Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-06-2024 om 09:51 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 03-06-2024 om 09:50:

En daar is de Timmermans-kaart weer van Fleur..


Dat is de kaart die Timmermans zelf de media in gooide.

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2024 om 09:45:

[..]


Voor een toiletbezoek krijgt het hoofd op tijd een seintje.

Dat ze nu zo 'eensgezind' en 'nobel' willen samenspannen terwijl dat zo vaak nodig was geweest en ze toen niet samenspanden. Ze zijn intelligent genoeg om dat inzicht te hebben. Dat ze dat nu pas van plan zijn, nog vóórdat het nieuwe kabinet überhaupt is begonnen, past m.i. in het geroep van deze man:

Timmermans sprak op zaterdag 20 april in Apeldoorn op het gezamenlijke congres van GroenLinks en de PvdA. Hij zei letterlijk: "Mensen, onze taak is helder: wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt."

https://www.nu.nl/politiek/6311826/uitspraak-timmermans-om-niets-na-te-laten-tegen-wilders-niet-strafbaar.html

Die man doet niet mee. En vanaf nu reageer ik niet meer op berichten waarin je Timmermans noemt, omdat we dan weer een rabbithole in gaan. Het is zinloos. Als je gewoon had gevraagd of het iets te maken had met de beoogde coalitie, hadden we een inhoudelijk gesprek kunnen hebben. 

Daglichtlamp schreef op 03-06-2024 om 09:49:

De afgelopen jaren was een deel van deze partijen niet eens oppositie.

Klopt. Ze hebben (grotendeels) al samen in de coalitie gezeten. Al was toen vrijwel niemand van hen fractievoorzitter. Nieuw elan!

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2024 om 09:33:

[..]


Bij invoering van die wet was het nog geen affaire en heette het de Toeslagenwet. Pieter Omzigt was destijds van het CDA, vond het toen nog oké. Pas toen het fout ging met die Toeslagenwet werd het de Toeslagenaffaire. En dat werd een smerig spel. En daar hebben Pieter Omzigt en Renske Leijten juist tegen 'gevochten'. Wilders ging toen ook daar tegen spektakelen.

De AWIR zelf was  op zich het probleem niet. Het probleem is veroorzaakt door de strenge wetgeving over fraude aangenomen onder rutte I.

De toeslagenwet is  overigens een hele andere wet die niets te maken heeft met de toeslagenaffaire.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-06-2024 om 09:58 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-06-2024 om 21:31:

Mooi artikel hoe vier kleinere partijen (CDA, CU, D66 en Volt) samen efficiënter oppositie willen voeren tegen het komende kabinet. De moeite waard om helemaal te lezen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/31/een-tweetjes-in-de-tweede-kamer-a4200622/appview
Dassen: „Je moet tegenover de PVV als partij wel de grens blijven trekken. Je ziet nu al dat Pieter Omtzigt en Dilan Yesilgöz bijna niet meer reageren op uitspraken van Wilders, en dingen zeggen als: ‘Het zouden niet mijn woorden zijn’. Dat is iets waar we echt voor moeten waken. De les uit Polen [waar radicaal-rechts tot voor kort regeerde] is dat je dat consequent moet blijven benoemen.”
.........


Ik vind dat helemaal niet geloofwaardig, en ik geloof niet in die 'goede barmhartigheid' van sommigen van die vier partijen.

Wat vind je dan van L. Dassen die in dat artikel Dilan en Pieter verwijt dat ze niet meer zouden reageren op uitspraken van Wilders. Dat ze niet echt meer zouden luisteren. Had Dassen dat zelf niet ook kunnen doen binnen zijn eigen partij toen het er op aan kwam?

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/gundoan-blijft-tegen-de-stroom-inzwemmen-en-haalt-uit-naar-dassen

Ik weet niet zo goed wat je hiermee wilt. Gundogan is juist wel aangesproken op het grensoverschrijdend gedrag. Verder lijkt het me hier off topic.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-06-2024 om 10:02 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 03-06-2024 om 10:00:

Ik weet niet zo goed wat je hiermee wilt. Gundogan is juist wel aangesproken op het grensoverschrijdend gedrag. Verder lijkt het me hier off topic.


