Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-06-2024 om 08:06 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-06-2024 om 06:36:

De vier aanstaande regeringspartijen hebben in de Europese verkiezingen niet eens de meerderheid van zetels gehaald: maar 13 van de 31 zetels. De tevredenheid van hun kiezers met het akkoord gaat blijkbaar niet zo ver dat men ook bereid was om voor deze verkiezingen op hun te stemmen.


De PVV ging van 1 zetel naar 6 zetels (in plaats van de voorspelde 7). Zelfs de BBB ging van 0 naar 2 zetels.

De PvdA/GL (twee partijen onder een dak) verloren zelfs 1 zetel. Ondanks flink campagne voeren.

Wiens kiezers waren niet 'zo bereid' om te gaan stemmen?

Fleurtje_5 schreef op 10-06-2024 om 08:06:

[..]


De PVV ging van 1 zetel naar 6 zetels. Zelfs de BBB ging van 0 naar 2 zetels.

De PvdA/GL (twee partijen onder een dak) verloren zelfs 1 zetel. Ondanks flink campagne voeren.

Wiens kiezers waren niet 'zo bereid' om te gaan stemmen?

Ik zal het wel in procenten doen, misschien komt het dan over. Bij de Tweede Kamer verkiezingen haalden de beoogde coalitiepartijen 58,7 procent van de stemmen, bij de Europese verkiezingen 41,9%. Het grote verschil komt maar voor een klein deel omdat ze minder populair zijn, maar vooral doordat hun kiezers in grote getale thuisbleven.

In deze grafiekjes van de NOS kun je dat mooi zien: https://nos.nl/collectie/13972/artikel/2523459-groot-deel-kiezers-coalitiepartijen-bleef-thuis-bij-europese-verkiezingen

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-06-2024 om 08:26 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-06-2024 om 08:20:

[..]

Ik zal het wel in procenten doen, misschien komt het dan over. Bij de Tweede Kamer verkiezingen haalden de beoogde coalitiepartijen 58,7 procent van de stemmen, bij de Europese verkiezingen 41,9%. Het grote verschil komt maar voor een klein deel omdat ze minder populair zijn, maar vooral doordat hun kiezers in grote getale thuisbleven.

In deze grafiekjes van de NOS kun je dat mooi zien: https://nos.nl/collectie/13972/artikel/2523459-groot-deel-kiezers-coalitiepartijen-bleef-thuis-bij-europese-verkiezingen


Veranderd er dan iets aan de uitslag?

Fleurtje_5 schreef op 10-06-2024 om 08:26:

[..]


Veranderd er dan iets aan de uitslag?

Volgens mij probeert Daglichtlamp je een dienst te bewijzen door het uit te leggen in de vorm van procenten.


Elaine68 schreef op 10-06-2024 om 08:05:

Leuke column van Sander Schimmelpenninck vandaag. Hij slaat wel de spijker op zijn kop, zuur rechts zal wel weer woedend zijn.

Denk dat dat wel meevalt, zo scherp is die collum niet, meer lekker afgeven op "de gewone man". 

Ik heb SP gestemd, jammer dat ze nog niet eens 1 zetel hebben.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-06-2024 om 10:24 Topicstarter

majorette2005 schreef op 10-06-2024 om 09:50:

[..]

Denk dat dat wel meevalt, zo scherp is die collum niet, meer lekker afgeven op "de gewone man".

Ik heb SP gestemd, jammer dat ze nog niet eens 1 zetel hebben.


Ik heb in het verleden ook meermaals op de SP gestemd. Op Emile Roemer, en later Lilian Marijnissen.  Haar opvolger doet het niet verkeerd, maar dat ze Lilian aan de kant hebben gezet in de hoop meer stemmen te halen vind ik niet netjes.

Lilian kreeg m.i. nooit de stemmen die ze verdiende. Heb daarom ook niet meer op SP gestemd.

Ik kan de column niet lezen maar ik ben geen fan van Schimmelpenninck en zijn opvattingen. 

https://www.volkskrant.nl/politiek/tijdnood-dreigt-in-formatie-verdeling-van-de-posten-gaat-stroever-dan-gedacht~be78e80e/
Nog maar eens een artikel om te duiden waarom deze fase zo lang duurt. Het wordt krap om het debat over de regeringsverklaring nog voor het zomerreces te houden (dus voor 4 juli).
De nieuwe ministers mogen dan direct de zomer doorwerken, zodat er een uitgewerkt regeringsprogramma ligt voor prinsjesdag.

Elaine68 schreef op 10-06-2024 om 08:05:

Leuke column van Sander Schimmelpenninck vandaag. Hij slaat wel de spijker op zijn kop, zuur rechts zal wel weer woedend zijn.

Het enige zure wat ik lees is deze reactie. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

10-06-2024 om 18:20

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-06-2024 om 12:25:

[..]

Het enige zure wat ik lees is deze reactie.

Gek, want ik ben dik tevreden met de uitslag

NippyDunlin42

NippyDunlin42

10-06-2024 om 18:21

Fleurtje_5 schreef op 10-06-2024 om 08:26:

[..]


Veranderd er dan iets aan de uitslag?

In zoverre dat PVV misschien weer de grootste had kunnen zijn maar dat nu niet is. Dus in die zin heeft het inderdaad consequenties voor de uitslag.

Elaine68 schreef op 10-06-2024 om 18:20:

[..]

Gek, want ik ben dik tevreden met de uitslag

En daar gaat het niet over in je reactie. 


NippyDunlin42

NippyDunlin42

10-06-2024 om 19:16

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-06-2024 om 18:52:

[..]

En daar gaat het niet over in je reactie.


Nou ja beetje wel want ik had er niet op durven hopen. Zo zie je maar weer: Het loopt vaak anders dan je denkt!

Elaine68 schreef op 10-06-2024 om 19:16:

[..]

Nou ja beetje wel want ik had er niet op durven hopen. Zo zie je maar weer: Het loopt vaak anders dan je denkt!

En passant nog even rechts voor zuur uitmaken. Misschien gewoon een kappen op dit forum met rechtse stemmers van alles te noemen. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

10-06-2024 om 19:29

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-06-2024 om 19:19:

[..]

En passant nog even rechts voor zuur uitmaken. Misschien gewoon een kappen op dit forum met rechtse stemmers van alles te noemen.

Nou jij reageert best zuur in ieder geval, ik weet niet wat je gestemd hebt?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.