Nieuws en actueel

Nicole123
14-01-2025 om 16:51
Daklozen in Nederland
Na een aantal jaren van daling stijgt helaas inmiddels het aantal daklozen in Nederland weer. Zie onderstaande grafiek met de officiële CBS cijfers + de schatting van de daadwerkelijke cijfers (heel veel mensen zijn officieel niet geregistreerd als dakloze, maar slapen bij vrienden of in een vakantiehuisje en hebben geen eigen stek). Treurig, voor een geciviliseerd land als Nederland. Wie zijn die daklozen, wat zijn de oorzaken, wat gebeurt er al om het aan te pakken en wat zou de overheid meer moeten doen om hier verbetering in te brengen?

Miepjecody
16-01-2025 om 12:45
Joszy schreef op 16-01-2025 om 08:34:
[..]
Zoals?
Bouwen van geschikte kleinere 1 tot 2 persoonswoningen. Hadden ze ook al eerder moeten doen. Flats
Flexwoningen die je kunt verplaatsen
Leegstaande gebouwen gebruiken
minder buitenlandse studenten ( zijn ze nu mee bezig) Komen er 100.000 per jaar.
Seniorencomplexen eventueel gedeeld met studenten, zodat oude mensen die wel willen verhuizen, ook ergens heen kunnen. En studenten klusjes voor deze mensen kunnen doen.

Poezie
16-01-2025 om 13:19
Lollypopje schreef op 16-01-2025 om 10:21:
ik vraag me wel af of de doorstroom van ouderen naar kleinere woningen het probleem van het tekort aangeschikte huizen oplost.
Want juist aan die kleinere betaalbare woningen is een tekort heb ik het idee
Ja klopt. Eerder postte ik al over een item welke ik op tv had gezien hierover (knarrenhofjes) waarvoor super veel animo voor is maar het wordt te duur bevonden.

Poezie
16-01-2025 om 13:21
Miepjecody schreef op 16-01-2025 om 12:45:
[..]
Bouwen van geschikte kleinere 1 tot 2 persoonswoningen. Hadden ze ook al eerder moeten doen. Flats
Flexwoningen die je kunt verplaatsen
Leegstaande gebouwen gebruiken
minder buitenlandse studenten ( zijn ze nu mee bezig) Komen er 100.000 per jaar.
Seniorencomplexen eventueel gedeeld met studenten, zodat oude mensen die wel willen verhuizen, ook ergens heen kunnen. En studenten klusjes voor deze mensen kunnen doen.
Waarom en wanneer zouden studenten dat dan moeten doen? De meeste ouderen zijn nog gezond genoeg om hun eigen klusjes te kunnen doen, en studenten hebben doorgaans al een mega druk leven dus dit idee lijkt me niet haalbaar.

rionyriony
16-01-2025 om 13:39
Miraval schreef op 15-01-2025 om 19:34:
Er lopen nu 2 discussies een beetje langs en naast elkaar. Namelijk het woningtekort en het groeiende aantal daklozen.
Ik denk niet dat het daklozenprobleem voornamelijk komt door woningtekort. Er gaat heel wat aan vooraf voordat iemand dakloos raakt. Ofwel verslavingsproblemen, geldschulden, psychische problemen en daarnaast ook scheidingen en geen woning kunnen vinden. Maar die laatste groep leeft veelal niet op straat maar bij familie, dus daarvoor moet je de oplossing vinden in het woningtekort.
Het daklozenprobleem is er vooral doordat er geen adequate zorg is, geen vangnet en geen wil van degene die het overkomt denk ik. Dakloze arbeidsmigranten willen niet terug naar land van herkomst, terwijl dat wel zou moeten. Contract voor arbeid voor bepaalde tijd, daarna moet je toch zelf weer iets regelen of terug naar huis. Zo werkt dat ook in andere landen. Ik vind dat Nederland an sich niet de verantwoordelijkheid op zich moet nemen voor die mensen, het lijkt me veel beter om via de werkgevers duidelij kte maken dat het gaat om tijdelijk werk en geen vergunning om in Nederland te blijven ook zonder werk.
De tekorten bij GGZ moeten echt opgelost worden. Maar daar heb je en geld maar ook mensen voor nodig. Meer begeleid woningen bouwen, maar ook daar moet dan begeleiding zijn.
Zoals ik het zie houdt alles allemaal wel verband met elkaar, het ene probleem versterkt het ander en/of houdt het andere in stand.
Op dit moment zijn we in Nederland echt aan het dweilen met de kraan open. Zo lang de kraan nergens dichtgezet wordt blijf je met deze problematiek zitten.
Er moet bezuinigd worden, er zijn stikstofregels, bouwen is duur, vergunningen zijn lastig te krijgen en duur, er is geen personeel, er komen teveel nieuwkomers het land in, teveel arbeidsmigranten, te veel scheidingen, mensen worden ouder en blijven langer wonen waar ze wonen, tekort aan thuiszorg dus meer vraag naar mantelzorg, dus minder mensen die meer uren willen werken... nou ja ik kan nog wel even zo door gaan.
Eens dat er een zekere overlap is; dat mensen buiten hun directe schuld ineens geen huis meer hebben maar dat er ook mensen hierheen worden gehaald waarvan men alleen de voordelen wil. Ik denk dat er een wetgeving moet komen waarin werkgevers die mensen uit het buitenland laten komen, vanaf aankomst tot en met hun vertrek aansprakelijk worden voor deze mensen en verder alle kosten krijgen voorgeschoteld.
Als ik ineens geen huis meer zou hebben zou ik ergens in een flat in een portaal gaan liggen denk ik. In een -20 graden mummie slaapzak. Eigenlijk ook omdat er dan iets gebeurt: de eigenaar of verhuurder stuurt de politie, die dan een mannetje stuurt en die gaat met me praten en zorgt vaak voor advies. Misschien dumpt die me op straat maar dan zou ik op zoek gaan naar een andere flat denk ik. Dat zal niet snel gebeuren als ik in de struiken in de hondenpoep zou gaan liggen. Dus per definitie zou ik lastig gedrag gaan vertonen. Want dan zien ze je. Dus in zekere zin snap ik het gedrag, maar ik zit aan de kant van de tegenpartij, dus de mensen die niemand slapend in hun portaal willen vinden. Ben ook niet boos op ze. Alleen ik wil rustig slapen.
Ik zou het alleen niet extra uitlokken door mensen uit andere landen geen strobreed in de weg te leggen als ze denken dat het in NL toch beter is dan daar en dat ze door in mijn gang te gaan slapen geld kunnen besparen.