In het NRC-artikel dat jij had geplaatst staat:

Dassen: „Je moet tegenover de PVV als partij wel de grens blijven trekken.

Als ik dan vind dat Dassen binnen zijn eigen partij beter had moeten luisteren (en ik noem een voorbeeld) is dat niet off-topic.

Het komt Dassen nu gewoon goed uit dat er drie andere partijen met hem mee gaan samenspannen. Zo staat hij zelf sterker in 'zijn geroep'. Laurence Dassen (kleinste of bijna kleinste partij) meent al sinds dag1 ná de verkiezingen dat hij wel eens 'de zaken' gaat bepalen.

Wat was, ruim 10 jaar geleden, de oorzaak van de toeslagenaffaire?
1. Roep om keihard aanpakken van fraude / strenger straffen (vanuit vrijwel de hele Kamer, met Omtzigt en Wilders voorop). Men stelde toen het koste wat kost misdaad bestrijden en wantrouwen boven het voorkomen van het onterecht de dupe worden van onschuldige mensen.
2. Tekort aan ambtenaren om alles perfect te kunnen controleren, hierdoor gebruik maken van risicoprofielen => institutioneel racisme
3. Gedupeerde burgers werden niet te woord gestaan en fouten en problemen werden niet in de kiem te gesmoord en hersteld, ook weer mede door een gebrek aan ambtenaren / slechte organisatie.
4. Gebrek aan transparantie en zelfreflectie bij de overheid/politiek.

Juist nu is een heel sterke oppositie keihard nodig om een volgende affaire te voorkomen:
1. De VVD zit ook nu gewoon weer in het kabinet, dus als dat zo’n vreselijk foute partij was toen, hoe gaan ze het nu dan beter doen?
2. De roep om keihard te straffen komt uit de nieuwe coalitie nog veel sterker dan uit de oude. Ook heerst er bij veel van de aanhang ervan een negatieve houding richting ‘uitkeringstrekkers’.
3. Er zitten partijen in de nieuwe coalitie waarvan bekend is dat ze met wat discriminatie weinig problemen hebben.

4. De nieuwe premier heeft al eerder laten zien ‘op het randje’ te gaan zitten wat betreft privacy en discriminatie en misdaadbestrijding boven rechtsbescherming te plaatsen.
5. De nieuwe coalitie wil sterk bezuinigen op ambtenaren. Om dit soort problemen te voorkomen heb je een sterk en goed werkend ambtenarenapparaat nodig.
6. Op NSC na lijken de coalitiepartijen transparantie en zelfreflectie niet erg hoog in het vaandel hebben te staan. Vooral de PVV is hierin kwetsbaar/gevaarlijk, als eenmanspartij zonder inspraak van leden.

Ik ga het rondje toeslagenaffaire ook niet meer doen. Heb ik al zo vaak gedaan. 

is wat mij betreft off-topic, tenzij het gaat over hoe de beoogde coalitie dit af gaat handelen en in de toekomst gaat voorkomen. Dat eindeloos herkauwen ben ik klaar mee.

Doemijdieglazenbol schreef op 03-06-2024 om 10:32:

Ik ga het rondje toeslagenaffaire ook niet meer doen. Heb ik al zo vaak gedaan.

is wat mij betreft off-topic, tenzij het gaat over hoe de beoogde coalitie dit af gaat handelen en in de toekomst gaat voorkomen. Dat eindeloos herkauwen ben ik klaar mee.

Eens dat het herkauwen van de toeslagenaffaire en ‘ja maar zij’ retoriek off topic is. Ik vind het net als jij wel relevant hoe er voorkomen gaat worden dat er een nieuwe ontstaat, want ik zie de ingrediënten ervan al klaarliggen. Daarom des te belangrijker dat de oppositie de handen ineen slaat en als er tekenen zijn van opnieuw de mist in gaan snel aan de bel trekt. En hopelijk wordt er dan ook eerder naar die bel geluisterd. Overigens moet ook de affaire nog steeds afgehandeld worden inderdaad. Ik ben benieuwd hoe ze dat snel en effectief willen doen, terwijl ze tegelijkertijd enorm willen bezuinigen op ambtenaren. Het voelt lekker abstract en ver van je eigen portemonnee en situatie, bezuinigen op ambtenaren. Maar zij zijn degenen die die affaire moeten afhandelen en voor de gedupeerden die nog altijd in de wacht staan eindelijk moeten regelen dat ze verder kunnen met hun leven. En ze moeten een nieuwe zien te voorkomen. Ook daar heb je genoeg mensen voor nodig. Ik vind (mede) hierom die bezuinigingen op ambtenaren heel kwalijk.

