Nieuws en actueel

Nicole123
14-01-2025 om 16:51
Daklozen in Nederland
Na een aantal jaren van daling stijgt helaas inmiddels het aantal daklozen in Nederland weer. Zie onderstaande grafiek met de officiële CBS cijfers + de schatting van de daadwerkelijke cijfers (heel veel mensen zijn officieel niet geregistreerd als dakloze, maar slapen bij vrienden of in een vakantiehuisje en hebben geen eigen stek). Treurig, voor een geciviliseerd land als Nederland. Wie zijn die daklozen, wat zijn de oorzaken, wat gebeurt er al om het aan te pakken en wat zou de overheid meer moeten doen om hier verbetering in te brengen?

Mevrouw75
19-01-2025 om 10:07
Wieder schreef op 19-01-2025 om 08:36:
[..]
Ik zou het fantastisch vinden als ze deze regels los zouden laten. En ik vraag me ook af hoe lang ze hier zo star aan vast kunnen houden. Maar dan kan ik zelf kiezen hoe ik dit invul, anders dan dat anderen voor mij bepalen dat ik plaats moet maken omdat ik teveel ruimte inneem.
K heb nu, as we speak, een leuk stulpje op het oog dat we samen met mijn moeder goed kunnen kopen. Het lijkt mij een perfecte oplossing: we laten 2 huizen achter en trekken in ‘1’. Een soort kangoeroewoning. Zelfs mijn schoonmoeder zou er tzt kunnen wonen, komt er nog een woning bij.
Toch vind ik het ingewikkeld, want het huis is duurder dan ons huis en voor de prijs van onze 2 huizen: hoe zit het met de hypotheek, wat als mijn moeder overlijdt en hoe zit het met de erfenis die verdeeld moet worden?

Mick87
19-01-2025 om 12:52
Friezinnetje schreef op 17-01-2025 om 10:47:
[..]
in zoverre kun je het wel vergelijken, want met minder kinderen nu, zijn de huizen nog groter. Waar ik vroeger een kamer had waar een bed en een buro in paste, zijn slaapkamers nu groter, wil men eigenlijk minimaal 2 badkamers hebben, een speelkamer voor de kinderen, enz. Dus de wensen zijn steeds groter en luxer geworden.
Dat sowieso. Als ik kijk hoe vrienden met kinderen nu wonen. En dat dan met maar 2 kinderen. Ik woonde met 3 brussen gewoon in rijtjeswoning. Ging prima. Maar als ik bijvoorbeeld kopen zonder kijken zie groeien ze allemaal uit hun huis en zo.
Ik heb lang in een appartement van 55m2 gewoon en vond dat als eenpersoonshuishoudens meer dan prima.

Mevrouw75
19-01-2025 om 14:00
Mick87 schreef op 19-01-2025 om 12:52:
[..]
Dat sowieso. Als ik kijk hoe vrienden met kinderen nu wonen. En dat dan met maar 2 kinderen. Ik woonde met 3 brussen gewoon in rijtjeswoning. Ging prima. Maar als ik bijvoorbeeld kopen zonder kijken zie groeien ze allemaal uit hun huis en zo.
Ik heb lang in een appartement van 55m2 gewoon en vond dat als eenpersoonshuishoudens meer dan prima.
Mijn 40m2 appartementje (waar we heel eventjes met z’n 3en woonden) zonder enig buiten was tot de jaren ‘90 een ‘kleine gezinswoning’, nu wordt een appartement van 40m2 zelfs voor 1 persoon als zeer klein beschouwd.

Fleurtje_5
23-01-2025 om 11:51
Ik heb hier nog niet eerder gelezen of gereageerd. Maar vandaag stond een mooi groot artikel in onze krant van Sander Schattefor die zich al jaren ontfermt over daklozen arbeidsmigranten. Dat wil ik hier graag delen, maar ik weet niet of jullie de link kunnen openen. Anders kunnen jullie misschien op naam of titel iets terug vinden wat de moeite waard is om te lezen.
https://www.limburger.nl/regio/venlo/venlo/sander-uit-venlo-ontfermt-zich-over-daklozen-in-de-bossen-karolina-was-bijna-gestorven-op-dat-bankje/35380622.html Krant vandaag. Sander Schattefor uit Venlo ontfermt zich al jaren over daklozen die in de bossen bij hem in de buurt bivakkeren. „Sabina maakte vrolijke TikTok-filmpjes, alsof er niets aan de hand was.”
Al eerder was er een podcast over:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/podcast/c5a1fddb-4a41-490e-9172-3658069d6a3e/hoe-een-verloren-dagboek-in-de-bossen-van-venlo-de-erbarmelijke-omstandigheden-van-arbeidsmigranten-blootlegt 26 oktober 2023

