Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Ja Keijzer is de meest ervaren politicus van haar partij. Dus ja als ik haar al niet verantwoordelijk mag houden voor het BBB programma wie dan wel? Overigens gaat het onder de nieuwe regering een stuk minder geld naar boeren dan onder de huidige regering. Daar komt nog de bezuiniging bij die ze willen op de EU begroting. Een grote post daarop zijn de landbouwsubsidies waarvan juist ook onze boeren profiteren.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

07-06-2024 om 09:13 Topicstarter

amarna schreef op 06-06-2024 om 20:30:

[..]

De hoge kosten van een asielschip hebben helemaal niets te maken met de verzorging van de asielzoekers ! Er wordt huur betaald aan de eigenaar van het schip want de eigenaar moet havengeld betalen. En dat zijn flinke bedragen. De journalist die dit schreef weet blijkbaar niets van scheepvaart.

 

En de journalist die ondersataande schreef weet blijkbaar niets van hotels en vakantieparken??

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1690442818/miljoenenstrop-door-opvang-asielzoekers-in-hotels-geld-vliegt-de-schatkist-uit

4,2 miljoen per week voor 50 hotels en vakantieparken (voor 8000 asielzoekers) heeft ook niets met havengeld te maken.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

07-06-2024 om 09:28 Topicstarter

Dietloverzzz schreef op 06-06-2024 om 21:16:

[..]

Dat verbaast me niets.

Echt hé. Mij verbaasd het ook niet meer.

Volgens mij heb je globaal twee soorten verkiezingsprogramma's. Programma's die integraal uitgevoerd zouden kunnen worden als de betreffende partij een absolute meerderheid zou halen en programma's waarbij dat niet kan, omdat je nu eenmaal geen onbeperkt geld hebt (en je moet houden aan de grondwet en aan verdagen).
De BBB heeft een verkiezingsprogramma dat hoort bij de niet uitvoerbare. Ze hebben in hun programma geen keuzes gemaakt. Er staan inderdaad prachtige dingen in, waar ik ook blij van wordt, maar je kunt op voorhand al weten dat niet alles uit dat programma kan.
Politiek moet kiezen uit schaarste. De BBB heeft geweigerd dat op voorhand te doen. Dan weet je dus niet op voorhand wat een partij echt belangrijk vind. Daar kom je dan dus pas achter als een partij gaat onderhandelen. Armoede was voor hun blijkbaar niet belangrijk genoeg.

Verder is er hier niemand, noch links, noch rechts, die een voorstander is voor extreme dure noodopvang voor asielzoekers. Het heeft dan ook weinig zin om daar hier over door te gaan.

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hcGkua2luay5ubC9yc3Mva2luay1vcC1kZS13ZWVr/episode/aHR0cHM6Ly9hcGkua2luay5ubC9zZXJ2ZS9wb2RjYXN0LzcwMTA5NDE4Ny5tcDM?ep=14

Deze kwam net voorbij in mijn podcastfeed. Ik dacht gelijk aan dit topic.
Het is een radiocolumn van nog geen 5 minuten. 

Bakblik schreef op 07-06-2024 om 14:12:

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hcGkua2luay5ubC9yc3Mva2luay1vcC1kZS13ZWVr/episode/aHR0cHM6Ly9hcGkua2luay5ubC9zZXJ2ZS9wb2RjYXN0LzcwMTA5NDE4Ny5tcDM?ep=14

Deze kwam net voorbij in mijn podcastfeed. Ik dacht gelijk aan dit topic.
Het is een radiocolumn van nog geen 5 minuten.

Maar toch, als je ons wilt verleiden om te luisteren kun je wellicht ook zeggen waarom?

Daglichtlamp schreef op 07-06-2024 om 14:13:

[..]

Maar toch, als je ons wilt verleiden om te luisteren kun je wellicht ook zeggen waarom?

Het gaat over allerlei landen waar democratische verkiezingen toch hebben geleid tot machthebbers met dictatoriale trekjes.  Gewoon gedoog verteld. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

07-06-2024 om 17:48

Fleurtje_5 schreef op 07-06-2024 om 09:28:

[..]

Echt hé. Mij verbaasd het ook niet meer.

Oh schande schande hoor.

Pieter is een schande. Maar goed, dat weet hij zelf ook wel, die draait wel weer bij of hij valt me nog meer tegen.

Elaine68 schreef op 07-06-2024 om 17:48:

[..]

