Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Zorroo schreef op 21-05-2024 om 21:54:

[..]

Agema lijkt mij te licht voor dit ambt. En eens, Wilders trekt dat zeker niet, te veel risico dat hij zijn nummer 1-positie moet delen.

Waarop denk je dat en waarop baseer je dat allemaal?

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 23:04:

[..]

Waarop denk je dat en waarop baseer je dat allemaal?

Agema heeft zeker hart voor de zorg maar haar opmerkingen om de problemen ook op te lossen zijn doorgaans erg simplistisch. Als ze al zo simpel over de zorg denkt hoe moet dat op andere vlakken?   Ook op twitter heeft ze regelmatig flinke miskleuns.  

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 23:04:

[..]

Waarop denk je dat en waarop baseer je dat allemaal?

Dat is mijn interpretatie op basis van wat ik (al jaren) zie. Zeker onder deze omstandigheden heb je in mijn ogen als MP een zwaargewicht nodig die het evenwicht en de lieve vrede moet kunnen bewaren tussen dit samenraapsel van partijen. Ik zie dat Agema gewoon  niet doen. En Wilders wil geen gelijke naast zich. Dat lijkt me duidelijk. Hij is niet voor niets enig lid van de partij, fractievoorzitter, lijsttrekker en boegbeeld.

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 22:32:

[..]

Aan jouw posts te lezen focus je je alleen maar op die paar mindere dingen. Ik vind het wel een monsterzege, want ze hebben veel meer zetels dan de andere partijen. Dat komt toch echt door hoe Nederland heeft gestemd dat ze 37 zetels hebben. Dat zie ik dus als een monsterzege. Normaal is het verschil tussen de grootste partijen minder groot dan nu.

We zullen zien, wie weet gaat het juist wel heel goed. In ieder geval een wat andere meer conservatievere koers. Dat vind ik zelf positief.


En jij kijkt door een roze bril en loopt daarmee achter een populist aan. Die 'paar mindere dingen' kun je nu niet bepaald uitvlakken.

Maar voel je je niet bekocht? Armoedebestrijding was naast stokpaardje migratie HET thema voor Wilders. Veel mensen zeiden dat stokpaardje voor lief te nemen, omdat Wilders eindelijk op zou komen voor de gewone man. Nu blijkt dat die gewone man er deze 4 jaar helemaal niet echt op vooruit gaat. En de mensen die al aan de grond zaten al helemaal niet. Dan voel je je toch enorm bekocht? Als je zegt Nederland weer voor de Nederlanders, eigen volk eerst, blablabla dan moet je er toch voor dat volk zijn? Of is zorgen dat iig die niet Nederlander het nog kutter heeft dan "de gewone man" voldoende?

Dietloverzzz schreef op 21-05-2024 om 22:32:

[..]

Aan jouw posts te lezen focus je je alleen maar op die paar mindere dingen. Ik vind het wel een monsterzege, want ze hebben veel meer zetels dan de andere partijen. Dat komt toch echt door hoe Nederland heeft gestemd dat ze 37 zetels hebben. Dat zie ik dus als een monsterzege. Normaal is het verschil tussen de grootste partijen minder groot dan nu.

We zullen zien, wie weet gaat het juist wel heel goed. In ieder geval een wat andere meer conservatievere koers. Dat vind ik zelf positief.


Waarom zou je als donkergekleurde vrouw überhaupt stemmen op een racistische conservatieveling als Wilders?

Alles bij elkaar valt het niet tegen denk ik. Maar vooral de onhaalbare plannen zijn een probleem, die dragen in zich dat al snel onderhandeld moet worden over nieuwe bezuinigingen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/21/centraal-planbureau-waarschuwt-voor-dromerige-ambities-en-onuitvoerbare-plannen-in-coalitieakkoord-a4199568/appview
Waar het akkoord al uitgaat van een korting van 1,6 miljard euro vanaf 2028, voorziet het Planbureau dat Nederland hooguit alle nieuwe financiële afspraken met een veto kan blokkeren. Dat zou een kleinere besparing van 500 miljoen euro opleveren en verzwakt bovendien de positie van het kabinet in Brussel fors, zo waarschuwt de analyse. „Het uitspreken van een veto heeft mogelijk negatieve consequenties op andere beleidsterreinen waar Nederland afhankelijk is van Europese samenwerking.”
------
„De veronderstelde ombuiging van 22 procent op de kerndepartementen acht het CPB niet plausibel, zolang niet nader is ingevuld welke overheidstaken komen te vervallen.”
-------
De grootste plus is zelfs voor uitkeringsgerechtigden. „De lagere inkomens hebben meer voordeel van het hoofdlijnenakkoord dan hogere inkomens”, stelt het Planbureau dan ook vast.

