Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-06-2024 om 12:49 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 03-06-2024 om 11:52:

ik vind het hele hoofdlijnenakkoord maar vreemd. De toekomstige ministers moeten het maar uitvogelen wat ze er mee willen doen. Heb het idee dat Wilders, Omtzigt, vd Plas en Yesilgoz dan niet hun verantwoordelijkheid pakken en een ander dan de schuld kunnen geven als iets niet lukt.


De Wilders, Omzigt,vd Plas en Yesilgoz-kaart?

Friezinnetje schreef op 03-06-2024 om 11:52:

ik vind het hele hoofdlijnenakkoord maar vreemd. De toekomstige ministers moeten het maar uitvogelen wat ze er mee willen doen. Heb het idee dat Wilders, Omtzigt, vd Plas en Yesilgoz dan niet hun verantwoordelijkheid pakken en een ander dan de schuld kunnen geven als iets niet lukt.

We gaan het zien. Ik ben vooral heel benieuwd hoe dit in praktijk uit gaat pakken. Niemand weet het precies. Vind het wel interessant om te zien wat er straks wezenlijk anders gaat zijn, wat voor strategieën er straks uit de kast gaan komen.

We hebben jaren voorspelbaarheid gehad (die me behoorlijk frustreerde), die is nu iig weg. Alles lijkt wat meer op scherp te staan. Ik hoop dat het uiteindelijk ons systeem ten goede komt. 

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2024 om 12:49:

[..]


De Wilders, Omzigt,vd Plas en Yesilgoz-kaart?

je moet een kaart trekken wanneer je snapt wat ie inhoudt. 

Nog even over samenwerking van oppositiepartijen. Het is natuurlijk niet zo dat dat niet gebeurd is tijdens het huidige kabinet. Twee partijen hebben zelfs zo goed samengewerkt dat ze nu 1 fractie vormen in het parlement.

Nou ja het kan natuurlijk ook positief uitpakken zo'n hoofdlijnen akkoord. Meer ruimte om te onderhandelen, meer ruimte voor de oppositie en meer inspraak voor die oppositie partijen. Een voorstel kan dan doorgaan bij een meerderheid van diverse partijen en niet alleen de regerende ofzoiets? 

Geen idee hoe het gaat werken maar ik probeer het allemaal positief te zien. En ja sommige maatregelen zullen niet populair zijn maar dat is ook altijd zo geweest. Als anderen meer meten gaan betalen of minder geld krijgen zijn die nooit echt blij. 

Miraval schreef op 03-06-2024 om 14:49:

Nou ja het kan natuurlijk ook positief uitpakken zo'n hoofdlijnen akkoord. Meer ruimte om te onderhandelen, meer ruimte voor de oppositie en meer inspraak voor die oppositie partijen. Een voorstel kan dan doorgaan bij een meerderheid van diverse partijen en niet alleen de regerende ofzoiets?

Geen idee hoe het gaat werken maar ik probeer het allemaal positief te zien. En ja sommige maatregelen zullen niet populair zijn maar dat is ook altijd zo geweest. Als anderen meer meten gaan betalen of minder geld krijgen zijn die nooit echt blij.

Dat vind ik positief ja, maar het gevaar bestaat dan wel dat de samenhang ontbreekt en niet meer helder is bij wie de verantwoordelijkheid ligt. Wie is straks ‘de baas’ van het hoofdlijnenakkoord? De coalitie omdat zij het samengesteld hebben, of het kabinet omdat zij het gaan uitwerken en uitvoeren? Of moeten ze samen ervoor zorgen dat het uitgevoerd wordt en betekent dat dat eigenlijk de partijleiders op de achtergrond toch ook in het kabinet zitten, alleen niet openlijk? Wat als er iets in het coalitieakkoord staat wat niet haalbaar blijkt of veel meer geld kost dan voorzien? Wie lost dat dan op en wie krijgt er de schuld van? Wat als ‘politiek neutraal onderwijs’ volgens de PVV betekent dat de onderwerpen seksualiteit, discriminatie, milieu en gezond eten niet aan bod mogen komen op school en volgens het kabinet juist wel, volgens de huidige consensus in de wetenschap? Of dat de coalitie vindt dat de BBB visie over gezond eten en de PVV visie over LHBTQ moet worden gevolgd op scholen en het kabinet de visie van het Voedingscentrum en COC? Wat als het ‘geen versterkte gebedsoproepen’ punt alleen zonder discriminatie kan worden uitgevoerd als er ook een verbod op kerkklokken komt, moet het kabinet dat plan dan nog wel of niet uitvoeren of doen ze het dan hoe dan ook fout? Wat als we straks van Europa geen uitzondering krijgen voor stikstof en asiel en de rest van die hoofdstukken hangen daarmee samen en zijn daardoor niet meer goed uit te voeren, mag het kabinet dan afwijken van het akkoord? Wat als alles meer blijkt te kosten en er moet nog 1 miljard ergens vandaan geschraapt worden, maar er is geen meerderheid te vinden voor waar dat geld dan vandaan moet komen en de coalitiepartijen gooien dat over de schutting bij het kabinet? Dat dingen die meer kosten nooit populair zijn klopt, maar dat geen enkele politieke partij ervoor verantwoordelijk is en dus iedereen zijn handen er vanaf kan (en wil) trekken is nieuw. Dit wordt allemaal een stuk ingewikkelder en naar elkaar wijzen dan bij een meerderheidskabinet, waar degenen die het akkoord opgesteld hebben ook zelf verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan.

