Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 17:32:

[..]

De PVV zou dat wel doen. Vorig kabinet zat de D66 ook in. Pvda GL is min of meer de nieuwe grote D66. Die hebben namelijk min of meer precies dezelfde standpunten. NSC is min of meer het oude CDA in een nieuw jasje en VVD is uiteraard ook schuldig aan het afbraakbeleid maar hebben nu eenmaal veel vaste kiezers achter zich jammer genoeg. Veel zal er inderdaad toch niet veranderen jammer genoeg.

Dat is dus gewoon niet waar. Het kieskompas laat altijd mooi zien hoe partijen zich verhouden t.o.v. van elkaar. D66 is echt anders gepositioneerd dan de echte linkse partijen.

231030_b_landschap.png

Overigens zie je door de jaren heen wel verschuivingen. Dit trouw artikel beschrijft dat.
https://www.trouw.nl/politiek/politieke-partijen-schuiven-massaal-op-naar-links~b184d362/

Zorroo schreef op 05-06-2024 om 17:43:

[..]

Zijn ze nou echt zo arrogant, of maak jij dat ervan, of je onderbuik? Zoals ik boven al zei, ik denk dat de meeste linkse politici echt oprecht hun best aan het doen zijn voor de mensen die het minder hebben getroffen en tegelijk ook meer kijken naar welzijn op langere termijn. Vandaar meer bewustzijn voor natuur, duurzaamheid etc.

Ik vind dat ze dat zijn en precies dezelfde linkse arrogantie en houding lees ik regelmatig terug op dit forum. Als je anders denkt of anders redeneert dan ben je dom, zou je niet geven om de medemens en alleen zoals wij denken is goed. Als je concrete problemen van mensen aankaart volgen er bovenduen daarna meteen statistieken dat we een rijk welvarend land zijn en dat het gemiddeld meevalt, etc etc. Ik vind dat men daarmee voorbij gaat aan echte problemen die mensen ervaren. Jammer want zo jaagt men mensen weg als men in de politiek zo doet en dat is o.a. tijdens de afgelopen verkiezingen ook gebeurd.

Leuk dat idealisme mbt duurzaamheid enzo, maar het levert geen enkele significante verbetering op die maatregelen voor het klimaat. Leuk om zo het eigen geweten te sussen en leuk voor de rijke mensen die wel in staat zijn om nog meer in te leveren en ook geld hebben om hun huis te verduurzamen, maar het helpt helemaal geen fluit. Ondertussen gaan de grote vervuilers en het nog meer oorlog voeren door. 

Daglichtlamp schreef op 05-06-2024 om 17:45:

[..]

Dat is dus gewoon niet waar. Het kieskompas laat altijd mooi zien hoe partijen zich verhouden t.o.v. van elkaar. D66 is echt anders gepositioneerd dan de echte linkse partijen.

231030_b_landschap.png

Overigens zie je door de jaren heen wel verschuivingen. Dit trouw artikel beschrijft dat.
https://www.trouw.nl/politiek/politieke-partijen-schuiven-massaal-op-naar-links~b184d362/

Qua standpunten zijn ze bijna hetzelfde en ze profileren zich beiden tegenwoordig als een woke klimaatpartij. 

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 17:53:

[..]

Qua standpunten zijn ze bijna hetzelfde en ze profileren zich beiden tegenwoordig als een woke klimaatpartij.

Je kunt nog een keer herhalen wat je zei, maar dat maakt het niet waar.

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 17:52:

[..]

Ik vind dat ze dat zijn en precies dezelfde linkse arrogantie en houding lees ik regelmatig terug op dit forum. Als je anders denkt of anders redeneert dan ben je dom, zou je niet geven om de medemens en alleen zoals wij denken is goed. 

Als iemand vindt dat er meer geld moet naar een bepaalde groep mensen, dan vind ik dat niet dom. 

Als mensen het verschil tussen feiten, meningen en onwaarheden niet begrijpen, dan vind ik dat wel dom. En die houding lees ik regelmatig terug van rechts. 

Tevens heeft rechts er ook een handje van om iedereen te verguizen die zij als links aanstippen (en dat zijn soms zelfs rechtse mensen/partijen) en dat gaat verder dan alleen 'dom' zeggen. 

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 17:38:

[..]

Het heeft wel invloed op al grote problemen ja. Het komt er nog bij. Dus terecht dat ze het vermelden. Is denk ik de keiharde realiteit waar veel andere partijen van wegkijlen, want kijk ons eens deugen, kijk ons eens solidair zijn terwijl de eigen bevolking maar beperkt of niet wordt geholpen in bepaalde dingen. Tot zo ver de solidariteit.

