Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Nicole123 schreef op 04-06-2024 om 17:58:

[..]

En wat wilde je ermee zeggen? Als je ermee wilde beweren dat je gelijk hebt wat betreft eerdere posts dan is dat een drogreden. Wees er maar lekker triomfantelijk trots op, geen empathie hebben voor je voor oorlog en geweld vluchtende medemens.

Uit het artikel blijkt vooral dat heel veel mensen, vooral kiezers van de coalitiepartijen, op grond van verkeerde aannames en opgeblazen leugens tegen migranten zijn. En dat ze dingen willen die helemaal niet kunnen, omdat die dingen tegen verdragen ingaan en een Nexit zouden betekenen, met bijbehorende economische gevolgen (zie Brexit). Mijn conclusie is dat helaas een aardig deel van de bevolking achter de leugenachtige zondebok retoriek van Wilders & co aan is gegaan. Diep triest.

Inderdaad.....vreselijk,  .

felija schreef op 04-06-2024 om 19:08:

[..]

Veel mensen staan niet meer open voor feiten, maar vertrouwen op 'hun eigen waarneming' of oneliners op X.....

Ja. Beetje jammer.

felija schreef op 04-06-2024 om 19:08:

[..]

Veel mensen staan niet meer open voor feiten, maar vertrouwen op 'hun eigen waarneming' of oneliners op X.....

Ja ik snap dat ook niet! 

Beertjelief schreef op 04-06-2024 om 17:29:

[..]

Ik ook
En ik word nog meer verdrietig als ik dan lees dat diegene die van ze af wilt, zelf schrijft te gaan vluchten mocht er hier oorlog uitbreken

Maar die beestjes die dat roepen, mag je ook weer geen naampje geven, dat doe ik dan maar stiekem in gedachten

Vaag bericht, maar verdriet doet dat nu eenmaal met een mens

Ik ga maar naar Propaganda van Muse luisteren, wie weet vrolijkt dat wat op

Ik denk dat niemand wil dat de echte vluchtelingen niet worden geholpen. Ook stelt niemand dat de asielzoekers de oorzaak zijn van verschillende Nederlandse problemen. Dat is denk ik een vals frame vanuit de linkse hoek.

Ik vind bijvoorbeeld ook dat de echte vluchtelingen absoluut geholpen moeten worden op de een of andere manier. Het is denk ik alleen zo dat veel mensen denken dat het gewoon niet goed is te realiseren om al die mensen op te vangen in dit kleine kikkerlandje dat steeds meer moeite heeft om voldoende te kunnen bieden aan de mensen van hier. We kunnen gewoon niet alle problemen van de wereld oplossen en hier mensen blijven huisvesten. Dat gaat denk ik gewoon niet.

felija schreef op 04-06-2024 om 19:08:

[..]

Veel mensen staan niet meer open voor feiten, maar vertrouwen op 'hun eigen waarneming' of oneliners op X.....

Wie bepaalt wat een feit en wat de waarheid is met betrekking tot sociaal maatschappelijke kwesties? Wie bepaalt welke feiten van doorslaggevend belang zijn, zeker wanneer verschillende feiten strijdig zijn met elkaar? Iedereen heeft zijn eigen waarheid en niemand heeft DE waarheid in pacht denk ik. 

Daglichtlamp schreef op 03-06-2024 om 20:49:

Deze?

Afbeelding3-a1ebbc6f.webp

Stem PVV en je kan ook zo'n beeldige AI-prinses trouwen?

Dat PVV precies ook op het decolleté staat: soort marketing truucje om genot te associeren met PVV?

Dietloverzzz schreef op 04-06-2024 om 19:27:

[..]

Wie bepaalt wat een feit en wat de waarheid is met betrekking tot sociaal maatschappelijke kwesties? Wie bepaalt welke feiten van doorslaggevend belang zijn, zeker wanneer verschillende feiten strijdig zijn met elkaar? Iedereen heeft zijn eigen waarheid en niemand heeft DE waarheid in pacht denk ik.

Natuurlijk, want feiten zijn ook maar een mening 🙄

Dietloverzzz schreef op 04-06-2024 om 19:27:

[..]

Wie bepaalt wat een feit en wat de waarheid is met betrekking tot sociaal maatschappelijke kwesties? Wie bepaalt welke feiten van doorslaggevend belang zijn, zeker wanneer verschillende feiten strijdig zijn met elkaar? Iedereen heeft zijn eigen waarheid en niemand heeft DE waarheid in pacht denk ik.

Niet dit weer. Begint me ook echt op te vallen dat het steeds mensen van PVV of andere ver-rechtse sympathie zijn die hiermee komen.

Een feit is iets dat waar is. Je kan een mening hebben over een feit.

Een feit: Rutte was onze premier. 

Mening: Ik vond Rutte stom. 

Mening: Ik vond Rutte lief. 

Echter dingen die niet waar zijn, zijn geen feit. Zij zijn ook geen mening. Zij zijn een onwaarheid oftwel een leugen. 

