Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Respect voor Bontenbal. Een mooi interview met hem in de Trouw.
https://www.trouw.nl/politiek/bontenbal-ziet-de-nieuwe-coalitie-door-de-morele-en-rechtsstatelijke-ondergrens-zakken~bb8df178/

Het gaat over de kandidaat-premier. Wat kunnen we afleiden uit het feit dat het Wilders niet lukt om goede bestuurders te vinden?

“Dat de PVV geen staat van dienst heeft en dat er geen interne partijcultuur is waarin mensen worden opgeleid en getest via verschillende routes. De PVV heeft maar één lid en dat is Geert Wilders. De partijen die in het verleden regeringsverantwoordelijkheid namen, hebben een kweekvijver van mensen. Zij hebben ze kunnen testen omdat deze mensen wethouder of gedeputeerde zijn geweest. Je weet wat ze kunnen. De PVV heeft nauwelijks ervaring op dit terrein.”

https://www.cpb.nl/inkomens-en-belastingen-aan-de-top
Nog een interessant rapport. Rijken dragen relatief minder bij in Nederland.

Daglichtlamp schreef op 22-05-2024 om 08:10:

[..]

Kinderopvang gratis is vooral goed voor de rijken. Al hangt dat ook nog af hoe het vormgegeven wordt. Als het mogelijk blijft voor kinderopvang om aan ouders meer te vragen dan dat door het rijk vergoed wordt kan reguliere kinderopvang wel eens onbetaalbaar worden voor de minst verdienenden.

Huurtoeslag en kindgebonden budget gaan ook nog eens omhoog. 

Dietloverzzz schreef op 22-05-2024 om 07:44:

[..]

Hij is geen echte racist, hij waarschuwt voor een bepaalde ideologie en is voor bescherming van ons land. En ja daar vind ik hem veel te ver in gaan, maar gelukkig staan die plannen in de ijskast naast dat er gewoon geen goed alternatief is.

Ik denk dat de gemiddelde moslim hier heel anders over denkt. Ik in elk geval wel. En die ijskast vertrouw ik voor geen meter. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

22-05-2024 om 08:51

Snoeske schreef op 22-05-2024 om 08:44:

[..]

Ik denk dat de gemiddelde moslim hier heel anders over denkt. Ik in elk geval wel. En die ijskast vertrouw ik voor geen meter.

Vlak de moslims die op Geert gestemd hebben maar niet uit. Dat maakt me ook woedend. 

Sorry maar ik vind het toch getuigen van een enorme domheid en vooral een groot egoisme. En ik ben links en best wel zuur. Maar altijd dat huilerige er is niemand voor de gewone man dat is ook vermoeiend zeg.

Daglichtlamp schreef op 22-05-2024 om 08:10:

[..]

Kinderopvang gratis is vooral goed voor de rijken. Al hangt dat ook nog af hoe het vormgegeven wordt. Als het mogelijk blijft voor kinderopvang om aan ouders meer te vragen dan dat door het rijk vergoed wordt kan reguliere kinderopvang wel eens onbetaalbaar worden voor de minst verdienenden.

Nou ook voor de middeninkomens hoor. Kinderopvang is nu echt een rib uit het lijf voor veel mensen die echt niet rijk zijn. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de opvang zo goed als gratis wordt, maar dan voor iedereen. Dat vind ik juist een supergoed plan en echt iets voor de " gewone man". 

Dietloverzzz schreef op 22-05-2024 om 09:16:

[..]

Nou ook voor de middeninkomens hoor. Kinderopvang is nu echt een rib uit het lijf voor veel mensen die echt niet rijk zijn. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de opvang zo goed als gratis wordt, maar dan voor iedereen. Dat vind ik juist een supergoed plan en echt iets voor de " gewone man".

Dat bedoel ik dus met “verre van realistisch”. Er is nu al een schreeuwend tekort aan personeel in de opvang, waar ga je al die mensen vandaan halen? Want ik zie de bui al hangen; gratis, dus hup nog meer kinderen naar de opvang.

