Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Dietloverzzz schreef op 30-05-2024 om 18:46:

[..]

Maar hij regeert nu eenmaal mee dus daar moeten ze nu eenmaal mee dealen. Dus het heeft geen zin om daarover te blijven zeuren. Ik vind dat erg onprofessioneel en minachtend overkomen. Puur ingaan op de inhoudelijke punten dat is wat ze moeten doen vind ik.

Eens hoor. Dat standpunt hebben we inmiddels allemaal wel gehoord en misschien hebben ze gelijk wat willen ze eraan doen dan? Het is wat het is. Ga in op de inhoud straks en voer harde oppositie. 

Okee soms eens grapje over Gru Wilders en zijn minions mag van mij. Het moet ook leuk blijven om naar te kijken. 

Miraval schreef op 30-05-2024 om 18:51:

[..]

Eens hoor. Dat standpunt hebben we inmiddels allemaal wel gehoord en misschien hebben ze gelijk wat willen ze eraan doen dan? Het is wat het is. Ga in op de inhoud straks en voer harde oppositie.

Okee soms eens grapje over Gru Wilders en zijn minions mag van mij. Het moet ook leuk blijven om naar te kijken.

Absoluut! Beetje humor erin brengen hoort erbij haha.

Auditor schreef op 30-05-2024 om 17:24:

[..]

Onder andere bij mij. Ik heb PvdA-GroenLinks gestemd, maar niet op Timmermans. Ik zou veel liever een andere lijsttrekker hebben gehad.

Ik zou ook liever Attje Kuiken hebben gehad, of Jesse Klaver, die vind ik sterker in hun communicatie. En Timmermans zou er inderdaad beter aan doen om meer op de inhoud in te gaan. Genoeg aangrijpingspunten van zaken waar hij het niet mee eens is. Overigens doet hij dat ook toch, op die inhoud ingaan? De vraag is: is hij steeds alleen maar aan het roepen dat regeren met de PVV erg is vanwege hun radicaal rechtse ideeën, of zegt hij dat plus nog heel veel andere dingen en halen media of mensen enkel dat ene kleine stukje eruit? Met andere woorden: blijft Timmermans steeds alleen maar doorgaan over hetzelfde of wordt hij zo geframed?

Ik zou zeggen lees bijvoorbeeld het verslag van het laatste debat over de formatie. Daar is Timmermans inhoudelijk genoeg. Hieronder een heel klein stukje van de punten die hij ingebracht heeft.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2023-2024/75

Uiteraard hebben de kiezers die op de heer Wilders hebben gestemd, allemaal de verwachting dat hij de problemen allemaal zal oplossen zoals hij dat voor de verkiezingen heeft beloofd. Uiteraard. Ik heb al gezegd dat hem dat met asiel niet gaat lukken. Maar dat gaat hem ook op andere terreinen niet lukken. Hij vroeg net: wat is nou asociaal? Asociaal is dat in dit land, een van de rijkste landen van de wereld, aan het einde van de periode waar u verantwoordelijkheid voor draagt 17.000 kinderen meer in armoede zullen leven dan vandaag. En dat is totaal onnodig. Asociaal is ook om van tevoren, voor de verkiezingen, te beloven dat het minimumloon omhooggaat. Dat is namelijk wel in lijn met de commissie die door de heer Omtzigt is opgericht. Maar die zegt ook dat je alleen echt iets aan armoede doet als je structureel inkomens verhoogt. Het minimumloon verhogen betekent de uitkering verhogen als die gekoppeld is. Dat betekent de AOW verhogen; dat doet u niet. Asociaal. Asociaal is ook de WW-periode inkorten. U heeft zelf dat woord "asociaal" gebruikt toen een CDA-minister het voorstelde. Nu doet u het zelf. Dat raakt echt de oudere werknemers. Die kunnen dan nog in de bijstand komen en mogen misschien hun eigen huis opeten. Het is ook asociaal dat u niets doet voor de zware beroepen. Daar zitten mensen op te wachten. Dat moet gebeuren. Het is ook asociaal dat u, weliswaar veel later dan u hebt beloofd en veel geringer, de eigen bijdrage vermindert, maar chronisch zieken daar niets mee opschieten, nul. Hun bijdrage wordt erdoor gekort en per saldo gaan ze er niet op vooruit. Dat zijn een paar dingen die ik asociaal vind. Ik vind dat u de verantwoordelijkheid heeft om die dingen te corrigeren, zodat u in lijn blijft met het minimum van wat u beloofd heeft voor de verkiezingen.

