Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Daklozen in Nederland

Waar ik woon in Brabant hebben de nieuwbouwwoningen echt geen 2 badkamers. Wat mij wel op valt is dat de tuinen hier bij nieuwbouw veel kleiner zijn. 
Bij bestaande koopwoningen draait het allemaal om geld. Als je geen geld hebt om flink te overbieden kom je nooit aan de bak. 

Friezinnetje schreef op 17-01-2025 om 11:22:

[..]

dat zal, maar goed, ook hier willen jongeren graag in het dorp blijven wonen, maar zijn er geen betaalbare woningen beschikbaar.

Hier in de regio gaat het niet alleen om jongeren, maar om alle groepen. Mijn eigen kinderen moeten waarschijnlijk de hele regio uit, laat staan dat ze hier in de stad kans zouden hebben op woonruimte. 

Vwb de jongeren die graag in hun dorp willen blijven wonen: ik weleens iets gelezen over een groep jongeren die zelf een bouwproject hebben opgezet. Misschien is dat voir de jongeren in jouw dorp ook wel een optie. 

Nicole123 schreef op 17-01-2025 om 11:18:

Ik kwam een analyse tegen dat er eigenlijk vrijwel geen woningtekort is, maar een verkeerde spreiding van woningen. In totaal zijn er voor elke 100 huishoudens nu 99,3 woningen. Maar in provincies als Zeeland, Friesland en Drenthe zijn er meer woningen dan huishoudens, terwijl het in bijv. de provincie Utrecht andersom is.

Zijn voorgestelde oplossing: meer investeren in infrastructuur en voorzieningen in de regio's waar wel nog genoeg woningen zijn.

https://mathijsbouman.nl/woontorens-bouwen-in-het-laatste-stukje-groen-of-eindelijk-eens-investeren-in-het-buitengebied/

Het Nederlandse woningtekort is dus eerder een probleem van locatie dan van absolute aantallen. Behalve een woningbouwplan zou er daarom ook een woninglocatieplan moeten komen. Of, omdat woningen zich nu eenmaal moeilijk laten verplaatsen: een bewoners-locatieplan, waarmee de overheid mensen verleidt om te vertrekken uit de drukke, verstedelijkte Randstad, naar het platteland in de provincie.

Dat betekent: investeren in infrastructuur buiten de Randstad, zodat de woon-werk-reistijden kleiner worden, door wegen te verbreden, maar beter nog door buitengebieden directe, snelle en regelmatige treinverbindingen te geven met de Randstad. Er moet daarnaast serieus geld naar de kleinere gemeenten, zodat die de basisvoorzieningen op peil kunnen houden. Zonder onderwijs, sport, cultuur en bereikbare zorg blijven de dorpen niet bewoonbaar.

966c0f3ae7d84a479cca616f175fa6ff.png?cs=tinysrgb&w=360

Hoe verklaar je dan dat er 500 mensen per aangeboden huurwoning reageren?

In Zeeland dus

En 1 persoon kan geen huis kopen hier vanwege de prijzen. En als dat wel kan zijn er nog tientallen gegadigden. 

Miepjecody schreef op 16-01-2025 om 13:52:

[..]

Hoe kun je zo vreemd doen, terwijl het gewoon bestaat. Leef je buiten de echte wereld?

Klopt! Hier in Groningen heb ik er jaren geleden al over gelezen toen dat hier opstartte. Studenten die in ruil voor een (zeer goedkope) kamer in een zorgorganisatie ( ongeveer 60 euro p.m + energiekosten (ongeveer 70 euro) = 130 euro p.m. En dan 30 uur vrijwilligerswerk per maand doen. Het landelijk project loopt al jaren en er is vrij veel animo voor de kamers. In sommige plaatsen zijn die nog wel beschikbaar maar in veel plaatsen niet meer.                                                                                                                      Het vrijwilligerswerk is ook duidelijk omschreven qua inhoud.Zodat je redelijk goed kan inschatten of het iets voor je is. " Per maand besteed je 30 uur vrijwilligerswerk. Dit werk is gericht op welzijn. Bijvoorbeeld helpen met de maaltijdvoorziening, wandelen met of bezoeken van bewoners, organiseren van activiteiten."                                        
https://connectgenerations.nl/ben-je-student/

Nighttripper schreef op 17-01-2025 om 12:14:

[..]