Oh schande schande hoor.

Pieter is een schande. Maar goed, dat weet hij zelf ook wel, die draait wel weer bij of hij valt me nog meer tegen.

Omtzigt is absoluut niet mijn politicus, maar ik vind hem juist een zegen in de coalitie. Zonder hem erbij was het nog veel ondemocratischer, anti-rechtsstatelijker en discriminerender geweest denk ik. Want BBB hobbelt als een schoothondje achter Wilders aan, als de boeren er maar geen last van hebben is alles best, en de VVD waait in mijn ogen op veel punten ook pragmatisch met alle winden mee. Door Omtzigt is bedongen dat het kabinet niks mag doen wat tegen grondwet en verdragen ingaat, door hem zijn zaken in het akkoord gekomen als het constitutioneel hof, het is vrij logisch dat het punt over burgers die een foutje maken niet keihard straffen voor fraude uit zijn koker komt (en dat zal niet makkelijk geweest zijn: zowel VVD als PVV zijn juist voor veel strenger straffen en in het PVV programma staat dat fraude met toeslagen keihard aangepakt moet worden en die mensen hun uitkering voor altijd afgenomen moet worden, precies het tegenovergestelde van wat er nu in het akkoord staat dus). En ik denk ook dat we (mede) aan hem te danken hebben dat er niet nog heftiger dingen in het akkoord zijn beland wat betreft bijv asiel, onderwijs, NPO en journalistiek, boeken en cultuur. Zonder Omtzigt was er denk ik nog minder van onze civilisatie en rechtsstaat overgebleven.

Goed verwoord. Omtzigt is (als het goed is) het onmisbare kompas van dit bijeengeraapte clubje opportunisten. Als de rest al zwabberend en achterban pleasend over de lijntjes dreigt te gaan, is hij de knipperende rode lamp met buzzer. 

Was er vandaag trouwens geen formatienieuws? Zou dat betekenen dat ze het nog steeds niet eens zijn over de verdeling van de ministersposten?

Het is heel stil inderdaad. Deadline 26 juni toch? Het zal mij benieuwen.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

07-06-2024 om 19:42

Ok, misschien houdt hij ze een beetje op het goede spoor. Dat zou mooi zijn. 

Ze maken er een chaos van. Kom op, gun elkaar wat en geef een klap op de verdeling van de ministersposten. Dit gekissebis wat nu al anderhalve week duurt helpt niemand. Ook het nieuwe kabinet niet. Voor landbouw vermoed ik dat inmiddels niemand dat ministerie nog wil. Overigens suggereerde de telegraaf vandaag dat ze juist wel uit het ministerie van financiën zijn, dat zou toch naar de VVD gaan.
https://fd.nl/politiek/1519559/tegenvallers-rijgen-zich-aan-een-voor-beoogde-coalitie

Die datum raakt uitzicht. Partijleiders geven geen commentaar over de voortgang van de gesprekken. Maar Omtzigt kon vrijdag een verzuchting niet onderdrukken: ‘Ik hoop, en dat gaat iets langer duren dan verwacht, dat er ook eens een keer een regering uitkomt’.
Wat de verdeling compliceert, is de afspraak dat Schoof de kandidaat is van alle vier de partijen en niet een PVV-premier. Daardoor is het niet meer vanzelfsprekend dat de VVD, als tweede partij, de post van minister van Financiën kan claimen. Maar ook andere posten, Economische Zaken en Landbouw bijvoorbeeld, zouden deze week opnieuw ter discussie zijn komen te staan.
In Den Haag wordt er veel belang aan gehecht dat Schoof eind juni als nieuwe premier naar de Europese top kan gaan waar wordt besloten over de verdeling van de Brusselse topposities na de verkiezingen. Dan moet hij uiterlijk 25 juni worden beëdigd, bijna een jaar na de val van Rutte IV. Of dat gaat lukken, wordt iedere dag spannender.

Het zou heel vreemd zijn als BBB landbouw niet meer zou willen vind ik. Zij willen er toch zo voor de boeren zijn en het was toch allemaal prima mogelijk? Ga het dan maar regelen ook, neem je verantwoordelijkheid. Ook vanuit de andere partijen lijkt het me logisch dat BBB landbouw gaat doen. Dat hele landbouw hoofdstuk komt uit de BBB koker, de landbouw deskundigen en een enorm netwerk in die hoek zit daar. Waarom zou daar discussie over zijn dan?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.