Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

culturele toe-eigening

Ik ben en blijf gewoon blank hoor. 

En áls we het dan allemaal zo erg vinden voor de kansarme kindertjes en slaven en weetikwat nog meer, kan íemand me dan uitleggen waarom de Electrische Auto dan nog steeds door onze collectieve strotten wordt geduwd en we massaal nog de action leegkopen ? Ik heb liever dat mensen eens stelling zouden nemen tegen de slavernij die as we speak nog gaande is zodat wij onze goedkope rommel kunnen blijven inschepen dan dat we gaan lopen janken om het haar van Victoria Koblenko omdat daar wéllicht de link kan worden gelegd met mensen die allang dood zijn en die daar dan korreltjes rijst in vervoerden. Ik wil niet zeggen dat we moeten vergeten wat er is gebeurd. Maar dat kapsel heeft daar vrij weinig mee te maken. Als ze in die tijd bepaalde spijkerbroeken met diepe zakken hadden gedragen hadden ze daar de rijstkorrels wellicht ingestopt en hadden we nu als blanke vrouw onze excuses moeten maken over het dragen van een spijkerbroek. Om maar even te laten zien hoe banaal het eigenlijk is.

Ik wil ook niet met wit aangesproken worden.

De laatste jaren heb ik me in dit onderwerp verdiept, maar eerlijk gezegd herken ik als vrouw afkomstig uit een lager sociaal economisch milieu, zoveel van de voorbeelden, dat ik het moeilijk vind als mensen dit voorstellen als een probleem waar alleen mensen van kleur mee te maken hebben. 

Voor mijn gevoel negeer je daarmee de ervaringen en gevoelens van een hele grote groep mensen, dat lijkt me toch niet de bedoeling?

Ma_Flodder schreef op 22-07-2021 om 19:23:

[..]

Maar door mensen meteen uit te maken voor racist, het hebben van privilege, culturele toe-eigening, cancelen op sociale media, schreeuwen dat zp dood moet etc gaan mensen écht niet luisteren naar wat je te zeggen hebt.

Ja, eens. Daarom zei ik ook: beide kanten. Ik vind het af en toe ook behoorlijk lastig om ondanks al die veroordelingen het op te brengen te luisteren naar de pijn die er achter zit. Maar als dat toch lukt, levert het soms wel meer op. Of in elk geval om niet meteen iedereen die last ervaart van racisme en dat op een niet-veroordelende manier bespreekbaar probeert te maken ook maar te veroordelen, omdat sommigen zich zo veroordelend (en erger) uiten.

Piratenkoningin schreef op 22-07-2021 om 19:38:

[..]

Ja, eens. Daarom zei ik ook: beide kanten. Ik vind het af en toe ook behoorlijk lastig om ondanks al die veroordelingen het op te brengen te luisteren naar de pijn die er achter zit. Maar als dat toch lukt, levert het soms wel meer op. Of in elk geval om niet meteen iedereen die last ervaart van racisme en dat op een niet-veroordelende manier bespreekbaar probeert te maken ook maar te veroordelen, omdat sommigen zich zo veroordelend (en erger) uiten.

Maar werkelijk. Dat er pijn zit achter hedendaagse misstanden die begrijp ik nog. Maar ik hoor soms ook mensen over de slavernij spreken alsof ze zelf slachtoffer er van waren en die snap ik niet. Mijn oma heeft het ook ontzettend kut gehad in de Tweede Wereld oorlog en toch voel ik háár pijn absoluut niet. Mijn vriend had een opa die nazi was. Ook daar kan hij zelf vrij weinig mee. Ja we kunnen erkennen dat het voor de mensen die in die tijd leefden allemaal erg moeilijk en kut was. En we kunnen besluiten dat nu niet meer zo te willen. Maar om dan over haarkapsels te gaan zeuren vind ik het doel voorbij streven. En dan ben ik misschien simplistisch maar dan snap ik ook de weaves niet en de extentions en het Beyoncé haar.  Ja daar zit geen slavernij leed achter. Maar het is wel je haar laten lijken op iets wat niet binnen jouw cultuur hoort van origine. Dus schiet mij maar lek waarom ik geen cornrows mag maar mijn donkere buurvrouw wel nephaar.

Julali schreef op 22-07-2021 om 19:38:

De laatste jaren heb ik me in dit onderwerp verdiept, maar eerlijk gezegd herken ik als vrouw afkomstig uit een lager sociaal economisch milieu, zoveel van de voorbeelden, dat ik het moeilijk vind als mensen dit voorstellen als een probleem waar alleen mensen van kleur mee te maken hebben.

Voor mijn gevoel negeer je daarmee de ervaringen en gevoelens van een hele grote groep mensen, dat lijkt me toch niet de bedoeling?

Dat herken ik ook wel (vrouw, afkomstig uit achterstandswijk, fysiek zichtbaar beperkt). Denk wel dat het nog lastiger was geweest als ik zwart was geweest. Het lijkt me inderdaad niet de bedoeling om alle andere mensen/groepen die met ongelijkheid of discriminatie te maken hebben te negeren. Ik denk wel dat het goed is om de last die elke groep specifiek ervaart ook te erkennen. Aan de ene kant is het fijn om herkenning te vinden bij heel veel groepen die allemaal op hun eigen manier achtergesteld worden, aan de andere kant is het niet prettig als je je eigen pijn deelt en iemand anders het altijd overneemt, want die heeft óók pijn. 

WandaVision schreef op 22-07-2021 om 19:42:

[..]