Asielzoekers zijn niet de hoofdoorzaak van de grote problemen in Nederland, zeg je zelf. Lees nog eens die tekst uit het PVV programma, klopt dat daarmee? Nee, de PVV legt wél de oorzaak van de problemen daar. Hoe erg je ook probeert om te doen alsof ze zijn wat jij ervan maakt.
Dat die andere partijen alleen maar wegkijken en arrogant doen is ook een karikatuur die jij er zelf van maakt. Kijk bijv eens op de website van PvdA/GL. Volgens jou staat die partij voor woke, voor overdreven focus op gender en slavernijverleden en hebben ze geen enkel oog voor de grote problemen en gewone mensen. Maar wat staat er op hun site?

Een ander Nederland is mogelijk. Er zijn oplossingen voor de woningnood, groeiende ongelijkheid en onze uitgeklede zorg en onderwijs. De fossiele industrie, vervuiling van de natuur en de gevolgen van de klimaatcrisis – we kunnen ze allemaal aan. Áls we samenwerken. GroenLinks-PvdA staat voor een sterke, solidaire en rechtvaardige samenleving waar iedereen zichzelf kan zijn. Hier lees je onze plannen en standpunten.

Hoe je daar in vredesnaam arrogant wegkijken van de grote problemen van kan maken is mij een raadsel. Je hebt volgens mij je eigen werkelijkheid gecreeërd.

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 17:40:

[..]

D66 zat er ook in. Pvda GL heeft min of meer precies dezelfde standpunten en precies dezelfde houding. En ja helaas zit de VVD (en CDA min of meer ook in de vorm van NSC) er ook weer in maar dat kon helaas niet anders. Maar goed niets aan te doen. Nederland heeft gestemd en daaruit is deze coalitie gekomen. We zullen zien. Er zal niet veel veranderen denk ik.

En oh ja PVV heeft ook juist hele linkse standpunten en is vooral op het gebied van bv cultuur heel rechts.

Ik snap deze redenering totaal niet. Dus je schuift nu de schuld in de schoenen van GL/pvda omdat ze volgens jou líjken op D66 die de laatste periode even heeft meegedaan?

Hierbij het anekdotisch bewijs dat links sowieso de “schuld” heeft. En blijf je herhalen dat de pvv óók linkse standpunten heeft (allang weerlegd dat ze in de basis verre van links zijn maar juist extreem rechts en dan heb ik het niet over hun visie op cultuur).

Poms schreef op 05-06-2024 om 18:19:

[..]

Ik snap deze redenering totaal niet. Dus je schuift nu de schuld in de schoenen van GL/pvda omdat ze volgens jou líjken op D66 die de laatste periode even heeft meegedaan?

Vreemd is dat inderdaad. Het is net alsof men de PVV de schuld zou geven van de afgelopen kabinetten Rutte, want die zijn ook rechts. Maar dat doet dan weer niemand, zelfs de meest linkse geitenwollensok niet.

Nicole123 schreef op 05-06-2024 om 18:22:

[..]

Vreemd is dat. Net alsof je de PVV de schuld zou geven van de afgelopen kabinetten Rutte, want die zijn ook rechts. Maar dat doet dan weer niemand, zelfs de meest linkse geitenwollensok niet.

Waar geef ik de pvv de schuld van de problemen die er zijn? Wat ik zeg is dat rechts daar de oorzaak van is, en dat ik de pvv een nog meer rechtse partij vind en dat daar de oplossing niet heeft gelegen. (Ervaringen uit het verleden bieden soms best garantie op de toekomst)

Overigens vind ik dat d66 het tamelijk goed heeft gedaan de laatste regeer periode. En dan zijn ze wat mij betreft verre van links genoeg. 

Zorroo schreef op 05-06-2024 om 17:10:

Nu zal menigeen vast beledigd zijn, maar ik krijg soms het gevoel dat rechtse politici en ook stemmers, omdat zij zelf politiek gezien vooral voor het voordeel van henzelf en hun aanhang bezig zijn, linkse partijen en individuen daar ook automatisch van verdenken. Want het kan toch niet zijn dat iemand puur voor een betere wereld of voor het welzijn van andere mensen (of dieren) en latere generaties zo stemt, of zich zo inspant? Dat moet wel een vorm van zelfverheerlijking zijn, of arrogantie en superioriteitsdenken.
Maar zou het niet gewoon kunnen zijn dat heel veel links geörienteerden echt het beste voor hebben met de wereld, met diegenen die het minder hebben dan zij en daarvoor oprecht strijden?

Heel erg dit! Ik vind het zelf oprecht niet erg om een stap terug te doen op de welvaartsladder, als dat betekent dat ik dingen moet inleveren, zodat andere mensen het beter krijgen, kom maar op! 

