Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Bakblik schreef op 01-06-2024 om 08:53:

[..]

Tot een akkoord op hoofdlijnen van Zwol en Schoof moeten het kabinet nog formeren.

Niet te hard van stapel lopen Daglichtlamp😜😂

Ik had het over de vorige formatie in reactie op Fleurtje.

Kabinet Den Uyl-2 is er niet gekomen omdat men het niet eens kon worden over de invulling van de ministersposten. Maar deze keer zie ik het daarop niet meer mislopen, de partijen hebben al teveel geïnvesteerd in deze samenwerking. Mijn gok is dat het kabinet zeker een jaar zit, en dan valt op de bezuinigingen die nodig zijn in aanloop naar prinsjesdag 2025.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

01-06-2024 om 09:57 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-06-2024 om 09:08:

[..]

Ik had het over de vorige formatie in reactie op Fleurtje.

Kabinet Den Uyl-2 is er niet gekomen omdat men het niet eens kon worden over de invulling van de ministersposten. Maar deze keer zie ik het daarop niet meer mislopen, de partijen hebben al teveel geïnvesteerd in deze samenwerking. Mijn gok is dat het kabinet zeker een jaar zit, en dan valt op de bezuinigingen die nodig zijn in aanloop naar prinsjesdag 2025.


Volgens mij moeten ze nu al overal flink op bezuinigen vanwege de 'erfenis' die ze geërfd hebben van de voorbije jaren met dank aan de kabinetten-Rutte, waar Sophie ook een belangrijk lid van is. 

Ik vind het dapper dat deze vier partijen het evengoed aan durven. Want 17 miljard jaarlijks bezuinigen is een flinke plons geld. Dat is een slechte start voor een nieuw kabinet.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-met-het-oog-op-morgen/d2c334df-1b15-4a98-a024-86fa92dacc73/2024-02-07-liggen-er-in-den-haag-financiele-lijken-in-de-kast 7 feb. 2024 Pieter Omtzigt schrijft in zijn brief aan de leden dat hij "zeer geschrokken" is van nieuwe informatie over de overheidsfinanciën. Het was al duidelijk dat een nieuw kabinet zal moeten bezuinigen. Zo'n 17 miljard euro, stond in een eerder advies van ambtenaren.

Pieter zelf aan het woord:
https://nos.nl/collectie/13962/video/2507851-omtzigt-reageert-bij-rtl-programma-humberto-ik-wilde-weten-welke-financiele-lijken-er-in-de-kast-lagen 

Fleurtje_5 schreef op 01-06-2024 om 09:57:

[..]


Volgens mij moeten ze nu al overal flink op bezuinigen vanwege de 'erfenis' die ze geërfd hebben van de voorbije jaren met dank aan de kabinetten-Rutte, waar Sophie ook een belangrijk lid van is.

Ik vind het dapper dat deze vier partijen het evengoed aan durven. Want 17 miljard jaarlijks bezuinigen is een flinke plons geld. Dat is een slechte start voor een nieuw kabinet.

Maar dat doen ze dus niet: https://www.kabinetsformatie2023.nl/documenten/publicaties/2024/05/16/budgettaire-bijlage-hoofdlijnenakkoord
Vandaar dus dat ik verwacht dat er volgend jaar extra moet worden ingegrepen (zeker omdat de eerste tegenvallers zo ongeveer al volgen uit het wensdenken van de coalitie). Ik kan me goed voorstellen dat ze daar niet uit gaan komen.

Mooi artikel hoe vier kleinere partijen (CDA, CU, D66 en Volt)  samen efficiënter oppositie willen voeren tegen het komende kabinet. De moeite waard om helemaal te lezen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/31/een-tweetjes-in-de-tweede-kamer-a4200622/appview
Dassen: „Je moet tegenover de PVV als partij wel de grens blijven trekken. Je ziet nu al dat Pieter Omtzigt en Dilan Yesilgöz bijna niet meer reageren op uitspraken van Wilders, en dingen zeggen als: ‘Het zouden niet mijn woorden zijn’. Dat is iets waar we echt voor moeten waken. De les uit Polen [waar radicaal-rechts tot voor kort regeerde] is dat je dat consequent moet blijven benoemen.”

Bikker: „Als Wilders de rechtsstaat uitholt en instituties verdacht maakt, zal ik er altijd staan. Maar politiek gaat ook over de vraag: wat zijn dan wel nieuwe oplossingen? Dan hoop ik dat kiezers zien dat er politici zijn die daarmee bezig zijn.”