Maar werkelijk. Dat er pijn zit achter hedendaagse misstanden die begrijp ik nog. Maar ik hoor soms ook mensen over de slavernij spreken alsof ze zelf slachtoffer er van waren en die snap ik niet. Mijn oma heeft het ook ontzettend kut gehad in de Tweede Wereld oorlog en toch voel ik háár pijn absoluut niet. Mijn vriend had een opa die nazi was. Ook daar kan hij zelf vrij weinig mee. Ja we kunnen erkennen dat het voor de mensen die in die tijd leefden allemaal erg moeilijk en kut was. En we kunnen besluiten dat nu niet meer zo te willen. Maar om dan over haarkapsels te gaan zeuren vind ik het doel voorbij streven. En dan ben ik misschien simplistisch maar dan snap ik ook de weaves niet en de extentions en het Beyoncé haar. Ja daar zit geen slavernij leed achter. Maar het is wel je haar laten lijken op iets wat niet binnen jouw cultuur hoort van origine. Dus schiet mij maar lek waarom ik geen cornrows mag maar mijn donkere buurvrouw wel nephaar.

Ik snap ook best vaak niet waarom mensen ergens last van hebben, maar dan kun je zeggen dat het onzin is of proberen te begrijpen waarom ze er last van hebben. Als ik zelf ergens last van heb, dan heb ik toch echt liever het laatste dan het eerste. En ook als ik zelf ergens geen last van heb / zou hebben, kan iemand anders dat alsnog wel hebben. 

Piratenkoningin schreef op 22-07-2021 om 19:51:

[..]

Ik snap ook best vaak niet waarom mensen ergens last van hebben, maar dan kun je zeggen dat het onzin is of proberen te begrijpen waarom ze er last van hebben. Als ik zelf ergens last van heb, dan heb ik toch echt liever het laatste dan het eerste. En ook als ik zelf ergens geen last van heb / zou hebben, kan iemand anders dat alsnog wel hebben.

Maar dan blijf je in deze Wakkere Wereld bezig want iedereen heeft blijkbaar ineens ergens heel erg last van. En is meteen boos. Sorry daar heb ik echt geen tijd voor om met iedereen vriendjes te gaan worden.

WandaVision schreef op 22-07-2021 om 19:53:

[..]

Maar dan blijf je in deze Wakkere Wereld bezig want iedereen heeft blijkbaar ineens ergens heel erg last van. En is meteen boos. Sorry daar heb ik echt geen tijd voor om met iedereen vriendjes te gaan worden.

Dat meteen boos vind ik ook best lastig. Met iedereen vriendjes worden en van iedereen alles begrijpen hoeft toch ook niet? Als iemand in je omgeving ergens tegenaan loopt, wil je misschien wat meer moeite doen. En als je iets vaak tegenkomt en je er steeds boos van wordt misschien ook. Niks is verplicht, maar als je geen tijd of zin hebt om je ergens in te verdiepen, dan kun je het bij voorbaat vast onzin/overdreven/ander oordeel vinden, of het gewoon laten. Dat laatste bevalt mij beter. 

Als ik een bepaalde stijl/kleding/kapsel etc mooi vind uit een andere cultuur en daarom zelf ook een twist toe zou willen passen, dan komt het omdat ik een goed gevoel bij die cultuur heb. Maar in de huidige tijdsgeest met al dat gedram over toe-eigening, krijg ik er vooral een slecht gevoel over en wil er dus vanzelf al niet meer mee geassocieerd worden. 
Als je dat groter trekt dan bereik je dus precies het tegenovergestelde van wat je wil bereiken en jaag je de diverse groepen alleen maar tegen elkaar in 't harnas ipv dat je plezier kunt beleven aan de dingen die je van elkaars roots gaaf vindt. 

redbulletje schreef op 22-07-2021 om 19:57:

Als ik een bepaalde stijl/kleding/kapsel etc mooi vind uit een andere cultuur en daarom zelf ook een twist toe zou willen passen, dan komt het omdat ik een goed gevoel bij die cultuur heb. Maar in de huidige tijdsgeest met al dat gedram over toe-eigening, krijg ik er vooral een slecht gevoel over en wil er dus vanzelf al niet meer mee geassocieerd worden.
Als je dat groter trekt dan bereik je dus precies het tegenovergestelde van wat je wil bereiken en jaag je de diverse groepen alleen maar tegen elkaar in 't harnas ipv dat je plezier kunt beleven aan de dingen die je van elkaars roots gaaf vindt.

precies dit.

watertoren schreef op 22-07-2021 om 19:36:

Ik wil ook niet met wit aangesproken worden.

Jammer voor je. 

DanGun schreef op 22-07-2021 om 19:58:

[..]

Jammer voor je.

Dus als blanken zich gekwetst voelen en onprettig bejegend door “wit” genoemd te worden, is dat “jammer voor ze”. Het is dus slechts eenrichtingsverkeer. Het is geen toenadering en begrip bij elkaar zoeken en relaties verbeteren voor de toekomst, het is slechts afgeven en de les leren. Weten we dat ook weer.

Ma_Flodder schreef op 22-07-2021 om 20:21:

[..]

Dus als blanken zich gekwetst voelen en onprettig bejegend door “wit” genoemd te worden, is dat “jammer voor ze”. Het is dus slechts eenrichtingsverkeer. Het is geen toenadering en begrip bij elkaar zoeken en relaties verbeteren voor de toekomst, het is slechts afgeven en de les leren. Weten we dat ook weer.

Hou toch op met je gekwetst voelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.