Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


felija schreef op 05-06-2024 om 14:57:

[..]

Er bestaat ook nog steeds een hardnekkig beeld dat asielzoekers in hotels of op cruiseschepen in weelde leven, er deed zelfs het verhaal de ronde dat ze dagelijks in het zwembad lagen.

Echt onvoorstelbaar. Het zegt eigenlijk meer over hoe onze westerse associatie is bij een hotel of cruiseschip: op je wenken bediend worden en een suite voor slechts twee personen. Zo ver staan we af van de werkelijkheid. Om je kapot te schamen.

Het is natuurlijk wat overdreven en uitvergroot omschreven, maar het gaat denk ik om het principe. Hier in dit land is er schaarste en kan bv de jeugd geen huis vinden. Dat kan niet worden gegarandeerd. Dan komen er mensen van buitenaf en dan kan het ineens wel. Dat klopt gewoon niet naar de mensen toe van hier en dat is niet rechtvaardig. De volksvertegenwoordigers zitten er in de eerste plaats voor ons en niet vooral voor de rest van de wereld. 

Of er wordt gesproken over dure maatregelen om te verduurzamen die door mensen moeten worden opgebracht, terwijl genoeg mensen iedere maand zich afvragen of ze de huur nog wel kunnen betalen of nog eten kunnen kopen. In plaats van dat men de problemen aanpakt waar Nederland mee kampt is men bv bezig met het maken van excuses voor een ver slavernijverleden en met bv het ruziemaken over genderneutrale toiletten. De prioriteiten liggen verkeerd en er zijn blijkbaar veel mensen die het daarmee eens zijn, gelet op de vele PVV stemmers afgelopen verkiezingen.

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 14:59:

[..]

Ik lees dit programma toch echt anders en ik vind dat hier ook veel goede punten inzitten. Ja het is wat uitvergroot omschreven in dat programma, maar ik begrijp wel de principes daarin. Bovendien ben ik het het meeste eens met de standpunten van de PVV. En je kan wel zeggen dat ons land als 5e staat qua welzijn. Ik vind wel dat je daarmee de problemen van dit land en van vele mensen bagatelliseert. Want die zijn er. Door te stellen dat dat gemiddeld meevalt bagatelliseer je dat vind ik. Bovendien hoeft het zelf heel goed hebben niet te betekenen dat je het eens bent met de huidige politieke koers en welke kant het op gaat in dit land (zoals bij mij het geval is).

Dan zou ik wel gek zijn om op een andere partij te stemmen. SP is nog best ok maar is hetnet niet. Die partij is weer te veel voor alleen de laatste inkomens en heeft ook geen goede lijsttrekker met een goed en sterk verhaal. Ook is die partij niet voldoende voor en tegen bepaalde zaken die ik heel belangrijk vind. De rest van de partijen vind ik sowieso niets en daar zou ik al nooit op stemmen.

Kun je nagaan hoe het in andere landen is, als we hier al gaan zeuren, terwijl we op plek vijf staan. Buitenlandse kennissen, ook afkomstig uit westerse landen zijn lyrisch over Nederland, al was het alleen maar dat je 's avonds gewoon over straat kan. Dat je gewoon naar een huisarts kunt. Hoe goed de staat van de wegen is etc. Het gros van ons Nederlanders is wat dat aangaat strontverwend, ik dus ook.

 

amarna schreef op 05-06-2024 om 15:03:

[..]

""Asielzoekers doen zich op luxe cruiseschepen tegoed aan gratis heerlijke buffetten"

Hoe dúrft de PVV dit te beweren??? Ik ken van nabij iemand die Nederlandse les geeft op zo'n schip met asielzoekers. Het is allesbehalve luxe! Er is nauwelijks personeel. Geen faciliteiten. Geen zwembad. Geen buffet. Geen vermaak. Bewoners maken zelf de hutten schoon en wassen zelf hun kleding. Er wordt alleen eten bezorgd. Heel eenvoudige maaltijden.

