Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Poms schreef op 05-06-2024 om 15:43:

[..]

Het is toch verdrietig dat linkse onderwerpen als opkomen voor anderen, solidariteit, eerlijk delen en gelijkheid inmiddels geduid wordt als arrogant, elitair en woke.

Meningen, vooroordelen en aannames over de vorm. Zonder feiten. Zonder inhoud. Wat een arremoe


Ik denk niet dat het 'het opkomen voor' is wat als arrogant wordt gezien. Maar meer de 'onze weg is de énige juiste weg, alleen wij hebben daadwerkelijk het beste met alle mensen voor, alles wat van links komt is goed voor het hele land, is doordacht, correct, feitelijk en hóe dom en ongeïnformeerd ben je wel niet om op de pvv te stemmen'-houding die door mensen wordt ervaren wat als arrogant wordt gezien. 

het is zo veelzeggend dat in vrijwel elk topic dat over politiek/actualiteit gaat, deze discussie steeds weer gevoerd wordt. 
En in mijn ogen ook erg jammer. 

Nicole123 schreef op 05-06-2024 om 15:35:

[..]

Maar maak daar dan niet van dat ze alleen maar aandacht hebben voor het slavernijverleden en gender, want dat is gewoon onwaar. En huh, SP en CU zijn arrogant, elitair en woke? Of bedoel je enkel een deel van de linkse partijen? Waar haal jij je informatie vandaan over die partijen? Uit hun programma’s, het het nieuws, van horen zeggen, van social media, uit flarden van debatten? Want ook dat beeld van links=elitair vind ik enorm opgeklopt door meer populistische partijen en stromingen. Als je het maar vaak genoeg hoort of zelf roept ga je het zelf geloven.

En vanwege een elitaire houding van andere partijen stem je liever op een partij die een programma vol xenofobe en onhaalbare uitspraken heeft staan? Dat neem je dan maar voor lief, want alles liever dan arrogantie?


Het toont wel aan waar zij de prioriteiten willen leggen (meer macht voor de EU, oorlog voeren, in dure klimaatmaatregelen die tot niets leiden behalve tot meer armoede, meer woke, etc). Dat is ergens anders dan de PVV dat eigenlijk had willen doen. Links is niet voor niets zo klein geworden (zie mijn eerdere links naar artikelen hierover). Veel mensen voelen zich gewoon niet gehoord. 

Ik heb eerder heel veel debatten gezien en gezien wat de verschillende partijen zeggen over meerdere onderwerpen en ook op welke manier ze dat doen. Vooral in coronatijd heb ik dat veel gekeken en ik ben ook de standpunten niet vergeten van alle verschillende partijen. Niet vergeten welke partijen voor welke maatregelen waren En hoe ze dat brachten. Brrr.

Iemand met een arrogante, betweterige en zogenaamd moreel verheven houding zal mij sowieso nooit overtuigen en zal ook nooit mijn stem gaan krijgen. Dat lijkt mij ook heel logisch. Daar gaan mijn nekharen van overeind staan. 

CharlieB schreef op 05-06-2024 om 16:45:

[..]

Ik denk niet dat het 'het opkomen voor' is wat als arrogant wordt gezien. Maar meer de 'onze weg is de énige juiste weg, alleen wij hebben daadwerkelijk het beste met alle mensen voor, alles wat van links komt is goed voor het hele land, is doordacht, correct, feitelijk en hóe dom en ongeïnformeerd ben je wel niet om op de pvv te stemmen'-houding die door mensen wordt ervaren wat als arrogant wordt gezien.

Klopt en precies die houding zie je ook hier op het forum heel erg terug bij veel linkse stemmers. 

amarna schreef op 05-06-2024 om 15:03:

[..]

""Asielzoekers doen zich op luxe cruiseschepen tegoed aan gratis heerlijke buffetten"

Hoe dúrft de PVV dit te beweren??? Ik ken van nabij iemand die Nederlandse les geeft op zo'n schip met asielzoekers. Het is allesbehalve luxe! Er is nauwelijks personeel. Geen faciliteiten. Geen zwembad. Geen buffet. Geen vermaak. Bewoners maken zelf de hutten schoon en wassen zelf hun kleding. Er wordt alleen eten bezorgd. Heel eenvoudige maaltijden.

Ja, als je dan praat met mensen die er werkelijk iets van weten, dan begrijp je al snel dat die luxe verhaaltjes broodje aap zijn. 

Sommige mensen willen vooral zichzelf heel zielig vinden en gaan dit dan vertellen om zichzelf slachtoffer te voelen. 