Ik dacht dat ze hier vorige week al uitgekomen waren. Hoe lang gaan ze hier weer over bakkeleien ipv de energie steken in vinden van goede kandidaat ministers en staatssecretarissen.

https://www.ad.nl/politiek/formatie-verdeling-van-ministersposten-is-nog-een-probleem~a2dc6671/ Normaal duurt de laatste fase van een formatie zo'n twee weken. Nu duurt het langer, omdat er nog een premierskandidaat gevonden moest worden en omdat partijen tijdens de inhoudelijke onderhandelingen niet meteen een akkoord gesloten hebben over hoe het nieuwe kabinet eruit komt te zien. Bij één van de vier partijen wordt er rekening mee gehouden dat ook 26 juni niet gehaald wordt. ,,Een deadline is ook maar een deadline.’’

Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-06-2024 om 19:28 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 03-06-2024 om 13:44:

[..]

je moet een kaart trekken wanneer je snapt wat ie inhoudt.


Ik reageerde op je bericht waarin je schreef:

Heb het idee dat.....

Het ligt vast aan mijn 'snappert' dat ik die inhoud dus niet snap.

Daglichtlamp schreef op 03-06-2024 om 16:23:

Ik dacht dat ze hier vorige week al uitgekomen waren. Hoe lang gaan ze hier weer over bakkeleien ipv de energie steken in vinden van goede kandidaat ministers en staatssecretarissen. 


Ik had die indruk ook. Had ergens zoiets gelezen volgens mij, herinner me dat ik dacht dat dat toch sneller ging dan verwacht. Kink in de kabel?

speculatie: “een deadline is ook maar een deadline” klinkt voor mij als van der plas. Ik zie/hoor het haar zo zeggen.

Doemijdieglazenbol schreef op 03-06-2024 om 19:57:

[..]


Ik had die indruk ook. Had ergens zoiets gelezen volgens mij, herinner me dat ik dacht dat dat toch sneller ging dan verwacht. Kink in de kabel?

speculatie: “een deadline is ook maar een deadline” klinkt voor mij als van der plas. Ik zie/hoor het haar zo zeggen.

Grappig, ik dacht juist dat het Omtzigt was, want voor hem is zorgvuldigheid belangrijker dan snelheid.

Daglichtlamp schreef op 03-06-2024 om 20:02:

[..]

Grappig, ik dacht juist dat het Omtzigt was, want voor hem is zorgvuldigheid belangrijker dan snelheid.

kan ook. Maakt me ook helemaal niets uit, het schoot spontaan door mijn hoofd.


 Passen ze toch bij elkaar; laconieke houding of (over)zorgvuldigheid komt bij hetzelfde uit.


het blijft wel spannend zo in ieder geval. 

Wat een griezelig jaren 30 plaatje heeft Wilders weer geplaatst. Ik maak me echt zorgen over de toekomst van onze democratie. 

Loeki72 schreef op 03-06-2024 om 20:40:

Wat een griezelig jaren 30 plaatje heeft Wilders weer geplaatst. Ik maak me echt zorgen over de toekomst van onze democratie.

Waar? Ik heb het niet gezien.

Deze?

Afbeelding3-a1ebbc6f.webp

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.