Ik kan er zò boos om worden, het is zo onrechtvaardig.

felija schreef op 05-06-2024 om 15:09:

[..]

Kun je nagaan hoe het in andere landen is, als we hier al gaan zeuren, terwijl we op plek vijf staan. Buitenlandse kennissen, ook afkomstig uit westerse landen zijn lyrisch over Nederland, al was het alleen maar dat je 's avonds gewoon over straat kan. Dat je gewoon naar een huisarts kunt. Hoe goed de staat van de wegen is etc. Het gros van ons Nederlanders is wat dat aangaat strontverwend, ik dus ook.

Dat het in veel andere landen slechter gaat wil niet zeggen dat mensen hier geen problemen ervaren. Zo kan alles wel weg geredeneerd worden. Ja, maar in bepaalde delen van Afrika eten ze maar een bolletje rijst per dag en hebben ze alleen maar water. Dan mogen we hier niet klagen.

felija schreef op 05-06-2024 om 15:10:

[..]

Ik kan er zò boos om worden, het is zo onrechtvaardig.

Niet boos om worden. Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen. Dat is gezonder. 

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 15:07:

[..]

Het is natuurlijk wat overdreven en uitvergroot omschreven, maar het gaat denk ik om het principe. Hier in dit land is er schaarste en kan bv de jeugd geen huis vinden. Dat kan niet worden gegarandeerd. Dan komen er mensen van buitenaf en dan kan het ineens wel. Dat klopt gewoon niet naar de mensen toe van hier en dat is niet rechtvaardig. De volksvertegenwoordigers zitten er in de eerste plaats voor ons en niet vooral voor de rest van de wereld.

Of er wordt gesproken over dure maatregelen om te verduurzamen die door mensen moeten worden opgebracht, terwijl genoeg mensen iedere maand zich afvragen of ze de huur nog wel kunnen betalen of nog eten kunnen kopen. In plaats van dat men de problemen aanpakt waar Nederland mee kampt is men bv bezig met het maken van excuses voor een ver slavernijverleden en met bv het ruziemaken over genderneutrale toiletten. De prioriteiten liggen verkeerd en er zijn blijkbaar veel mensen die het daarmee eens zijn, gelet op de vele PVV stemmers afgelopen verkiezingen.

En dat is dus precies het frame dat de PVV maakt over links, dat ze zich alleen maar zouden bezighouden met het slavernijverleden en genderneutrale toiletten. Terwijl links er juist is voor de lage en middeninkomens. Lees eens het partijprogramma van PvdA/GL, kijk eens welke moties ze ingediend hebben en kijk daarbij eens hoeveel er gaat over het slavernijverleden en gender. Bijna niets. De PVV overdrijft niet alleen gigantisch hoe vreselijk slecht het zou gaan met Nederland en wat de rol van asielzoekers daarin is, maar ook waar links Nederland voor staat.

Nicole123 schreef op 05-06-2024 om 15:20:

[..]

En dat is dus precies het frame dat de PVV maakt over links, dat ze zich alleen maar zouden bezighouden met het slavernijverleden en genderneutrale toiletten. Terwijl links er juist is voor de lage en middeninkomens. Lees eens het partijprogramma van PvdA/GL, kijk eens welke moties ze ingediend hebben en kijk daarbij eens hoeveel er gaat over het slavernijverleden en gender. Bijna niets. De PVV overdrijft niet alleen gigantisch hoe vreselijk slecht het zou gaan met Nederland en wat de rol van asielzoekers daarin is, maar ook waar links Nederland voor staat.

Ze zijn voor zoveel andere dingen waar ik het echt totaal niet mee eens ben. Daarnaast vind ik de linkse partijen zo arrogant, elitair en woke dat ze mijn stem nooit zullen krijgen.

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 15:14:

[..]

