Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Daklozen in Nederland

Nicole123

Nicole123

24-01-2025 om 22:12 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 24-01-2025 om 19:06:

[..]

Als de premier en zijn consorten het toelaat dat Nederland vol stroomt is dat niet de schuld van de oudere man die wellicht dit land mee heeft opgebouwd.

Wat bedoel je met 'vol stroomt'? Ik ben het met je eens als je bedoelt dat de enorme hoeveelheid arbeidsmigranten die we actief binnenhalen een halt moet worden toegeroepen. Bijv door 10-20% te snijden in de agrarische sector. Bedrijven die vrijwel alleen exporteren en vrijwel alleen draaien op buitenlandse arbeid kunnen beter dan ook gewoon in het buitenland staan, in plaats van in het volle Nederland. Levert meteen een hoop land op voor woningen en natuur, als de ouderen zo graag in hun grote huizen blijven en daar de oppervlakte niet te winnen valt.

Onlangs verscheen het boek ‘Komt een land bij de dokter’ van Michelle van Tongerloo. Een boek met verhalen over mensen uit haar praktijk ( huisarts en straatarts) en feitelijk gestaafde uitleg over hoe het komt dat we nu in deze heilloze situatie zijn beland.
 Was vanavond in boekhandel Donner waar ze vertelde over haar boek. We moeten ophouden oplossingen van de overheid te verwachten, want helaas, er mislukt veel te veel, de bureaucratie en het langs elkaar heen werken belemmert ontzettend veel. Alles draait om omzet en winst, talloze mensen gaan daaraan kapot.
 Ze ziet op haar spreekuren steeds meer mensen die door heel verschillende oorzaken dakloos raken, en daarbij ook nog eens vaak ernstig ziek.

burgerinitiatieven zijn onmisbaar om weer een leefbare en zorgzame samenleving te krijgen. 
Aanrader, dat boek.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2025 om 21:22:

[..]

Het staat er idd wat ongelukkig, misschien dat "dan" het duidelijker had gemaakt.

Kan het niet meer dan met je eens zijn

Yep, nu zie ik het wel. Dank voor je uitleg.

Tjilp schreef op 24-01-2025 om 22:18:

Onlangs verscheen het boek ‘Komt een land bij de dokter’ van Michelle van Tongerloo. Een boek met verhalen over mensen uit haar praktijk ( huisarts en straatarts) en feitelijk gestaafde uitleg over hoe het komt dat we nu in deze heilloze situatie zijn beland.
Was vanavond in boekhandel Donner waar ze vertelde over haar boek. We moeten ophouden oplossingen van de overheid te verwachten, want helaas, er mislukt veel te veel, de bureaucratie en het langs elkaar heen werken belemmert ontzettend veel. Alles draait om omzet en winst, talloze mensen gaan daaraan kapot.
Ze ziet op haar spreekuren steeds meer mensen die door heel verschillende oorzaken dakloos raken, en daarbij ook nog eens vaak ernstig ziek.

burgerinitiatieven zijn onmisbaar om weer een leefbare en zorgzame samenleving te krijgen.
Aanrader, dat boek.

Dat lijkt me een interessant boek. Dank voor de tip.

De overheid heeft enorm veel kapot gemaakt met de verhuurdersheffing. 
https://www.oneworld.nl/mensenrechten/hoe-zit-het-nou-eigenlijk-met-die-verhuurderheffing/

Welke gevolgen heeft de verhuurderheffing? Ten eerste: de socialehuursector werd kleiner. Dat was het doel van de heffing, en dat gebeurde ook. De belasting gaf verhuurders namelijk een financiële prikkel om sociale huurwoningen af te stoten. Afstoten kan bijvoorbeeld door woningen duurder te maken, ze te laten slopen of ze te verkopen aan onder andere particuliere verhuurders. En die zijn zich sinds invoering van de verhuurderheffing meer gaan richten op de duurdere vrije sector, omdat sociale huur niet meer rendabel zou zijn.

Een ander gevolg is: minder nieuwbouw. Woningcorporaties hielden onvoldoende geld over, waardoor in de eerste jaren na de invoering de nieuwbouwproductie met de helft afnam. Om aan geld voor nieuwbouw te komen, verkochten woningcorporaties meer woningen. Dat deden ze al vóór de heffing werd ingevoerd, maar door de belasting ging het tempo omhoog. Uiteindelijk werden er meer woningen afgestoten dan nieuw gebouwd: sinds 2013 is het bezit van woningcorporaties met 100.000 woningen afgenomen.

Nicole123 schreef op 24-01-2025 om 22:05:

[..]

Dat vind ik dan weer te makkelijk. De overheid, dat is het collectief. En het collectief dat zijn jij en ik. Je kunt de problemen van het land ook weer niet maar even bij de overheid neerleggen en dat die het maar moet oplossen. Het is geen 'succes Mona Keijzer met je toverstokje!'.