felija
23-01-2025 om 20:35
Fleurtje_5 schreef op 23-01-2025 om 11:51:
Ik heb hier nog niet eerder gelezen of gereageerd. Maar vandaag stond een mooi groot artikel in onze krant van Sander Schattefor die zich al jaren ontfermt over daklozen arbeidsmigranten. Dat wil ik hier graag delen, maar ik weet niet of jullie de link kunnen openen. Anders kunnen jullie misschien op naam of titel iets terug vinden wat de moeite waard is om te lezen.
https://www.limburger.nl/regio/venlo/venlo/sander-uit-venlo-ontfermt-zich-over-daklozen-in-de-bossen-karolina-was-bijna-gestorven-op-dat-bankje/35380622.html Krant vandaag. Sander Schattefor uit Venlo ontfermt zich al jaren over daklozen die in de bossen bij hem in de buurt bivakkeren. „Sabina maakte vrolijke TikTok-filmpjes, alsof er niets aan de hand was.”
Al eerder was er een podcast over:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/podcast/c5a1fddb-4a41-490e-9172-3658069d6a3e/hoe-een-verloren-dagboek-in-de-bossen-van-venlo-de-erbarmelijke-omstandigheden-van-arbeidsmigranten-blootlegt 26 oktober 2023
Klinkt goed wat die vrijwilliger doet, schrijnende situaties.
Wat leuk dat je hier ook een kijkje bent komen nemen, Fleurtje! Welkom!

Miraval
23-01-2025 om 22:02
Euphoria schreef op 18-01-2025 om 20:38:
[..]
Lijkt mij inderdaad wel zo verstandig. Wat moet je als ouwe knar met een joekel van een huis en een lap grond van jewelste wanneer je dat tegen die tijd zelf niet meer kunt onderhouden?
Terugvallen op mantelzorgers? Afhankelijk zijn van je kinderen? Hen opzadelen met extra belasting naast hun eigen leven?
Dit is een grapje toch? Aub zeg dat het een grapje is...
Wat als die ouwe knar nou gewoon lekker geniet van zijn tuin en huis? En dat mensen in zijn omgeving hem willen helpen, wie weet tegen een betaling? Laat die ouwe knar lekker wonen waar hij/zij wil zolang die dat kan betalen en zelfstandig genoeg is.
Voor mezelf sprekend, wij hebben een koopwoning in een dorp in het zuiden, 420m2 eigen grond en een woonoppervlakte van 180m2. Ja dat is groot, een luxe waarvan ik me wel degelijk bewust ben. En ja met 2 personen onnodig veel ruimte. Maar we hebben dit klushuis destijds gekocht en helemaal zelf verbouwd en levensloopbestendig gemaakt. En ik woon hier heerlijk, dus sorry ik ben echt niet van plan dit op te geven. Ook niet voor het collectief.
Iedereen doet wat die kan voor het collectief hoop ik, de ene werkt fulltime, de ander doet vrijwilligerswerk, sommigen verkopen hun woning om plaats te maken voor anderen...
Uiteindelijk ligt de oplossing voor het woningprobleem, en daarmee ook daklozen, bij de overheid. En het is niet fair om die bij de burgers neer te leggen en zo een soort schuldgevoel te creëeren.

Fleurtje_5
24-01-2025 om 10:34
felija schreef op 23-01-2025 om 20:35:
[..]
Klinkt goed wat die vrijwilliger doet, schrijnende situaties.
Wat leuk dat je hier ook een kijkje bent komen nemen, Fleurtje! Welkom!
Lief van je. Dank je.

Gebruikersnaaminvullen
24-01-2025 om 13:11
Miraval schreef op 23-01-2025 om 22:02:
[..]
Dit is een grapje toch? Aub zeg dat het een grapje is...
Wat als die ouwe knar nou gewoon lekker geniet van zijn tuin en huis? En dat mensen in zijn omgeving hem willen helpen, wie weet tegen een betaling? Laat die ouwe knar lekker wonen waar hij/zij wil zolang die dat kan betalen en zelfstandig genoeg is.
Voor mezelf sprekend, wij hebben een koopwoning in een dorp in het zuiden, 420m2 eigen grond en een woonoppervlakte van 180m2. Ja dat is groot, een luxe waarvan ik me wel degelijk bewust ben. En ja met 2 personen onnodig veel ruimte. Maar we hebben dit klushuis destijds gekocht en helemaal zelf verbouwd en levensloopbestendig gemaakt. En ik woon hier heerlijk, dus sorry ik ben echt niet van plan dit op te geven. Ook niet voor het collectief.
Iedereen doet wat die kan voor het collectief hoop ik, de ene werkt fulltime, de ander doet vrijwilligerswerk, sommigen verkopen hun woning om plaats te maken voor anderen...
Uiteindelijk ligt de oplossing voor het woningprobleem, en daarmee ook daklozen, bij de overheid. En het is niet fair om die bij de burgers neer te leggen en zo een soort schuldgevoel te creëeren.
Kan het niet meer met je eens zijn. Dat constante vingerwijzen naar burgers die volgens anderen "te groot" wonen moet eens afgelopen zijn. Altijd maar de burgers die groter wonen de schuld geven van de wooncrisis.