-------
Onbegrijpelijk vind ik het dat ik signaleer dat meer dan 17.000 Nederlandse kinderen die nu nog niet in armoede zitten, in de komende jaren in armoede terecht zullen komen. Dat is asociaal. Als u al zo veel uit te geven heeft, had u er best wat aan kunnen doen waardoor dit niet nodig was. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat mensen die chronisch ziek zijn niets hebben aan de verlaging van de eigen bijdrage aan de zorg. Onbegrijpelijk. Bovendien vind ik het onbegrijpelijk dat u alles … Het CPB zegt: sommige mensen gaan er wel €8 per maand op vooruit. Nou, vette bek. Maar onbegrijpelijk vind ik ook waar het op gebaseerd is. De financiële doorrekening is zo op drijfzand gebouwd, zoals het CPB ook aangeeft, dat u zodra het tegenvalt met de kaasschaaf over alle departementen heen zult moeten gaan. Dan zijn de grote departementen de sjaak, want dan gaan er honderden miljoenen af bij de zorg, honderden miljoenen af bij het onderwijs, honderden miljoenen af bij Sociale Zaken. Dan bent u asociaal bezig. Er valt geen enkele andere conclusie te trekken. U drijft op wensdenken. U zult op de koffie komen. Daar zullen de gewone Nederlanders een hoge prijs voor betalen.
---
Ja, voorzitter. Ik sluit dan ook af. Ik ben een kind van twee ouders van wie mijn vader niet verder is gekomen dan de basisschool en vervolgens eerst ging werken en toen op zijn 16de bij de marine ging. Mijn moeder heeft de mulo afgerond. Beiden hebben ons heel vroeg al voorgelezen en de liefde voor lezen bijgebracht. Ik wil niet dat de indruk wordt gewekt dat lezen iets van de linkse elite is. Gewone mensen willen graag lezen, willen graag naar het theater en willen graag een krant kunnen betalen. De strafexpeditie die men veronderstelt te doen door de btw te verhogen op dingen die voor mensen heel belangrijk zijn, zoals boeken en naar het theater gaan, is vals en rancuneus. Je straft er juist de mensen mee die je zou moeten bereiken. Mensen zoals wij, die genoeg verdienen, kunnen ook dat duurdere kaartje betalen, maar juist de mensen voor wie je graag zou willen dat ze zich via kunst, literatuur en theater kunnen verheffen, straf je met deze vreselijke maatregel. Trek hem in.

Dietloverzzz schreef op 30-05-2024 om 18:46:

[..]

Maar hij regeert nu eenmaal mee dus daar moeten ze nu eenmaal mee dealen. Dus het heeft geen zin om daarover te blijven zeuren. Ik vind dat erg onprofessioneel en minachtend overkomen. Puur ingaan op de inhoudelijke punten dat is wat ze moeten doen vind ik.

Ik had het over de standpunten van de PVV, ik heb Wilders naam helemaal niet genoemd. Jij begon zelf over de PVV, dat de oppositie daar telkens over begint en ja, Wilders vertegenwoordigt die partij. Dus zal hij zich net als politici uit voorgaande kabinetten zijn plannen en doelen moeten verdedigen. We zijn niet gewend hem in die rol te zien.

En zoals daglichtlamp in de post voor mij al zegt, wordt er wel degelijk op inhoud discussie gevoerd, maar blijkbaar wordt dat niet gehoord.