--------------
Bikker: Ik voel soms wel woede, hoor. De spreidingswet wordt heel kortzichtig ingetrokken. Ik zie nog de burgemeester van Westerwolde [die gaat over het aanmeldcentrum in Ter Apel] zitten, voor wie we zó ons best hadden gedaan. Dan moet ik wel even tot tien tellen en denk ik: wat cynisch.”

-----------------

Jetten: „Wij zijn verschillend van elkaar, maar we kunnen wel af en toe een stevig front vormen op onderwerpen die we heel slecht vinden van het kabinet of die we willen stoppen. Of om dingen te kunnen regelen met een minister.”

Rutte IV, zegt hij, „was een centrumkabinet. De rechterkant en linkerkant van de oppositie waren het ook vaak niet met elkaar eens. Nu het midden in de oppositie zit, zijn er meer kansen om er als oppositie samen in te gaan.”

ik lees in de Volkskrant dat van den burg geen post wil in het kabinet omdat hij bezwaren heeft tegen de samenwerking met de pvv en liever vanuit de kamer het liberale tegengeluid wil laten horen. 

Nu gaat m’n hart verre van kloppen voor de vvd, maar voor van der burg maak ik graag een uitzondering. Ik vond het vroeger, toen hij nog fractievoorzitter was in Amsterdam, ook altijd al een verfrissende VVD’er.

Poms schreef op 02-06-2024 om 15:42:

ik lees in de Volkskrant dat van den burg geen post wil in het kabinet omdat hij bezwaren heeft tegen de samenwerking met de pvv en liever vanuit de kamer het liberale tegengeluid wil laten horen.
Nu gaat m’n hart verre van kloppen voor de vvd, maar voor van der burg maak ik graag een uitzondering. Ik vond het vroeger, toen hij nog fractievoorzitter was in Amsterdam, ook altijd al een verfrissende VVD’er.

Ze zullen wel een functie elders voor hem zoeken vrees ik.

Poms schreef op 02-06-2024 om 15:42:

ik lees in de Volkskrant dat van den burg geen post wil in het kabinet omdat hij bezwaren heeft tegen de samenwerking met de pvv en liever vanuit de kamer het liberale tegengeluid wil laten horen.
Nu gaat m’n hart verre van kloppen voor de vvd, maar voor van der burg maak ik graag een uitzondering. Ik vond het vroeger, toen hij nog fractievoorzitter was in Amsterdam, ook altijd al een verfrissende VVD’er.

Eens. Hij komt op mij over als een integere man met het hart op de juiste plek. Iemand die ik wel op zijn woord durf te vertrouwen.

Daglichtlamp schreef op 02-06-2024 om 15:52:

[..]

Ze zullen wel een functie elders voor hem zoeken vrees ik.

Dan zullen ze die ook voor van der Wal moeten zoeken …

Waarom denk je dat eigenlijk? Het zijn allebei goede politici, waarom zou de vvd die kwijt willen? 

Poms schreef op 02-06-2024 om 16:39:

[..]

Dan zullen ze die ook voor van der Wal moeten zoeken …

Waarom denk je dat eigenlijk? Het zijn allebei goede politici, waarom zou de vvd die kwijt willen?

Omdat ze eigenlijk niet achter deze samenwerking staan.

Daglichtlamp schreef op 02-06-2024 om 16:41:

[..]

Omdat ze eigenlijk niet achter deze samenwerking staan.

Dat is algemeen bekend, en ook hun achterban kijkt daar zeer wisselend naar toch? Of ze dan gelijk een functie elders zullen krijgen? Zijn ze er niet meer bij gebaad verschillend geluid te hebben de partij? Dat zou ook best van pas kunnen komen mocht het wel klappen. Lijkt me tamelijk ingewikkeld dan over te blijven met de mensen Ddie het wel zagen zitten om met de pvv te regeren.

Poms schreef op 02-06-2024 om 15:42:

ik lees in de Volkskrant dat van den burg geen post wil in het kabinet omdat hij bezwaren heeft tegen de samenwerking met de pvv en liever vanuit de kamer het liberale tegengeluid wil laten horen.

Nu gaat m’n hart verre van kloppen voor de vvd, maar voor van der burg maak ik graag een uitzondering. Ik vond het vroeger, toen hij nog fractievoorzitter was in Amsterdam, ook altijd al een verfrissende VVD’er.

Hier ben ik het enorm mee eens.

Wellicht heb ik ook geen gelijk en zitten ze hun tijd uit tot het kabinet valt. Ik ben wel heel benieuwd wat Van der Burg doet als er hoofdelijk gestemd gaat worden over het intrekken van de spreidingswet (als er tenminste een hoofdelijke stemming gevraagd wordt door de oppositie).

Daglichtlamp schreef op 02-06-2024 om 15:52:

[..]

