Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Ja ik vind het mooi, deze vier partijen denken verschillend, maar zijn bereid samen te werken om effectief oppositie te voeren. Heb je de rest van het artikel ook gelezen?

Fleurtje_5

Fleurtje_5

02-06-2024 om 19:14 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 02-06-2024 om 19:00:

Ja ik vind het mooi, deze vier partijen denken verschillend, maar zijn bereid samen te werken om effectief oppositie te voeren. Heb je de rest van het artikel ook gelezen?


Hadden ze zich maar effectief bij elkaar gepakt toen het er op aan kwam. Toen het vooral Pieter Omzigt en Renske Leijten waren die zich daarmee bezig hielden:

https://kro-ncrv.nl/de-toeslagenaffaire-schandalig-dat-de-premier-denkt-dat-het-zo-werkt

https://nos.nl/artikel/2357108-ouders-volgen-verhoren-toeslagenaffaire-hoop-dat-ze-worden-gestraft

https://www.nporadio1.nl/nieuws/stand-nl/c1b13e6b-5327-4bc5-be4a-09bc41d91d47/stand-nl-de-slechte-afhandeling-van-de-toeslagenaffaire-is-schandalig

https://nos.nl/artikel/2461385-ook-niet-gedupeerde-kinderen-krijgen-duizenden-euro-s-voor-toeslagenaffaire

Daglichtlamp schreef op 02-06-2024 om 19:00:

Ja ik vind het mooi, deze vier partijen denken verschillend, maar zijn bereid samen te werken om effectief oppositie te voeren. Heb je de rest van het artikel ook gelezen?

Eens! Toen ik het zag dacht ik; hey, die zijn écht heel verschillend, behalve allemaal erg dezelfde generatie. 

Er werd hier vaak geschreven dat het zo bijzonder was dat rechts en nog rechtser een kabinet kon vormen. Dit is minimaal links en midden en reken er maar op dat CU op een flink aantal standpunten heel ver van Volt en D66 afligt. Ik vind het fantastisch dat ze op deze manier de samenwerking zoeken. Om heel veel redenen, maar niet in de laatste plaats omdat het de slagvaardigheid en efficiëntie van ons parlement ten goede komt. 

Ik werd er serieus blij van toen ik het las.

 Ik heb geen idee waarom je het nu over de toeslagenaffaire wilt hebben Fleurtje. De toeslagenaffaire werd mogelijk door een wet die aangenomen is door het meest rechtse kabinet tot nu toe. Ik vrees voor nieuwe affaires waarin mensen slachtoffer worden in het komende rechtse kabinet.

Doemijdieglazenbol schreef op 30-05-2024 om 21:00:

[..]

.

Maar mensen moeten ook niet sneeuwvlokken als andere partijen sneren . Dat is het spel. Ik probeer me altijd af te vragen wat ik ergens van zou vinden als iemand met wie ik het niet eens ben dit zou doen. Het perspectief om te keren.

Eens. Valt me op dat mensen hier er al niet tegen kunnen als mensen Wilders zorgelijk vinden en dan hebben we dat "gezeur" wel genoeg gehoord.

Echter blijven diezelfde mensen wel steeds hetzelfde "gezeur" over Timmermans herhalen. 

Fleurtje_5 schreef op 02-06-2024 om 18:47:

[..]


En dit vind jij mooi? Ik noem het oproerkraaiers.


 


Sinds wanneer is oppositie voeren oproerkraaien?

Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-06-2024 om 09:22 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 02-06-2024 om 20:21:

[..]

Eens! Toen ik het zag dacht ik; hey, die zijn écht heel verschillend, behalve allemaal erg dezelfde generatie.

Er werd hier vaak geschreven dat het zo bijzonder was dat rechts en nog rechtser een kabinet kon vormen. Dit is minimaal links en midden en reken er maar op dat CU op een flink aantal standpunten heel ver van Volt en D66 afligt. Ik vind het fantastisch dat ze op deze manier de samenwerking zoeken. Om heel veel redenen, maar niet in de laatste plaats omdat het de slagvaardigheid en efficiëntie van ons parlement ten goede komt.

Ik werd er serieus blij van toen ik het las.


Dat geloof ik meteen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-06-2024 om 09:33 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 02-06-2024 om 20:35:

Ik heb geen idee waarom je het nu over de toeslagenaffaire wilt hebben Fleurtje. De toeslagenaffaire werd mogelijk door een wet die aangenomen is door het meest rechtse kabinet tot nu toe. Ik vrees voor nieuwe affaires waarin mensen slachtoffer worden in het komende rechtse kabinet.


Als je het mooi vind dat deze vier partijen bereid zijn samen te werken om effectief oppositie te voeren, dan vraag ik me af 'waarom nu pas?' Er zijn momenten geweest (de Toeslagenaffaire is een heel goed voorbeeld) dat het hard nodig was. Toen waren het  Pieter Omzigt en Renske Leijten die het 'gevecht aangingen'. Dat vond men maar lastig dat Pieter Omzigt niet losliet.