Nicole123 schreef op 30-05-2024 om 19:03:

[..]

Ik zou ook liever Attje Kuiken hebben gehad, of Jesse Klaver, die vind ik sterker in hun communicatie. En Timmermans zou er inderdaad beter aan doen om meer op de inhoud in te gaan. Genoeg aangrijpingspunten van zaken waar hij het niet mee eens is. Overigens doet hij dat ook toch, op die inhoud ingaan? De vraag is: is hij steeds alleen maar aan het roepen dat regeren met de PVV erg is vanwege hun radicaal rechtse ideeën, of zegt hij dat plus nog heel veel andere dingen en halen media of mensen enkel dat ene kleine stukje eruit? Met andere woorden: blijft Timmermans steeds alleen maar doorgaan over hetzelfde of wordt hij zo geframed?

Hij gaat (ook) wel op de inhoud in. Maar zijn toon en manier van spreken staat mij persoonlijk gewoon niet aan. Hij heeft iets over zich wat mij irriteert, iets hautains en belerend. Dat had ik met Kaag ook. Daarom had ik liever Klaver gezien. Of idd Kuiken. 

felija schreef op 30-05-2024 om 19:22:

[..]

Ik had het over de standpunten van de PVV, ik heb Wilders naam helemaal niet genoemd. Jij begon zelf over de PVV, dat de oppositie daar telkens over begint en ja, Wilders vertegenwoordigt die partij. Dus zal hij zich net als politici uit voorgaande kabinetten zijn plannen en doelen moeten verdedigen. We zijn niet gewend hem in die rol te zien.

En zoals daglichtlamp in de post voor mij al zegt, wordt er wel degelijk op inhoud discussie gevoerd, maar blijkbaar wordt dat niet gehoord.

Tuurlijk gaat hij ook in op die inhoud en heeft hij in enkele dingen wat mij betreft ook echt wel een punt hoor, maar ook blijft hij er regelmatig over doorzeuren over dat extreem rechts etc. En ik ben het ook eens met Miraval dat hij iets over zich heeft wat mij irriteert. Ik vind hem wat arrogant en belerend overkomen en daar houd ik niet van. 

Dietloverzzz schreef op 30-05-2024 om 20:25:

[..]

Tuurlijk gaat hij ook in op die inhoud en heeft hij in enkele dingen wat mij betreft ook echt wel een punt hoor, maar ook blijft hij er regelmatig over doorzeuren over dat extreem rechts etc. En ik ben het ook eens met Miraval dat hij iets over zich heeft wat mij irriteert. Ik vind hem wat arrogant en belerend overkomen en daar houd ik niet van.

Over dat laatste is volgens mij iedereen het wel eens.

Dietloverzzz schreef op 30-05-2024 om 20:25:

[..]

Tuurlijk gaat hij ook in op die inhoud en heeft hij in enkele dingen wat mij betreft ook echt wel een punt hoor, maar ook blijft hij er regelmatig over doorzeuren over dat extreem rechts etc. En ik ben het ook eens met Miraval dat hij iets over zich heeft wat mij irriteert. Ik vind hem wat arrogant en belerend overkomen en daar houd ik niet van.

Ik zou zeggen open dat verslag van dat best wel lange debat eens en tel eens hoeveel er gesproken is over extreem rechts. (en hoeveel over andere onderwerpen)

Dietloverzzz schreef op 30-05-2024 om 18:46:

[..]

Maar hij regeert nu eenmaal mee dus daar moeten ze nu eenmaal mee dealen. Dus het heeft geen zin om daarover te blijven zeuren. Ik vind dat erg onprofessioneel en minachtend overkomen. Puur ingaan op de inhoudelijke punten dat is wat ze moeten doen vind ik.