Dus ja, ik ben het met je eens dat het veel te ver gaat om te stellen dat jij je huis maar uit zou moeten. En ja, het is aan de overheid om iets te doen, laten we alsjeblieft niet hier elkaar de les gaan lezen met 'ohòh, jij woont in een te groot huis, ga er maar snel uit!'.

En tegelijk is het daarmee niet klaar. Want de overheid moet dan wel maatregelen nemen waardoor de woningnood aangepakt kan worden. En dat betekent ook wat voor burgers. Bijv dat we (gemiddeld) minder oppervlakte per persoon normaler zullen moeten gaan vinden. Dat dat weiland achter ons huis misschien wel volgebouwd wordt of dat het nog drukker wordt in onze stad. Dat we moeten snijden in de agrarische sector met haar vele oppervlakte en arbeidsmigranten, ook al is dat sneu voor die jongen die zo graag later zijn vader op wil volgen. Dat onze kinderen niet meer vanzelfsprekend later een tuin zullen hebben en al helemaal geen grote. Dat we subsidies voor het betaalbaar houden van huizen voor starters, singles en ouderen collectief moeten bekostigen. Dat we misschien WOZ per oppervlakte moeten gaan betalen ipv naar de waarde van het huis. Etc etc. Met alleen 'de overheid moet het maar oplossen' kom je er niet, want ook als de overheid het oplost komt het uiteindelijk gewoon bij de burgers terecht.

Natuurlijk komt het dan gewoon bij de burgers terecht via maatregelen van de overheid. En ik kan me vinden in een groot deel van bovenstaande. Maar ik word een beetje moe van het dubbelzijdig "schermen" met het collectief door sommigen. (Algemeen) 

Want waarom is hier het collectief wel belangrijk maar wanneer het gaat om meer werken, voor het sociale stelsel, dan is het  de opdracht van de overheid om het allemaal maar te regelen. 

Dus sorry, maar ik voel me geenszins genoodzaakt om mij te schamen voor mijn  luxe woning (want dat is het, en daar ben ik me bewust van), omdat een ander geen woning heeft of kan vinden. Hoewel ik het probleem heus wel erken, en zie. 

Nicole123

Nicole123

25-01-2025 om 11:07 Topicstarter

Miraval schreef op 25-01-2025 om 08:45:

[..]

Natuurlijk komt het dan gewoon bij de burgers terecht via maatregelen van de overheid. En ik kan me vinden in een groot deel van bovenstaande. Maar ik word een beetje moe van het dubbelzijdig "schermen" met het collectief door sommigen. (Algemeen)

Want waarom is hier het collectief wel belangrijk maar wanneer het gaat om meer werken, voor het sociale stelsel, dan is het de opdracht van de overheid om het allemaal maar te regelen.

Dus sorry, maar ik voel me geenszins genoodzaakt om mij te schamen voor mijn luxe woning (want dat is het, en daar ben ik me bewust van), omdat een ander geen woning heeft of kan vinden. Hoewel ik het probleem heus wel erken, en zie.

Ik vind dat het met meer werken net zo is. Niemand hoeft zich van mij te schamen voor zijn huis of voor zijn parttime werken. Iedereen kan daar persoonlijk ook prima redenen voor hebben. Tegelijk zijn zowel woningnood als personeelstekorten wel een collectief probleem en zijn we met z'n allen verantwoordelijk daarvoor. De overheid, dat zijn uiteindelijk wij. Dus als mensen (niet jij, jij erkent dat het een luxe is en komt ook met alternatieve oplossingen) in een topic als deze alleen maar komen roepen 'ik woon lekker in een groot huis' dan stuit die houding mij wel tegen de borst. Zeker als dat gepaard gaat met een houding van 'ik heb er recht op' en 'de overheid mag me daar geen cent extra voor laten betalen, ze lossen het maar zonder mij op'. 

Datzelfde heb ik in een topic over personeelstekorten bij mensen die daar enkel komen roepen 'ik werk parttime en geen haar op mijn hoofd dat ik meer ga werken!' met eenzelfde houding van er recht op hebben en geen cent minder ervoor willen krijgen (qua belastingen of toeslagen). Ik werk zelf ook parttime, maar aan zo'n egocentrische puur op de eigen situatie en portemonnee gerichte houding in een topic op Actueel over een collectief probleem erger ik me. 