Poms schreef op 05-06-2024 om 18:24:

[..]

Waar geef ik de pvv de schuld van de problemen die er zijn? Wat ik zeg is dat rechts daar de oorzaak van is, en dat ik de pvv een nog meer rechtse partij vind en dat daar de oplossing niet heeft gelegen. (Ervaringen uit het verleden bieden soms best garantie op de toekomst)

Overigens vind ik dat d66 het tamelijk goed heeft gedaan de laatste regeer periode. En dan zijn ze wat mij betreft verre van links genoeg.

Ik denk dat Nicole123 op Dietloverzzz doelt en niet op jou.

Respect voor jullie geduld in deze discussie! 

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 17:38:

[..] En de linkse partijen zijn de verbinding verloren met de armere kiezers. Het is niet voor niets dat meer de wat rijkere mensen op linkse partijen stemmen tegenwoordig. Ze zouden ook kunnen nagaan hoe dat komt en naar zichzelf kunnen kijken met voldoende zelfreflectie, in plaats van vingertjes blijven wijzen naar rechts en zo arrogant blijven doen.

Ik heb wel wat artikelen gelezen met zelfreflectie vanuit links. Kritiek op rechts hebben ze zeker, maar dat je dat 'vingertje wijzen' noemt is je eigen negatieve perceptie. Dat je een partij die haar eigen standpunten de beste vindt arrogant noemt is vrij selectief, want dat doe je enkel als het gaat om linkse partijen, terwijl rechtse partijen net zo goed hun eigen standpunten het beste vinden.

Heeft de PVV volgens jou wel zelfreflectie? Zijn zij niet arrogant? Wijzen zij niet naar andere partijen of zelfs hele bevolkingsgroepen? Wat vind je van deze speech van Wilders tijdens het afscheid van de vorige kamerleden, is die sympathieker dan hoe Jetten, Timmermans, Ouwehand en Bikker zich uiten? Zie je hoe sarcastisch hij doet, hoe hij vingerwijst, hoe hij zaken enorm overdrijft en hoe hij voor alle problemen bij migranten de schuld legt? Kun je dan echt met droge ogen beweren dat het links is dat een arrogante houding heeft? Als er iemand is die zichzelf en zijn 'Cultuur' superieur vindt dan is het Wilders wel.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/2