Zeuren en sneren hoort bij politiek. Wilders heeft daar ook zijn stemmen aan te danken (net als andere partijen). Wilders heeft sneren uitgevonden én verbeterd, ik heb bewondering voor hoe slim en grappig hij dat kan. Zijn retorisch vermogen hoort echt bij de top 5%, ook al ben ik het vaak inhoudelijk niet met hem eens, ik heb bewondering voor zijn vakmanschap. 

Maar mensen moeten ook niet sneeuwvlokken als andere partijen sneren . Dat is het spel. Ik probeer me altijd af te vragen wat ik ergens van zou vinden als iemand met wie ik het niet eens ben dit zou doen. Het perspectief om te keren. 

Miraval schreef op 30-05-2024 om 18:51:

[..]

Eens hoor. Dat standpunt hebben we inmiddels allemaal wel gehoord en misschien hebben ze gelijk wat willen ze eraan doen dan? Het is wat het is. Ga in op de inhoud straks en voer harde oppositie.

Okee soms eens grapje over Gru Wilders en zijn minions mag van mij. Het moet ook leuk blijven om naar te kijken.

Wat dat betreft lijkt het erop dat Wilders iemand heeft gevonden waarvan hij wat grappen terug mag verwachten. Schoof heeft 3 bijnamen waarvan er een suggereert dat hij iemand kan uitschakelen met een lach.

In het Algemeen Dagblad kreeg Schoof nog een extra bijnaam: 'De Lachende Moordenaar', want hij zou mensen en problemen kunnen uitschakelen met een lach.
'Dick Donder' en 'Tricky Dick': dit betekenen de bijnamen van Dick Schoof | RTL Nieuws | RTL.nl

Dietloverzzz schreef op 30-05-2024 om 20:25:

[..]

En ik ben het ook eens met Miraval dat hij iets over zich heeft wat mij irriteert. Ik vind hem wat arrogant en belerend overkomen en daar houd ik niet van.

Dat laatste vind ik ook, maar ik vind het zelf wel veel belangrijker om te kijken naar wat iemand zegt en wat er in zijn programma staat dan of hij wel of niet met een belerende toon praat. Ik zag pas PvdAer Hans Spekman nog op tv, met nog steeds zijn typerende slobbertrui en haar door de war. Die was en is verre van elitair en zou jou denk ik meer aanspreken, ook in wat hij zegt over zijn eigen partij (zie hieronder). Maar de inhoud van wat een partij wil wordt daar geen centimeter anders door.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/f84b6f6d-a889-40af-a073-477b8ef47358/hans-spekman-kritisch-op-leiding-groenlinks-pvda-het-is-net-noord-koreaans

Spekman: "Ik vind het niet erg dat Wilders de grootste is, dat is de uitslag van de democratie. Ik vind het erg dat zoveel mensen zich opzij gezet voelden door alle politieke partijen en dat zij een uitvlucht hebben gezocht bij Wilders, op wie zij wel nog hoop hebben." 

Als het aan de voormalig PvdA-partijleider ligt "moet er meer herrie komen" op links. "Ik ben blij met acht zetels winst, maar het stelt helemaal niks voor", zegt hij. Spekman vindt dat de partij geen genoegen moet nemen met het feit dat veel winst is behaald in gemeentes als Bloemendaal. "We moeten juist bedenken waarom we hebben verloren in Pekela en Emmen", zegt hij kritisch.

De gebieden waar de inkomens het laagst zijn, waren altijd de primaire doelgroep van de PvdA. Daar is de score voor de fusiepartij bij de verkiezingen het laagst. Terwijl in rijke gemeenten de stemmers wél stemmen voor GroenLinks-PvdA. "Dat vind ik afschuwelijk", reageert het voormalig Kamerlid. "Fantastisch dat mensen in Bloemendaal weer vertrouwen hebben in linkse politiek, maar als je alleen die mensen hebt en niet de mensen in Pekela die dat ook vertrouwen, dan doe je iets knap fout."

Dietloverzzz schreef op 30-05-2024 om 20:25:

[..]