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2024 om 10:02:

[..]


In het NRC-artikel dat jij had geplaatst staat:

Dassen: „Je moet tegenover de PVV als partij wel de grens blijven trekken.

Als ik dan vind dat Dassen binnen zijn eigen partij beter had moeten luisteren (en ik noem een voorbeeld) is dat niet off-topic.

Het komt Dassen nu gewoon goed uit dat er drie andere partijen met hem mee gaan samenspannen. Zo staat hij zelf sterker in 'zijn geroep'. Laurence Dassen (kleinste of bijna kleinste partij) meent al sinds dag1 ná de verkiezingen dat hij wel eens 'de zaken' gaat bepalen.

Kun je ook voorbij je eigen antipathie kijken en het puur inhoudelijk bezien?

felija schreef op 03-06-2024 om 11:16:

[..]

Kun je ook voorbij je eigen antipathie kijken en het puur inhoudelijk bezien?

Sommige mensen hebben daar heel veel moeite mee helaas en dat maakt discussie voeren op inhoud heel moeilijk. 

Het kabinet heeft ruimte voor een eigen koers, zegt Omtzigt. Hoe zien jullie dat? Ik vraag me echt af hoe dat in de praktijk gaat werken. Het hoofdlijnenakkoord is op veel punten nog vaag en voor velerlei interpretatie vatbaar. Ook zal niet alles lukken (bijv zaken die in Europa bedongen moeten worden), maar hangen andere zaken daar wel mee samen. Financieel zal het ook niet makkelijk zijn en wordt al gesproken over ‘met de kaasschaaf over de ministeries’, maar dat zal natuurlijk niet populair zijn, dus hoe krijgen ze daarvoor een meerderheid? Wat gebeurt er als het kabinet teveel gaat afwijken van hoe de 4 partijen het hoofdlijnenakkoord zien? Gaan die partijen dat dan helemaal loslaten, houden ze korte lijntjes met het kabinet om dat te voorkomen en wordt daarmee het kabinet eigenlijk helemaal niet zo extraparlementair? Of gaan ze dan met z’n vieren tegen voorstellen vanuit het kabinet stemmen en worden de partijleiders ervan daarmee eigenlijk een soort tweede ‘gelegenheid guerrilla kabinet’? Zijn er in andere landen voorbeelden van hoe zo’n type kabinet goed kan werken?

https://nos.nl/liveblog/2522963-zoektocht-bewindspersonen-gaat-verder-omtzigt-schoof-heeft-ruimte-voor-eigen-koers 

Beoogd premier Dick Schoof heeft in het nieuwe kabinet ook ruimte om zelf met beleid te komen, zei Pieter Omtzigt (NSC) gisteren in het programma WNL op Zondag. Omdat op verschillende beleidsterreinen, zoals zorg en onderwijs, alleen afspraken op hoofdlijnen zijn gemaakt, ziet hij daar ruimte voor een eigen invulling van de minister-president. "Hij heeft ruimte om een eigen koers te varen als hij daarvoor een meerderheid in het parlement kan vinden." Ook bij de uitwerking van een regeerprogramma heeft de premier samen met de vice-premiers volgens Omtzigt een "leidende rol".

ik vind het hele hoofdlijnenakkoord maar vreemd. De toekomstige ministers moeten het maar uitvogelen wat ze er mee willen doen. Heb het idee dat Wilders, Omtzigt, vd Plas en Yesilgoz dan niet hun verantwoordelijkheid pakken en een ander dan de schuld kunnen geven als iets niet lukt. 

Friezinnetje schreef op 03-06-2024 om 09:50:

En daar is de Timmermans-kaart weer van Fleur..

Inderdaad. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.