Poezenmeisje
24-01-2025 om 14:37
Mijn huis is groot, is bijna afbetaald en daar hebben we meer dan vijfendertig jaar voor gewerkt, geen erfenis gehad of wat dan ook.
Waarom zou ik me daarvoor moeten schamen of schuldig voelen?

Fleurtje_5
24-01-2025 om 19:01
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-01-2025 om 13:11:
[..]
Kan het niet meer met je eens zijn. Dat constante vingerwijzen naar burgers die volgens anderen "te groot" wonen moet eens afgelopen zijn. Altijd maar de burgers die groter wonen de schuld geven van de wooncrisis.
Maar dat doet Miraval toch helemaal niet.

Miraval
24-01-2025 om 19:03
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2025 om 19:01:
[..]
Maar dat doet Miraval toch helemaal niet.
Haha ik denk dat je de zin verkeerd leest. Ze is het juist heel erg met me eens.

Fleurtje_5
24-01-2025 om 19:06
Euphoria schreef op 18-01-2025 om 20:38:
[..]
Lijkt mij inderdaad wel zo verstandig. Wat moet je als ouwe knar met een joekel van een huis en een lap grond van jewelste wanneer je dat tegen die tijd zelf niet meer kunt onderhouden?
Terugvallen op mantelzorgers? Afhankelijk zijn van je kinderen? Hen opzadelen met extra belasting naast hun eigen leven?
Zit je nou te azen op het bezit van een oudere man die er zijn hele leven voor heeft gewerkt? Wat hij daar mee doet gaat jou helemaal geen ene moer aan. Oude bomen moet je niet verplaatsen als ze dat niet willen.
Als de premier en zijn consorten het toelaat dat Nederland vol stroomt is dat niet de schuld van de oudere man die wellicht dit land mee heeft opgebouwd.

Fleurtje_5
24-01-2025 om 19:08
Miraval schreef op 24-01-2025 om 19:03:
[..]
Haha ik denk dat je de zin verkeerd leest. Ze is het juist heel erg met me eens.
![]()
Excuus, Dan heb ik het verkeerd gelezen. (hoewel ik het nog steeds niet zie)

Gebruikersnaaminvullen
24-01-2025 om 21:22
Fleurtje_5 schreef op 24-01-2025 om 19:08:
[..]
Excuus, Dan heb ik het verkeerd gelezen. (hoewel ik het nog steeds niet zie)
Het staat er idd wat ongelukkig, misschien dat "dan" het duidelijker had gemaakt.
Kan het niet meer dan met je eens zijn

Nicole123
24-01-2025 om 22:05
Miraval schreef op 23-01-2025 om 22:02:
[..]
Dat vind ik dan weer te makkelijk. De overheid, dat is het collectief. En het collectief dat zijn jij en ik. Je kunt de problemen van het land ook weer niet maar even bij de overheid neerleggen en dat die het maar moet oplossen. Het is geen 'succes Mona Keijzer met je toverstokje!'.
Dus ja, ik ben het met je eens dat het veel te ver gaat om te stellen dat jij je huis maar uit zou moeten. En ja, het is aan de overheid om iets te doen, laten we alsjeblieft niet hier elkaar de les gaan lezen met 'ohòh, jij woont in een te groot huis, ga er maar snel uit!'.
En tegelijk is het daarmee niet klaar. Want de overheid moet dan wel maatregelen nemen waardoor de woningnood aangepakt kan worden. En dat betekent ook wat voor burgers. Bijv dat we (gemiddeld) minder oppervlakte per persoon normaler zullen moeten gaan vinden. Dat dat weiland achter ons huis misschien wel volgebouwd wordt of dat het nog drukker wordt in onze stad. Dat we moeten snijden in de agrarische sector met haar vele oppervlakte en arbeidsmigranten, ook al is dat sneu voor die jongen die zo graag later zijn vader op wil volgen. Dat onze kinderen niet meer vanzelfsprekend later een tuin zullen hebben en al helemaal geen grote. Dat we subsidies voor het betaalbaar houden van huizen voor starters, singles en ouderen collectief moeten bekostigen. Dat we misschien WOZ per oppervlakte moeten gaan betalen ipv naar de waarde van het huis. Etc etc. Met alleen 'de overheid moet het maar oplossen' kom je er niet, want ook als de overheid het oplost komt het uiteindelijk gewoon bij de burgers terecht.