Tuurlijk gaat hij ook in op die inhoud en heeft hij in enkele dingen wat mij betreft ook echt wel een punt hoor, maar ook blijft hij er regelmatig over doorzeuren over dat extreem rechts etc.

Heb je wel eens geteld hoe vaak Wilders ‘doorzeurt’ over het gevaar van DENK? Dat is echt veel vaker, veel grover en veel extremer (de partij willen verbieden) dan hoe Timmermans over het gevaar van de PVV ‘doorzeurt’. Vind je dat ook zo vervelend, of is het dan wel oké?

(NB Ik bedoel hier niet mee dat ik pro-DENK ben, ik vind het een vreselijke partij. Ik vind ook dat Wilders hierin soms goede dingen aankaart en dat het prima is als hij over bepaalde zaken ‘doorzeurt’, net zoals ook Timmermans van mij mag ‘doorzeuren’ over de PVV. Soms is het nodig om zaken aan te blijven kaarten, zodat anderen iets extreems niet als iets normaals gaan zien.).

 

Nicole123 schreef op 30-05-2024 om 23:04:

[..]

Dat laatste vind ik ook, maar ik vind het zelf wel veel belangrijker om te kijken naar wat iemand zegt en wat er in zijn programma staat dan of hij wel of niet met een belerende toon praat. Ik zag pas PvdAer Hans Spekman nog op tv, met nog steeds zijn typerende slobbertrui en haar door de war. Die was en is verre van elitair en zou jou denk ik meer aanspreken, ook in wat hij zegt over zijn eigen partij (zie hieronder). Maar de inhoud van wat een partij wil wordt daar geen centimeter anders door.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/f84b6f6d-a889-40af-a073-477b8ef47358/hans-spekman-kritisch-op-leiding-groenlinks-pvda-het-is-net-noord-koreaans

Spekman: "Ik vind het niet erg dat Wilders de grootste is, dat is de uitslag van de democratie. Ik vind het erg dat zoveel mensen zich opzij gezet voelden door alle politieke partijen en dat zij een uitvlucht hebben gezocht bij Wilders, op wie zij wel nog hoop hebben."

Als het aan de voormalig PvdA-partijleider ligt "moet er meer herrie komen" op links. "Ik ben blij met acht zetels winst, maar het stelt helemaal niks voor", zegt hij. Spekman vindt dat de partij geen genoegen moet nemen met het feit dat veel winst is behaald in gemeentes als Bloemendaal. "We moeten juist bedenken waarom we hebben verloren in Pekela en Emmen", zegt hij kritisch.

De gebieden waar de inkomens het laagst zijn, waren altijd de primaire doelgroep van de PvdA. Daar is de score voor de fusiepartij bij de verkiezingen het laagst. Terwijl in rijke gemeenten de stemmers wél stemmen voor GroenLinks-PvdA. "Dat vind ik afschuwelijk", reageert het voormalig Kamerlid. "Fantastisch dat mensen in Bloemendaal weer vertrouwen hebben in linkse politiek, maar als je alleen die mensen hebt en niet de mensen in Pekela die dat ook vertrouwen, dan doe je iets knap fout."

Fijn dat die Spekman wel normaal reageert.Eindelijk iemand die wel wil reflecteren. Dat vind ik wel al een hele andere houding. Pvda heeft de echte arbeider uit het oog verloren door meer de progressieve koers op te gaan met groenlinks. Ze zijn meer bezig met klimaat, woke, EU en vluchtelingen dan op te komen voor de arbeiders. Ik hoop op een nieuwe economisch linkse maar wat meer cultureel conservatieve partij. De huidige linkse partijen zijn passé wat mij betreft. Die hebben afgedaan.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

31-05-2024 om 11:26 Topicstarter

Ik las gisteren dat iemand 'gokte' dat Sophie Hermans voor Landbouw zou doorgaan.  Dat zal vast niet serieus bedoeld zijn geweest.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.