Miepjecody
16-01-2025 om 13:40
Poezie schreef op 16-01-2025 om 13:21:
[..]
Waarom en wanneer zouden studenten dat dan moeten doen? De meeste ouderen zijn nog gezond genoeg om hun eigen klusjes te kunnen doen, en studenten hebben doorgaans al een mega druk leven dus dit idee lijkt me niet haalbaar.
Dit gebeurd al ergens in Nederland, en als je niet 5 minuten een vuilniszak voor de buurman weg kan brengen, heb je een te moeilijke studie gekozen

Zilver_gray
16-01-2025 om 13:45
Miepjecody schreef op 16-01-2025 om 13:40:
[..]
Dit gebeurd al ergens in Nederland, en als je niet 5 minuten een vuilniszak voor de buurman weg kan brengen, heb je een te moeilijke studie gekozen
Wat een onzin. Waarom moeten studenten klusjes doen voor ouderen als ze in een Senioren complex wonen?

Miepjecody
16-01-2025 om 13:49
Zilver_gray schreef op 16-01-2025 om 13:45:
[..]
Wat een onzin. Waarom moeten studenten klusjes doen voor ouderen als ze in een Senioren complex wonen?
Daar betalen ze minder huur. Jij mag het onzin vinden hoor. Hilarisch wel.

Miepjecody
16-01-2025 om 13:52
Zilver_gray schreef op 16-01-2025 om 13:45:
[..]
Hoe kun je zo vreemd doen, terwijl het gewoon bestaat. Leef je buiten de echte wereld?

Zilver_gray
16-01-2025 om 14:02
Miepjecody schreef op 16-01-2025 om 13:49:
[..]
Daar betalen ze minder huur. Jij mag het onzin vinden hoor. Hilarisch wel.
Dat mag jij dan weer hilarisch vinden.

Koettie
16-01-2025 om 18:26
rionyriony schreef op 16-01-2025 om 13:39:
[..]
Eens dat er een zekere overlap is; dat mensen buiten hun directe schuld ineens geen huis meer hebben maar dat er ook mensen hierheen worden gehaald waarvan men alleen de voordelen wil. Ik denk dat er een wetgeving moet komen waarin werkgevers die mensen uit het buitenland laten komen, vanaf aankomst tot en met hun vertrek aansprakelijk worden voor deze mensen en verder alle kosten krijgen voorgeschoteld.
Als ik ineens geen huis meer zou hebben zou ik ergens in een flat in een portaal gaan liggen denk ik. In een -20 graden mummie slaapzak. Eigenlijk ook omdat er dan iets gebeurt: de eigenaar of verhuurder stuurt de politie, die dan een mannetje stuurt en die gaat met me praten en zorgt vaak voor advies. Misschien dumpt die me op straat maar dan zou ik op zoek gaan naar een andere flat denk ik. Dat zal niet snel gebeuren als ik in de struiken in de hondenpoep zou gaan liggen. Dus per definitie zou ik lastig gedrag gaan vertonen. Want dan zien ze je. Dus in zekere zin snap ik het gedrag, maar ik zit aan de kant van de tegenpartij, dus de mensen die niemand slapend in hun portaal willen vinden. Ben ook niet boos op ze. Alleen ik wil rustig slapen.
Ik zou het alleen niet extra uitlokken door mensen uit andere landen geen strobreed in de weg te leggen als ze denken dat het in NL toch beter is dan daar en dat ze door in mijn gang te gaan slapen geld kunnen besparen.
Advies ligt aan het type dat je bent. Zelfredzaam? Dus bijv een baan, nog een netwerk oid, ga daar maar hulp vragen. Ben je een 'oggz' persoon, mag je naar de maatschappelijk opvang. Als je regiobinding hebt. En als er plek is, met pech kom je op de reservelijst. Daarna ligt het aan de (ernst van) problematiek of je door kan stromen. Kan een paar jaar duren.