Nu zal menigeen vast beledigd zijn, maar ik krijg soms het gevoel dat rechtse politici en ook stemmers, omdat zij zelf politiek gezien vooral voor het voordeel van henzelf en hun aanhang bezig zijn, linkse partijen en individuen daar ook automatisch van verdenken. Want het kan toch niet zijn dat iemand puur voor een betere wereld of voor het welzijn van andere mensen (of dieren) en latere generaties zo stemt, of zich zo inspant? Dat moet wel een vorm van zelfverheerlijking zijn, of arrogantie en superioriteitsdenken. 
Maar zou het niet gewoon kunnen zijn dat heel veel links geörienteerden echt het beste voor hebben met de wereld, met diegenen die het minder hebben dan zij en daarvoor oprecht strijden?

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 16:52:

[..]




Terwijl de kabinetten toch echt rechts waren. 

Rechts luistert dus niet maar links krijgt de schuld.

En nu dus een nog rechtster kabinrt mey wederom de VVD erin. En dan zijn er werkelijk mensen die senken dat zij er voor Jan Modaal zijn. 

Daarom is het goed dat er nu een kabinet komt dat links niet de schuld kan geven.

Als het er komt, zijn ze nu nog steeds bezig met het verdelen van de ministersposten? Of zouden ze daar eindelijk uit zijn, zodat eindelijk de gesprekken met de kandidaten kunnen beginnen.
Inmiddels zitten we op dag 195 van de formatie, van wat toch eigenlijk niet een ingewikkelde formatie had moeten zijn

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 16:43:

[..]

Wat heeft het voor zin om het extra in perspectief te zetten? De problemen zijn er en dat dat gemiddeld en statistisch gezien allemaal wel meevalt doet daar niet aan af. Ook veel linkse partijen doen dit steeds en ik vind dat ze er te weinig oog voor hebben. En nee de problemen komen niet door de asielzoekers, maar wel kunnen we er niet te veel van bij hebben, aangezien we al genoeg problemen hebben zonder. De pvv zegt nergens dat de problemen weg gaan als er geen asielzoekers zijn, maar wel dat hij de prioriteiten ergens anders wil leggen dan de meeste andere partijen.

Heb je het stuk gelezen dat ik kopieerde uit het PVV verkiezingsprogramma? Jij maakt er in jouw hoofd van dat de PVV helemaal niet de problemen wijt aan asielzoekers, alleen dat we dat er even net niet bij kunnen hebben en dat de PVV verder enorm voor gaat om alle grote problemen in Nederland op te lossen. Maar dat blijkt echt niet uit hun programma. Turf eens hoe vaak daar asielzoekers (of migranten of een ander synoniem) in staat en hoe dat verbonden wordt aan de grote problemen. En wat voor oplossingen ze verder hebben, buiten hun migratiepunten om. Vergelijk dat eens met andere partijen, waarbij je ongefundeerd blijft roepen dat die geen oog hebben voor problemen. Dan heb je niet naar ze geluisterd, dan heb je hun programma's niet gelezen. Wat ze alleen niet doen is het brengen op de bombastische en zondebok-aanwijzende manier van de PVV. Alle partijen stippen de problemen aan en dragen oplossingen aan, alleen vaak genuanceerder en minder schreeuwerig. Je hebt een heel vreemde karikatuur in je hoofd van zowel de PVV als andere partijen. De PVV is vooral enorm anti-asielzoeker en anti-moslim. Lees die programma tekst en je ziet het. In de praktijk zijn ze er helemaal niet zo voor de armeren. Andere partijen waar jij tegenaan schopt hebben helemaal niet hun prioriteiten bij gender of slavernij liggen, maar vaak gewoon bij de armeren en Jan Modaal. Kijk maar in hun programma's.

CharlieB schreef op 05-06-2024 om 16:45:

[..]

Ik denk niet dat het 'het opkomen voor' is wat als arrogant wordt gezien. Maar meer de 'onze weg is de énige juiste weg, alleen wij hebben daadwerkelijk het beste met alle mensen voor, alles wat van links komt is goed voor het hele land, is doordacht, correct, feitelijk en hóe dom en ongeïnformeerd ben je wel niet om op de pvv te stemmen'-houding die door mensen wordt ervaren wat als arrogant wordt gezien.

Feitelijk is dat ook zo. Want links heeft deze problemen niet veroorzaakt. Dat is rechts. Dus inderdaad: hoe dom ben je als je nóg rechtser gaat stemmen terwijl het klip en klaar is dat daar de oplossingen niet vandaan komen.

Kun je duiden als arrogant. Ik vind het arrogant om voorbij te gaan aan feiten. 

Daglichtlamp schreef op 05-06-2024 om 17:17:

Daarom is het goed dat er nu een kabinet komt dat links niet de schuld kan geven.

Ik vrees dat het ze dan alsnog gaat lukken om links de schuld te geven.