Wel is het denk ik ook niet helpend als zulke ergernis zich vertaalt in een individueel vingerwijzen, ik begrijp ook dat dat bij anderen weer tegen de borst stuit. Over het geheel genomen werkt onze maatschappij niet goed als mensen (zeker degenen zonder bijv kleine kinderen of mantelzorg) massaal maar weinig werken of heel veel oppervlakte per persoon bewonen. Je redt het niet met elkaar dan, het is scheef verdeeld en anderen zijn er de dupe van. Daar moet de overheid dan ook op ingrijpen vind ik, door bepaalde keuzes financieel aantrekkelijker of minder aantrekkelijk te maken. Tegelijk kun je niet bij anderen achter de voorkeur kijken en ken je hun situatie niet en vind ik individuele oordelen daarom ook not done, dat ben ik helemaal met je eens.

watertoren schreef op 17-01-2025 om 11:45:

Waar ik woon in Brabant hebben de nieuwbouwwoningen echt geen 2 badkamers. Wat mij wel op valt is dat de tuinen hier bij nieuwbouw veel kleiner zijn.
Bij bestaande koopwoningen draait het allemaal om geld. Als je geen geld hebt om flink te overbieden kom je nooit aan de bak.

Nou inderdaad,  hier wordt zelfs bij particulier huren al overboden op se huurprijs.  Die al 1000,1200 is per maand. Bizar

Scheelt ook dat asml hier volop zit. Dat bedrijf is zo financieel sterk dat ze complete straten appartementen en rijtjeswoningen opkopen (met flink overbieden) voor hun personeel. 

Koekie1980 schreef op 27-01-2025 om 22:41:

[..]

Nou inderdaad, hier wordt zelfs bij particulier huren al overboden op se huurprijs. Die al 1000,1200 is per maand. Bizar

Scheelt ook dat asml hier volop zit. Dat bedrijf is zo financieel sterk dat ze complete straten appartementen en rijtjeswoningen opkopen (met flink overbieden) voor hun personeel.

Ik zou het logischer vinden als ze grond kopen en zelf gaan bouwen voor hun personeel. Dan blijven er ook meer woningen in de markt voor de niet-werknemer van ASML. 

Mona na afloop in de wandelgangen van VandaagInside over mensen die al jaren naar een huis zoeken:

https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/nJnNWBguGFdXel In de Wandelgangen met Mona Keijzer: 'Van dit programma ga je niet gedeprimeerd naar bed!'
In de Wandelgangen, een online rubriek van Vandaag Inside, blikken Mona Keijzer en Wilfred Genee terug op weer een uitzending van Vandaag Inside.

Petje af voor Mona.

Van Kooten & De Bie.
"De dakloze zwerver"

https://www.facebook.com/share/v/15JkUpFZt9/

https://www.trouw.nl/binnenland/honderden-dakloze-arbeidsmigranten-zijn-teruggebracht-naar-oost-europa-ze-worden-er-niet-blij-van-maar-het-is-hun-redding~b17d348e/
Dakloze arbeidsmigranten helpen door hun reis naar hun thuisland te betalen. Het werkt, maar toch is de vraag of het kabinet hier wel mee door wil gaan.
In de praktijk bleek dat zeker zevenhonderd arbeidsmigranten inderdaad liever naar huis gingen. Sommige hadden simpelweg niet genoeg financiële middelen voor een terugreis. Anderen gingen op het aanbod in, omdat werken door omstandigheden niet meer ging. Bijvoorbeeld vanwege een verslaving of fysieke problemen.
In Amsterdam werkten 386 mensen mee aan vrijwillige terugkeer. In Utrecht 97. Dat is een substantieel aantal ten opzichte van het totaal aantal mensen dat in die steden op straat leeft. In totaal leven in Amsterdam 700 mensen op straat, In Utrecht en 200. De meesten zijn arbeidsmigrant.

Hierboven schreef ik over de succesvolle pilot waarbij dakloze arbeidsmigranten geholpen worden om terug naar huis te gaan.
Helaas willen de regeringspartijen deze pilot niet voortzetten.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024Z21778&did=2024D51388

Fleurtje_5 schreef op 29-01-2025 om 13:23:

Mona na afloop in de wandelgangen van VandaagInside over mensen die al jaren naar een huis zoeken:

https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/nJnNWBguGFdXel In de Wandelgangen met Mona Keijzer: 'Van dit programma ga je niet gedeprimeerd naar bed!'
In de Wandelgangen, een online rubriek van Vandaag Inside, blikken Mona Keijzer en Wilfred Genee terug op weer een uitzending van Vandaag Inside.

Petje af voor Mona.

Luister naar Mona in januari 2025 bij VandaagInside en lees dan onderstaand nieuwsbericht van vandaag:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/930539496/toch-voorrang-statushouders-op-sociale-huurwoning-gemeenten-willen-verbod-minister-keijzer-omzeilen 20 maart 2025: Toch voorrang statushouders op sociale huurwoning: gemeenten willen verbod minister Keijzer omzeilen

Als je dakloze migranten kunt helpen door ze een nachtje in een hotel (opfrissen) plus een lunchpakketje voor onderweg te geven voordat je ze in een Flixbus naar huis zet dan lijkt mij dat een zeer acceptabele vorm van hulpverlening en veel goedkoper dan het opjagen van deze mensen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.