LydiaDietz schreef op 22-05-2024 om 06:23:

Maar voel je je niet bekocht? Armoedebestrijding was naast stokpaardje migratie HET thema voor Wilders. Veel mensen zeiden dat stokpaardje voor lief te nemen, omdat Wilders eindelijk op zou komen voor de gewone man. Nu blijkt dat die gewone man er deze 4 jaar helemaal niet echt op vooruit gaat. En de mensen die al aan de grond zaten al helemaal niet. Dan voel je je toch enorm bekocht? Als je zegt Nederland weer voor de Nederlanders, eigen volk eerst, blablabla dan moet je er toch voor dat volk zijn? Of is zorgen dat iig die niet Nederlander het nog kutter heeft dan "de gewone man" voldoende?

Nee dat niet, omdat hij nu eenmaal moet samenwerken met die andere partijen die wel lak hebben aan de gewone man. En ze doen er wel wat aan. Waren de andere partijen aan de macht dan was het denk ik veel slechter geweest. Meer woke, meer dure niet helpende klimaatmaatregelen, meer EU, meer vluchtelingen, etc. 

Ik moet wel zeggen wie er ook aan de macht is, je wordt toch wel gebeten. Helaas.

Zilver_gray schreef op 22-05-2024 om 07:38:

[..]

Waarom zou je als donkergekleurde vrouw überhaupt stemmen op een racistische conservatieveling als Wilders?

Hij is geen echte racist, hij waarschuwt voor een bepaalde ideologie en is voor bescherming van ons land. En ja daar vind ik hem veel te ver in gaan, maar gelukkig staan die plannen in de ijskast naast dat er gewoon geen goed alternatief is. 

Ja ik heb buitenlandse roots, maar ik plaats mezelf niet in de slachtofferrol en ik vind dat we gewoon normaal moeten blijven doen. 

Zorroo schreef op 21-05-2024 om 23:16:

[..]

Dat is mijn interpretatie op basis van wat ik (al jaren) zie. Zeker onder deze omstandigheden heb je in mijn ogen als MP een zwaargewicht nodig die het evenwicht en de lieve vrede moet kunnen bewaren tussen dit samenraapsel van partijen. Ik zie dat Agema gewoon niet doen. En Wilders wil geen gelijke naast zich. Dat lijkt me duidelijk. Hij is niet voor niets enig lid van de partij, fractievoorzitter, lijsttrekker en boegbeeld.

Maar uiteindelijk staat er achter al die ministers een heel team van ambtenaren. Die hebben de echte deskundigheid (als het goed is).

Zorroo schreef op 21-05-2024 om 23:20:

[..]

En jij kijkt door een roze bril en loopt daarmee achter een populist aan. Die 'paar mindere dingen' kun je nu niet bepaald uitvlakken.

Er is gewoon goed goed alternatief.

LydiaDietz schreef op 22-05-2024 om 06:23:

Maar voel je je niet bekocht? Armoedebestrijding was naast stokpaardje migratie HET thema voor Wilders. Veel mensen zeiden dat stokpaardje voor lief te nemen, omdat Wilders eindelijk op zou komen voor de gewone man. Nu blijkt dat die gewone man er deze 4 jaar helemaal niet echt op vooruit gaat. En de mensen die al aan de grond zaten al helemaal niet. Dan voel je je toch enorm bekocht? Als je zegt Nederland weer voor de Nederlanders, eigen volk eerst, blablabla dan moet je er toch voor dat volk zijn? Of is zorgen dat iig die niet Nederlander het nog kutter heeft dan "de gewone man" voldoende?

Maar er staan toch juist ook wel punten in daarover?

Inkomstenbelasting omlaag, kinderopvang gratis, eigen risico omlaag en per behandeling Max 50 euro. 

Dietloverzzz schreef op 22-05-2024 om 07:45:

[..]

Maar uiteindelijk staat er achter al die ministers een heel team van ambtenaren. Die hebben de echte deskundigheid (als het goed is).

Maar hoeveel moeten er daar ook alweer van ontslagen worden? 

Rozi schreef op 22-05-2024 om 07:58:

[..]

Maar er staan toch juist ook wel punten in daarover?

Inkomstenbelasting omlaag, kinderopvang gratis, eigen risico omlaag en per behandeling Max 50 euro.

Kinderopvang gratis is vooral goed voor de rijken. Al hangt dat ook nog af hoe het vormgegeven wordt. Als het mogelijk blijft voor kinderopvang om aan ouders meer te vragen dan dat door het rijk vergoed wordt kan reguliere kinderopvang wel eens onbetaalbaar worden voor de minst verdienenden.

Dietloverzzz schreef op 22-05-2024 om 07:44:

[..]

Hij is geen echte racist, hij waarschuwt voor een bepaalde ideologie en is voor bescherming van ons land. En ja daar vind ik hem veel te ver in gaan, maar gelukkig staan die plannen in de ijskast naast dat er gewoon geen goed alternatief is.

Ja ik heb buitenlandse roots, maar ik plaats mezelf niet in de slachtofferrol en ik vind dat we gewoon normaal moeten blijven doen.

Ik vind jouw beredenering verre van realistisch. We zullen zien hoelang zijn plannen in de koelkast blijven.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.