VanLotje schreef op 05-06-2024 om 17:12:

[..]



Terwijl de kabinetten toch echt rechts waren.

Rechts luistert dus niet maar links krijgt de schuld.

En nu dus een nog rechtster kabinrt mey wederom de VVD erin. En dan zijn er werkelijk mensen die senken dat zij er voor Jan Modaal zijn.

De PVV zou dat wel doen. Vorig kabinet zat de D66 ook in. Pvda GL is min of meer de nieuwe grote D66. Die hebben namelijk min of meer precies dezelfde standpunten. NSC is min of meer het oude CDA in een nieuw jasje en VVD is uiteraard ook schuldig aan het afbraakbeleid maar hebben nu eenmaal veel vaste kiezers achter zich jammer genoeg. Veel zal er inderdaad toch niet veranderen jammer genoeg. 

Nicole123 schreef op 05-06-2024 om 17:21:

[..]

Heb je het stuk gelezen dat ik kopieerde uit het PVV verkiezingsprogramma? Jij maakt er in jouw hoofd van dat de PVV helemaal niet de problemen wijt aan asielzoekers, alleen dat we dat er even net niet bij kunnen hebben en dat de PVV verder enorm voor gaat om alle grote problemen in Nederland op te lossen. Maar dat blijkt echt niet uit hun programma. Turf eens hoe vaak daar asielzoekers (of migranten of een ander synoniem) in staat en hoe dat verbonden wordt aan de grote problemen. En wat voor oplossingen ze verder hebben, buiten hun migratiepunten om. Vergelijk dat eens met andere partijen, waarbij je ongefundeerd blijft roepen dat die geen oog hebben voor problemen. Dan heb je niet naar ze geluisterd, dan heb je hun programma's niet gelezen. Wat ze alleen niet doen is het brengen op de bombastische en zondebok-aanwijzende manier van de PVV. Alle partijen stippen de problemen aan en dragen oplossingen aan, alleen vaak genuanceerder en minder schreeuwerig. Je hebt een heel vreemde karikatuur in je hoofd van zowel de PVV als andere partijen. De PVV is vooral enorm anti-asielzoeker en anti-moslim. Lees die programma tekst en je ziet het. In de praktijk zijn ze er helemaal niet zo voor de armeren. Andere partijen waar jij tegenaan schopt hebben helemaal niet hun prioriteiten bij gender of slavernij liggen, maar vaak gewoon bij de armeren en Jan Modaal. Kijk maar in hun programma's.

Het heeft wel invloed op al grote problemen ja. Het komt er nog bij. Dus terecht dat ze het vermelden. Is denk ik de keiharde realiteit waar veel andere partijen van wegkijlen, want kijk ons eens deugen, kijk ons eens solidair zijn terwijl de eigen bevolking maar beperkt of niet wordt geholpen in bepaalde dingen. Tot zo ver de solidariteit. 

En de linkse partijen zijn de verbinding verloren met de armere kiezers. Het is niet voor niets dat meer de wat rijkere mensen op linkse partijen stemmen tegenwoordig. Ze zouden ook kunnen nagaan hoe dat komt en naar zichzelf kunnen kijken met voldoende zelfreflectie, in plaats van vingertjes blijven wijzen naar rechts en zo arrogant blijven doen. 

Poms schreef op 05-06-2024 om 17:26:

[..]

Feitelijk is dat ook zo. Want links heeft deze problemen niet veroorzaakt. Dat is rechts. Dus inderdaad: hoe dom ben je als je nóg rechtser gaat stemmen terwijl het klip en klaar is dat daar de oplossingen niet vandaan komen.

Kun je duiden als arrogant. Ik vind het arrogant om voorbij te gaan aan feiten.

D66 zat er ook in. Pvda GL heeft min of meer precies dezelfde standpunten en precies dezelfde houding. En ja helaas zit de VVD (en CDA min of meer ook in de vorm van NSC) er ook weer in  maar dat kon helaas niet anders. Maar goed niets aan te doen. Nederland heeft gestemd en daaruit is deze coalitie gekomen. We zullen zien. Er zal niet veel veranderen denk ik.

En oh ja PVV heeft ook juist hele linkse standpunten en is vooral op het gebied van bv cultuur heel rechts.

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 17:38:

[..]

in plaats van vingertjes blijven wijzen naar rechts en zo arrogant blijven doen.

Zijn ze nou echt zo arrogant, of maak jij dat ervan, of je onderbuik? Zoals ik boven al zei, ik denk dat de meeste linkse politici echt oprecht hun best aan het doen zijn voor de mensen die het minder hebben getroffen en tegelijk ook meer kijken naar welzijn op langere termijn. Vandaar meer bewustzijn voor natuur, duurzaamheid etc. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.