Klopt! Hier in Groningen heb ik er jaren geleden al over gelezen toen dat hier opstartte. Studenten die in ruil voor een (zeer goedkope) kamer in een zorgorganisatie ( ongeveer 60 euro p.m + energiekosten (ongeveer 70 euro) = 130 euro p.m. En dan 30 uur vrijwilligerswerk per maand doen. Het landelijk project loopt al jaren en er is vrij veel animo voor de kamers. In sommige plaatsen zijn die nog wel beschikbaar maar in veel plaatsen niet meer. Het vrijwilligerswerk is ook duidelijk omschreven qua inhoud.Zodat je redelijk goed kan inschatten of het iets voor je is. " Per maand besteed je 30 uur vrijwilligerswerk. Dit werk is gericht op welzijn. Bijvoorbeeld helpen met de maaltijdvoorziening, wandelen met of bezoeken van bewoners, organiseren van activiteiten."
https://connectgenerations.nl/ben-je-student/

Dat geloof ik graag ja, maar geldt dat ook voor het andere wat daaraan vast hangt?

Nicole123

Nicole123

17-01-2025 om 12:22 Topicstarter

Miepjecody schreef op 17-01-2025 om 12:08:

[..]

Hoe verklaar je dan dat er 500 mensen per aangeboden huurwoning reageren?

In Zeeland dus

En 1 persoon kan geen huis kopen hier vanwege de prijzen. En als dat wel kan zijn er nog tientallen gegadigden.

Ik denk dat de verdeling over het land één factor van de vele is. Het is denk ik goed om ernaar te kijken en op in te spelen. Wat daarnaast ook een punt is is dat het scheef zit in het type woningen ten opzichte van de grootte van de huishoudens tegenwoordig en in de huizenprijzen. Daardoor kan het zijn dat er op papier genoeg aanbod is van woningen in een provincie en er toch veel woningzoekenden zijn. Naar dat totaalplaatje moet je denk ik kijken bij het bedenken van oplossingen. Als er in principe op papier wel (bijna) genoeg woningen zijn, maar het zit hem vooral in de verdeling over het land, het type en de kosten, dan moet er misschien niet alleen ingezet worden op 'bouwen, bouwen, bouwen'. Maar meer op ook op bijvoorbeeld het splitsen van grote woningen in twee kleinere, op goede verbindingen van bijv. Friesland, Zeeland en Limburg naar de rest van het land en voorzieningen zoals scholen, ziekenhuizen en werkgelegenheid in die provincies. 

Poezie schreef op 17-01-2025 om 12:21:

[..]

Dat geloof ik graag ja, maar geldt dat ook voor het andere wat daaraan vast hangt?

Je tekent na screening een contract,waarin je akkoord gaat dat je zowel juridisch als financieel aangesproken kunt worden op de verplichtingen die je bent aan gegaan. Dus niet meedoen en alleen voor de kamer gaan kan behoorlijke (financiele en huisvesting) consequenties hebben.Zo naief zijn ze dan ook weer niet. Maar ok, rotte appels zul je altijd houden,dus daar ongetwijfeld ook 🙂.                              https://connectgenerations.nl/wp-content/uploads/2022/12/alg-vwdn-hv.pdf

Wieder schreef op 16-01-2025 om 19:49:

Dus ik moet volgens het heersende morele kompas plaatsmaken voor een jong gezin (dat ons huis normaal gezien inderdaad helemaal niet kan betalen) om ergens op een appartementje te gaan zitten, omdat dat aan een berekend aantal vierkante meter voldoet dat voldoende moet zijn voor twee personen, als mijn kinderen uit huis gaan. En stel dat mijn man overlijdt, dan kan het aantal vierkante meters weer omlaag, naar een formaatje studio ofzo, zodat een stel dan weer in mijn appartement kan. Want dat is eerlijk.

Lijkt mij inderdaad wel zo verstandig. Wat moet je als ouwe knar met een joekel van een huis en een lap grond van jewelste wanneer je dat tegen die tijd zelf niet meer kunt onderhouden?

Terugvallen op mantelzorgers? Afhankelijk zijn van je kinderen? Hen opzadelen met extra belasting naast hun eigen leven?

mijn ouders wonen in een heel royaal rijtjeshuis. Groter dan gemiddeld met royale voor en achtertuin. Huizen gaan voor rond de 5 ton. Mijn Ouders hebben geïnformeerd naar appartementen. Ze wilden minimaal 2 slaapkamers en een balkon waar echt wel een tafel en een paar stoelen aan konden om lekker buiten te kunnen eten. 
Kosten daarvan zijn hoger dan hun eigen woning waardoor zij er op alle fronten op achteruit gaan en dus hebben ze besloten het niet te doen. Terwijl er makkelijk een gezin met 3 a 4 kinderen zou kunnen wonen en ieder dan een eigen kamer zou hebben en genoeg leefruimte ( en ja 2 badkamers).

