Nieuws en actueel
appeltje_
13-07-2021 om 15:04
culturele toe-eigening
*even een wat serieuzere discussie tussendoor..*
Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer ophef is mbt culturele toe-eigening.
Wat is culturele toe-eigening?
Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de overname of het gebruik van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur. Sommige personen bekritiseren culturele toe-eigening, voornamelijk wanneer stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid gebruikt worden door leden van de dominante cultuur. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_toe-eigening
Een recentelijk voorbeeld is Victoria Koblenko die onder vuur kwam te liggen omdat ze de haren op een specifieke manier had laten invlechten en ook Justin bieber ontving een hoop kritiek op zijn dreads. Beiden hebben hiervoor excuses aangeboden, wat ik heel symphatiek vind. Het pijnpunt wordt erkent en serieus genomen lijkt het.
Toch vraag ik mij af of het selectief verbieden van culturele gebruiken wel de oplossing is voor het probleem wat men probeert te bestrijden (stereotypering, ongelijheid, racisme..)
Ben benieuwd naar jullie mening omtrent dit onderwerp.
Rachel.
22-07-2021 om 20:26
Ik geef hier heel eerlijk mijn mening, vele hebben er moeite mee dat ze witte mensen genoemd worden maar laten we even heel eerlijk zijn de meeste blanke mensen zeggen toch ook zwarte mensen.
Ik durf zeker weten te zeggen dat ik dat nooit op die manier gezegd heb en het persoonlijk ook niet prettig vind, mijn vader en voorouders zijn zelf ook donker, ik zelf ben gemixt, vind het ook niet prettig dat dat woord zo gebruikt wordt. Daarom hier mijn eerlijke mening over het feit dat de meeste niet wit genoemd willen worden.
Ps ik zeg zelf trouwens wel blanke mensen ipv wit.
Ik hou niet van dat zwart wit gebeuren.
Piratenkoningin
22-07-2021 om 20:28
Ma_Flodder schreef op 22-07-2021 om 20:21:
[..]
Dus als blanken zich gekwetst voelen en onprettig bejegend door “wit” genoemd te worden, is dat “jammer voor ze”. Het is dus slechts eenrichtingsverkeer. Het is geen toenadering en begrip bij elkaar zoeken en relaties verbeteren voor de toekomst, het is slechts afgeven en de les leren. Weten we dat ook weer.
Dat kun je toch niet concluderen uit één reactie van één persoon? Voor sommige mensen is het wellicht (altijd/nu/door eerdere ervaringen) eenrichtingsverkeer, voor anderen niet.
WandaVision
22-07-2021 om 20:29
Rachel. schreef op 22-07-2021 om 20:26:
Ik geef hier heel eerlijk mijn mening, vele hebben er moeite mee dat ze witte mensen genoemd worden maar laten we even heel eerlijk zijn de meeste blanke mensen zeggen toch ook zwarte mensen.
Ik weet oprecht niet meer wat ik moet/mag zeggen. Zwart? Donker? dat hele zweverige 'Van Kleur' krijg ik mijn mond niet meer uit sorry wat een jeukterm.
Ma_Flodder
22-07-2021 om 20:29
Piratenkoningin schreef op 22-07-2021 om 20:28:
[..]
Dat kun je toch niet concluderen uit één reactie van één persoon? Voor sommige mensen is het wellicht (altijd/nu/door eerdere ervaringen) eenrichtingsverkeer, voor anderen niet.
Dit geldt voor die ene persoon dus wel.
Rachel.
22-07-2021 om 20:30
WandaVision schreef op 22-07-2021 om 20:29:
[..]
Ik weet oprecht niet meer wat ik moet/mag zeggen. Zwart? Donker? dat hele zweverige 'Van Kleur' krijg ik mijn mond niet meer uit sorry wat een jeukterm.
Nee kijk dat moet je dus helemaal zelf weten maar die reactie van mij is gebaseerd op het feit dat de meerderheid niet wit genoemd wil worden.