"Rutte was nooit onze premier" is geen feit. Het is ook geen mening. Het is een onwaarheid oftewel een leugen. 

Snap niet dat sommige mensen daar nog steeds zoveel moeite mee hebben.

Dietloverzzz schreef op 04-06-2024 om 19:24:

[..]

Ik denk dat niemand wil dat de echte vluchtelingen niet worden geholpen. Ook stelt niemand dat de asielzoekers de oorzaak zijn van verschillende Nederlandse problemen. Dat is denk ik een vals frame vanuit de linkse hoek.

Ik vind bijvoorbeeld ook dat de echte vluchtelingen absoluut geholpen moeten worden op de een of andere manier. Het is denk ik alleen zo dat veel mensen denken dat het gewoon niet goed is te realiseren om al die mensen op te vangen in dit kleine kikkerlandje dat steeds meer moeite heeft om voldoende te kunnen bieden aan de mensen van hier. We kunnen gewoon niet alle problemen van de wereld oplossen en hier mensen blijven huisvesten. Dat gaat denk ik gewoon niet.

Weet je het verschil tussen links en rechts wel?  

Het vorige kabinet is gevallen over het migratievraagstuk. Meerdere rechtse partijen die migranten de schuld geven van diverse Nederlandse problemen. 

Dietloverzzz schreef op 04-06-2024 om 19:27:

[..]

Wie bepaalt wat een feit en wat de waarheid is met betrekking tot sociaal maatschappelijke kwesties? Wie bepaalt welke feiten van doorslaggevend belang zijn, zeker wanneer verschillende feiten strijdig zijn met elkaar? Iedereen heeft zijn eigen waarheid en niemand heeft DE waarheid in pacht denk ik.

Het gaat al mis als mensen meer op hun eigen waarneming vertrouwen dan op uitgebreid onderzoek door deskundigen, want die deskundigen kunnen het ook wel eens verkeerd hebben of ze hebben vast de cijfers gemanipuleerd, is dan het argument.

In een heel enkel geval zou dat kunnen gebeuren, maar feit (!) blijft dat die mensen jarenlang een studie hebben gevolgd, weten hoe ze met onderzoeksgegevens om moeten gaan, ze uitgebreid gecontroleerd worden en dat de meeste deskundigen deugen. Dan toch denken dat je het zelf beter weet, vind ik echt heel erg eh dom en tegelijk arrogant.

Die tendens is echter momenteel nogal in zwang en dat vind ik heel zorgelijk. Van het grote geheel weten wij, gewone mensen heel weinig, daarvoor zijn we afhankelijk van experts en deskundigen. 

felija schreef op 04-06-2024 om 20:54:

[..]

Het gaat al mis als mensen meer op hun eigen waarneming vertrouwen dan op uitgebreid onderzoek door deskundigen, want die deskundigen kunnen het ook wel eens verkeerd hebben of ze hebben vast de cijfers gemanipuleerd, is dan het argument.

In een heel enkel geval zou dat kunnen gebeuren, maar feit (!) blijft dat die mensen jarenlang een studie hebben gevolgd, weten hoe ze met onderzoeksgegevens om moeten gaan, ze uitgebreid gecontroleerd worden en dat de meeste deskundigen deugen. Dan toch denken dat je het zelf beter weet, vind ik echt heel erg eh dom en tegelijk arrogant.

Die tendens is echter momenteel nogal in zwang en dat vind ik heel zorgelijk. Van het grote geheel weten wij, gewone mensen heel weinig, daarvoor zijn we afhankelijk van experts en deskundigen.

Ja en het bijzondere is dat sommige blijkbaar niet eens zélf de nieuwsberichten volgen, maar een ander laten bepalen wat belangrijk is..? Hoe kom je aan die kennis denk ik dan om vervolgens wel overal een mening over te hebben.

Dietloverzzz schreef op 04-06-2024 om 19:24:

[..]

Ik denk dat niemand wil dat de echte vluchtelingen niet worden geholpen. Ook stelt niemand dat de asielzoekers de oorzaak zijn van verschillende Nederlandse problemen. Dat is denk ik een vals frame vanuit de linkse hoek.


Wilders roept niet anders dan dat asielzoekers de oorzaak zijn van de problemen wat betreft bestaanszekerheid en koopkracht, de woningnood en de criminaliteit. Lees zijn uitspraken, lees het PVV verkiezingsprogramma, het staat er bol van. En hij heeft het weten te verkopen aan een deel van de Nederlanders, die nu ook asiel als grootste issue zien en de vluchtelingen als de zondebok.

En is Hein de Haas volgens jou de linkse hoek?

Hein de Haas, migratiedeskundige en schrijver van het boek Hoe migratie echt werkt, betoogt al langer: er is geen een-op-eenrelatie tussen de populariteit van anti-migratiepartijen en de daadwerkelijke problemen. ‘Sterker, in het jaar dat de PVV haar eerste verkiezingsoverwinning boekte, hadden we een negatief migratiesaldo. Het gaat dus niet per se om de aantallen, maar om politieke beeldvorming.’