Elaine68 schreef op 22-05-2024 om 08:51:

[..]

Vlak de moslims die op Geert gestemd hebben maar niet uit. Dat maakt me ook woedend.

Sorry maar ik vind het toch getuigen van een enorme domheid en vooral een groot egoisme. En ik ben links en best wel zuur. Maar altijd dat huilerige er is niemand voor de gewone man dat is ook vermoeiend zeg.

Dus omdat je links georienteerd bent vind je jezelf slimmer en voel je jezelf moreel verheven boven mensen die anders stemmen? Wat een arrogantie. Dat vind ik overigens enorm kenmerkend voor veel linkse partijen en die partijen vragen zich maar af waarom steeds minder mensen links stemmen terwijl links daarnaast ook nog eens hele andere prioriteiten stelt.

Rozi schreef op 22-05-2024 om 08:36:

[..]

Huurtoeslag en kindgebonden budget gaan ook nog eens omhoog.

Exact.

Rozi schreef op 22-05-2024 om 07:58:

[..]

Maar er staan toch juist ook wel punten in daarover?

Inkomstenbelasting omlaag, kinderopvang gratis, eigen risico omlaag en per behandeling Max 50 euro.

Exact. 

Zilver_gray schreef op 22-05-2024 om 09:19:

[..]

Dat bedoel ik dus met “verre van realistisch”. Er is nu al een schreeuwend tekort aan personeel in de opvang, waar ga je al die mensen vandaan halen? Want ik zie de bui al hangen; gratis, dus hup nog meer kinderen naar de opvang.

En op een gegeven moment zijn die vol en dan zullen meer mensen weer een andere oplossing zoeken. Prima toch. Voor de mensen die er gebruik van maken is het ten minste wel betaalbaar. Maar dan eindelijk goed betaalbaar voor iedereen en niet alleen voor de lage inkomens. Mensen gaan er dan echt zwaar op vooruit. 

Daglichtlamp schreef op 22-05-2024 om 08:31:

https://www.cpb.nl/inkomens-en-belastingen-aan-de-top
Nog een interessant rapport. Rijken dragen relatief minder bij in Nederland.

Geen wonder na jarenlang VVD

Dietloverzzz schreef op 22-05-2024 om 09:16:

[..]

Nou ook voor de middeninkomens hoor. Kinderopvang is nu echt een rib uit het lijf voor veel mensen die echt niet rijk zijn. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de opvang zo goed als gratis wordt, maar dan voor iedereen. Dat vind ik juist een supergoed plan en echt iets voor de " gewone man".

Zoals ik al zei, dat hangt er echt van hoe het vormgegeven wordt. Ik vrees dat de kinderopvang vooral naar de rijken gaat zoals de voorstellen nu waren. Hoe minder je verdient, hoe lastiger je het bedrag dat de kinderopvang bovenop de rijksbijdrage gaat vragen kunt opbrengen (en aangezien kinderopvang schaars is, zal de kinderopvang gaan naar wie dat kan opbrengen, zo zullen zeker de lagere middeninkomens ook achter het net gaan vissen). 

Dietloverzzz schreef op 22-05-2024 om 09:23:

[..]

En op een gegeven moment zijn die vol en dan zullen meer mensen weer een andere oplossing zoeken. Prima toch. Voor de mensen die er gebruik van maken is het ten minste wel betaalbaar. Maar dan eindelijk goed betaalbaar voor iedereen en niet alleen voor de lage inkomens.

Wie het eerst komt kan z'n kinderen kwijt op de opvang. Mensen die te laat komen niet meer. Oplossing: Mensen met hoge inkomens lossen het privaat op. Mensen met lage inkomens kunnen dan niet gaan werken en blijven thuis bij de kinderen. Je kunt er je vraagtekens bijzetten of dat wenselijk is.

Zorroo schreef op 21-05-2024 om 23:20:

[..]

En jij kijkt door een roze bril en loopt daarmee achter een populist aan. Die 'paar mindere dingen' kun je nu niet bepaald uitvlakken.

Het zijn ook wel meer dan "een paar" mindere dingen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.