Jorni
16-01-2025 om 18:37
Miepjecody schreef op 16-01-2025 om 13:40:
[..]
Mooi dat het soms wel gebeurt, maar die studenten zijn niets verschuldigd aan die ouderen en zij zijn geen loopjongens. Sowieso lijkt het me geen goede combinatie feestende luidruchtige studenten tussen senioren die hun rust nodig hebben.

Poezenmeisje
16-01-2025 om 18:52
Ik zag laatst een linkje naar 'betaalbare nieuwbouw' waarbij de jeugdigeren zich acht uur per week vrijwillig zouden moeten inzetten voor de ouderen.
Het linkje kan ik even niet vinden, het was hier of op het zusterforum waar ik weer eens geband ben.
Naar ik meen een huurbedrag hoger dan toegestaan voor huurtoeslag.

Wieder
16-01-2025 om 19:49
Dus ik moet volgens het heersende morele kompas plaatsmaken voor een jong gezin (dat ons huis normaal gezien inderdaad helemaal niet kan betalen) om ergens op een appartementje te gaan zitten, omdat dat aan een berekend aantal vierkante meter voldoet dat voldoende moet zijn voor twee personen, als mijn kinderen uit huis gaan. En stel dat mijn man overlijdt, dan kan het aantal vierkante meters weer omlaag, naar een formaatje studio ofzo, zodat een stel dan weer in mijn appartement kan. Want dat is eerlijk.

Miepjecody
16-01-2025 om 21:27
Jorni schreef op 16-01-2025 om 18:37:
[..]
Mooi dat het soms wel gebeurt, maar die studenten zijn niets verschuldigd aan die ouderen en zij zijn geen loopjongens. Sowieso lijkt het me geen goede combinatie feestende luidruchtige studenten tussen senioren die hun rust nodig hebben.
Misschien moet je even googlen wat het concept inhoudt?

Nicole123
16-01-2025 om 22:52
Wieder schreef op 16-01-2025 om 19:49:
Dus ik moet volgens het heersende morele kompas plaatsmaken voor een jong gezin (dat ons huis normaal gezien inderdaad helemaal niet kan betalen) om ergens op een appartementje te gaan zitten, omdat dat aan een berekend aantal vierkante meter voldoet dat voldoende moet zijn voor twee personen, als mijn kinderen uit huis gaan. En stel dat mijn man overlijdt, dan kan het aantal vierkante meters weer omlaag, naar een formaatje studio ofzo, zodat een stel dan weer in mijn appartement kan. Want dat is eerlijk.
Nee, dat zegt niemand.
Wel is het gewoon feitelijk scheefgegroeid in hoeveel oppervlakte we gemiddeld per persoon bewonen en zit daar een grote oorzaak van het woningtekort. Zie de figuren die ik deelde. Waar vroeger een gezin van 6 woonde wonen nu 1 of 2 personen.
Ik zeg nergens dat mensen maar verplicht hun huis uit moeten of niet meer zouden mogen scheiden, maar ik denk dat hier wel kansen voor oplossingen liggen. Zoals woningen delen en splitsen bevorderen. Zoals veel meer kleine goedkope woningen bouwen. En zoals voor de mensen die alleen of met z'n tweeën wonen en op zich wel weg willen naar een kleiner huis dat mogelijk en financieel aantrekkelijker maken. Bijv door groot wonen wat duurder maken en klein wonen wat goedkoper, of iets van een verhuisbonus als je kleiner gaat wonen ofzo.
En dat we weer een beetje teruggaan naar vroeger in wat we als normaal zien. Fijn voor jou dat je een heel grote woonoppervlakte hebt, maar het is een enorme luxe in een land waar de grond schaars is. We zullen - niet specifiek jij maar gemiddeld met z'n allen - een stapje terug moeten doen in wat we als een 'gewone woning' zien.
En het helpt in mijn ogen als we dit soort dingen met een totaalblik bekijken en niet met een 'ja maar ik' blik (dan zijn we ook snel klaar hier, want volgens mij is niemand dakloos die hier meeschrijft). Ik ga er vanuit dat iedereen die hier meeschrijft begaan is met mensen die een huis zoeken, of het vanuit dakloosheid is of gewoon geen woning kunnen krijgen en daardoor noodgedwongen nog bij je ouders of ex bivakkeren. Prima om van mening te verschillen over wat de beste oplossing is, als je daar andere ideeën over hebt dan ook welkom om die te delen.