Goed, voorzitter. Genoeg vriendelijkheid. Wat we in ieder geval niet gaan missen, is dit kabinet. Volgens mij zullen ze elkaar zelfs niet gaan missen, en Nederland kan ze missen als kiespijn. (...) Persoonlijk zal ik vooral mevrouw Kaag bijzonder gaan missen. Wij hadden met z'n tweeën toch een speciale band. Zij noemde mij graag radicaal, ik haar dan arrogant. Zij beet mij toe dat ik discrimineerde, ik zei dan weer als grapje dat ik haar een bezem cadeau gaf. Kortom, het was altijd gezellig! Ik vind het ook echt knap en een puik staaltje van de door u zo bewierookte nieuwe bestuurscultuur, mevrouw Kaag, dat u in twee jaar tijd die 24 zetels waarvoor u zo'n prachtig dansje op tafel maakte, heeft weten om te toveren in een miniclubje van 6, volgens de laatste peilingen. Mijn oprechte complimenten. (...) En wat dacht u van hun keuze om asielzoekers ook op luxe cruiseschepen te trakteren, inclusief dure vijfsterrendiners, terwijl veel Nederlanders de boodschappen voor hun gezin nauwelijks meer kunnen betalen omdat ze door dit kabinet keihard in de steek zijn gelaten? (...) Moet worden doorgegaan met de afbraak van Nederland, met nog meer open grenzen, nog meer gelukzoekers en profiteurs, nog meer miljarden voor klimaat en stikstof? Of beperken we eindelijk die massale migratie- en asielstromen en zetten we Nederlanders weer op één? (...) Het is echt onbegrijpelijk dat Nederland, het op één na dichtstbevolkte land van heel Europa, is opgezadeld met een krankzinnig opengrenzenbeleid. Een bijna ongelimiteerde tsunami aan vreemdelingen overspoelt ons land al jaren. Van asielzoekers tot arbeidsmigranten en buitenlandse studenten, iedereen en zijn moeder wordt hier binnengelaten. Ik vraag u: welke gek heeft dat verzonnen? We gaan er helemaal aan ten onder. Kabinetten lang is alles wat ons dierbaar is, weggegeven: ons geld, onze veiligheid, onze huizen, onze zorg. Het hele land is in de uitverkoop gezet. Ze hebben de halve wereld niet alleen binnengelaten, maar ook nog eens in de watten gelegd, en Nederlanders daarvoor laten bloeden. Wat ben je voor kabinet als je dat doet? Als we daar niet heel snel mee stoppen en een einde maken aan dat vernietigende opengrenzenbeleid, is Nederland reddeloos verloren. (...) Er voltrekt zich een nachtmerriescenario waarin we allemaal worden opgehokt in een lelijke, benauwende en volgepropte stadstaat. En weet u waarom? Weet u waarom? Omdat naïeve politici, vaak van links-liberalen huize, hebben bedacht dat ons land, van slechts 300 kilometer lang en 200 kilometer breed, een immigratieland moet zijn. Het is nu al zo erg dat we onze bevolking niet eens meer kunnen huisvesten. En de schaarse ruimte en woningen die we wel hebben, geven ze ook nog eens met voorrang aan nieuwkomers. Het is met geen pen te beschrijven. Behalve de leefbaarheid gaat ook onze veiligheid eraan. Vraag maar eens aan de bewoners van dorpen met een asielzoekerscentrum in de buurt, zoals het Groningse Ter Apel. (...) Bedankt, VVD. Bedankt, CDA. Bedankt, D66. Bedankt, ChristenUnie en alle andere linkse partijen die dit mogelijk hebben gemaakt. Dankzij jullie is Ter Apel ernstig verloederd, is het bijna een derdewereldlanddorp geworden. Jullie hebben de mensen in Ter Apel gigantisch in de steek gelaten. Jullie hebben heel Nederland gigantisch in de steek gelaten. Want wat in Ter Apel is begonnen, zien we inmiddels in heel Nederland gebeuren. (...) Maar het zijn niet alleen asielzoekers die de boel verzieken. Ook onze multiculturele landgenoten kunnen er wat van. Ik was deze zomer met wat collega's op werkbezoek in Zandvoort. Daar hoor je echte verhalen, de vreselijke verhalen, (...) Het is te ziek voor woorden. En zo kan ik nog een uur doorgaan — wat ik niet zal doen. Allemaal multiculturele misdaden, met de hartelijke diversiteitsgroeten van links-liberaal Nederland. (...) Het gaat om niets minder dan de fundamenten van onze samenleving die ook onder druk staan door de vernietigende asiel- en immigratieramp. Want die instroom van arbeidsmigranten gaat nog steeds gepaard met de instroom van meer en meer niet-westerse allochtonen en dus ook de islam. Een ideologie die haaks staat op vrijheid en tolerantie. 

Snoeske schreef op 05-06-2024 om 18:41:

[..]

Ik denk dat Nicole123 op Dietloverzzz doelt en niet op jou.

Klopt, ik sloot me bij de post van Poms aan juist.

Ik heb het even verduidelijkt door het woord 'inderdaad' toe te voegen en 'je' te veranderen in 'men'.

Geen probleem Poms, soms komt iets schriftelijk net wat minder duidelijk over dan modeling!

Snoeske schreef op 05-06-2024 om 18:41:

[..]

Ik denk dat Nicole123 op Dietloverzzz doelt en niet op jou.

Respect voor jullie geduld in deze discussie!

Je hebt gelijk! Dank voor je terechtwijzing. 

Sorry nicole! ik las niet goed. Volgens mij bedoelen wij meestal hetzelfde Ik moet ook geen boodschappen doen en forummen tegelijkertijd. 

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 17:38:

[..]

Het heeft wel invloed op al grote problemen ja. Het komt er nog bij. Dus terecht dat ze het vermelden. Is denk ik de keiharde realiteit waar veel andere partijen van wegkijlen, want kijk ons eens deugen, kijk ons eens solidair zijn terwijl de eigen bevolking maar beperkt of niet wordt geholpen in bepaalde dingen. Tot zo ver de solidariteit.

En de linkse partijen zijn de verbinding verloren met de armere kiezers. Het is niet voor niets dat meer de wat rijkere mensen op linkse partijen stemmen tegenwoordig. Ze zouden ook kunnen nagaan hoe dat komt en naar zichzelf kunnen kijken met voldoende zelfreflectie, in plaats van vingertjes blijven wijzen naar rechts en zo arrogant blijven doen.

Keiharde realiteit? Waar kijken andere partijen voor weg? Ik ben totaal niet rijk en stem toch links en velen met mij. Waar haal jij je info vandaan? Hoe zie jij bij rechtse partijen zelfreflectie? In hoeverre steekt rechts de hand in eigen boezem voor wat er de afgelopen jaren is misgegaan?

Aan de ene kant zeg je dat de asielzoekers niet de hoofdveroorzakers zijn van de huidige problemen, maar nu heb je het weer over de keiharde realiteit? Wat is het nou?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.