Waarom zou iemand mij mijn huis uit mogen schoppen waar ik hard voor gewerkt heb en bijna helemaal is afgelost?

Het is levensloopbestendig met twee slaapkamers en een badkamer beneden en rolstoelvriendelijk. 

Als ik niet meer boven kan komen dan wordt het daar ook niet vies.

Euphoria schreef op 18-01-2025 om 20:38:

[..]

Lijkt mij inderdaad wel zo verstandig. Wat moet je als ouwe knar met een joekel van een huis en een lap grond van jewelste wanneer je dat tegen die tijd zelf niet meer kunt onderhouden?

Terugvallen op mantelzorgers? Afhankelijk zijn van je kinderen? Hen opzadelen met extra belasting naast hun eigen leven?

En als je dat als oude knar nou wel zelf kunt onderhouden?

Of als je je broer die hovenier is gewoon zijn uurtarief betaalt?

Wat mij betreft laat ik 900 m2 betegelen, nog gemakkelijker.
😊

Poezenmeisje schreef op 18-01-2025 om 22:23:

Of als je je broer die hovenier is gewoon zijn uurtarief betaalt?

Wat mij betreft laat ik 900 m2 betegelen, nog gemakkelijker.
😊

Een tuin laten betegelen vind ik echt niet kunnen. Ga dan op een flat wonen in plaats van de natuur dwars zitten. 

Nicole123 schreef op 17-01-2025 om 10:33:

[..]

Als je zo'n grote oppervlakte hebt zoals jij dan denk ik dat jullie idee van woonunits voor familie of een gescheiden vriendin een top idee is, waarmee je ook aan een oplossing bijdraagt. Ook dan wordt het 'passender' qua oppervlakte per persoon en dat is wat ik bedoelde. Mijn mening is dat wat jij wil veel makkelijker qua regels en financieel voordeliger zou moeten worden. Ook dat is een 'luxe' waar we teveel aan gewend zijn geraakt en die gewoon niet meer kan in deze mate, denk ik: dat zo'n woonunit niet mag want misschien is het wel vervelend voor de buren en belastingtechnisch gaan we je dan als één geheel zien en de welstandscommissie moet er van alles van vinden, etc. Zaken als het uitbreiden van een woning, het splitsen ervan, het met meer huishoudens in één huis of op één stuk grond wonen zou veel makkelijker moeten worden.

Ik zou het fantastisch vinden als ze deze regels los zouden laten. En ik vraag me ook af hoe lang ze hier zo star aan vast kunnen houden. Maar dan kan ik zelf kiezen hoe ik dit invul, anders dan dat anderen voor mij bepalen dat ik plaats moet maken omdat ik teveel ruimte inneem.

Poezenmeisje schreef op 18-01-2025 om 22:20:

Waarom zou iemand mij mijn huis uit mogen schoppen waar ik hard voor gewerkt heb en bijna helemaal is afgelost?

Het is levensloopbestendig met twee slaapkamers en een badkamer beneden en rolstoelvriendelijk.

Als ik niet meer boven kan komen dan wordt het daar ook niet vies.

Ik vind dat vingerwijzen ook heel belerend. En massaal mensen naar kleinere woningen dirigeren is niet dé oplossing.

https://www.socialevraagstukken.nl/dakloos-word-je-al-rond-je-geboorte/

De RVS bepleit vooral in te zetten op huisvesting en minder regels. Of concreet: een bufferzone creëren aan de onderkant van de woningmarkt, meer kleine woonvormen, huisuitzettingen bij huurachterstand verbieden, dreigende dakloosheid beschouwen als vraag om hulp, creatieve eigen woonoplossingen tijdelijk toestaan en flexibel zijn met regels zodat mensen niet nog verder in de problemen raken.

Dweilen met de kraan open

Maar als we niet tegelijk zorgen dat er minder nieuwe daklozen bij komen, blijft het dweilen met de kraan open. Want dakloos word je niet doordat er geen geschikte woning is. Dakloosheid is de uitkomst van een proces dat al veel eerder begint. In je jeugd, of zelfs al voor je geboorte. In je jeugd wordt de basis gelegd. Of niet. En daarom moeten we ervoor zorgen dat kinderen veilig en in sociale verbinding kunnen opgroeien en daarvoor moeten we weer investeren in goede jeugdzorg, sociaal werk en scholen. En we moeten naastenzorg als pijler terug in de maatschappij brengen.

Het advies van de RVS en het voorgestelde beleid van de staatssecretaris zijn structureel anders dan voorheen, maar zijn daarmee nog geen structurele oplossing. De problemen die uiteindelijk leiden tot dakloosheid - of andere ellende - hebben meestal weinig met huisvesting te maken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.