Dat het in veel andere landen slechter gaat wil niet zeggen dat mensen hier geen problemen ervaren. Zo kan alles wel weg geredeneerd worden. Ja, maar in bepaalde delen van Afrika eten ze maar een bolletje rijst per dag en hebben ze alleen maar water. Dan mogen we hier niet klagen.

Ik redeneer niks weg, maar zet het wel in perspectief. Er zijn zeker problemen: woningnood, armoede, zorgstelsel, toeslagenaffaire. Die noemde ik ook al. Maar het is ten eerste niet zo dat heel Nederland er dramatisch aan toe is en ten tweede niet dat dat ligt aan de asielzoekers. En dat is wel wat het PVV programma ervan maakt. Niet de problemen die er zijn aanpakken, maar die verschrikkelijke asielzoekers weg en dan zijn alle problemen voorbij.

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 15:23:

[..]

Ze zijn voor zoveel andere dingen waar ik het echt totaal niet mee eens ben. Daarnaast vind ik de linkse partijen zo arrogant, elitair en woke dat ze mijn stem nooit zullen krijgen.

Maar maak daar dan niet van dat ze alleen maar aandacht hebben voor het slavernijverleden en gender, want dat is gewoon onwaar. En huh, SP en CU zijn arrogant, elitair en woke? Of bedoel je enkel een deel van de linkse partijen? Waar haal jij je informatie vandaan over die partijen? Uit hun programma’s, het het nieuws, van horen zeggen, van social media, uit flarden van debatten? Want ook dat beeld van links=elitair vind ik enorm opgeklopt door meer populistische partijen en stromingen. Als je het maar vaak genoeg hoort of zelf roept ga je het zelf geloven.

En vanwege een elitaire houding van andere partijen stem je liever op een partij die een programma vol xenofobe en onhaalbare uitspraken heeft staan? Dat neem je dan maar voor lief, want alles liever dan arrogantie?


Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 15:23:

[..]

Ze zijn voor zoveel andere dingen waar ik het echt totaal niet mee eens ben. Daarnaast vind ik de linkse partijen zo arrogant, elitair en woke dat ze mijn stem nooit zullen krijgen.

Het is toch verdrietig dat linkse onderwerpen als opkomen voor anderen, solidariteit, eerlijk delen en gelijkheid inmiddels geduid wordt als arrogant, elitair en woke. 

Meningen, vooroordelen en aannames over de vorm. Zonder feiten. Zonder inhoud. Wat een arremoe  


Broadway schreef op 05-06-2024 om 14:47:

[..]

heb je een idee voor een CU, maar dan zonder hun problemen bij abortus en levenseinde? nu ik je lees kun jij zomaar een idee hebben. Dit was namelijk mijn probleem. ik val qua programma bijna 100% op de CU, maar weiger simpelweg door die 2 onderwerpen.

Ik denk dat wij dan aardig op een lijn zitten qua ideeën. Ik ben het wat betreft die twee onderwerpen ook niet eens met de CU. Ik vind ze daar te conservatief in, al zijn ze veel minder stellig dan bijv de SGP. Met de CU is best te praten zeg maar, zie bijv het samenwerken met D66 binnen een coalitie, terwijl D66 over deze dingen 180 graden anders denkt. Ik heb ondanks het niet delen van deze twee punten wel een aantal keer CU gestemd. Ik vind hun verdere ideeën, die ik zou samenvatten als een soort van ‘redelijk/gematigd links’ en de integere manier waarop zij politiek bedrijven veel belangrijker dan die twee punten. Ik ben het nooit met één partij 100% eens. Zolang CU geen coalitie vormt met SGP en FvD (en dat laatste zal ook niet gebeuren) krijgen ze hun medisch ethische punten er niet doorheen en als je kijkt naar moties e.d. dan gaat het maar over een heel klein deeltje van de hele politiek.

Als je het wel zo belangrijk vindt dat het een echte no-go is en dus een CU programma wil maar dan medisch ethisch juist compleet de andere kant op dan kom je uit op D66. 