Na de val van kabinet-Rutte IV, juli vorig jaar, heerst het idee dat ‘asiel de moeder van alle problemen is’, aldus De Haas. Er kwamen de afgelopen jaren weliswaar meer asielzoekers naar Nederland dan in de coronajaren ervoor (bijna 49 duizend in 2023), maar asielmigratie gaat altijd in golfbewegingen, benadrukt de wetenschapper. Er is geen structurele toename. De hoge migratiecijfers komen door gevluchte Oekraïners (100 duizend) en vooral door arbeidsmigranten. Daarvan waren er vorig jaar zeker 900 duizend aan het werk in Nederland. Wel moet opgemerkt worden dat asielmigranten in tegenstelling tot arbeidsmigranten vaak langer blijven.


De Haas is beslist: de grootste drijfveer achter migratie is arbeid. ‘Maar politici hebben een afleidingstactiek gebruikt om het niet daarover te laten gaan, want dat gaat rechtstreeks in tegen de economische agenda van bijvoorbeeld de VVD en BBB.’ Dus was het volgens De Haas tijdens de vorige verkiezingen ‘alle ballen op asiel’. ‘En als kiezers vaak genoeg in talkshows horen dat asielmigratie een probleem is, wordt het vanzelf een beleefde realiteit.’

https://dossierarbeidsmigranten.nl/empathie-voor-migranten-kalft-in-rap-tempo-af-onder-kiezers-van-vrijwel-alle-partijen/

Daglichtlamp schreef op 04-06-2024 om 17:17:

[..]

En die meningen worden deels gebaseerd op het idee dat Nederland veel meer asielzoekers opvangt dan andere Europese landen, terwijl dat niet waar is.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/empathie-voor-migranten-kalft-in-rap-tempo-af-onder-kiezers-van-vrijwel-alle-partijen~be13ca91/

‘Hier zit de kern van de verklaring’, zegt Gianna Maria Eick, politicoloog aan de Universiteit van Amsterdam die niet bij onderzoek betrokken was, maar door de Volkskrant is gevraagd erop te reflecteren. Eick wijst op de tabel waarin wordt weergegeven of kiezers denken dat Nederland veel vluchtelingen opvangt. In werkelijkheid is ons land een middenmoter: we vangen per miljoen inwoners net iets minder asielzoekers op dan gemiddeld in Europa. Kiezers zien dat heel anders. Zo denkt 78 procent van de PVV’ers dat Nederland (veel) meer asielzoekers opvangt dan andere landen, bij BBB gaat het om 72 procent. Ook de stemmers op VVD en NSC overschatten het aantal, met respectievelijk 62 en 59 procent.

-----------------

Dit beeld lijkt sterk beïnvloed door dat van veiligelanders, afkomstig uit landen als Tunesië en Marokko. In werkelijkheid is slechts 4 procent van het totale aantal asielzoekers afkomstig uit een veilig land, maar de ernstige overlast die deze groep in dorpen als Ter Apel en Budel veroorzaakt, en de berichtgeving daarover, kleurt de perceptie. Helemaal omdat kiezers het gevoel hebben dat zij de Nederlandse ‘gastvrijheid’ en voorzieningen misbruiken.

Ik vind het raar dat de berekening gaat per miljoen inwoners en niet naar bevolkingsdichtheid per km². Nederland is het op één na dichtbevolkte land in Europa. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-06-2024 om 21:17:

[..]

Ik vind het raar dat de berekening gaat per miljoen inwoners en niet naar bevolkingsdichtheid per km². Nederland is het op één na dichtbevolkte land in Europa.

Dat kan, maar dan nog hebben veel Nederlanders blijkbaar een totaal verkeerd beeld van hoeveel asielzoekers we opvangen, als ze denken dat we ten opzichte van ons inwonertal meer dan gemiddeld aan asielopvang doen. En willen ze dingen die onhaalbaar zijn als oplossing. Gevoed door politici die leugens en sprookjes rondstrooien.

Nicole123 schreef op 04-06-2024 om 21:19:

[..]

Dat kan, maar dan nog hebben veel Nederlanders blijkbaar een totaal verkeerd beeld van hoeveel asielzoekers we opvangen, als ze denken dat we ten opzichte van ons inwonertal meer dan gemiddeld aan asielopvang doen. En willen ze dingen die onhaalbaar zijn als oplossing. Gevoed door politici die leugens en sprookjes rondstrooien.

Ik vermoed dat ze niet de berekening op die manier maken. Wat ik ergens ook wel logisch vind. Je kijkt toch rond in je eigen stad/dorp/omgeving naar hoelang de wachtlijsten zijn voor een woning. Woningen die "weggegeven" worden aan statushouders ipv starters is, weer een vermoeden, de belangrijkste graadmeter. 

En die woningen zijn niet de 7 of 8% die steeds genoemd worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.