Ze zullen wel een functie elders voor hem zoeken vrees ik.

Maar die hoeft hij niet te accepteren toch? Hij is gekozen en zit daarom in de kamer. De VVD kan hem dus niet verplichten iets anders te gaan doen.

Schemerlampje schreef op 02-06-2024 om 17:25:

[..]

Maar die hoeft hij niet te accepteren toch? Hij is gekozen en zit daarom in de kamer. De VVD kan hem dus niet verplichten iets anders te gaan doen.

Klopt. Wellicht hebben ze gewoon een goed bod wat niet af te slaan is. Na de Europese verkiezingen zal er bijvoorbeeld een nieuwe eurocommissionaris gezocht worden. Ik vermoed niet dat Hoekstra dat mag blijven. En de Pvv heeft niemand die daar geschikt voor is.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

02-06-2024 om 18:47 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 01-06-2024 om 21:31:

Mooi artikel hoe vier kleinere partijen (CDA, CU, D66 en Volt) samen efficiënter oppositie willen voeren tegen het komende kabinet. De moeite waard om helemaal te lezen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/31/een-tweetjes-in-de-tweede-kamer-a4200622/appview
Dassen: „Je moet tegenover de PVV als partij wel de grens blijven trekken. Je ziet nu al dat Pieter Omtzigt en Dilan Yesilgöz bijna niet meer reageren op uitspraken van Wilders, en dingen zeggen als: ‘Het zouden niet mijn woorden zijn’. Dat is iets waar we echt voor moeten waken. De les uit Polen [waar radicaal-rechts tot voor kort regeerde] is dat je dat consequent moet blijven benoemen.”

Bikker: „Als Wilders de rechtsstaat uitholt en instituties verdacht maakt, zal ik er altijd staan. Maar politiek gaat ook over de vraag: wat zijn dan wel nieuwe oplossingen? Dan hoop ik dat kiezers zien dat er politici zijn die daarmee bezig zijn.”

--------------
Bikker: Ik voel soms wel woede, hoor. De spreidingswet wordt heel kortzichtig ingetrokken. Ik zie nog de burgemeester van Westerwolde [die gaat over het aanmeldcentrum in Ter Apel] zitten, voor wie we zó ons best hadden gedaan. Dan moet ik wel even tot tien tellen en denk ik: wat cynisch.”

-----------------

Jetten: „Wij zijn verschillend van elkaar, maar we kunnen wel af en toe een stevig front vormen op onderwerpen die we heel slecht vinden van het kabinet of die we willen stoppen. Of om dingen te kunnen regelen met een minister.”

Rutte IV, zegt hij, „was een centrumkabinet. De rechterkant en linkerkant van de oppositie waren het ook vaak niet met elkaar eens. Nu het midden in de oppositie zit, zijn er meer kansen om er als oppositie samen in te gaan.”


En dit vind jij mooi?  Ik noem het oproerkraaiers.

 Dassen verwijt Dilan en Pieter dat ze niet meer zouden reageren op uitspraken van Wilders. Welke uitspraken zijn er nu dan voorgevallen waar op gereageerd had moeten worden? Dassen had dat zelf beter kunnen doen binnen zijn eigen partij.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/gundoan-blijft-tegen-de-stroom-inzwemmen-en-haalt-uit-naar-dassen

Wat Jetten zegt is niet verkeerd, heel goed zelfs, als ze dingen heel slecht vinden is het hun taak om daar tegenin te gaan. Had het geholpen als hij zijn mond nog wijder had open getrokken tijdens de toeslagenaffaire of rond het gedoe in Groningen?

Heeft het geholpen wat hij zei tegen Mark Rutte?
https://nos.nl/video/2365128-jetten-erkent-rutte-dat-zijn-vingerafdrukken-op-dit-hele-dossier-zitten

En moet Rutte nou kritiek hebben op het kabinet dat niet eens begonnen is? Had Rutte destijds niet zelf harder en beter moeten optreden toen de levens van veel ouders en hun kinderen kapot werden gemaakt door die toeslagenaffaire? Sterker nog, de bedenker van die toeslagenwet werd afgelopen jaar zelfs benoemd tot erelid van de VVD.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/henk-kamp-erelid-van-de-vvd-dat-is-alleen-te-aanvaarden-als-je-je-realiseert-dat-lid-ook-een-nette-term-voor-lul-is
Kamp negeerde alles wat-ie hoorde van ambtenaren, betrokkenen en onderzoek aangaande mogelijke fraude rond toeslagen en ging er met gestrekt been in. De gevolgen zijn bekend. Kamp bleef en blijft bij zijn geregeld onmenselijke beleid.”
“Henk Kamp is erelid van de VVD.


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.