Bij invoering van die wet was het nog geen affaire en heette het de Toeslagenwet. Pieter Omzigt was destijds van het CDA, vond het toen nog oké. Pas toen het fout ging met die Toeslagenwet werd het de Toeslagenaffaire. En dat werd een smerig spel. En daar hebben Pieter Omzigt en Renske Leijten juist tegen 'gevochten'. Wilders ging toen ook daar tegen spektakelen.

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2024 om 09:22:

[..]


Dat geloof ik meteen.

Dan is het toch alleen maar toe te juichen dat ze over hun verschillen heen kunnen stappen in dienst van onze democratie? Een tandeloze oppositie heb je niks aan. Het is goed voor Nederland als het kabinet kritisch bevraagd wordt. Daar krijg je uiteindelijk de sterkste plannen van. 

Er is veel kritiek geweest dat de tweede kamer steeds meer het toneel werd van social media content. Waar partijen voor de bühne spreken, marketing, in plaats van echt oppositie te voeren. Hier zijn partijleiders die oppositie en ons democratisch proces serieus nemen 

Tijdens interrupties mogen sprekers maar een paar vragen stellen. Een handige politicus hoeft dus alleen maar tijd te rekken om ergens onderuit te komen. Door samen te werken, kunnen ze elkaars punten overpakken, waardoor men daar minder snel mee wegkomt. Op inhoud. 

Ik werd er echt optimistisch van. Lang leve millennials die samenwerking herkennen als een essentieel middel voor effectiviteit. En dat voor hun eigen glorie laten gaan. Hoop dat ze dit door blijven zetten en dat meer partijen volgen (looking at you PvdA/gl 👀)

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2024 om 09:33:

[..]


Als je het mooi vind dat deze vier partijen bereid zijn samen te werken om effectief oppositie te voeren, dan vraag ik me af 'waarom nu pas?'


Die vraag kun je letterlijk bij alles stellen. Waarom ga ik nu pas naar de wc? Waarom heb ik nu pas het goede idee? Waarom luister ik nu pas goed naar je? Waarom hebben we nu pas inzicht in (vul maar in)

Voortschrijdend inzicht is een mooi ding.Blij dat ze het nu wèl doen. 

Doemijdieglazenbol schreef op 03-06-2024 om 09:36:

[..]

Die vraag kun je letterlijk bij alles stellen. Waarom ga ik nu pas naar de wc? Waarom heb ik nu pas het goede idee? Waarom luister ik nu pas goed naar je? Waarom hebben we nu pas inzicht in (vul maar in)

Voortschrijdend inzicht is een mooi ding.Blij dat ze het nu wèl doen.

Dit ja. 

Als we maar blijven "wat.....alsen" over de plannen van het demissionaire kabinet dan komen we nooit vooruit.  Nu als oppositie al plannen maken voor als het nieuwe kabinet er is kan geen kwaad daar wordt de oppositie alleen maar sterker van en dat is hard nodig met dat akkoord op hoofdlijnen dat er nu ligt. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

03-06-2024 om 09:45 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 03-06-2024 om 09:36:

[..]

Die vraag kun je letterlijk bij alles stellen. Waarom ga ik nu pas naar de wc? Waarom heb ik nu pas het goede idee? Waarom luister ik nu pas goed naar je? Waarom hebben we nu pas inzicht in (vul maar in)

Voortschrijdend inzicht is een mooi ding.Blij dat ze het nu wèl doen.


Voor een toiletbezoek krijgt het hoofd op tijd een seintje. 

Dat ze nu zo 'eensgezind' en 'nobel' willen samenspannen terwijl dat zo vaak nodig was geweest en ze toen niet samenspanden. Ze zijn intelligent genoeg om dat inzicht te hebben. Ook Mark Rutte had genoeg inzicht en probeerde 'het' onder stoelen en banken te steken. 

Dat ze dat 'samenspannen tegen...(vul maar in)' nu pas van plan zijn, nog vóórdat het nieuwe kabinet überhaupt is begonnen, past m.i. in het geroep van deze man:

Timmermans sprak op zaterdag 20 april in Apeldoorn op het gezamenlijke congres van GroenLinks en de PvdA. Hij zei letterlijk: "Mensen, onze taak is helder: wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt."

https://www.nu.nl/politiek/6311826/uitspraak-timmermans-om-niets-na-te-laten-tegen-wilders-niet-strafbaar.html

Bakblik schreef op 03-06-2024 om 09:43:

[..]

Dit ja.

Als we maar blijven "wat.....alsen" over de plannen van het demissionaire kabinet dan komen we nooit vooruit. 

Bovendien zijn die vrij jonge politici die nog op de middelbare school zaten of net studeerden toen “we” aan de toeslagenwet begonnen. Toen zo’n 10-15 jaar geleden de contouren van de toeslagenaffaire zich aftekenden, waren ze midden 20. Je hebt toch vaak enige senioriteit nodig om iets als dit voor elkaar te krijgen. 

We moeten vooruit. 


wat mij betreft doen FvD, ja21, sgp en wie maar wel hetzelfde. Zou ik enorm voorstander van zijn. Go go go!

 De afgelopen jaren was een deel van deze partijen niet eens oppositie.

En daar is de Timmermans-kaart weer van Fleur.. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.