Ma_Flodder
22-07-2021 om 20:31
Ik durf zeker weten te zeggen dat ik dat nooit op die manier gezegd heb en het persoonlijk ook niet prettig vind, mijn vader en voorouders zijn zelf ook donker, ik zelf ben gemixt, vind het ook niet prettig dat dat woord zo gebruikt wordt. Daarom hier mijn eerlijke mening over het feit dat de meeste niet wit genoemd willen worden.
Ik heb een hekel aan zwart. Mensen zijn niet zwart. Mensen (op een uitzondering na natuurlijk) zijn donker gekleurd. Ik zeg dus het liefst gewoon donker. Blank en donker.
Ma_Flodder
22-07-2021 om 20:32
DanGun schreef op 22-07-2021 om 20:24:
[..]
Hou toch op met je gekwetst voelen.
Mijn gevoelens zijn niet minderwaardig aan de jouwe. Zijn ook niet belangrijker. Mijn gevoelens zijn net zo belangrijk als de jouwe.
Rachel.
22-07-2021 om 20:33
[..]
Kijk ik vind het miss niet prettig maar heb wel zoiets ieder zn eigen ding, wie ben ik om te zeggen wat je wel of niet mag zeggen, ik ben dan ook de laatste die daarover een discussie wil beginnen. Maar nogmaals meer gebaseerd op het feit: en dan niet wit genoemd willen worden.
DanGun
Ma_Flodder schreef op 22-07-2021 om 20:29:
[..]
Dit geldt voor die ene persoon dus wel.
Nee hoor. Die ‘ene persoon’ reageert precies als de mensen die hier janken dat ‘je tegenwoordig helemaal niks meer mag zeggen’. Gewoon om even te laten zien hoe dat voelt.
Piratenkoningin
[..]
Denk niet dat er één algemeen gewenste term is, het verschilt per persoon en met de tijd. Over sommige termen zijn we het grotendeels wel eens dat die erg ongewenst zijn, maar dat zal in de toekomst vast nog wel veranderen. Als ik met iemand praat en die zegt een bepaald woord niet prettig te vinden en iets anders wel, dan is het een kleine moeite me aan te passen. Verder doe ik maar wat me zelf goed lijkt en met de intentie niemand te kwetsen en daar zal ik vast toch af en toe onbedoeld mensen mee kwetsen.
redbulletje
22-07-2021 om 20:34
Ik zeg ook geen zwart hoor, dat vind ik net zo goed negatief klinken.
DanGun
22-07-2021 om 20:34
Ma_Flodder schreef op 22-07-2021 om 20:32:
[..]
Mijn gevoelens zijn niet minderwaardig aan de jouwe. Zijn ook niet belangrijker. Mijn gevoelens zijn net zo belangrijk als de jouwe.
Maar de gevoelens van gekleurde mensen zijn niet belangrijk toch?
Rachel.
22-07-2021 om 20:35
Ma_Flodder schreef op 22-07-2021 om 20:31:
[..]
Ik heb een hekel aan zwart. Mensen zijn niet zwart. Mensen (op een uitzondering na natuurlijk) zijn donker gekleurd. Ik zeg dus het liefst gewoon donker. Blank en donker.
Eens!
Piratenkoningin
22-07-2021 om 20:36
Hier is het dus al best lastig, want sommige mensen vinden zwart negatief en donker beter, anderen geven juist de voorkeur aan zwart. Idem met wit en blank.
Rachel.
22-07-2021 om 20:39
Piratenkoningin schreef op 22-07-2021 om 20:36:
Hier is het dus al best lastig, want sommige mensen vinden zwart negatief en donker beter, anderen geven juist de voorkeur aan zwart. Idem met wit en blank.
Ik heb persoonlijk nog nooit gehoord in mijn fam of vriendgroep dat iemand zo genoemd wil worden, maar dat is dan weer mijn ervaring. maar het kan zeker dat jij een andere ervaring daarin hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.