Nicole123 schreef op 05-06-2024 om 15:56:

[..]

Ik denk dat wij dan aardig op een lijn zitten qua ideeën. Ik ben het wat betreft die twee onderwerpen ook niet eens met de CU. Ik vind ze daar te conservatief in, al zijn ze veel minder stellig dan bijv de SGP. Met de CU is best te praten zeg maar, zie bijv het samenwerken met D66 binnen een coalitie, terwijl D66 over deze dingen 180 graden anders denkt. Ik heb ondanks het niet delen van deze twee punten wel een aantal keer CU gestemd. Ik vind hun verdere ideeën, die ik zou samenvatten als een soort van ‘redelijk/gematigd links’ en de integere manier waarop zij politiek bedrijven veel belangrijker dan die twee punten. Ik ben het nooit met één partij 100% eens. Zolang CU geen coalitie vormt met SGP en FvD (en dat laatste zal ook niet gebeuren) krijgen ze hun medisch ethische punten er niet doorheen en als je kijkt naar moties e.d. dan gaat het maar over een heel klein deeltje van de hele politiek.

Als je het wel zo belangrijk vindt dat het een echte no-go is en dus een CU programma wil maar dan medisch ethisch juist compleet de andere kant op dan kom je uit op D66.

Ik ook! De CU vind ik qua sociale ideeen een prima partij, maar medisch-ethisch ben ik het niet met hen eens. 

Dietloverzzz schreef op 05-06-2024 om 15:14:

[..]

Dat het in veel andere landen slechter gaat wil niet zeggen dat mensen hier geen problemen ervaren. Zo kan alles wel weg geredeneerd worden. Ja, maar in bepaalde delen van Afrika eten ze maar een bolletje rijst per dag en hebben ze alleen maar water. Dan mogen we hier niet klagen.

En toch durf ik te stellen dat geen enkele Nederlander met een minimuminkomen maar een seconde wil ruilen met een asielzoeker die door oorlog zijn huis, wijk, bedrijfje is kwijtgeraakt en van wie mogelijk familie en vrienden zijn omgekomen ! 

Nicole123 schreef op 05-06-2024 om 15:33:

[..]

Ik redeneer niks weg, maar zet het wel in perspectief. Er zijn zeker problemen: woningnood, armoede, zorgstelsel, toeslagenaffaire. Die noemde ik ook al. Maar het is ten eerste niet zo dat heel Nederland er dramatisch aan toe is en ten tweede niet dat dat ligt aan de asielzoekers. En dat is wel wat het PVV programma ervan maakt. Niet de problemen die er zijn aanpakken, maar die verschrikkelijke asielzoekers weg en dan zijn alle problemen voorbij.

Wat heeft het voor zin om het extra in perspectief te zetten? De problemen zijn er en dat dat gemiddeld en statistisch gezien allemaal wel meevalt doet daar niet aan af. Ook veel linkse partijen doen dit steeds en ik vind dat ze er te weinig oog voor hebben.  En nee de problemen komen niet door de asielzoekers, maar wel kunnen we er niet te veel van bij hebben, aangezien we al genoeg problemen hebben zonder. De pvv zegt nergens dat de problemen weg gaan als er geen asielzoekers zijn, maar wel dat hij de prioriteiten ergens anders wil leggen dan de meeste andere partijen. 

amarna schreef op 05-06-2024 om 16:43:

[..]

En toch durf ik te stellen dat geen enkele Nederlander met een minimuminkomen maar een seconde wil ruilen met een asielzoeker die door oorlog zijn huis, wijk, bedrijfje is kwijtgeraakt en van wie mogelijk familie en vrienden zijn omgekomen !

Natuurlijk niet maar dat zegt ook niemand hier. Ik vind ook dat die mensen op de een of andere manier geholpen moeten worden. Ik denk alleen niet dat we al die mensen hier in ons overvolle kikkerlandje op kunnen vangen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.