheidsmaatregelen niet kunnen bijbenen en opbrengen, luidt de kritiek. Maar het klimaatbeleid van de nieuwe coalitie heeft volgens de ambtenaren een omgekeerd effect: ‘het ontzorgt de kwetsbare groepen niet.’

In dat licht wijzen de ambtenaren er ook op dat het zogenoemde Sociale Klimaatfonds niet terugkomt in de klimaatplannen van de nieuwe coalitie. Dit fonds is bedoeld om mensen met een laag inkomen te ondersteunen zodat ze mee kunnen doen in de groene transitie. Het is een Europees fonds en om het geld uit dat fonds veilig te stellen, moet het kabinet uiterlijk in 2025 beleidsvoorstellen doen.

Fleurtje_5 schreef op 08-06-2024 om 13:31:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/caroline-van-der-plas-van-bbb-wordt-gillend-gek-als-ze-de-uitslag-hoort-we-hebben-gewoon-2-zetels-niet-normaal/

Ik krijg wel kippenvel van zoveel blijdschap.

Ja dat optimisme en de blijheid van Van der Plas is echt 1 van haar sterke kanten. BBB  heeft ook veel meer van hun kiezers die in november op hun hadden gestemd kunnen motiveren om ook voor deze verkiezingen naar de stembus te gaan dan NSC en PVV.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-06-2024 om 06:29 Topicstarter

Drie dagen geleden dacht men dat de PVV een dikke 7 zetels zou krijgen. Maar nu blijft het voor de PVV toch bij 6 zetels.

Bij de Europese verkiezingen heeft Groenlinks-PvdA stevig campagne gevoerd en heeft 1 zetel verloren. Dus ondanks stevig campagne voeren 1 zetel verloren, maar toch nog de grootste partij gebleven, maar de PVV is wel de grootste winnaar van de Europese verkiezingen.

Wat ik elders ook nog las is dat de PvdA/GL wel de grootste partij is met acht zetels, maar zich splitst in Brussel in twee verschillende fracties.


https://youtu.be/QovEmY-3blE?si=iWVltB5482pfwWLj NOS-bericht van 6 juni, op het kanaal van Maarten van Rossum en Tom Jessen.

De vier aanstaande regeringspartijen hebben in de Europese verkiezingen niet eens de meerderheid van zetels gehaald: maar 13 van de 31 zetels. De tevredenheid van hun kiezers met het akkoord gaat blijkbaar niet zo ver dat men ook bereid was om voor deze verkiezingen op hun te stemmen.

Ik heb me zoals vele mensen me er niet zo in verdiept, ook vanwege vakantie. Ik heb niet gestemd.

Daglichtlamp schreef op 10-06-2024 om 06:36:

De vier aanstaande regeringspartijen hebben in de Europese verkiezingen niet eens de meerderheid van zetels gehaald: maar 13 van de 31 zetels. De tevredenheid van hun kiezers met het akkoord gaat blijkbaar niet zo ver dat men ook bereid was om voor deze verkiezingen op hun te stemmen.

De (on)tevredenheid was maar zo klein dat de kiezer niet eens bereid was naar het stemlokaal te gaan. Een opkomst van 46.8 %  zorgt natuurlijk niet voor een representatieve uitslag. 

Hier thuis was de motivatie om te gaan: een tegengeluid laten horen door iets aan de andere kant dan de huidige coalitie te kiezen. Mijn jongste is zelfs speciaal tussen school en bijbaan naar huis gekomen om te stemmen om zijn tegengeluid te laten horen. Jammer dat er maar zo weinig mensen bereid waren in dat te doen. 

watertoren schreef op 10-06-2024 om 06:43:

Ik heb me zoals vele mensen me er niet zo in verdiept, ook vanwege vakantie. Ik heb niet gestemd.

Is Europese politiek minder interessant? Of is niet bekend genoeg welke invloed ze hebben op ons land? Wat maakt dat je je niet hebt verdiept? 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

10-06-2024 om 08:05

Leuke column van Sander Schimmelpenninck vandaag. Hij slaat wel de spijker op zijn kop, zuur rechts zal wel weer woedend zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.